Topklasse-SUV met coupédesign: Audi Q8 concept

  • Luxelounge voor vier personen, nieuw bedieningsconcept met grote touchscreens
  • Plug-in hybride met 330 kW systeemvermogen en 700 Nm koppel
  • Seriemodel op basis van concept car komt in 2018 op de markt
Dynamisch, extreem efficiënt en uiterst comfortabel: op de North American International Auto Show 2017 (NAIAS) in Detroit stelt Audi het studiemodel Q8 concept voor. De premiumconstructeur ontsluit daarmee een nieuw segment in de topklasse, met een elegant alternatief voor de robuuste verschijning van een klassieke Sport Utility Vehicle. De Q8 concept staat voor een maximum aan prestige. Hij verenigt het voor een SUV typische ruimteaanbod met de elegantie van een coupé. De aandrijving wordt verzekerd door een krachtige en tegelijk uiterst efficiënte plug-in hybride krachtbron met 330 kW systeemvermogen en 700 Nm koppel. De concept car vormt de basis voor een seriemodel dat Audi in 2018 op de markt zal brengen.

Met een lengte van 5,02 meter vormt de Audi Q8 concept een indrukwekkende verschijning. Dankzij de wielbasis van drie meter biedt de showcar bovendien veel plaats voor de inzittenden en hun bagage. Ondanks de schuin aflopende daklijn zoals bij een coupé genieten ook de passagiers achterin van een riante ruimte voor hoofd en schouders. De cockpit schittert met een nieuw bedieningsconcept dat gebruikmaakt van grote touchscreens, aangevuld met een uitbreiding van de Audi virtual cockpit en een head-up display met intelligente augmented reality-technologie, waarbij de reële en virtuele wereld met elkaar versmelten.

Dynamische lijnen en Digital Matrix-lasertechnologie aan de voorzijde

Alleen al in vooraanzicht oogt de 2,04 meter brede Audi Q8 concept imposant. Een bepalend element is het expressief vormgegeven achthoekige Singleframe-rooster met honingraatstructuur, dat gevoelig breder is dan bij de actuele seriemodellen van Audi. Zes verticale dubbele lijsten geven structuur aan het radiatorrooster en beklemtonen de hoogte ervan. Het is omrand met een lijst in contrastkleur. De buitenste luchtinlaten ogen diep en dynamisch, net zoals de inlaten van turbines. De bumper wordt onderaan afgeboord door een opmerkelijke blade in aluminium.

De vlakke en wigvormige koplampen van de Audi Q8 concept zijn progressief in het exterieurdesign geïntegreerd en optisch met de aangrenzende luchtinlaat verbonden. De lichtunits op zich zijn voorzien van een afdekglas, maar de koplampen als geheel kregen een open vormgeving, waardoor het lijkt alsof ze zich vrij in de ruimte bevinden. Hun behuizing uit aluminium zet de plastische vormgeving van het Singleframe voort. De heldere geometrie verleent de Audi Q8 concept een vastberaden blik. Een x-vormige blauwe lichtsignatuur benadrukt de Digital Matrix-lasertechnologie die gebruikt wordt voor het dimlicht en grootlicht. De lichtbundel bestaande uit meer dan een miljoen pixels garandeert een fijn geregelde verlichting van de weg in hoge resolutie. Onder de rand van de motorkap bevindt zich een smalle ledlichtgeleider, die instaat voor de dagrijlichten en de dynamische richtingaanwijzers. Hij loopt rond de buitenste rand van de koplampen en creëert met horizontale ribben een nieuwsoortige e-tron-signatuur. Alle lichtfuncties zijn dynamisch.

Atletisch en krachtig in zijaanzicht

Ook het silhouet van het Audi-studiemodel oogt strak en gespannen. De deuren hebben geen vensterframe, wat helpt om de vlakke daklijn laag te houden. De Audi Q8 concept is 1,70 m hoog. Alle koetswerklijnen – de onderkant van de zijruiten, de schouders, de Dynamic Line en de drempellijn – lopen naar achteren dynamisch op. De oppervlakken van de vleugels, deuren en zijpanelen zijn atletisch gewelfd. Het onderste gedeelte van de deuren springt diep in. andere designkenmerken zijn het gefreesde quattro-opschrift onder de achterdeuren en de buitenspiegels met hun facetrijke kanten. De deuren worden met behulp van aanraaksensoren geopend. Zodra de deur een aanraking met de hand herkent, opent ze eenvoudig tot een bepaalde openingshoek.

De extreem vlakke en tegelijk zeer brede C-stijlen herinneren aan de Audi oer-quattro uit de jaren 1980, net zoals de krachtige, brede schouders boven de wielen. Zo past dit studiemodel logisch in de lijn van de showmodellen uit de Audi Prologue-reeks. De uitgebalanceerde proporties van de Audi Q8 concept zorgen ervoor dat de voor- en achterwielen even sterk beklemtoond worden – ook dat is typisch quattro. De sterk beklemtoonde wielkasten kregen een dubbel design. Onderaan zijn de deuren afgewerkt in geborsteld aluminium, dat in fraai contrast staat met de lak in Bombay Blue van de showcar.

Vlakke en compacte achterzijde

Een lange dakrandspoiler beschaduwt de bijzonder vlakke achterruit van het Audi-conceptmodel. Een dubbele rand onder de achterruit zorgt voor een opmerkelijk accent aan de elektrisch bediende kofferklep. De lichtband die zich over de volledige breedte van de achterzijde uitstrekt, maakt deel uit van de opmerkelijke e-tron-lichtsignatuur. Hij neemt de functies van de achterlichten, remlichten en dynamische richtingaanwijzers op zich. De vier buitenste lichtelementen zijn omrand in aluminium en nemen het concept van de koplampen over. Ook de verschillende elementen van de achterlichten kregen een open vormgeving en alle lichtfuncties zijn eveneens dynamisch.

De nummerplaat van de Audi Q8 concept bevindt zich op een zwarte achtergrond tussen de lichten – een typisch kenmerk van de Audi oer-quattro. De diffusor is uit aluminium vervaardigd en afgewerkt met een lijst in hoogglanzend Carbon Atlas. Deze materiaalcombinatie zorgt ook rond de koplampen voor een sportieve toets.

Luxelounge voor vier: het interieur

Het interieur van de Audi Q8 concept biedt een zee aan ruimte voor vier personen en hun bagage. De koffer heeft een volume van 630 liter. Langgerekte lijnen verlenen de cockpit een sportieve en tegelijk elegante sfeer. Schijnbaar zwevend boven de middentunnel bevindt zich de console met geïntegreerde shift-by-wire-hendel, waarmee de bestuurder de achttraps tiptronic-versnellingsbak puur elektronisch kan bedienen. Het uitzicht van de console herinnert aan de achterkant van een zeiljacht.

Vanaf de voordeuren vertrekt de wrap-around, een grote horizontale boog die langs de onderrand van de voorruit loopt en de bestuurder en zijn passagier voorin omsluit, zonder een beklemmende indruk te maken. De sportzetels zijn – net zoals de beide aparte zetels achterin – opgebouwd uit verschillende segmenten die eruitzien als aparte geometrische delen, van de expressieve zijwangen tot de hoofdsteunen. Een horizontale aluminiumlijst deelt de rugleuningen ter hoogte van de onderste vensterlijn in tweeën.

Het uitgesproken horizontale instrumentenbord loopt trapsgewijs af richting het interieur. De centrale bedienings- en weergavevlakken zijn geïntegreerd in het zogenaamde Black Panel – een hoogglanzende zwarte strook met een omlijsting in aluminium. Wanneer het is uitgeschakeld, is het beeldscherm onzichtbaar in het vlak verscholen, om het harmonieuze lijnenspel niet te verstoren. Wanneer het in werking is, sluit het display naadloos aan bij de lijn van het design. Ter hoogte van de passagier integreert het Black Panel een grafisch quattro-logo. De pijlvormige decoratieve elementen in de deuren zetten het expressieve interieurdesign voort. Fijn uitgewerkte spijlen in aluminium doen dienst als deuropeners. Bij duisternis verlichten ledlichtgeleiders het interieur met een wit licht.

De kleuren en materialen in de Audi Q8 concept creëren een koele en sportieve uitstraling. Een highlight is de driedimensionale, technisch ogende korrelstructuur in het instrumentenbord, de deuren en de vloer. Voor accenten zorgen hoogglanzende carbonelementen met een nieuwe abstracte weefselstructuur, alsook lijsten en frames uit aluminium. Hun geborstelde afwerking oogt relatief donker. Vanaf de dakhemel naar de middentunnelconsole wordt het interieur echter steeds lichter – in grijstinten van staalgrijs tot pastelzilver.

De technische materialen in de Audi Q8 concept contrasteren met de zachte oppervlakken. Als materiaal voor de zetelbekleding dient een combinatie van fijn nappaleder en nubuckleder, beide in pastelzilver. Rond de lijst die de rugleuningen horizontaal opdeelt wordt de bekleding omgekeerd. De hoofdsteunen zijn bekleed met een gestructureerd textiel dat qua kleur aansluit bij de elementen in leder.

Nieuwe bediening en weergave

De elegante interieurarchitectuur van de Audi Q8 concept loopt naadloos door in het innoverende bedienings- en weergaveconcept. De weergave van informatie en de commando's voor de bediening verlopen voor het grootste deel via aanraakschermen, aangevuld met de Audi virtual cockpit future en een head-up display met augmented reality. Alle instrumenten maken gebruik van een nieuw digitaal design dat consequent focust op de essentie.

Het zogenaamde 'contact-analogue' head-up display projecteert belangrijke informatie op de voorruit in het directe gezichtsveld van de bestuurder en plaatst die schijnbaar in de reële omgeving. Zo verschijnt een navigatiepijl bijvoorbeeld in dezelfde positie als een echte pijl op de weg – een intelligente toepassing van augmented reality. Ook bij de aanwijzingen van de rijbijstandssystemen versmelten de virtuele en reële wereld met elkaar.

De Audi virtual cockpit future met een resolutie van 1920 x 720 pixels creëert dankzij nieuwe functies nog meer dynamiek en geeft grafische informatie nog detailgetrouwer weer. In de Auto-weergavemodus biedt het tft-scherm van 12,3 duim veel plaats voor kaarten, lijsten en bijkomende informatie. De kaartweergave in bovenaanzicht visualiseert de eigen route, bij het inzoomen worden de actuele positie en de omgeving in 3D weergegeven. Via de toetsen aan het stuur kan de bestuurder overschakelen naar de Performance-modus: de wijzers van de snelheidsmeter en de powermeter worden dan driedimensionaal in perspectief weergegeven.

Alle andere schermen in de Audi Q8 concept zijn aanraakdisplays. Die bieden als groot voordeel een directe, snelle en intuïtieve bediening. Zo kan de bestuurder iedere functie exact kiezen waar hij ze ziet. Dankzij de touchscreens kon Audi bovendien het aantal toetsen, schakelaars en hendels verder beperken, waardoor het interieur nog cleaner en strakker oogt.

De bediening van het infotainment en de voertuiginstellingen verloopt via het MMI-display centraal in het instrumentenbord. In het diagonale gedeelte van de middenconsole is een display voor de klimaatregeling geïntegreerd. Bij de bediening daarvan kan de bestuurder de hand comfortabel laten rusten op de lage schakelpook van de achttraps tiptronic. Wanneer de sensoren in de zetel detecteren dat de passagier voorin aan boord is, wordt ook voor hem de klimaatregeling mee weergegeven op het touchscreen. Indien de bestuurder alleen onderweg is, is deze functie niet beschikbaar. Een ander aanraakscherm is voorbehouden voor de lichtfuncties.

Krachtige en extreem efficiënte aandrijving

Voor de aandrijving en het onderstel gebruikt de Audi Q8 concept technologieën die al beschikbaar zijn in de seriemodellen. In het studiemodel tonen ze nogmaals hun belang aan. De plug-in hybride aandrijving verenigt sportieve kracht met hoge efficiëntie. Als verbrandingsmotor dient een 3.0 TFSI met een vermogen van 245 kW (333 pk) en 500 Nm koppel. De elektromotor levert 100 kW vermogen en 330 Nm. Hij is samen met een scheidingskoppeling in de achttraps tiptronic geïntegreerd. In totaal ontwikkelt het systeem 330 kW en 700 Nm. Daarmee accelereert de Audi Q8 concept in 5,4 s van 0 tot 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 250 km/u. Gemeten volgens de geldende normen voor plug-in hybride voertuigen (NEDC) verbruikt hij slechts 2,3 l/100 km, goed voor 53 g CO2/km.

De achteraan gemonteerde lithium-ionaccu bestaat uit 104 prismacellen. Met een capaciteit van 17,9 kWh maakt hij een puur elektrisch rijbereik tot 60 km mogelijk, de totale autonomie in combinatie met de TFSI-motor bedraagt tot 1.000 km. Een volledige laadbeurt met een vermogen van 7,2 kW duurt ongeveer tweeënhalf uur.

Het hybridemanagement regelt de werking van de Audi Q8 concept tijdens het rijden intelligent en flexibel. Afhankelijk van de situatie kan de topklasse-SUV 'boosten', 'zeilen' en energie recupereren. Het hybridemanagement gebruikt daarvoor bijzonder gedetailleerde informatie over de omgeving van de standaard aanwezige predictieve efficiëntieassistent. Daarin zijn ook de trajectgegevens van het navigatiesysteem en de Car-to-X-diensten van Audi connect opgenomen.

Net zoals het stop-startsysteem bedient de bestuurder ook Audi drive select via een prismavormige satelliettoets op het onderaan afgevlakte stuur. Hij heeft daarbij de keuze uit drie rijmodi: De 'EV'-modus geeft prioriteit aan puur elektrisch rijden, in 'hybrid'-modus bepaalt het hybridemanagement in grote mate vrij het type aandrijving. In 'battery hold'-modus slaat het de beschikbare elektrische energie op om ze later te kunnen gebruiken.

Hightech uit de serieproductie: krachtoverbrenging en onderstel

De kracht van de hybride aandrijving in de Audi Q8 concept wordt via de permanente vierwielaandrijving quattro betrouwbaar op de weg overgebracht. Wanneer in bochten op de limiet gereden wordt, werkt de vierwielaandrijving samen met de selectieve koppelverdeling per wiel. Die remt het wiel aan de binnenkant van de bocht minimaal af om de dynamiek en de stabiliteit verder te verhogen. 

Ook voor het onderstel met een grote spoorbreedte maakt het technische studiemodel gebruik van highend oplossingen uit de seriemodellen. De adaptive air suspension sport – luchtvering met geregelde demping – biedt een waaier aan mogelijkheden, van zacht rijcomfort tot een sportief-straffe ophanging. Bovendien past ze de bodemvrijheid in twee stappen telkens ideaal aan de situatie aan, met een verschil in hoogte van 90 mm tussen beide niveaus. Zowel voor- als achteraan koos Audi voor een lichte constructie met vijf armen per wiel.

De grote wielen in maat 11J x 23 zijn geschoeid met banden in maat 305/35. De vijf in elkaar gedraaide Y-spaken ogen tegelijk verfijnd, driedimensionaal en robuust. Dankzij keramische remschijven met een diameter van 20 duim garandeert de Audi Q8 concept superieure remprestaties.

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten.

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.  Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.audi.be.

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2021 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf   



Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg