Uitzonderlijke compacte sportwagen voor individualisten: Audi geeft de SQ2 een nog scherper design
2.0 TFSI met 221 kW (300 pk), 0-100 km/u in 4,9 seconden
- Zeventraps S tronic en quattro-aandrijving standaard, in combinatie met S sportophanging met progressieve stuurinrichting en dynamisch rijgedragsysteem Audi drive select
- Nieuwe, opvallende designdetails, nieuwe Audi connect-diensten en rijhulpsystemen
- Ledmatrixkoplampen met intelligente grootlichten voortaan als optie bestelbaar
De sportieve SUV in het compacte segment oogt nu nog frisser: Audi heeft de SQ2 (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 7,7/7,7; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 176-176) herzien. Onder meer dankzij de nieuwe koplampen en bumpers is zijn uitstraling nu nog sportiever en opvallender, en nieuwe Audi connect-diensten en rijhulpsystemen maken het besturen van de wagen nog moeitelozer. Hij biedt ook krachtige prestaties: de 2.0 TFSI met 221 kW (300 pk) accelereert de SQ2 van 0 naar 100 km/u in 4,9 seconden. Dankzij quattro-vierwielaandrijving en de S sportophanging wordt het vermogen soepel op de weg overgebracht.
Sinds zijn debuut twee jaar geleden heeft de SQ2 voor zichzelf een naam gemaakt als een auto vol karakter. Het is een dynamische compacte SUV voor individualisten die een eigengereid design, een grote bruikbaarheid en een dynamisch rijgedrag naar waarde weten te schatten. De belangrijkste cijfers spreken voor zich: 0 naar 100 km/u in 4,9 seconden, een topsnelheid van 250 km/u en een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 7,7 l/100 km.
Sportieve, veelzijdige motor in topvorm: de 2.0 TFSI
De 2.0 TFSI haalt zijn kracht uit een cilinderinhoud van 1.984 cc en is een sportieve, veelzijdige motor. Hij is in talrijke Audi-modellen geïnstalleerd – in de SQ2 ontwikkelt hij 221 kW (300 pk) en een constant koppel van 400 Nm over een breed toerenbereik van 2.000 tot 5.300 Nm. De drukgevoede viercilinder heeft een uitstekende gasrespons en zijn klank wordt voller naarmate de snelheid toeneemt. Dat is onder meer te danken aan kleppen in het uitlaatsysteem.
De 2.0 TFSI krijgt een aantal progressieve technologieën mee voor vermogen en efficiëntie. Het Audi valvelift system (AVS) wisselt volgens de noden de lifthoogte van de uitlaatkleppen tussen twee niveaus en optimaliseert zo vooral bij lagere toerentallen de belastingcyclus: de verbeterde uitlaatgasstroom naar de turbocompressor leidt tot een levendige respons en een krachtige koppelopbouw. Een gesofisticeerd temperatuurbeheer controleert de koelvloeistofstromen en het in de cilinderkop geïntegreerde uitlaatspruitstuk helpt de motor om snel op te warmen waardoor de uitlaatgasnabehandeling al vroeg kan worden geactiveerd. Onnodig te vertellen dat de Audi SQ2 voldoet aan de normen van de jongste Euro 6 AP-uitstootstandaard.
Rijplezier en rijveiligheid: de zeventraps S tronic en quattro-aandrijving
De zeventraps S tronic is standaard in de topversie van de Q2. Zijn lagere versnellingen hebben een korte, sportieve verhouding terwijl de zevende trap lang is om het brandstofverbruik te drukken. De bestuurder kan de bliksemsnelle overbrenging met dubbele koppeling bedienen in de programma’s D of S, of hij kan zelf schakelen. Wanneer het Audi drive select in het programma ‘efficiency’ staat, wordt bij gelost gaspedaal de koppeling geopend waardoor de compacte sport-SUV kan uitrollen.
De vierwielaandrijving quattro geeft de bijgewerkte Audi SQ2 de cruciale extra dosis dynamiek en stabiliteit. Zijn elektrohydraulische meerschijvenkoppeling verdeelt het koppel soepel tussen de assen. Als de voorwielen trekkracht zouden verliezen, dan versluist de koppeling ze in een paar milliseconden volledig naar de achteras. De SQ2 is uitgerust met de jongste generatie van de meerschijvenkoppeling met talrijke verbeteringen, bijvoorbeeld aan de lagers en de olieaanvoer, die de efficiëntie vergroten. De pomp wordt aangedreven door een slijtarme, borstelloze elektromotor. De volledige koppeling is net iets minder dan een kilo lichter dan in het vorige model. Dat is onder meer te danken aan het feit dat de bedieningseenheid in de behuizing van de koppeling werd geïntegreerd.
Het rijplezier dat de elektronisch gestuurde quattro-aandrijving biedt is op hetzelfde hoge peil gebleven. Bij sportief rijden kan de koppeling een deel van het koppel naar de achteras sturen en zo de dynamiek vergroten zodra de bestuurder aan het stuurwiel draait. Het quattro management system maakt precies insturen mogelijk bij lastwissels en biedt maximale controle en betrouwbaarheid bij driften op ondergrond met lage wrijving. De wielselectieve koppelcontrole rondt het rijgedrag af met kleine remingrepen op de ontlaste wielen aan de binnenkant van de bocht.
Dynamisch karakter: ophanging en besturing in de Audi SQ2
De S sportophanging van de Audi SQ2 verlaagt het koetswerk met 20 millimeter. De standaard progressieve stuurinrichting heeft een overbrenging die directer wordt naarmate de stuurhoek toeneemt. Dat maakt de SQ2 nog wendbaarder bij maneuvers, in stadsverkeer en in krappe bochten.
De Audi SQ2 rolt van de band in Audi’s hoofdfabriek in Ingolstadt met 18-duimse lichtmetalen velgen en banden in de maat 235/45. Het gamma van Audi en Audi Sport GmbH omvat verder nog 19-duimse velgen met de maat 235/40 (standaard met het exterieurpack van de SQ2). De grote remmen hebben een diameter van 340 millimeter op de vooras en 310 millimeter op de achteras. Hun remklauwen zijn gesierd met S-logo’s en zijn als optie roodgelakt.
Sterk karakter met hoeken en kanten: het koetswerkdesign
Met zijn hoeken en kanten is de Audi SQ2 4,21 meter lang en zit hij barstensvol karakter. Zijn design is met deze update nog expressiever geworden. Het achthoekige Singleframe is nu iets lager en de lamellen in het inzetstuk interpreteren ook het veelzijdige motief dat de hele auto kenmerkt. Tussen het radiatorrooster en de motorkap zitten smalle spleten. Brede frames gelakt in Serenite Silver omranden de brede gesuggereerde luchtinlaten.
Ledkoplampen zijn standaard en Audi installeert als optie de nieuwe ledmatrixkoplampen. Eén gemeenschappelijke module omvat zeven individuele leds. De intelligent aangestuurde grootlichten verlichten de weg steeds zo helder mogelijk zonder andere weggebruikers te verblinden. Tien andere lichtgevende diodes achter ruitvormige optische componenten creëren het dagrijlicht. Zeven leds genereren onafhankelijk de dynamische richtingaanwijzers. Ook achteraan zijn standaard ledlampen geplaatst. Wanneer ze worden gecombineerd met de ledmatrixkoplampen, hebben ze ook dynamische richtingaanwijzers. In dat geval voeren de koplampen en achterlichten ook een lichtsequentie uit wanneer de wagen ver- of ontgrendeld wordt.
In zijaanzicht op de herwerkte Audi SQ2 voegen de aluminiumkleurige buitenspiegelkappen, de strips langsheen de dorpels, de dakrandspoiler en de zilveren blades op de C-steun accenten toe. De achterbumper met zijn vijfhoekige veelhoeken varieert het designmotief van de voorschort en twee uitlaatpijpen worden elk gekaderd in de diffuserinzet.
Donkere tinten, specifieke en chique materialen: het interieur
Zoals in alle Audi S-modellen wordt het interieur van de SQ2 gedomineerd door donkere tinten en oppervlakken van bijzonder hoge kwaliteit. De hemelbekleding is in het zwart ontworpen en de deurpanelen gebruiken een nieuw materiaal dat aangenaam is om aan te raken. De pedaalkappen en de voetsteun zijn in roestvrijstaal gemaakt en op de verlichte dorpels staan S-logo’s. Het scherm toont S-specifieke startschermen wanneer het contact wordt ingeschakeld.
Alle uitrusting in de sportiefste Q2-versie wordt in packs gebundeld. Er zijn vier packs voor de aankleding en de kleuren. Klanten kunnen kiezen uit een combinatie van stof en leder (standaard), puur fijn nappaleder – met als optie een ruitmotief – of een mengeling van leder en het microvezelmateriaal Dinamica, dat alcantara vervangt. Het oogt en voelt als fluweel maar bestaat hoofdzakelijk uit gerecycleerd polyester uit bijvoorbeeld textiel en petflessen. De stoelen zijn gesierd met accentstrepen en contrasterende stiknaden. Ze zijn bestelbaar in Rock Gray, Black en Magma Red. De optionele langs achteren verlichte decoratiestrip vormt een grote uitzondering in het segment.
Nieuwe structuur: bediening en scherm, packs en uitrusting
De Audi SQ2 is standaard uitgerust met automatische airconditioning, een multifunctioneel sportstuurwiel en de sportstoelen. De optionele comfortelementen worden gebundeld in de packs Climate Control, Comfort, Function, Interior, Infotainment, Dynamism en Assist Systems. Qua bediening en infotainment wordt het gamma uitgebreid met de Audi virtual cockpit, die kan overschakelen op een sportweergave, en het MMI navigation plus (verkrijgbaar met het Navigation pack). Het wordt bediend met een draai-drukknop op de middenconsole.
Het eersteklas infotainmentsysteem brengt de Audi connect-diensten met LTE plus-snelheid aan boord en een Wifi-hotspot integreert de mobiele toestellen van de passagiers. De diensten van Audi connect emergency call & service en Audi connect remote & control zijn nieuwe toevoegingen en maken allebei deel uit van de standaarduitrusting. De bestuurder kan er bijvoorbeeld op afstand de auto mee vergrendelen of het brandstofpeil nakijken. Dat doen de eigenaars via de myAudi-app op hun smartphone, die eveneens gratis is. De Audi smartphone interface, Audi phone box en het Bang & Olufsen Premium Sound System vervolledigen het infotainmentprogramma.
Nog meer vertrouwen op de weg: de rijhulpsystemen
De compacte Audi SQ2 is ook een voortrekker in zijn segment op het vlak van rijhulpsystemen. Hij is standaard uitgerust met het veiligheidssysteem Audi pre sense front. Dit systeem kan bijdragen aan het vermijden van potentiële ongevallen met voetgangers, fietsers of andere voertuigen voor de wagen, of de ernst ervan verminderen.
Het adaptive cruise assist, dat de bestuurder in talrijke situaties kan ondersteunen door op te trekken, te vertragen en binnen de rijstrook te sturen, is een nieuwe toevoeging aan de optionele systemen. Om de zijdelingse geleiding te behouden moet de bestuurder enkel het capacitieve stuurwiel, dat onderdeel uitmaakt van het systeem, zachtjes aanraken om te bewijzen dat hij oplet. In combinatie met de cameragebaseerde verkeersbordenherkenning maakt de adaptive cruise assist dat de auto onder bepaalde omstandigheden vertraagt, bijvoorbeeld bij het naderen van snelheidsborden en een aanduiding voor de bebouwde kom. Zodra een zone met een snelheidsbeperking ophoudt, trekt de SQ2 weer op. Park assist is nog een ander optioneel systeem. Het stuurt de sport-SUV automatisch in en uit parkeerplaatsen.
Vanaf 45.900 euro: verkoop van de SQ2 gaat van start in december
De verkoop van deze nieuwe versie van de Audi SQ2 start in België in december. De eerste leveringen zijn voorzien voor begin 2021. Verkoopprijzen in België beginnen bij 45.900 euro (inclusief btw).