Audi gaat offroad op twee wielen: Audi’s elektrische mountainbike powered by Fantic
- Audi breidt gamma e-mobiliteitsproducten verder uit
- Ontwerp geïnspireerd op de ultieme Dakar-offroader: de Audi RS Q e-tron
- Drie maten beschikbaar aan 8.900 euro incl. btw.
Audi breidt zijn gamma e-mobiliteitsproducten uit met de lancering van zijn elektrische mountainbike die het ontwikkelde in samenwerking met Fantic, het historische Italiaanse motorfietsen- en ebike-merk. Na de lancering van de Audi electric kick scooter is dit nieuwste hoogtepunt van Audi Genuine Accessories de volgende stap in de ambitie van het merk met de vier ringen om alternatieve manieren van e-mobiliteit aan te bieden die verder gaan dan vier wielen.
Offroad rijden is geen onbekend terrein voor Audi. De indrukwekkende geschiedenis van het merk in het World Rally Championship en het gebruik van de quattro-vierwielaandrijving in de jaren tachtig hebben een stempel gedrukt op Audi. Vandaag ligt de focus van Audi's offroad motorsport op de Dakar Rally met de innovatieve RS Q e-tron E2, waarvan het design diende als inspiratiebron voor Audi’s elektrische mountainbike.
Net als Audi's volledig elektrische e-tron-modellen onderscheidt de elektrische mountainbike zich door zijn veelzijdigheid. Hij is thuis op verschillende terreinen, maar zijn grootste kracht is downhill rijden dankzij de volledige veerweg van 180 mm, de brede wielen en offroadbanden.
Gebaseerd op een enduro-frame van lichtgewicht aluminium is hij dusdanig ontworpen voor een ontspannen rijpositie, zodat fietsers beter kunnen reageren op obstakels en het terrein. Het batterijpack (Fantic Integra 36 volt, 720 Wh) bevindt zich in het frame en wordt gekenmerkt door opvallende e-tron logo's en stickers. Het levert stroom aan de Brose S-MAG-motor van 36 volt, 250 watt, die tot 90 Nm koppel levert.
Audi’s elektrische mountainbike powered by Fantic biedt fietsers vier niveaus van elektrische ondersteuning: Eco, Tour, Sport en Boost. Eco is gekalibreerd om maximale efficiëntie en rijbereik te leveren met opmerkelijke elektrische ondersteuning, terwijl Tour een aanzienlijk niveau van elektrische boost biedt. Sport is ontworpen om krachtige ondersteuning te bieden voor sportief fietsen en de laatste stand, Boost, biedt maximale elektrische ondersteuning voor uitdagende, heuvelachtige routes.
Een digitaal display op het stuur geeft de fietser in één oogopslag een overzicht van belangrijke gegevens zoals de batterijlading en de snelheid. Wanneer het batterijniveau daalt tot <10%, begint de indicator van het laadniveau in de rechterbovenhoek van het display te knipperen.
Klanten die belangstelling hebben voor Audi’s elektrische mountainbike kunnen voor extra informatie terecht bij hun Audi-concessiehouder. De fiets is beschikbaar in drie maten en kost 8.900 euro incl. btw. Via Audi Financial Services wordt de elektrische mountainbike eveneens aangeboden via een leasingprijs van 165 euro excl. btw per maand op 36 maanden.
Voor meer informatie of reviewaanvragen, gelieve contact op te nemen met (enkel voor pers):
Product specification
Frame | Aluminium / part Carbon S-M-L |
Motor | Brose S-MAG 36 Volt 250 Watt, 90 Nm |
Battery | Fantic Integra, Lithium 36 Volt, 720 Wh |
Fork
| Öhlins -RXF38 M.2 29, travel 180 mm |
Shock | Öhlins TTX 22M T205x65, Spring |
Shift levers | Sram GX Eagle 12 V (single click) |
Rear derailleur | SRAM GX Eagle 12v |
Brakes | IN.CA.S, 220 mm disc – 203 mm disc |
Seatpost | 30,9-100 mm/ 125 mm-CAVO-INT |
Technical data
Motor | Brose S-MAG 36 Volt, max. power: 250 Watt, torque: 90 Nm |
Battery | Fantic Integra, Lithium Ion, 36 Volt, 720 Wh |
Display | Brose-Remote thrust assisted selection unit |
Frame | Aluminium, sizes: S – M - L |
Fork | Öhlins - RXF38 M.2 29, travel 180 mm |
Shock | Öhlins TTX 22M T205x65 |
Chain rings | Sram 34t Steel Eagle |
Crank arm | FSA DIE-CAST CK-320/ISIS – 155 mm |
Rear derailleur | Sram GX Eagle 12 V |
Shift levers | Sram GX Eagle 12V (single click) |
Cassette | Sunrace SilverRed 12 V, 11-51 |
Chain | Sram NX Eagle 12 V |
Brake (front) | Braking IN, CA.S disc brake |
Brake (rear) | Braking IN, CA.S disc brake |
Disc (front) | Bracking S3 Battfly, 220 mm – 6 hole |
Disc (rear)
| Bracking S3 Battfly, 203 mm – 6 hole |
Tyres (front) | Vittoria E-MAZZA 29“ x 2.6 |
Tyres (rear)
| Vittoria E-MARTELLO 27,5“ x 2.8 |
Wheels | Mavic E-DEEMAX Tubeless Ready |
Handlebar | Renthal FATBAR V2 800 mm – 35 RISE20 |
Stem | Renthal APEX 40 mm – 35 RISE6° |
Seatpost | 30,9-100 mm/ 125 mm-CAVO-INT |
Saddle | Sella Italia Novus Boost EVO |
Knobs | Switch Supergrip |