Vijf sterren voor de Audi A4 in Euro NCAPtest
Actieve en passieve veiligheid beoordeeld met maximumscore van Euro NCAP
Woensdag 4 november 2015 — De nieuwe Audi A4 behoort tot de veiligste wagens in zijn segment. Het Europese consortium Euro NCAP heeft het nieuwe model met de maximumscore van vijf sterren beloond voor de bescherming van volwassen inzittenden en kinderen, alsook voor de bescherming van voetgangers.
De Audi A4 ontving bovendien de bijzondere onderscheiding 'Euro NCAP Advanced' voor de standaard anti-multicrashremfunctie en het optionele systeem Audi pre sense basic. De anti-multicrashremfunctie remt de auto na een ongeval automatisch af en beperkt zo het slipgevaar en het risico op vervolgaanrijdingen. Audi pre sense basic spant in de ogenblikken voor een dreigende aanrijding de veiligheidsgordels voor en sluit de vensters en het eventuele open dak.
Een andere centrale component in het allesomvattende veiligheidsconcept van de nieuwe Audi A4 is het standaard bijstandssysteem Audi pre sense city – een vooruitziend waarschuwings- en noodremsysteem. Bij snelheden tot 85 km/u controleert het systeem permanent of er zich andere voertuigen of voetgangers in de baan van de wagen bevinden. Bij een dreigende aanrijding waarschuwt het de bestuurder in verschillende fases: eerst optisch en akoestisch, vervolgens met een remschok. Nadien leidt het indien nodig een automatische noodremming in.
De Audi A4 kan voorts rekenen op een hele waaier aan bijstandssystemen, voor nog meer veiligheid. Daartoe behoren bijvoorbeeld de uitwijkassistent, de afslagassistent en de uitstapwaarschuwing. Terwijl de uitwijkassistent de bestuurder helpt om obstakels te ontwijken, houdt de afdraaihulp tegemoetkomend verkeer in de gaten bij het links afslaan aan geringe snelheid. In gevaarlijke situaties remt hij de A4 tot stilstand af en verhindert zo een mogelijke aanrijding indien de wagen afslaat bij tegemoetkomend verkeer.
De uitstapwaarschuwing vermindert het risico op verwondingen bij het openen van de deuren. Rood oplichtende leds waarschuwen de inzittenden voor verwondingen indien er andere verkeersdeelnemers langs achteren naderen op het moment dat ze de deur openen.
Het in 1997 opgerichte New Car Assessment Program (NCAP) onderzoekt de crashprestaties van nieuwe automodellen. In 2015 verstrengde het consortium de criteria voor de frontale en zijdelingse crashtests, om de omstandigheden bij reële ongevallen nog beter te kunnen simuleren.