Stephan Winkelmann wordt nieuwe CEO van quattro GmbH
Op 15 maart 2016 wordt Stephan Winkelmann (51) de nieuwe CEO van quattro GmbH, een volwaardige dochteronderneming van AUDI AG, die de uiterst performante R- en RS-modellen produceert en verdeelt. Winkelmann was voorzitter en CEO van Automobili Lamborghini S.p.A. sinds 1 januari 2005. Heinz Hollerweger (62), de huidige directeur van quattro GmbH, gaat na een succesvolle carrière van bijna veertig jaar bij Audi met pensioen.
Als CEO van Lamborghini was Winkelmann sinds 2005 verantwoordelijk voor substantiële investeringen in de toekomst van het merk. Hij maakte Lamborghini tot een van 's werelds toonaangevende constructeurs van supersportwagens. In 2015 noteerde het merk met de briesende stier in het logo een nieuw verkooprecord met 3.245 geleverde wagens. Lamborghini is tevens een pionier op het gebied van lichtgewichtconstructie en de ontwikkeling van innovatieve koolstofvezeltechnologieën.
In mei 2014 werd Winkelmann door de Italiaanse president Giorgio Napolitano bekroond met het 'Grootkruis', de hoogste onderscheiding voor verdiensten in het land, voor zijn verwezenlijkingen als CEO van een van de belangrijkste Italiaanse ondernemingen. Voor Winkelmann in 2005 aantrad als CEO van Lamborghini was hij voorzitter van de raad van bestuur van Fiat Auto in Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland.
Stephan Winkelmann volgt Heinz Hollerweger (62) op, die met pensioen gaat. “Heinz Hollerweger was een van de katalysatoren voor Audi's evolutie op het gebied van elektrische mobiliteit", verklaarde Stefan Knirsch, binnen de raad van bestuur van AUDI AG verantwoordelijk voor technische ontwikkeling. "Hij droeg tevens in ruime mate bij tot het succes en de expansie van quattro GmbH." De dochteronderneming van Audi zag zijn verkoop in 2015 met 13% toenemen tot meer dan 17.000 exemplaren.
Hollerweger was ook verantwoordelijk voor tal van realisaties bij Audi Sport, zowel wat betreft de autosportactiviteiten (zoals de klantenmotorsport onder het label Audi Sport customer racing) als voor de R- en RS-modellen en de accessoires uit de Audi Sport-collectie.
Heinz Hollerweger werd geboren in Oostenrijk en ging in 1977 aan de slag bij de afdeling akoestiek van Audi in Ingolstadt. Twaalf jaar later verhuisde hij naar de Audi-vestiging in Neckarsulm als hoofd akoestiek en nog eens drie jaar later keerde hij terug naar Ingolstadt als hoofd voertuiginspecties. Van 1997 tot 2005 was hij verantwoordelijk voor de afdeling autofysica en daarna stond hij aan het roer van de hele auto-ontwikkeling. In die functie leidde hij de ontwikkeling van diverse showcars die later in productie werden genomen, zoals de Audi Q5 custom concept, de voorloper van de succesvolle SQ5.
Daarenboven coördineerde Hollerweger de volledige testactiviteiten van de afdeling technische ontwikkeling. Tijdens zijn tijd als algemeen directeur voertuigontwikkeling werden meer dan 70 modellen ontwikkeld tot productierijpe wagens.
Hollerweger was ook een van de katalysatoren van de elektrische mobiliteit bij het merk. Met de R8 e-tron ontwierp hij samen met zijn team een sensationele elektrische supersportwagen voor het autosalon van Frankfurt 2011, een krachtige sportwagen met elektrische aandrijving en de eerste testwagen in zijn soort. Hij werd later door quattro GmbH tot een productierijp model ontwikkeld.
In april 2014 kwam Hollerweger aan het hoofd van quattro GmbH, waar hij onder meer verantwoordelijk was voor de uitbreiding van het RS-gamma en de ontwikkeling van de nieuwe Audi R8. Behalve het 'Gouden Stuur 2015' in de sportwagencategorie en de 'Auto Trophy 2015' sleepte de Audi R8 ook tal van onderscheidingen in de wacht voor zijn connectiviteit en wordt hij op dat vlak beschouwd als de referentie in zijn segment. quattro GmbH was in 2015 ook bijzonder succesvol in de autosport met de R8 LMS, die wereldwijd alle befaamde GT3-races op zijn naam schreef.