Verleidelijk design en prestaties van de bovenste plank: de nieuwe Audi RS 5 Sportback
- Audi RS 5 voor het eerst beschikbaar als Sportback
- V6-biturbo onder de kap: 2.9 TFSI met 331 kW (450 pk) en 600 Nm koppel
- Michael-Julius Renz, directeur van Audi Sport GmbH:
“De nieuwe Audi RS 5 Sportback zal wereldwijd gecommercialiseerd worden. Wij willen er alle markten mee veroveren.”
Audi Sport brengt een vooruitstrevend, prestatiegericht model met vijf deuren op de markt: de Audi RS 5 Sportback gaat op dit ogenblik op de New York International Auto Show (van 28 maart tot en met 9 april 2018) in wereldpremière in zijn Amerikaans-Canadese livrei. Hij brengt een tot de verbeelding sprekend design en een hoge mate van dagelijks gebruiksgemak samen in een model met superieure prestaties.
“De Audi RS 5 Sportback is meer dan een internationale première op een autosalon, het is een volledig nieuw aanbod voor onze klanten. Onze toonaangevende interpretatie van een prestatiegerichte vijfdeurscoupé kent geen uitgesproken voorganger noch een rechtstreekse concurrent”, zegt Michael-Julius Renz, directeur van Audi Sport GmbH. “De nieuwe Audi RS 5 Sportback vertaalt onze RS-genen met succes naar de straat.”
Het koetswerkdesign van de nieuwe Audi RS 5 Sportback verzoent een tot de verbeelding sprekende vormtaal met atletisch strakke oppervlakken. De langgerekte wielbasis, de korte overhangen en de lange, tot de flanken doorlopende motorkap met 'power dome' onderstrepen de dynamiek van het model. Een visuele hoogtepunt van deze prestatiegerichte coupé is de typische, golfvormige schouderlijn waarvan kracht uitstraalt. De uitgebouwde flanken ogen bijzonder indrukwekkend als je de auto schuin op de achterzijde bekijkt. Vanuit deze hoek beklemtonen de krachtige welvingen boven de met 15 mm verbrede wielkasten het quattro-DNA visueel.
Aan de voorzijde pakt de Audi RS 5 Sportback uit met een breed en vlak Singleframe-radiatorrooster, uit de kluiten gewassen luchthappers voorzien van een RS-typische honingraatstructuur en een mat aluminium voorspoiler met quattro-logo. Naast de mistlichten zijn bijkomende, in het zwart gelakte designelementen terug te vinden. Die laten de RS 5 Sportback nog breder ogen dan hij al is. Voor een sportieve afsluiter zorgt de diffusor achteraan (specifiek voor RS), de RS-uitlaat met ovale uitlaatpijpen en een extra spoilerrand. Standaard staat de RS 5 Sportback op 19-duimswielen, optioneel staan er ook 20-duimers ter beschikking. Om de nieuwe Audi RS 5 Sportback een individuele toets mee te geven zijn er optiepacks voorzien waarmee bepaalde koetswerkelementen in het glanzend zwart, in mat aluminium of in koolstofvezel worden uitgevoerd. De 2.9 TFSI V6-biturbomotor koppelt kracht aan efficiëntie. Hij haalt een vermogen van 331 kW. Zijn maximumkoppel van 600 Nm is beschikbaar over een ruim toerentalbereik van 1.900 tot 5.000 t/min. De Audi RS 5 Sportback sprint in 3,9 seconden van 0 naar 60 miles per hour (96 km/u) en optioneel door naar een topsnelheid van 174 mph (280 km/u). De twee turbo’s van de 2.9 TFSI nemen ieder een cilinderrij voor hun rekening en bouwen tot 1,5 bar turbodruk op. Net als bij alle nieuwe V6- en V8-motoren van Audi zijn de turbo’s ook hier in een rechte hoek (90°) op de cilinderrijen gemonteerd. Bijgevolg bevindt de uitlaatgaszijde zich aan de binnenkant van de cilinderrij en de uitlaatzijde aan de buitenkant. Deze lay-out maakt een compacte constructie mogelijk en zorgt ervoor dat de uitlaatgassen slechts een korte weg moeten afleggen, met minimale stromingsverliezen zodat de 2.9 TFSI spontaan en direct op het gas reageert. Het B-cyclus-verbrandingsprocedé met centrale directe injectie staat garant voor de efficiëntie van de motor.
Via een sportief afgestelde Tiptronic met acht verhoudingen en geoptimaliseerde schakelsnelheid wordt de kracht van de 2.9 TFSI naar de permanente quattro-vierwielaandrijving met middendifferentieel gestuurd. Die verdeelt de aandrijfkracht asymmetrisch (40/60) over de assen voor een dynamisch rijgedrag met optimale grip maar ook voor een maximale veiligheid. Wanneer een van de beide assen aan het spinnen gaat, vloeit een groot deel van de krachtig bliksemsnel naar de andere as: tot 70% naar voor vooras en tot 85% naar de achteras. Deze hoge mate van vergrendeling maken een afgelijnde koppelverdeling mogelijk en dus een gecoördineerd huwelijk van de controlesystemen. Het optionele sportdifferentieel verdeelt het koppel doelgericht tussen de achterwielen.
De voor- en achterwielophanging gebruikt een geoptimaliseerde vijfarmige constructie voor een duidelijke winst in rijcomfort ondanks de uitgesproken sportiviteit. Met de standaard RS-sportophanging ligt de RS 5 Sportback zeven millimeter dichter bij het asfalt dan de Audi S5 Sportback. Als alternatief biedt Audi Sport het RS-sportonderstel plus met Dynamic Ride Control (DRC), keramische remmen en de dynamische stuurinrichting met RS-specifieke afstelling aan. De bestuurder kan zijn persoonlijke rijervaring via de standaard rijdynamiekregeling Audi drive select individueel configureren, voor meer dynamiek of een hogere mate van comfort.
De hoogwaardig afgewerkte en functioneel uitgeruste binnenruimte van de nieuwe Audi RS 5 Sportback is volledig in het zwart gehuld en biedt plaats aan vijf inzittenden. Met zijn rechthoekige vorm en een inlaadbreedte van precies één meter laat de 480 liter grote kofferruimte zich uitstekend benutten. Met neergeklapte rugleuning achterin neemt dat volume toe tot 1.300 l. De rugleuning van de achterbank kan standaard volgens een 40/20/40-verdeling worden neergeklapt. De RS 5 Sportback zet 1.840 kg op de weegschaal.
Het sportieve karakter van de prestatiegerichte vijfdeurscoupé wordt in de verf gezet met details zoals de RS-sportstoelen met optioneel honingraatmotief in fijn nappaleder en het met leder beklede en onderaan afgevlakte, multifunctionele RS-sportstuur. De stoelen, het stuur, de drempellijsten en de schakelpook zijn voorzien van een RS-logo. Specifieke RS-weergaves in de Audi virtual cockpit informeren de bestuurder over de bandenspanning, het koppel en de g-krachten. In manuele modus wordt de bestuurder via het display aangespoord om op te schakelen wanneer hij de toerentalbegrenzer aantikt. De hoogtepunten van het RS-designpack zijn de rode contrastnaden voor het stuur en de schakelpook, de kniepads in alcantara en de rood afgeboorde veiligheidsgordels en voetmatjes met RS-logo. Exclusief voor de Audi RS 5 Sportback biedt Audi Sport de koetswerkkleur Sonoma Green metallic aan.
Dit model is momenteel nog niet beschikbaar in Europa. Deze informatie geldt op dit moment voor de Verenigde Staten en Canada.