Topprestaties: de Audi SQ8 TDI
- Krachtigste diesel op de Europese markt: V8-biturbomotor met 435 pk
- Uitzonderlijke dynamiek dankzij rolstabilisatie, vierwielsturing en sportdifferentieel
- Aanraakgevoelige bediening, uitgebreide connectiviteit, tal van rijhulpsystemen
Audi presenteert het sportieve topmodel van de Q-familie: de SQ8 TDI. Met zijn achtcilinder-biturbodieselmotor onder de kap verenigt deze grote SUV coupé superieure prestaties met een uitzonderlijke efficiëntie. Voor het dynamische rijgedrag zorgen de aandrijf- en ophangingstechnologieën, zoals het sportdifferentieel, de rolstabilisatie en de vierwielsturing. De Audi SQ8 TDI zal aan het einde van deze zomer zijn intrede maken in bij de Belgische verdelers.
Vermogen en efficiëntie: 4.0 TDI met elektrisch aangedreven compressor
De V8-biturbomotor in de Audi SQ8 TDI is de krachtigste dieselmotor op de Europese markt (gecombineerd brandstofverbruik 7,8 l/100km, gecombineerde CO2-uitstoot van 205 – 204 g/km). Hij combineert zijn immense vermogen met een uitzonderlijk laag verbruik en kan schermen met een heel arsenaal aan hoogtechnologische oplossingen. De 4.0 TDI-motor levert 320 kW (435 pk) en ontwikkelt 900 Nm koppel tussen 1.250 en 3.250 t/min. Dat volstaat om de SUV coupé als een sportwagen te laten accelereren: de sprint van 0 tot 100 km/u wordt afgehaspeld in 4,8 seconden en de SQ8 TDI houdt het pas bekeken bij een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Het vermogen wordt naar de wielen overgebracht via een tiptronic-achttrapsautomaat en de permanente quattro-vierwielaandrijving.
Een elektrisch aangedreven compressor (EPC) ondersteunt de twee turbo’s bij acceleraties vanuit stilstand en bij lage toerentallen, zodat de V8 TDI zijn vermogen altijd erg spontaan vrijgeeft. De EPC-compressor wordt gevoed door een elektrisch systeem van 48 volt, dat tevens als ruggengraat van het mild-hybridsysteem (MHEV) fungeert. Tijdens het vertragen kan zijn riemalternatorstarter energie recupereren, die in de lithium-ionbatterij wordt opgeslagen voor later gebruik. In normale omstandigheden kan de MHEV-technologie het brandstofverbruik met maar liefst 0,5 l/100 km reduceren.
Hoogwaardige uitrusting: de ophanging
De Audi SQ8 TDI wordt standaard uitgerust met het dynamische rijgedragsysteem Audi drive select en de sportieve adaptieve luchtvering met gestuurde dempers. Die luchtvering laat de hoogte van het koetswerk over 90 millimeter variëren, zodat de wagen verschillende terreintypes aankan. Drie optionele toptechnologieën bevorderen de dynamiek, de tractie en de stabiliteit. Een daarvan is het sportdifferentieel, dat zijn aandrijfkoppel in snel genomen bochten actief over de achterwielen verdeelt en dat de quattro-aandrijving aanvult met een zelfsperrend middendifferentieel. De vierwielsturing is verkrijgbaar als een alternatief voor de standaard gemonteerde progressieve stuurinrichting. Bij lage snelheden draaien de achterwielen in de tegenovergestelde richting van de voorwielen om de wendbaarheid te verhogen. Vanaf ongeveer 60 km/u draaien ze lichtjes in dezelfde richting om de stabiliteit te verbeteren.
Het derde hoogtechnologische element is de elektromechanische actieve rolstabilisatie. Tussen de twee helften van de stabilisator op elke as zit namelijk een compacte elektromotor. Wanneer de auto rechtdoor rijdt, zijn de wielen grotendeels onafhankelijk van elkaar, wat trillingen in het afgeveerde gewicht op ongelijke wegen reduceert. Bij een sportiever tempo werken de stabilisatorhelften echter als één geheel door in de tegengestelde richting te draaien. Daardoor rijdt de SQ8 TDI snediger en wordt de rolhoek in de bochten gevoelig kleiner.
S-specifieke details: het design
Het design van de Audi SQ8 TDI kan kort en bondig worden samengevat als indrukwekkend, sportief en robuust. De typische koetswerkelementen worden speciaal geaccentueerd en benadrukken de bijzondere status van dit topmodel: het achthoekige Singleframe wordt gestructureerd door de twee luchthappers onderaan en is afgewerkt met een geprononceerde matzilveren rand. De bodemplaat glanst in dezelfde kleur en geeft de voor- en achterbumper een nog volumineuzer uitzicht. De luchtinlaten met heldere contouren, het S-specifieke uitlaatsysteem en de opvallende quattro-verbreders boven de wielkasten laten geen twijfel bestaan over zijn uitzonderlijke kracht. De wielkasten bieden standaard plaats aan 21-duimsvelgen, maar als optie zijn ook 22-duimsvelgen verkrijgbaar. Horizontale lijnen, zoals de lichtstrip achteraan en de opvallende strip boven de zwarte diffuser, benadrukken de breedte van de SUV coupé. De standaard ledkoplampen met grootlichtassistent verlichten de weg en als optie is ook de HD-matrixtechnologie verkrijgbaar.
Zoals altijd bij een S-model gebruikt het interieur alleen donkere kleuren. De standaard sportzetels zijn getooid met een gebosseleerd S-logo en contrasterende stiknaden. Op verzoek kunnen ze worden vervangen door S-sportzetels met geïntegreerde hoofdsteunen en hoge zijsteunen, die desgewenst kunnen worden uitgerust met een klimaatregeling en massagefunctie. Afwerkingen in de kleuren Rotor Gray en Arras Red onderstrepen het sportieve karakter van de auto. De inleg is gemaakt van mat geborsteld aluminium, met carbon of eik als alternatieven.
Intelligente connectiviteit: bedieningselementen, infotainment en rijhulpsystemen
Als aanvulling op het sportieve interieur biedt de standaard Virtual Cockpit van Audi S-specifieke weergaven met rode grafische details. Zo kan de bestuurder een prestatiegerichte lay-out selecteren waarbij de centrale focus op de toerenteller ligt, die wordt weergegeven als een vierkante grafiek, terwijl de prestaties en het koppel als percentages worden weergegeven. Twee grote aanraakschermen met haptische en akoestische feedback werken als centrale bedieningselementen. Bij wijze van alternatief kan de bestuurder ook de natuurlijke spraakherkenning gebruiken, die vrij geformuleerde commando’s en vragen begrijpt. Om deze commando’s te interpreteren, raadpleegt het systeem informatie die in de auto is opgeslagen, alsook kennis in de cloud. Nieuw is dat Alexa, de virtuele assistent van Amazon, volledig werd geïntegreerd in het MMI-besturingssysteem.
Standaard verloopt de gegevensoverdracht bij de SQ8 TDI via het LTE Advanced-systeem, een onderdeel van het MMI-navigatiesysteem, in combinatie met de wifi-hotspot en de Audi connect-diensten. De routeplanner biedt tal van slimme functies. Hij herkent bijvoorbeeld keuzes die de bestuurder tijdens eerdere ritten heeft gemaakt en kan zo intelligente suggesties doen. De navigatiefunctie wordt nog geoptimaliseerd door Car-to-X-diensten zoals de verkeersbordenherkenning en gevareninformatie. Zij gebruiken de zwermintelligentie van andere Audi’s, alsook de nieuwste dienst, verkeerslichteninformatie. Audi implementeert deze functie stap voor stap in bepaalde Europese steden. De wagen ontvangt gegevens van de centrale computer om de verkeerslichten te regelen, zodat de bestuurder zijn snelheid kan aanpassen om aan het volgende verkeerslicht groen te hebben. Als de auto toch moet stoppen, geeft de Audi Virtual Cockpit de resterende tijd tot het volgende groene licht weer. Op die manier draagt het systeem bij tot een voorspellende en efficiënte rijstijl en dus tot een soepelere verkeersstroom.
De adaptieve snelheidsregelaar maakt de rit nog veiliger en meer ontspannen door de overlangse en laterale regeling te ondersteunen. Het verenigt de functies van een adaptieve snelheidsregelaar, een fileassistent en een actieve spoorassistent. In combinatie met de efficiëntieassistent kan het systeem de Audi SQ8 TDI automatisch laten vertragen en versnellen op basis van sensorgegevens, navigatiegegevens en verkeersborden. In de stad maken de kruispuntassistent, de waarschuwing voor dwarsverkeer achter de wagen en de 360°-camera het uitgebreide veiligheidsarsenaal compleet.
De basisprijs van de Audi SQ8 in België bedraagt 106.070€.
A19-23N - Audi SQ8 (3p).pdf
PDF - 148 Kb
A19-23N - Audi SQ8 TDI.docx
DOCX - 72 Kb
A19-23F - Audi SQ8 (3p).pdf
PDF - 157 Kb
A19-23F - Audi SQ8 TDI.docx
DOCX - 74 Kb