Vierde generatie van succesmodel: de nieuwe Audi A3 Sportback
- Design en licht: dynamischer, expressiever en individueler dan ooit
- Infotainment: digitaal bedieningsconcept met nieuwe interactieve functies
- Rijervaring: topprestaties in combinatie met uitstekende efficiëntie en meer comfort
De Audi A3 startte het compacte premiumsegment in 1996. Het merk met de vier ringen stelt vandaag de vierde generatie voor van zijn succesmodel. Van zijn cockpit tot zijn lichtsignatuur en infotainment, de nieuwe Audi A3 Sportback is gedigitaliseerd. Met zijn progressieve stuurinrichting, adaptieve ophanging en krachtige motoren bewijst de compacte vijfdeurs dat hij er niet alleen sportief uitziet, maar dat hij zich ook dynamisch gedraagt op de weg. Met steun van innovatieve rijhulpsystemen staan geëlektrificeerde aandrijflijnen in voor een grote efficiëntie.
Revolutie: het koetswerk en de verlichting
De nieuwe A3 Sportback heeft sportieve proporties en zijn concave flank is een volledig nieuw motief in het Audi-design. Hij benadrukt de dynamische uitstraling van het compacte vijfdeursmodel, samen met de zeer schuine C-stijlen boven de achterwielen. De schouderlijn loopt van de koplampen naar de achterlichten omhoog. Het oppervlak eronder valt naar binnen toe en benadrukt zo de quattro-wielkasten en de schouders van het koetswerk. Dit creëert een intensief samenspel van licht en schaduw, dat vooral te danken is aan de sterke contouren rond de dorpels. De onderste koetswerklijn wordt weer omhooggetrokken voor ze de achterste wielkast bereikt. Dat maakt dat de A3 Sportback bijzonder dynamisch oogt en dat hij een sterke voorwaartse uitstraling geeft.
Het front wordt gedomineerd door een breed, zeshoekig Singleframe met een honingraatrooster. Door het samenspel met de brede, hoekige luchtinlaten en de opvallende bumper brengt dit het sportieve karakter van de compacte premiumwagen tot uitdrukking. De lange dakspoiler achteraan maakt dat het raam er laag uitziet. Samen met de volledig rond de auto doorlopende schouderlijn, de smalle achterlichten, de diffuser en de rechthoekige uitlaten benadrukt dit effect de breedte van het model.
De A3 is ook onmiddellijk herkenbaar aan zijn koplampen. Als topversie binnen het gamma integreren de ledmatrixlampen voor het eerst digitale dagrijlichten. Een innovatieve pixelmatrix die bestaat uit 15 leds toont een specifieke dagrijlichtsignatuur in functie van het uitrustingsniveau: horizontale lijnen kenmerken de twee basisversies en twee verticale ledlijnen benadrukken de sportiviteit van het S line-koetswerk. Aanvullend bieden de led-matrixkoplampen intelligent aangestuurde grootlichten, dynamische richtingaanwijzers en een dynamische lichtsequentie wanneer de auto wordt vergrendeld of ontgrendeld.
Digitaal: de cockpit
Een black-panellook voor het instrumentenbord en de middenconsole, stijlvolle contrasterende stiknaden, opvallende deurklinken en een nieuw design voor de versnellingspook: het interieur van de nieuwe A3 Sportback is sportief en voldoet aan een hoge kwaliteitsstandaard. Precieze horizontale lijnen en oppervlakken met een helder design benadrukken de breedte van de cockpit. Dat effect wordt ook bereikt door de opvallende ventilatiestrip aan passagierskant en de gebogen decoratiestrip eronder. Aan de bestuurderskant vormen de ventilatieroosters een indrukwekkende eenheid met de afdekkap van het instrumentenbord. Die elementen zijn hier versmolten, wat het puristische ontwerp onderlijnt.
De cockpit is volledig op de bestuurder gericht. Hij gebruikt gekende elementen uit de grote modellen van het merk en is standaard uitgerust met een aanraakscherm van 10,1 duim. Dat kan dienen om instellingen aan te passen van de mediaselectie, de navigatie en de uitgebreide geconnecteerde diensten. Wanneer de bestuurder een functie selecteert geeft het systeem akoestische feedback. Het centrale scherm is harmonieus geïntegreerd in de zwartglanzende rand in het midden van het dashboard. De hele zone is licht naar de bestuurder gekanteld, net zoals de nieuw ontwikkelde bedieningseenheid voor de klimaatregeling eronder. De black-panellook wordt links van het stuurwiel doorgetrokken en benadrukt de breedte van de cockpit en de hoge kwaliteit nog meer.
De console van de middentunnel is ook bijzonder ergonomisch. Een innovatieve versnellingspook is geïntegreerd in het black-paneloppervlak dat de bestuurder een volledig nieuwe bedieningservaring biedt. De compacte pook gebruikt shift-by-wiretechnologie en bedient de basisfuncties van de zeventraps S tronic door ertegen te duwen of eraan te trekken. Daarnaast staat nog een innovatie: een ronde, aanraakgevoelige volumeknop die reageert op cirkelvormige vingerbewegingen.
De Audi A3 Sportback is verder standaard uitgerust met een digitaal instrumentenbord. Het heeft een 10,25-duimse doormeter en wordt bediend via het multifunctiestuur. Met het MMI navigation plus verschijnen de schermen op de Audi virtual cockpit, die talrijke aanvullende functies heeft zoals een grote weergave van de navigatiekaart. De Audi virtual cockpit plus met 12,3-duimsscherm is nog aantrekkelijker: hij biedt drie verschillende weergaves, waaronder een met een bijzonder sportieve lay-out. Een verdere optie is een head-updisplay dat belangrijke informatie in kleur op de voorruit projecteert. Het beeld lijkt op een afstand van zo’n twee meter voor de bestuurder te zweven.
Geïnformeerd: infotainment met het nieuwe MIB 3
Het MMI-bedieningsconcept wordt ondersteund door een nieuwe hoofdunit, de derde generatie van het modulaire infotainmentplatform MIB 3, dat tien keer meer rekenkracht heeft dan het MIB 2 in het vorige model. Het MIB 3 werkt nauw samen met de aparte communicatiebox, die alle connectiviteitstaken beheert, waaronder telefoneren en de Audi connect-diensten met LTE Advanced speed. Het omvat bovendien een Wifi-hotspot. Individuele instellingen kunnen worden opgeslagen in tot zes gebruikersprofielen. Daaronder vallen zaken als de stoelpositie, de instellingen van de klimaatregeling, vaak gekozen navigatiebestemmingen en vaak gebruikte media.
Een grote sterkte van het MMI in de nieuwe Audi A3 Sportback is de eenvoudige, intuïtieve bediening met vlakke menustructuur en symbolen die gebruikers herkennen van in hun smartphone. Zelfs de basisversie met MMI radio plus heeft een handschriftherkenning. Het systeem herkent individuele letters, handschrift, hele woorden en over elkaar heen geschreven letters. Met het MIB 3 is ook natuurlijke spraaksturing aan boord. De A3 Sportback verandert in een intelligente gesprekspartner: de bestuurder kan zijn instructies vrij formuleren en de dialoogbeheerder reageert. Zo begrijpt het systeem bijvoorbeeld vragen als “Waar is het dichtstbijzijnde Italiaanse restaurant?” en geeft dan de overeenkomstige locaties in de omgeving weer. Als de klant het Audi connect navigation & infotainment plus pack bestelt, voert het systeem ook een online vergelijking uit, waardoor de herkenningsgraad en de kwaliteit van de zoekresultaten verbeteren.
Preciezer: de navigatie
Het MMI navigation plus in de A3 Sportback herkent de voorkeuren van de bestuurder op basis van vorige ritten en kan zo geschikte routesuggesties formuleren. Het houdt daarbij rekening met statistische ervaringen rond tijd en verkeersdichtheid, maar ook met live gegevens over de verkeerssituatie. Satellietbeelden van Google Earth in hoge resolutie en gedetailleerde 3D-modellen van vele Europese grootsteden vereenvoudigen het navigeren nog meer. De basisdiensten van Audi connect voegen online verkeersinformatie toe aan de navigatie, verrijken Points of Interest met foto’s, openingsuren en klantenreviews en geven een weersvoorspelling voor de bestemming.
Gecommuniceerd: Car-to-X
Meerdere Car-to-X-diensten verbinden de A3 Sportback met andere voertuigen en met de omgeving. Als de plaatselijke infrastructuur beschikbaar is, helpt het om vrije parkeerplekken langs de weg te vinden of om de groene golf te volgen door te communiceren met de centrale computer van de stad. Informatie over de verkeerslichtcycli wordt weergeven in de Audi virtual cockpit. Op die manier kan een bestuurder zijn snelheid anticiperend aanpassen, waardoor de efficiëntie toeneemt en de verkeersdoorstroming verbetert. De ingebouwde camera en de sensorsystemen van de wagen detecteren ook gevaarlijke zones en snelheidsbeperkingen en sturen die gegevens door naar voertuigen met compatibele uitrusting.
Intenser: het entertainment
De A3 Sportback is standaard uitgerust met een DAB+-radio. Als optie kunnen een onlineradio en hybride radio worden geïnstalleerd. De eerste geeft toegang tot wereldwijd beschikbare online-stations, terwijl de laatste automatisch overschakelt tussen FM, DAB en de online stream om op elk moment een optimaal bereik te garanderen. Het Bang & Olufsen Premium Sound System met virtuele 3D-klank voorin biedt een intensieve geluidsbeleving en stuurt 15 luidsprekers aan met een totaal vermogen van 680 Watt.
Om een smartphone te kunnen verbinden met het MMI is de A3 Sportback ook uitgerust met de Audi smartphone-interface. Die legt contact met iOS- en Android-smartphones van de klant en brengt hun Apple CarPlay- of Android Auto-ecosysteem over naar het MMI-scherm. In de nabije toekomst zal dit zelfs draadloos kunnen. De Audi phone box laadt de smartphone inductief op, koppelt hem aan de antenne van de auto en geeft een handenvrijfunctie met de hoogste snelheid en ontvangstkwaliteit. De stemherkenning Alexa van Amazon biedt een nieuwe vorm van interactie die vanaf half 2020 verkrijgbaar zal zijn in de A3. Die geeft toegang tot duizenden soorten informatie, van nieuws en muziek tot het weer. Het is ook mogelijk om onderweg smart home devices te bedienen.
Gesynchroniseerd: de myAudi-app
Veel Audi connect-functies zijn gebundeld in de gratis myAudi-app, die de smartphone van de klant verbindt met de A3 Sportback. De app kan bijvoorbeeld worden gebruikt om navigatieroutes naar het MMI te sturen en om muziek te streamen. De bestuurder kan ook de myAudi-app gebruiken om zijn A3 Sportback van op afstand te vergrendelen of ontgrendelen, om te bepalen waar de auto geparkeerd staat, om naar de auto te worden gegidst en om de optionele standverwarming te bedienen. Bij de vele innovaties hoort verder de Audi connect key, die een paar weken na de marktintroductie zal worden ingevoerd. Daarmee kan de bestuurder via een Android-smartphone de auto ontgrendelen en vergrendelen en de motor starten met de start-stopknop.
Verfijnd: de motoren
De nieuwe A3 Sportback combineert sportieve proporties met een hoge mate van efficiëntie. Alle motoren maken indruk door hun krachtige koppel en verfijnde loop. In Europa wordt het compacte model gelanceerd met drie motorversies: een 1.5 TFSI met 110 kW (150 pk) en een 2.0 TDI met 85 kW (116 pk) of 110 kW (150 pk). Kort na de marktintroductie volgen een 1.0 TFSI met drie cilinders en een vermogen van 81 kW (110 pk) en een tweede versie van de 1.5 TFSI met een mild hybride systeem (MHEV). Met die laatste motor zet Audi zijn elektrificatiestrategie door in het compacte segment.
Een riemaangedreven alternator-starter (BAS) voedt een elektrisch systeem van 48 volt dat een compacte lithium-ionbatterij integreert. Bij vertragen of zacht remmen kan de BAS tot 12 kW aan vermogen recupereren en daarmee de energieopslageenheid voeden. Bij vertrekken vanuit stilstand en optrekken bij lage toerentallen ondersteunt de BAS de TFSI met tot 9 kW en 50 Nm aan koppel. Met het MHEV-systeem kan de A3 Sportback tot 40 seconden lang rollen met uitgeschakelde motor. Het verbruiksvoordeel loopt op tot 0,4 l/100 km.
De motoren van de marktintroductie worden gecombineerd met voorwielaandrijving en het koppel wordt doorgegeven aan een handgeschakelde zesversnellingsbak of de snel schakelende zeventraps S tronic. In combinatie met deze versnellingsbak met dubbele koppeling wordt de A3 Sportback standaard uitgerust met hendels aan het stuurwiel. Een paar maand na de marktintroductie zal Audi het aanbod geleidelijk uitbreiden met nog meer TDI- en TFSI-motoren, waarvan sommige met quattro-aandrijving, een plug-inhybride in twee vermogensversies en een model met cng-aandrijving.
Precies afgestemd: de ophanging
Zelfs de standaard ophanging van de Audi A3 Sportback is sportief en uitgebalanceerd en combineert een aangenaam rijcomfort met een goede dynamiek. Als optie is het onderstel verkrijgbaar met adaptieve schokdempers die het koetswerk 10 millimeter lager leggen. Sensoren meten de verticale acceleratie van de koetswerkstructuur en de relatieve bewegingen van de individuele wielen. De sturing verwerkt hun signalen in milliseconden en past elke demper continu aan de wegomstandigheden, de rijsituatie en de instelling in het Audi drive select dynamic handling-systeem aan. De bestuurder kan hier kiezen tussen een dynamische of een comfortgerichte basisafstelling in de profielen auto, comfort en dynamic. De dempers laten een heel brede spreiding toe tussen uiterst comfortabele rolbewegingen en een agiel rijgedrag. Met het sportonderstel, dat standaard wordt gecombineerd met het S line-koetswerk, ligt de focus duidelijk op het laatste. Door de stuggere afstelling van de ophanging en de dempers en door het feit dat de wagen 15 millimeter lager ligt geeft het compacte model een meer direct contact met het wegoppervlak.
Het gevoelige en veilig afgestelde elektronische stabiliteitsprogramma vervolledigt de dynamische rijeigenschappen met een wielselectieve koppelcontrole. Als het voorwiel in de binnenkant van de bocht grip zou verliezen bij het nemen van een bocht aan hoge snelheid, dan komt het tussenbeide met een kleine remingreep. Het verschil in aandrijfkrachten doet de auto de bocht insturen, waardoor hij de stuurhoek precies kan volgen. Dat maakt het rijgedrag nog agieler, vloeiender en veiliger.
De A3 Sportback is standaard uitgerust met een elektromechanische stuurbekrachtiging met snelheidsgevoelige ondersteuning. Die staat in voor een precies stuurgevoel bij hoge snelheden en geeft veel ondersteuning bij het parkeren. De progressieve stuurinrichting, die een variabele overbrenging mogelijk maakt die losstaat van de stuurhoek, is als optie verkrijgbaar. Wanneer het stuurwiel ver wordt afgedraaid, is de stuurhoek kleiner en stuurt de auto dus directer. Op bochtige wegen leidt dit tot een sportiever rijgedrag, terwijl de stuurinspanning afneemt bij parkeren en maneuvreren, wat dan weer het rijcomfort verbetert.
De bestuurder kan niet alleen de adaptieve dempers aanpassen, maar ook de eigenschappen van de besturing en de gasrespons controleren, net zoals de schakelpunten van de S tronic via het Audi drive select. De modi die daarvoor beschikbaar zijn, zijn comfort, auto, dynamic en efficiency. In de stand individual kan de bestuurder in grote mate de eigen voorkeuren aangeven. Verder beïnvloedt Audi drive select comfort- en veiligheidssystemen zoals de automatische airconditioning, de ledmatrixkoplampen, de gordelvoorspanners en de adaptieve snelheidsregelaar.
Voor het asconcept kiest Audi voor een McPherson-vooras met onderliggende driehoeken. Modellen met een vermogen van 110 kW (150 pk) of meer zijn uitgerust met een meerarmige achteras met een gescheiden opstelling van veren en dempers. Motoren met een vermogen van minder dan 110 kW (150 pk) zijn uitgerust met een lichte en compacte torsiestang als achteras. De kogellagers zijn in aluminium gemaakt.
Het wielengamma van de nieuwe Audi A3 Sportback bevat velgen van 16 tot 19 duim en gaat tot een bandenmaat van 235/35, elk met aandacht voor een zo goed mogelijke rolweerstand in combinatie met een optimale rijdynamiek en prestaties. De krachtige en fadingbestendige remmen worden geactiveerd door een andere innovatie, de elektrische rembekrachtiger. Omdat die heel snel reageert, konden de ontwikkelaars de ruimte tussen de remblokjes en de remschijven lichtjes vergroten. Die oplossing heft de wrijvingsverliezen bijna geheel op die worden veroorzaakt door de licht slepende remblokjes en draagt zo bij aan het hoge efficiëntiepeil.
Geoptimaliseerd: ruimteconcept, koetswerkstroomlijn
De nieuwe A3 Sportback biedt meer ruimte en functionaliteit gecombineerd met compacte buitenmaten. Hij is 4,34 meter lang en 1,82 meter breed zonder spiegels, wat hem net iets meer dan 3 centimeter groter maakt dan zijn voorganger. De passagiers plukken daar rechtstreeks de vruchten van: ze hebben meer elleboogruimte voor- en achterin en meer schouderruimte achterin. Zonder dakantenne is de nieuwe A3 Sportback 1,43 meter hoog, wat identiek is aan de derde generatie, net zoals de wielbasis van 2,64 meter. De iets lagere stoelpositie voor de bestuurder is daarentegen een nieuw element en benadrukt het sportieve karakter van het compacte model, terwijl het ook de hoofdruimte op de eerste rij ten goede komt. Er zijn talrijke handige en slimme bergruimtes voor een smartphone, koffietas en andere voorwerpen.
Grotere objecten kunnen in de bagageruimte worden ondergebracht, die 380 tot 1.200 liter groot is. De laadvloer kan op verschillende hoogtes worden ingesteld en de hoedenplank kan eronder worden opgeborgen om ruimte te besparen. Als optie levert Audi een elektrische kofferklep die ook kan worden geopend of gesloten met een voetbeweging. Afhankelijk van de motorversie heeft de nieuwe Audi A3 Sportback een sleepvermogen van tot 1.600 kilo (geremd, op een helling van 12 procent) met de optionele trekhaak.
Het koetswerk is extreem goed bestand tegen impacts en ook stijf en akoestisch comfortabel. Met de 1.5 TFSI heeft de A3 Sportback een leeggewicht (zonder bestuurder) van slechts 1.280 kilo, wat hem heel licht maakt. In de passagierscel creëren componenten in hittegevormd staal een sterke composietstructuur. De flap vooraan is in aluminium gemaakt.
Met een luchtweerstandscoëfficiënt vanaf 0,28 is de A3 Sportback bijzonder aerodynamisch efficiënt, wat de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik drukt. Om dat te bereiken hebben de stroomlijnontwikkelaars veel werk gemaakt van het optimaliseren van talrijke delen van het koetswerk, zoals bijvoorbeeld de buitenspiegels en de wagenbodem, die grotendeels bekleed is.
Ook aeroakoestiek speelt een belangrijke rol bij het herleiden van het windgeruis tot een absoluut minimum, zelfs bij hoge snelheden, zodat de klant een maximaal geluidscomfort geniet. Vele motorversies hebben een gestuurde koelluchtinlaat: twee horizontaal geplaatste en elektrisch bediende kleppenmodules achter het Singleframe. Zij regelen de luchtstroom intelligent en situatieafhankelijk zodat de conflicterende belangen van een optimale koeling en aerodynamische efficiëntie met elkaar worden verzoend. Tijdens het rijden blijven ze zo veel mogelijk gesloten. De remkoeling met neutrale luchtweerstandscoëfficiënt, waarbij de lucht van het motorcompartiment door de wielkastbekleding naar de remmen wordt geleid, is nog een nieuwigheid. Wanneer de wagen stilstaat wordt de luchtstroom opgewekt door de ventilator van de motor.
Goed onderlegd: de rijhulpsystemen
De Audi A3 Sportback is uitgerust met talrijke rijhulpsystemen die ondersteuning bieden tijdens rijden in de stad of lange reizen. In de meest volledig uitgerust versie gebruikt het een middengolfradar die vooraan metingen uitvoert en twee radarsensoren achteraan, een frontcamera, vier panoramische camera’s rondom en twaalf ultrasoonsensoren.
Met Audi pre sense front, Collision Avoidance Assist en Lane Departure Warning biedt de compacte premiumwagen standaard een hoog veiligheidspeil. De interactie tussen de camera en de voorste radar maakt dat Audi pre sense front aanrijdingen kan vermijden met andere voertuigen, voetgangers en fietsers of dat de ernst van dergelijke ongevallen kan worden verminderd. De Collision Avoidance Assist gebruikt eveneens gegevens van dit sensorsysteem. Hij helpt de bestuurder om de A3 Sportback in een kritieke situatie rond een obstakel te sturen. Ondersteuning wordt geboden in de vorm van gerichte remingrepen op de wielen en een klein beetje stuurkoppel om de stuurwielhoek te corrigeren. Vanaf een snelheid van ruwweg 65 km/u helpt Lane Departure Warning de bestuurder om in de rijstrook te blijven. Als het voertuig een rijstrooklijn nadert zonder dat de bestuurder de richtingaanwijzer heeft geactiveerd, dan voert het systeem een corrigerende stuuractie uit om de wagen terug in de juiste rijstrook te brengen. Indien gewenst kan daarbij aanvullend een vibratie in het stuurwiel worden geactiveerd.
Het model kan worden uitgerust met nog andere rijhulpsystemen, zoals bijvoorbeeld Lane Change en Exit Warning. Indien een rijstrookwissel wordt herkend als kritiek, bijvoorbeeld omdat zich een voertuig in de dode hoek bevindt, dan licht een ledlampje op in de buitenspiegel. Exit Warning gebruikt dezelfde methode in combinatie met een geluidssignaal om de bestuurder te waarschuwen voor langs achteren naderende voertuigen en fietsers, zelfs wanneer de wagen stilstaat. De bedoeling daarvan is om ongevallen door het openen van de deur te vermijden. Rear Cross-Traffic Assist is nog een ander optioneel systeem. Wanneer de auto achterwaarts uit een dwarse of schuine parkeerplek rijdt, waarschuwt het de bestuurder via het MMI-scherm voor naderende voertuigen. In bijzonder kritieke situaties wordt een waarschuwingssignaal gegeven en worden bovendien de remmen geactiveerd.
De Adaptive Cruise Assist, die de bestuurder ondersteunt in lengte- en dwarsrichting, is het meest complexe systeem in het aanbod. Het systeem bewaart de snelheid en afstand tegenover een voorligger en ondersteunt met rijstrookgeleiding via zachte interventies in de elektromechanische besturing bij snelheden tot 210 km/u. Dat vergroot vooral tijdens lange reizen het rijcomfort.
In stop-and-go-verkeer en files remt het systeem de A3 Sportback af tot stilstand, zowel met automatische als manuele versnellingsbak. De auto wordt terug in beweging gebracht door te koppelen en te accelereren. Adaptive Cruise Assist is verkrijgbaar als onderdeel van wat best gekend is als het Assist pack. Dat omvat verder ook de Efficiency Assist, die de bestuurder adviseert wanneer het best is om de voet van het gaspedaal te halen, en Traffic Sign Recognition. De twee functies maken dat de Adaptive Cruise Assist de snelheid automatisch kan aanpassen aan de snelheidsbeperkingen en het verloop van de weg, zelfs zonder voorligger.
De grootlichtassistent en Emergency Assist maken ook deel uit van het uitgebreide Assist pack. Daar zitten verder nog twee parkeerfuncties in: Park Assist en Parking system plus. Het eerste kan de wagen bijna zelfstandig in parallelle en dwarse parkeerplaatsen gidsen met behulp van ultrasoonsensoren overal rond het voertuig. De bestuurder moet enkel gas geven, remmen en de versnelling kiezen. Als de auto parallel geparkeerd staat biedt het systeem dezelfde ondersteuning bij het maneuvreren uit de parkeerplek. Het systeem kan ook worden ingeschakeld tijdens een manuele parkeerprocedure, als de bestuurder bijvoorbeeld beseft dat hij de parkeerplek vanuit een lastige hoek heeft benaderd. De surround view-camera’s, die na de marktintroductie als aparte optie zullen worden aangeboden, zijn al even nuttig in stadsverkeer.
Individueel: de uitrusting
Dankzij de flexibele structuur van uitrustingsniveaus en een breed gamma aan kleuren en materialen kan de Audi A3 Sportback op vele manieren worden gepersonaliseerd. De klant heeft keuze uit drie koetswerkdesigns die vrij kunnen worden gecombineerd met de interieurlijnen. Op die manier kan de look worden getransformeerd van duidelijk dynamisch en subtiel sportief tot klassiek en elegant. Een highlight is de stoelbekleding in gerecycleerde PET-flessen. Voor de lakafwerking heeft de klant de keuze uit twaalf kleuren. Audi biedt voortaan de volledig nieuwe kleur Atoll Blue aan. Als optie is de Audi A3 Sportback nu voor het eerst ook beschikbaar in Python Yellow, Turbo Blue en Manhattan Gray.
Gepland: marktintroductie en prijzen
De voorverkoop van de nieuwe Audi A3 Sportback in België begint in maart 2020 en de eerste wagens zullen begin mei aan klanten worden geleverd. De 35 TFSI met 110 kW (150 pk) zal in België worden aangeboden voor 28.500 euro, de instapdiesel 30 TDI met 85 kW (116 pk) is verkrijgbaar vanaf 27.850 euro. Het basismodel 30 TFSI met 81 kW (110 pk) begint bij 26.100 euro. De A3 Sportback is standaard uitgerust met een digitaal instrumentenbord, een 10,1-duimsaanraakscherm in het dashboard, een lederen multifunctiestuur en DAB-radio. De standaarduitrusting omvat verder koplampen met ledtechnologie, 16-duimse aluminium velgen, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, Audi pre sense front, Lane Departure Warning en Collision Avoidance Assist. Optionele comfortitems zijn onder meer pneumatische masserende stoelen op lendenhoogte, een panoramisch glazen dak, automatische airco in drie zones, het contour/sfeerverlichtingspak met verschillende instellingen en de Adaptive Cruise Assist.
Apart: de speciale reeks “edition one”
De speciale reeks “edition one” met verschillende lakafwerkingen en exclusieve standaarduitrusting zal bij de marktintroductie verkrijgbaar zijn. Het exterieur is gebaseerd op de advanced line met details in mat Platinum Gray, en het interieur is gebaseerd op het S line pack. Dat laatste omvat nieuw ontwikkelde sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun en S-embleem op de rugleuning, een geperforeerd stuurwiel met S-logo, aluminium decoratie, zwarte hemelbekleding en roestvrijstalen pedalen. Verdonkerde ledmatrixkoplampen en 18-duimse velgen in Titanium Gray vervolmaken de dynamische uitstraling van de wagen.
Voor extra foto's kan u terecht op: www.audimediacenter.com