Audi sluit 2018 af op 1.812.500 verkochte auto’s

Audi sluit 2018 af op 1.812.500 verkochte auto’s

  • Jaareinde wordt afgesloten met een daling van 3,5% als gevolg van de moeilijk omstandigheden
  • Audi nog maar eens premium marktleider in China
  • Audi-CEO Bram Schot: “Na een moeilijk jaar maken we ons op voor nieuwe uitdagingen”
In 2018 leverde Audi wereldwijd 1.812.500 voertuigen af aan klanten, een daling met 3,5 procent in vergelijking met het jaar voordien. In Europa viel de verkoop de voorbije twaalf maanden terug met 13,6 procent. De  A1, A6, A7 en Q3 - samen goed voor bijna een derde van de leveringen - in de loop van 2018 vernieuwd. In China herbevestigde de autobouwer uit Ingolstadt zijn positie van meest succesvolle premium merk voor het 30e jaar op rij. In Noord-Amerika deed het merk het even goed als het jaar voordien (-0,9%).

“Zoals verwacht is 2018 een uitzonderlijk grote uitdaging gebleken met de grootste model- en technologiecampagne in de geschiedenis van Audi die samenviel met de omschakeling naar de nieuwe WLTP-testcyclus”, zegt Bram Schot, CEO en interim bestuurslid voor Sales en Marketing bij AUDI AG. “De positieve feedback op onze meest recente modellen bewijst de kracht van ons merk dat zich ondertussen volop voorbereidt op de uitdagingen die het nieuwe jaar met zich meebrengt.”

In China sloot Audi het jaar nog maar eens af met een nieuw recordcijfer: 663.049 verkochte auto’s of een groei van 10,9%. Over de voorbije tien jaar is het verkoopvolume op deze markt meer dan vervijfvoudigd. Audi verkocht hier in 2018 meer dan 10.000 exemplaren (+4,0%) van de nieuwste uitvoering van zijn fullsize vlaggenschip, de A8 L. Voor 2019 staan nog andere hoogtepunten op de agenda zoals de Audi Q2 L e-tron, de eerste lokaal geproduceerde elektrische auto en de Audi e-tron die zal worden ingevoerd. Verder wil het merk in de tweede jaarhelft een belangrijke mijlpaal bereiken met de elektrificatie van zijn Chinees modelaanbod.

In Europa werd de gang van zaken in 2018 voor Audi gedomineerd door nieuwe modeluitvoeringen, talrijke politieke en economische onzekerheden en de omschakeling naar de nieuwe WLTP-testcyclus. Alle modellen samengeteld nam de verkoop op het thuiscontinent over heel het jaar af met 13,6 procent tot 743.600 eenheden. Ook op de Belgische markt zag Audi de verkoop in 2018 met 13,84 procent terugvallen tot 28.710 wagens. Met zowat 16.000 prereservaties, waarvan meer dan 700 in België, heeft de Audi e-tron dan weer veel opzien gebaard, ook bij de Europese klanten. De autobouwer blijft volop inzetten op de homologatie van zijn modellen. Week na week kunnen bijkomende motor/versnellingsbakvarianten via de configurator worden besteld.

In de Verenigde Staten haalde Audi in 2018 nog maar eens uitstekende verkoopcijfers. Het jaar werd er afgesloten met 223.323 verkopen, wat net iets minder is dan in 2017 (-1,4%). Vooral de Q-familie kent in de Verenigde Staten een erg grote bijval. De vraag naar sportieve offroaders steeg er bovengemiddeld met 8,3 procent naar een totaal van 126.252 eenheden. Voor het eerst in de geschiedenis van Audi of America is de SUV-verkoop er goed voor 57 procent van de afleveringen. Het populairste Q-model is de Q5 waarvan de vraag met ruim 21 procent steeg tot een totaal van 69.978 exemplaren.

 

Verkoop AUDI AG

December

Gecumuleerd

 

2018

2017

Verschil met 2017

2018

2017

Verschil met 2017

Wereldwijd

154.550

180.236

-14,3%

1.812.500

1.878.105

-3,5%

Europa

51.500

65.132

-20,9%

743.600

860.624

-13,6%

- Duitsland

16.937

18.815

-10,0%

260.456

294.544

-11,6%

- UK

6.314

10.631

-40,6%

143.716

175.217

-18,0%

- Frankrijk

4.186

6.397

-34,6%

51.710

63.980

-19,2%

- Italië

7.554

5.390

+40,1%

62.256

68.954

-9,7%

- Spanje

3.555

5.026

-29,3%

53.105

56.083

-5,3%

- België (inschrijvingen)

934

1.479

-36,85%

28.710

33.323

-13,84%

Verenigde Staten

22.765

26.977

-15,6%

223.323

226.511

-1,4%

Mexico

1.520

2.066

-26,4%

14.781

15.051

-1,8%

Brazilië

848

1.001

-15,3%

8.810

10.035

-12,2%

Chinese vasteland

(incl. Hong Kong)

65.598

69.160

-5,2%

663.049

597.866

+10,9%

 

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg