Audi sluit 2018 af op 1.812.500 verkochte auto’s
Vrijdag 11 januari 2019
- Jaareinde wordt afgesloten met een daling van 3,5% als gevolg van de moeilijk omstandigheden
- Audi nog maar eens premium marktleider in China
- Audi-CEO Bram Schot: “Na een moeilijk jaar maken we ons op voor nieuwe uitdagingen”
“Zoals verwacht is 2018 een uitzonderlijk grote uitdaging gebleken met de grootste model- en technologiecampagne in de geschiedenis van Audi die samenviel met de omschakeling naar de nieuwe WLTP-testcyclus”, zegt Bram Schot, CEO en interim bestuurslid voor Sales en Marketing bij AUDI AG. “De positieve feedback op onze meest recente modellen bewijst de kracht van ons merk dat zich ondertussen volop voorbereidt op de uitdagingen die het nieuwe jaar met zich meebrengt.”
In China sloot Audi het jaar nog maar eens af met een nieuw recordcijfer: 663.049 verkochte auto’s of een groei van 10,9%. Over de voorbije tien jaar is het verkoopvolume op deze markt meer dan vervijfvoudigd. Audi verkocht hier in 2018 meer dan 10.000 exemplaren (+4,0%) van de nieuwste uitvoering van zijn fullsize vlaggenschip, de A8 L. Voor 2019 staan nog andere hoogtepunten op de agenda zoals de Audi Q2 L e-tron, de eerste lokaal geproduceerde elektrische auto en de Audi e-tron die zal worden ingevoerd. Verder wil het merk in de tweede jaarhelft een belangrijke mijlpaal bereiken met de elektrificatie van zijn Chinees modelaanbod.
In Europa werd de gang van zaken in 2018 voor Audi gedomineerd door nieuwe modeluitvoeringen, talrijke politieke en economische onzekerheden en de omschakeling naar de nieuwe WLTP-testcyclus. Alle modellen samengeteld nam de verkoop op het thuiscontinent over heel het jaar af met 13,6 procent tot 743.600 eenheden. Ook op de Belgische markt zag Audi de verkoop in 2018 met 13,84 procent terugvallen tot 28.710 wagens. Met zowat 16.000 prereservaties, waarvan meer dan 700 in België, heeft de Audi e-tron dan weer veel opzien gebaard, ook bij de Europese klanten. De autobouwer blijft volop inzetten op de homologatie van zijn modellen. Week na week kunnen bijkomende motor/versnellingsbakvarianten via de configurator worden besteld.
In de Verenigde Staten haalde Audi in 2018 nog maar eens uitstekende verkoopcijfers. Het jaar werd er afgesloten met 223.323 verkopen, wat net iets minder is dan in 2017 (-1,4%). Vooral de Q-familie kent in de Verenigde Staten een erg grote bijval. De vraag naar sportieve offroaders steeg er bovengemiddeld met 8,3 procent naar een totaal van 126.252 eenheden. Voor het eerst in de geschiedenis van Audi of America is de SUV-verkoop er goed voor 57 procent van de afleveringen. Het populairste Q-model is de Q5 waarvan de vraag met ruim 21 procent steeg tot een totaal van 69.978 exemplaren.
Verkoop AUDI AG | December | Gecumuleerd | ||||
| 2018 | 2017 | Verschil met 2017 | 2018 | 2017 | Verschil met 2017 |
Wereldwijd | 154.550 | 180.236 | -14,3% | 1.812.500 | 1.878.105 | -3,5% |
Europa | 51.500 | 65.132 | -20,9% | 743.600 | 860.624 | -13,6% |
- Duitsland | 16.937 | 18.815 | -10,0% | 260.456 | 294.544 | -11,6% |
- UK | 6.314 | 10.631 | -40,6% | 143.716 | 175.217 | -18,0% |
- Frankrijk | 4.186 | 6.397 | -34,6% | 51.710 | 63.980 | -19,2% |
- Italië | 7.554 | 5.390 | +40,1% | 62.256 | 68.954 | -9,7% |
- Spanje | 3.555 | 5.026 | -29,3% | 53.105 | 56.083 | -5,3% |
- België (inschrijvingen) | 934 | 1.479 | -36,85% | 28.710 | 33.323 | -13,84% |
Verenigde Staten | 22.765 | 26.977 | -15,6% | 223.323 | 226.511 | -1,4% |
Mexico | 1.520 | 2.066 | -26,4% | 14.781 | 15.051 | -1,8% |
Brazilië | 848 | 1.001 | -15,3% | 8.810 | 10.035 | -12,2% |
Chinese vasteland (incl. Hong Kong) | 65.598 | 69.160 | -5,2% | 663.049 | 597.866 | +10,9% |