Ronderecord op de Nordschleife: Audi RS 3 snelste in de compacte klasse
- 7:40.748 minuten: een nieuwe toptijd in het compacte segment
- Ideale set-up dankzij de Torque Splitter, semislicks en RS-sportophanging plus
- Nieuwe RS 3 Sportback en Berline nu bestelbaar
Met een tijd van 7:40.748 minuten is de nieuwe Audi RS 3 Berline het snelste compacte model op de Nordschleife van de Nürburgring. In juni heeft race- en ontwikkelingspiloot Frank Stippler er het ronderecord voor de compacte klasse met 4,64 seconden verbeterd. Vooral de Torque Splitter, met zijn volledig variabele koppelverdeling op de achteras, droeg bij tot de recordtijd.
Vóór de recordronde had het team alleen de bandenspanning in de Pirelli P Zero ‘Trofeo R’-semislicks aan de circuitomstandigheden aangepast.
"We beschikken niet over onbeperkte gelegenheden voor een recordpoging als deze", zei Audi Sport-racecoureur en -ontwikkelingstestrijder Frank Stippler. "Daarom is een beetje finetuning altijd wel nodig op de dag van de waarheid, vooral wat de bandenspanning betreft, want die beïnvloedt ook de werking van de Torque Splitter. Onze aanpak was succesvol. Het was een triomfantelijke dag."
Ongeëvenaarde acceleratie en topsnelheid voor het segment
De records zijn gevestigd met de legendarische high-performance vijfcilindermotor in de nieuwe Audi RS 3. In de nieuwste generatie van de compacte sportwagen beschikt de 2.5 TFSI-motor over meer koppel dan ooit. De RS 3 Sportback (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 8,8 - 8,3); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 201 – 190) en de RS 3 Berline (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 8,7 – 8,2; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 198 – 188) sprinten van 0 naar 100 km in 3,8 seconden.
Met het RS Dynamic Pack en de keramische remmen kan zelfs een topsnelheid van 290 km/u worden gehaald. Daarmee is de Audi RS 3 de beste in zijn klasse op het vlak van acceleratie en topsnelheid.
Torque Splitter voor maximale agiliteit
De Torque Splitter zal voor het eerst in een seriemodel van Audi worden gebruikt. De nieuwe technologie maakt een volledig variabele koppelverdeling tussen de achterwielen mogelijk. Daartoe wordt op elk van de aandrijfassen een elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling gebruikt. Voor een sportieve rijstijl verhoogt de koppelsplitter het aandrijfkoppel naar het buitenste wiel met de grotere wielbelasting. Door het verschil in aandrijfkrachten stuurt de auto nog beter de bocht in en volgt hij de stuurhoek nauwkeuriger. Dit resulteert in optimale stabiliteit en maximale agiliteit, vooral bij het snellere bochtenwerk.
"Over het algemeen vertoont de nieuwe RS 3 een veel agieler rijgedrag vanaf het midden tot het einde van de bocht en ook bij het uitaccelereren", aldus de racecoureur en ontwikkelingstestrijder Frank Stippler. "Voor mij is de Torque Splitter een spectaculaire vooruitgang op het gebied van agiel rijgedrag."
RS Performance-modus speciaal ontworpen voor het circuit
In het Audi drive select-systeem voor dynamisch rijgedrag kunnen de eigenschappen van de Torque Splitter in verschillende modi worden gevarieerd, afhankelijk van het gebruik, de wegomstandigheden en de voorkeur. In combinatie met de nieuw ontwikkelde RS Performance-rijmodus zorgt de Torque Splitter voor een uiterst dynamisch en sportief rijgedrag over de lengteas, met zo weinig mogelijk onderstuur en overstuur. Dit resulteert in vroeger wegaccelereren uit de bochten en dus snellere rondetijden. De RS Performance-modus maakt gebruik van specifieke motor- en transmissiekarakteristieken en is speciaal afgestemd op de optionele Pirelli P Zero ‘Trofeo R’-semislickbanden die voor het eerst af fabriek beschikbaar zijn.
Daarnaast is de RS-sportophanging plus ook verkrijgbaar met adaptieve schokdempersturing als optie. Die past elke schokdemper voortdurend en individueel aan de wegomstandigheden, de rijsituatie en de ingeschakelde Audi drive select-modus aan. De RS Performance-modus biedt twee set-ups voor verschillende circuits: de ene is meer gericht op comfort voor oneffen circuits zoals de Nordschleife, waar het van belang is om de verticale bewegingen te minimaliseren met behoud van een grote zijdelingse dynamiek, en de andere is een sportieve afstelling voor vlakke racecircuits zoals de Hockenheimring. De progressieve stuurinrichting, die specifiek op de RS is afgestemd en haar overbrengingsverhouding laat variëren naargelang van de stuurhoek, biedt directe feedback van de weg. Naarmate de stuuruitslag toeneemt, wordt de overbrengingsverhouding kleiner en de besturing directer.
Download hier het persbericht in PDF formaat
PDF - 288 Kb
Download hier het persbericht in Word formaat
DOCX - 210 Kb