Audi SQ7 TDI: innovatief rijplezier
- Eerste S-model in de Audi Q7-reeks
- Wereldwijde nieuwigheid: elektrisch aangedreven compressor
- Eveneens nieuw bij Audi: performant 48V-deelboordnet en elektromechanische actieve rolstabilisatie
Met een vermogen van 320 kW (435 pk) en 900 Nm koppel is de nieuwe Audi SQ7 TDIOok op vele andere technische vlakken neemt hij de koppositie tegenover zijn concurrenten. Zijn nieuw ontwikkelde 4.0 TDI-motor maakt gebruik van een wereldwijde nieuwigheid: Een elektrisch aangedreven compressor bezorgt de SQ7 TDI een uitzonderlijk prestatiepotentieel bij het accelereren vanuit stilstand. Ondanks zijn straffe prestaties verbruikt hij gemiddeld 7,2 l/100 km.
De 4.0 TDI werd compleet nieuw ontwikkeld. Hij verenigt superieure prestaties met een gering verbruik en garandeert een maximale dynamiek. De V8-motor puurt zijn vermogen uit een cilinderinhoud van 3.956 cm3. De beide uitlaatgasturbo’s worden selectief ingeschakeld en volgen het concept van registerdrukvoeding, waarbij bij lage en gemiddelde belasting de gassen slechts één turbo aandrijven. De tweede turbine wordt pas bij hogere belasting mee ingeschakeld. Een elektrisch aangedreven compressor (EAC) vult in het bijzonder bij lage toerentallen de werking van de twee turbo’s aan en zorgt voor ongezien dynamische prestaties bij het accelereren vanuit stilstand.
Met zijn vermogen van 320 kW (435 pk) en 900 Nm koppel van 1.000 tot 3.250 t/min. vestigt de SUV een nieuw record in zijn segment. Hij accelereert in 4,8 s van 0 tot 100 km/u, de maximumsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Volgens de NEDC-meting verbruikt hij gemiddeld 7,2 l/100 km. Dat resulteert in een CO2-uitstoot van 189 g/km.
Oplaadconcept en energienet: elektrisch aangedreven compressor en 48V-deelboordnet
De elektrisch aangedreven compressor maakt wereldwijd voor het eerst zijn opwachting in een in serie gebouwde auto. De EAC ondersteunt de 4.0 TDI-motor aanzienlijk bij het vertrekken en bij acceleraties vanuit geringe deellast – dat garandeert pure dynamiek zonder zogenaamd ‘turbogat’. Hij bevindt zich dicht bij de motor in de luchtleiding na de laadluchtkoeler. Doordat de elektrisch aangedreven compressor voor de drukopbouw geen uitlaatgassen nodig heeft, kan hij op elk moment worden ingeschakeld en biedt hij een oplossing voor de traditionele zwaktes van een klassieke uitlaatgasturbo. Dankzij deze techniek behoort het turbogat definitief tot het verleden. De EAC levert in minder dan 250 milliseconden de nodige laaddrukenergie voor een dynamische krachtontplooiing. Het compressorwiel wordt door een compacte elektromotor aangedreven tot 70.000 t/min. Zo bouwt de 4.0 TDI zijn immense kracht zonder waarneembare vertraging op, ze staat immers meteen ter beschikking zodra het gaspedaal wordt ingetrapt. Dat levert een duidelijk voordeel op, zeker ook bij het vertrekken.
Voor het eerst wordt het Audi valvelift system (AVS) gebruikt in een dieselmodel van Audi. Aan de inlaat- en uitlaatnokkenas staan telkens twee nokprofielen per klep ter beschikking. Aan de inlaatzijde zorgt het ene profiel in combinatie met de EAC voor ondersteuning bij het vertrekken, terwijl het andere de cilindervulling en zo het vermogen bij hogere toerentallen optimaliseert. Het AVS aan de uitlaatzijde maakt de inschakeling van de tweede uitlaatgasturbo mogelijk. Bij registerdrukvoeding worden twee uitlaatgasturbo’s zodanig parallel geschakeld dat bij lage motortoerentallen slechts één turbo in werking treedt en de tweede bij hogere belasting en hogere toerentallen bijkomend wordt geactiveerd. Op die manier geniet de klant van een uitstekende koppelopbouw en een dynamische motorrespons over het hele toerentalbereik.
De uitlaatgassen van de twee uitlaatkleppen worden hermetisch gescheiden en voeden elk een van beide turbo’s. Bij lage toerentallen blijft telkens één klep per cilinder gesloten, zodat de volledige uitlaatgassenstroom naar de actieve turbo vloeit. Zodra de last en het toerental stijgen, opent het AVS telkens ook de tweede uitlaatklep. Daardoor vloeien de gassen ook naar de tweede turbo en wordt die eveneens ingeschakeld. In deze biturbo-modus ontwikkelt de motor zijn maximale vermogen. De omschakeling door het AVS maakt een snelle en precieze activering van de tweede turbo mogelijk.
Het aandrijfvermogen voor de elektrisch aangedreven compressor, dat piekt op 7 kW, wordt geleverd door het 48V-deelboordnet. Dit boordnet met een hogere spanning voedt niet alleen de elektrisch aangedreven compressor aan boord van de SQ7 TDI, maar ook de elektromechanische actieve rolstabilisatie (eAWS). Om aan de hogere vermogens- en energie-eisen van deze systemen te voldoen, bevindt zich onder de koffer in het deelboordnet een aparte 48V-lithium-ionaccu met een nominale capaciteit van 470 wattuur en een piekvermogen tot 13 kilowatt. Een DC/DC-omvormer verbindt het 48V- met het 12V-deelboordnet. De nodige energie wordt door een krachtigere en bijzonder efficiënte generator met een rendement van meer dan 80% bij een vermogen tot 3 kW gewonnen. Het gaat om een zogenaamde MOSFET-generator (Metal-Oxide-Semiconductor Field-Effect Transistor), die elektrische verliezen reduceert en het rendement verhoogt. MOSFETs vervangen de tot dusver gebruikelijke diodes. Daarenboven ondersteunt de 48V-accu indien nodig het 12V-boordnet. Dat beperkt ook de belasting van de 12V-loodbatterij.
V8 TDI – verdere technische highlights
De aanzuigzijde van de 4.0 TDI bevindt zich aan de buitenkant, de uitlaatzijde met beide turboladers aan de binnenkant van de 90°-hoek gevormd door de cilinderbanken. Die lay-out zorgt ervoor dat de gassen slechts een korte weg moeten afleggen, wat resulteert in een spontaan responsgedrag en korte afstanden voor de uitlaatgasnabehandeling. Het common-railinjectiesysteem bouwt tot 2.500 bar injectiedruk op. De ontstekingsdruk loopt over grote delen van de cartografie tegen de kaap van 200 bar aan.
Het innovatieve thermomanagement en uitgebreide maatregelen aan de kruk- en nokkenasaandrijving verminderen de wrijving. Door de combinatie van een NOx-oxidatiekatalysator en een nageschakelde SCR-katalysator, die in de dieselpartikelfilter geïntegreerd is en door middel van AdBlue-inspuiting de stikstofoxides reduceert, beschikt de V8 TDI over een bijzonder efficiënte nabehandeling van de uitlaatgassen. Een geluidsactuator in het uitlaatsysteem versterkt de volle klank van de achtcilinder. De bestuurder van de SQ7 TDI kan de klank zelf bijsturen via het Audi drive select-systeem.
De V8 met dubbele turbo in combinatie met een elektrisch aangedreven compressor vormt een van de kernelementen in de wereldwijde dieselstrategie van Audi. Dankzij het hoge koppel – ook bij lage toerentallen – en de geringe verbruikswaarden is hij ook voor markten zoals de VS bijzonder geschikt. De motorkarakteristiek verenigt een superieure trekkracht met een sportieve handling – straffe acceleraties met een spontaan responsgedrag.
Hoog rendement: de achttraps tiptronic
De 4.0 TDI in de Audi SQ7 TDI kan rekenen op een sterke partner. Dat blijkt uit het rijgedrag: van uiterst comfortabel cruisen op de snelweg tot een extreem dynamische handling op kronkelbaantjes. De nieuw ontwikkelde achttraps tiptronic blinkt uit door zijn hoge rendement. Hij wisselt extreem snel en precies van versnelling en beschikt over een vrijloopfunctie bij hogere snelheden. Een zelfsperrend middendifferentieel vormt de kern van de permanente vierwielaandrijving quattro. Het is compact en licht en werkt uiterst precies met de onderstelregelsystemen samen.
Ook voor het onderstel gelden de principes van de lichtgewichtconstructie – de geleidingsarmen bestaan overwegend uit aluminium. Een elektromechanisch bekrachtigde stuurinrichting, het rijdynamiekregelsysteem Audi drive select en de pneumatische ophanging adaptive air suspension zijn standaard, naar wens ook in een sportieve uitvoering. Kort na de lancering volgt een optioneel remsysteem met extreem lichte schijven uit koolstofvezel-keramiek. Audi biedt voor de SUV 20-duimswielen en banden in maat 285/45 aan, de opties reiken tot 22-duimsvelgen van quattro GmbH.
Geconnecteerde onderstelregeling
Naar wens rust Audi de SQ7 TDI uit met een rijdynamiekpack, dat drie technische componenten omvat: een sportdifferentieel, de elektromechanische actieve rolstabilisatie en vierwielsturing. De SQ7 TDI maakt gebruik van een verregaand geïntegreerd onderstelregelapparaat (EFP). Dat neemt de centrale sturing van de geregelde schokdempers, de luchtveren, het sportdifferentieel en de koppelverdeling van de rolstabilisatie voor zijn rekening. Door de groepering van alle relevante onderstelfuncties in een centraal regelapparaat slaagden de ontwikkelaars erin de functies optimaal met elkaar te connecteren en op elkaar af te stemmen. Zo beleeft de klant in alle omstandigheden de best mogelijke rijervaring.
Sportief of comfortabel: de rolstabilisatie
Een nieuwe oplossing tegenover de concurrenten is de elektromechanische actieve rolstabilisatie. Daarin worden beide helften van de stabilisator van elkaar gescheiden door een compacte elektromotor met een drietraps planeetwielmechanisme. Op oneffen wegdek worden ze actief van elkaar losgekoppeld, wat zorgt voor een hoogstaand rijcomfort. Bij een sportieve rijstijl worden de buizen met elkaar verbonden en ten opzichte van elkaar tegengesteld verdraaid. Daardoor wordt de rolneiging van de auto duidelijk verminderd, dat wil zeggen de neiging om zijdelings over te hellen. Samen met het planeetwielmechanisme genereren de elektromotoren nu traploos een koppel tot 1.200 Nm. Het resultaat is een stugge, sportieve handling. De auto helt minder over in bochten, de neiging tot onderstuur wordt verder beperkt. Dat maakt hogere dwarsversnellingen en dus sneller genomen bochten mogelijk.
De voorste en achterste stabilisator kunnen onafhankelijk van elkaar geregeld worden. Die actieve verdeling van het stabilisatiekoppel tussen voor- en achteras beïnvloedt het rijgedrag positief, met een aanzienlijk hogere stuurprecisie en wendbaarheid van de wagen als resultaat.
Vergeleken met conventionele hydraulisch gestuurde stabilisatoren biedt het 48V-systeem van Audi grote voordelen. Het kan meer kracht genereren, het werkt sneller en dankzij de recuperatiefunctie ook efficiënter en is al bij lage snelheden actief. Aangezien het systeem zonder olie werkt, is de actieve rolstabilisatie bovendien onderhoudsvrij en milieuvriendelijker.
Uitgesproken rijdynamiek en wendbaarheid: vierwielsturing in combinatie met sportief-directe voorwielsturing
Bij de vierwielsturing draaien de achterwielen tot een hoek van vijf graden mee. Dat vereenvoudigt het parkeren. De directere overbrengingsverhouding van de voorwielsturing van de SQ7 TDI verhoogt de rijdynamiek. Afhankelijk van de situatie sturen de achterwielen tegengesteld aan of in dezelfde richting als de voorwielen, voor meer dynamiek en stabiliteit.
Extra pit in iedere bocht: quattro met sportdifferentieel
Een neutraal rijgedrag tot dicht bij de limieten, ook bij een hoog vermogen, is voor sportieve rijders een van de essentiële elementen voor de rijdynamiek. Vooral bij bijzonder dynamisch accelereren bij het uitkomen van een bocht zorgt het optionele sportdifferentieel voor stuurstabiliteit en -precisie. De variabele verdeling van het koppel tussen de achterwielen zorgt voor een superieure controle. De SQ7 TDI wordt daardoor heel gericht in de bocht ‘geduwd’. Zelfs wanneer de achterkant van de auto begint uit te breken, herstelt het quattro-sportdifferentieel de stabiliteit. Deze techniek is voor het eerst in de Q7-modelreeks beschikbaar en is exclusief voor dit topmodel voorbehouden.
Lichtgewichtconstructie: innovatieve materialenmix
Dankzij consequente lichtgewichtconstructie is de Audi SQ7 TDI de lichtste SUV in zijn segment, zonder toegevingen te doen op het vlak van crashveiligheid. Voor het koetswerk werd een beroep gedaan op een innovatieve materialenmix: warm gevormd en extreem stevig plaatwerk vormt de ruggengraat van het interieurcompartiment, de buitenhuid bestaat uit aluminium. Het lage zwaartepunt draagt eveneens bij tot het sportieve rijgedrag. De luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) bedraagt een uitstekende 0,34.
Expressieve sportiviteit: het exterieurdesign
De nieuwe Audi SQ7 TDI overtuigt met een bijzonder uitgebalanceerde combinatie van krachtige en scherpe lijnen. Net als de Audi Q7 is hij 5,07 m lang. De Audi-genen zijn onmiskenbaar aanwezig, bijvoorbeeld in het plastisch vormgegeven Singleframe-radiatorrooster, de duidelijke beklemtoning van de wielen en de verbrede quattro-’blisters’. Alle lijnen en vlakken zijn precies en expressief getekend; ze benadrukken de breedte en zo het solide totaalconcept van de auto. De SQ7 TDI heeft een nieuw rooster met specifiek S-design in de voorbumper; tot de andere specifieke elementen behoren de luchtinlaten, spiegelbehuizingen en deurlijsten in aluminium. Het uitlaatsysteem mondt uit in vier hoekige eindpijpen.
Licht: ledkoplampen standaard
De koplampen zijn opmerkelijk driedimensionaal gevormd en voorzien van de typische signatuur in dubbele pijlvorm. De standaard led- en optionele Matrix-ledkoplampen en de dynamische richtingaanwijzers achteraan onderstrepen de leidende rol van Audi op het vlak van lichtdesign en -technologie. Bij de led- en Matrix-ledkoplampen vormen de lichtgeleiders van het dagrijlicht en de richtingaanwijzers samen een dubbele pijl – een nieuwe en onmiskenbare signatuur binnen de Audi-familie. Bij de Matrix-ledkoplampen is het grootlicht opgebouwd uit 30 diodes per koplamp, die gebruikmaken van drie reflectoren. Een camera in de voet van de binnenspiegel analyseert de verkeerssituatie. Op basis van die informatie schakelt de sturing de diodes situatieafhankelijk afzonderlijk in of uit of dimt ze in 64 stappen. Dankzij de miljoenen mogelijke combinaties die daaruit resulteren, verlichten deze highend koplampen de weg in alle omstandigheden uitstekend zonder andere verkeersdeelnemers te verblinden. Verkeersborden worden met beperkte lichtkracht beschenen, zodat de bestuurder niet verblind wordt.
Tot de functionaliteit van de Matrix-ledkoplampen behoort ook de intelligente bochtenverlichting, die ontstaat door de focus van het licht te verschuiven. In combinatie met de optionele MMI Navigatie plus schijnt de bochtenvelrichting op basis van de trajectgegevens al in het spoor van de bocht nog voor het stuur gedraaid wordt. De grote ledachterlichten vormen een variatie op het design van de koplampen. Het achterlicht, dat bij de inschakeling van het contact geactiveerd wordt, vormt net als de koplampen een dubbele pijl. Het remlicht is in het bovenste deel van de lichtblokken ondergebracht, het binnengedeelte van de lichten oogt plastisch, licht en elegant.
Naar keuze vijf of zeven zetels
De inzittenden genieten in de Audi SQ7 TDI van de grootste interieurruimte in zijn segment. Naar wens levert Audi de SUV met vijf of zeven zetels. De tweede zetelrij heeft standaard een driedelig neerklapbare rugleuning. De optionele derde zetelrij wordt elektrisch uit- en ingeklapt.
Beelden in hoge resolutie: Audi virtual cockpit
De optionele Audi virtual cockpit met een schermdiagonaal van 12,3 duim geeft logisch gestructureerde informatie schitterend grafisch weer. Het systeem onderscheidt zich door een uitmuntende ergonomie en intuïtieve bediening. Via het multifunctiestuur kan de bestuurder de weergavemodi selecteren. Aanvullend is ook een head-up display verkrijgbaar.
Het optionele MMI Navigatie plus met MMI allintouch wordt bediend via een groot glazen vlak op de console van de middentunnel, dat na iedere ‘klik’ met de vinger een voelbare feedback geeft. De MMI-logica maakt een intuïtieve bediening van het systeem mogelijk en begrijpt zelfs begrippen in dagelijkse spreektaal.
Absoluut top: de rijbijstandssystemen
Met 24 beschikbare rijbijstandssystemen is het aanbod voor de SQ7 TDI bijzonder uitgebreid en kan de bestuurder veilig, zuinig en comfortabel rijden. De ‘predictieve efficiëntieassistent’ bijvoorbeeld helpt de bestuurder om met extra informatie via de boordcomputer brandstof te sparen. Het standaard ‘Audi pre sense city’, een vooruitziende waarschuwings- en noodremfunctie die helpt om ongevallen te vermijden en voetgangers te beschermen, maakt de SQ7 TDI nog veiliger.
De ‘adaptive cruise control met fileassistent’ ontlast de bestuurder in traag verkeer op goed onderhouden en duidelijk gemarkeerde wegen, door automatisch te remmen en te versnellen en in vele situaties kortstondig ook het stuur over te nemen. Met de predictieve ACC kan de snelheid vooruitziend worden aangepast aan het verloop van de weg en de geldende snelheidsbeperkingen, bijvoorbeeld bij het binnenrijden van de bebouwde kom.
De Audi SQ7 TDI is vanaf dit voorjaar in Europa te bestellen.