Update voor de Audi Q4 e-tron: meer rijbereik, meer efficiëntie, meer emoties
- Sneller: meer vermogen, sneller laden, kenmerkende sound
- Sportiever: de nieuwe ophanging met Audi-DNA
- Veiliger: complete rijhulppakketten
Audi bouwt systematisch aan zijn groeiplannen voor zuiver elektrische wagens. Meer nog dan andere elektrische modellen heeft de Audi Q4 e-tron-familie bijgedragen tot de snelle groei van het aantal leveringen in de eerste helft van 2023 (+51,2 procent). Voor modeljaar 2024 ondergaat de modelfamilie een ingrijpende update, met een nieuw afgestelde ophanging, meer efficiëntie, een karakteristieke sound en een opgewaardeerde standaarduitrusting. Audi biedt niet alleen een geoptimaliseerd aandrijfconcept en een hoger laadvermogen, maar breidt ook het gamma rijhulpsystemen voor de bestuurder uit. Zo ondersteunen beide modellen voortaan ook rijstrookwissels dankzij het optionele adaptive cruise assist. De vernieuwde Audi Q4 e-tron heeft een basisprijs van 57.270 euro (incl. btw).
Alle Q4 e-tron-modellen zijn uitgerust met een grotere batterij, goed voor een netto energie-inhoud van 77 kWh (82 kWh bruto). De geoptimaliseerde celchemie heeft het laadvermogen voor gelijkstroom verhoogd, zodat ze in ideale omstandigheden in ongeveer 28 minuten kunnen worden opgeladen van 10 tot 80 procent. De quattro-modellen halen voortaan een maximaal laadvermogen van 175 kW gelijkstroom; bij de achterwielaangedreven versies is dat 135 kW.
De batterijbescherming beperkt het laadniveau automatisch tot 80 procent om de levensduur van de batterij te verlengen. Om een intelligente route- en oplaadplanning te verzekeren, geeft de routeplanner van de e-tron-modellen de voorkeur aan ultraperformante laadstations (HPC), die snelladen mogelijk maken. Wanneer de bestuurder de voorgestelde route naar een laadstation volgt, activeert het systeem de preconditioning van de batterij tot de nieuwe Audi Q4 e-tron het geselecteerde station bereikt. Als de bestuurder een HPC-station als bestemming instelt, brengt het systeem de batterij op de ideale temperatuur, zodat ze zo snel mogelijk kan worden opgeladen. Daarnaast beschikt de Audi Q4 e-tron-familie voor het eerst over post-conditioning. Daarbij koelt het thermische beheer van de wagen de batterij wanneer die na het rijden of opladen een bepaalde temperatuurdrempel heeft overschreden.
Nieuw aandrijfsysteem: efficiënter en krachtiger
Zowel de achterwielaangedreven Audi Q4 e-tron-modellen als de versies met quattro-vierwielaandrijving beschikken voortaan over een synchrone motor met permanente magneet (PSM) op de achteras.
De update geeft de Audi Q4 e-tron-familie een volledig opnieuw ontwikkelde PSM-motor, die zich efficiënter en krachtiger toont. Daardoor plukken de modellen de vruchten van een groter rijbereik en een superieure vermogensontplooiing. Zo haalt de Audi Q4 Sportback 45 e-tron een rijbereik tot 562 kilometer over de WLTP-cyclus.
De achterwielaangedreven Audi Q4 45 e-tron (elektriciteitsverbruik over de gemengde cyclus in kWh/100 km: 19,2 - 16,2 – CO2-uitstoot over de gemengde cyclus in g/km: 0) en Audi Q4 Sportback 45 e-tron (elektriciteitsverbruik over de gemengde cyclus in kWh/100 km: 18,6 - 15,6 – CO2-uitstoot over de gemengde cyclus in g/km: 0) genereren een vermogen van 210 kW (286 pk) en sprinten in 6,7 seconden van 0 tot 100 km/u. De Audi Q4 45 e-tron quattro (elektriciteitsverbruik over de gemengde cyclus in kWh/100 km: 19,5 - 16,7 – CO2-uitstoot over de gemengde cyclus in g/km: 0) en Audi Q4 Sportback 45 e-tron quattro (elektriciteitsverbruik over de gemengde cyclus in kWh/100 km: 18,9 - 16,2 – CO2-uitstoot over de gemengde cyclus in g/km: 0) met 210 kW (286 pk) werken diezelfde sprint af in 6,6 seconden. De topversies, de Audi Q4 55 e-tron quattro (elektriciteitsverbruik over de gemengde cyclus in kWh/100 km: 19,5 - 16,8 – CO2-uitstoot over de gemengde cyclus in g/km: 0) en Audi Q4 Sportback 55 e-tron quattro (elektriciteitsverbruik over de gemengde cyclus in kWh/100 km: 18,9 - 16,3 – CO2-uitstoot over de gemengde cyclus in g/km: 0) met 250 kW (340 pk), hebben nauwelijks 5,4 seconden nodig om vanuit stilstand naar snelwegsnelheid te accelereren. De topsnelheid is bij alle modellen begrensd tot 180 km/u.
De nieuwe elektromotor gebruikt een geoptimaliseerd thermisch beheer om de efficiëntie te verhogen. Het systeem beschikt over een energiebesparende koeling: dankzij de geometrie en opstelling van de tandwielen in de transmissie en de speciaal gevormde componenten om olie te transporteren en te verdelen, nemen de temperaturen in het aandrijfgeheel nauwelijks toe. Het koelcircuit garandeert dan weer dat de olie op temperatuur blijft. Een aanverwant onderdeel is de mantel van de waterkoeling aan de buitenkant van de stator.
Verbeterde stuurrespons: ophanging met Audi-DNA
In overeenstemming met Audi’s DNA verbetert de nieuwe afstelling van de ophanging de balans voor nog meer comfort, meer rijplezier en extra stabiliteit. Of de wagen nu over de standaard- of sportophanging beschikt of een ophanging met elektronisch gestuurde schokdempers heeft, de stuur- en demperkenmerken werden steeds op maat gekozen. Dat vertaalt zich in een harmonieuze schokdemping, een verbeterde stuurrespons en een nauwkeurigere lastregeling.
Bij de sportophanging is het koetswerk 15 millimeter lager. De nieuwe afstelling van de veren en schokdempers en de nieuwe stuurafstelling bieden een evenwichtige, solide rijervaring en de typische sportieve stuurrespons van een Audi. De Audi Q4 e-tron-modellen reageren sneller op stuurwijzigingen voor meer sportiviteit en wendbaarheid.
Nieuwe functie: ondersteuning voor rijstrookwissels
Als optie biedt de update voor de Audi Q4 e-tron-familie voor het eerst ook ondersteuning voor rijstrookwissels in combinatie met adaptive cruise assist voor snelheden vanaf 90 km/u. De functie ‘assisted lane changing’ is een onderdeel van de rijhulppakketten assist package plus, assist package pro en protection and warning systems package plus en kan geactiveerd worden via de MMI.
Het nieuwe systeem gebruikt witte pijlen in het instrumentenbord en het head-updisplay met verhoogde realiteit om de bestuurder te laten weten of hij veilig van rijstrook kan veranderen en zo ja naar welke rijstrook. Wanneer de bestuurder de rijstrookwissel inzet door de richtingaanwijzer te activeren, ondersteunt het systeem de bestuurder actief bij het sturen. Zodra de wagen op de andere rijstrook is aangekomen, schakelt het de richtingaanwijzer uit. Tijdens de rijstrookwissel behoudt de persoon achter het stuur steeds de volledige verantwoordelijkheid. De ondersteuning bij rijstrookwissels wordt mogelijk gemaakt dankzij gegevens van de radarsensoren achteraan.
Een ander optioneel systeem is de adaptieve snelheidsregelaar, die de afstand tot voorliggers regelt door te versnellen en te vertragen. Adaptive cruise assist vult de werking van de adaptieve snelheidsregelaar aan met lichte stuurcorrecties om de wagen in het midden van zijn rijstrook te houden. Om deze zijdelingse controle actief te houden, dient de bestuurder enkel te bevestigen dat hij aandachtig is door het capacitieve stuurwiel – een onderdeel van het systeem – aan te raken.
Side assist houdt het verkeer achter en naast de auto in het oog en waarschuwt de bestuurder wanneer hij in een kritieke situatie van rijstrook wil veranderen. Ook dit systeem gebruikt gegevens van de radarsensoren achteraan.
Kritieke rijhulpsystemen zijn standaard, terwijl de optionele systemen deel uitmaken van het assist package plus, assist package pro en protection and warning systems package plus.
Opgewaardeerde standaarduitrusting en uitvoeringen
De Audi MMI-navigatie behoort voortaan tot de standaarduitrusting. Verder wordt de achterklep voortaan standaard geleverd met een elektromotor en reageert ze in combinatie met de optionele convenience key ook op voetbewegingen. Verwarmbare voorzetels, lane departure warning met emergency assist en fatigue assist zijn voortaan eveneens standaard.
Met de nieuwe Competition afwerking breidt Audi zijn uitgebreide gamma persoonlijke uitrusting nog verder uit. Ze is verkrijgbaar in combinatie met de kleuren Pebble Gray, Glacier White Metallic en Mythos Black Metallic, wielkastverbreders en deurlijsten in contrasterend Mythos Black Metallic, 21-duimsvelgen met vijf W-spaken in mat brons, verdonkerde ledmatrixkoplampen en verdonkerde ledachterlichten. Tegelijkertijd voegen de bronskleurige Audi-ringen een sportief accent toe.
Een unieke akoestische identiteit dankzij de ‘character sound’
De Audi Q4 e-tron-modellen zijn onmiddellijk herkenbaar, niet alleen visueel en qua rijervaring, maar ook vanuit akoestisch oogpunt. Met deze update geeft Audi de familie compacte SUV’s haar optionele eigen akoestische identiteit. De typische ‘character sound’ onderscheidt ze van andere elektrische Audi-modellen en modellen van andere constructeurs. Bovendien versterkt het de emotionele band tussen de Audi-bestuurder en de wagen. Alle modellen zullen hoorbaar zijn bij lage snelheden tot ongeveer 25 km/u en hoger om de verkeersveiligheid te verhogen.
Het digitaal gegenereerde geluid is als speciale fabrieksoptie verkrijgbaar en wordt weergegeven via twee buitenluidsprekers achteraan en twee binnenluidsprekers in de achterdeuren. De innovatieve soundscape varieert naargelang de belasting en de snelheid tot aan de topsnelheid van de wagen. Met dit onmiskenbare geluid zijn de wagens onmiddellijk herkenbaar als elektrische modellen van Audi en komt het progressieve karakter van de wagen op emotieve wijze tot uiting.
De ‘character sound’ wordt gedefinieerd door het buitengeluid, niet alleen door het infotainmentsysteem of de luidsprekers in het interieur. Indien nodig kan het systeem op elk moment worden uitgeschakeld in het Audi drive select-menu. Het Acoustic Vehicle Alerting System of AVAS, een wettelijk verplicht waarschuwingsgeluid, maakt deel uit van de ‘character sound’ en blijft steeds actief. Dit heeft geen invloed op de klank van het infotainmentsysteem.
Elektrische pionier Audi Brussels zal de Q4 e-tron produceren
Vanaf eind dit jaar zal de Audi Q4 e-tron-familie niet alleen van de band rollen in Zwickau, maar ook in de Brusselse vestiging. Deze beslissing, die werd genomen als respons op de grote vraag naar het model, stelt Audi in staat om zijn productiecapaciteit te verhogen. Audi Brussels produceert reeds de Audi Q8 e-tron (elektriciteitsverbruik over de gemengde cyclus in kWh/100 km: 24,4 - 20,1 (WLTP), CO2-uitstoot over de gemengde cyclus in g/km: 0) en de Audi Q8 Sportback e-tron (elektriciteitsverbruik over de gemengde cyclus in kWh/100 km: 24,1 - 19,5 (WLTP), CO2-uitstoot over de gemengde cyclus in g/km: 0) sinds december 2022. Daarvoor rolde de Audi e-tron, het eerste zuiver elektrische seriemodel van het merk met de vier ringen, al sinds 2018 van de band in Brussel. De fabriek in Brussel is ‘s werelds eerste onafhankelijk gecertificeerde koolstofneutrale productievestiging in het premiumsegment.
Op lange termijn wil Audi al zijn vestigingen aanpassen om elektrische wagens te bouwen. Na Brussels en Böllinger Höfe op de site van Neckarsulm voor de Audi e-tron GT, zal ook Ingolstadt worden aangepast om het eerste model op het nieuwe PPE-platform (Premium Platform Electric) te bouwen. Tegen het einde van dit decennium zal elke Audi-fabriek ten minste één zuiver elektrisch model bouwen. Zoals reeds het geval is in Brussels en Győr zullen alle Audi-vestigingen ernaar streven om tegen 2025 netto koolstofneutraal te zijn.
Download hier het persbericht in PDF-formaat.pdf
PDF - 144 Kb
Download hier het persbericht in Word-formaat.docx
DOCX - 225 Kb