De nieuwe Audi A5 en S5 Cabrio – open voor een intens rijplezier

Vrijdag 4 november 2016

  • Een elegant en sportief design, een ruimer interieur, nog meer comfort 
  • Microfoons in de gordels en volautomatisch akoestisch dak standaard
  • Audi S5 Cabrio: sterke V6-turbomotor van 354 pk en vierwielaandrijving
Met de komst van de nieuwe Audi A5 Cabrio is de A5-familie van de nieuwe generatie helemaal volledig. In deze middenklasser met open dak kunnen tot vier personen genieten van een heel intens rijplezier. Het volautomatische akoestische dak kan tot een snelheid van 50 km/u worden geopend of gesloten. De Audi S5 Cabrio haalt zijn hoogstaande prestaties uit de nieuwe zescilinder turbomotor, die over een vermogen van 354 pk en een koppel van 500 Nm beschikt.

 

 

Aan de buitenkant: stevige schouderlijn en een traditionele soft top

Voor het design van de nieuwe Audi A5 Cabrio lieten de ontwerpers zich inspireren door de vloeiende lijnen van de Coupé. De achterruit is nu iets vlakker waardoor het sportieve karakter van de A5 Cabrio wordt benadrukt, net als door de korte overhangen en de lange motorkap met dynamische uitstulping. Met een lengte van 4.673 mm is de nieuwe A5 Cabriolet 47 mm langer dan zijn voorganger.

De traditionele soft top past perfect en levert een optimale bescherming tegen rijgeluiden dankzij een heel efficiënte isolatie. De nieuwe one-touch openingsfunctie maakt het standaard akoestische dak nog praktischer. Om het dak volautomatisch te openen - in amper 15 tellen, 18 seconden voor het sluiten - volstaat het om één keer aan de bedieningshendel te trekken, en dit tot een snelheid van 50 km/u.

De voorzijde wordt gedomineerd door de driedimensionale Singleframe-radiatorrooster, dat voortaan merkbaar vlakker en breder is. De golfvormige schouderlijn – een stijltrekje dat typisch is voor de hele A5-familie – benadrukt de elegantie van de nieuwe A5 Cabrio. De duidelijk gespierde wielkasten benadrukken dan weer het quattro-DNA van het model. Aan de achterzijde zorgen horizontale lijnen er voor dat de breedte van de nieuwe Audi A5 Cabrio in de verf wordt gezet, al is die wel iets compacter dan haar voorganger.

Het derde remlicht is stijlvol geïntegreerd in de omlopende sierlijst van het deksel van het dakcompartiment. De ledachterlichten en de optionele led- of Matrix-ledkoplampen met dynamische richtingaanwijzers voor- en achteraan brengen zijn hoogtechnologische karakter ook in het donker tot uiting.

Het onderstel: versterkte architectuur

Het brede spoor en de lange wielbasis van 2.765 mm liggen mee aan de basis van het sportief uitgebalanceerde onderstel. De spoorbreedte bedraagt 1.587 mm vooraan en 1.568 mm achteraan. Voor de vooras wordt een geoptimaliseerd vijfarms-ophanging gebruikt. Achteraan vervangt een vijfarms-ophanging de trapezoïdale ophanging van het vorige model. Adaptieve schokdempers zijn beschikbaar als optie. Deze schokdempers worden geïntegreerd in het Audi drive select systeem waardoor de bestuurder zelf kan kiezen tussen een dynamische, dan wel eerder comfortabele rijervaring. De nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging zorgt voor een optimaal rijgevoel en nog preciezere stuurkwaliteiten. De nieuwe A5 Cabrio beschikt optioneel ook over een dynamische stuurinrichting, waarvan de werking wordt aangepast in functie van de snelheid en de stuurhoek.

Het koetswerk: lichter en met een betere torsiestijfheid

Hoewel het koetswerk van de nieuwe Audi A5 Cabrio bij de lichtste uit het segment behoort, is het ook een van de stijfste in zijn segment. Door een intelligente combinatie van materialen en een lichtgewicht geometrische constructie zijn de ingenieurs er in geslaagd om de torsiestijfheid, die al hoog was bij het vorige model, nog eens met 40 procent te verhogen. Zo toont de nieuwe A5 Cabriolet zich nog wendbaarder. Het totale gewicht van deze nieuwe generatie werd met 40 kg verminderd, waardoor de A5 Cabrio met voorwielaandrijving en een 2.0 TDI-motor van 190 pk nu een gewicht van 1.690 kg haalt.

De toegevoegde geïntegreerde versterkingen en de versterkte balken compenseren de afwezigheid van een vast dak. Bij een ongeval en indien de wagen over de kop zou gaan wordt de veiligheid van de passagiers verzekerd door laterale airbags, die het hoofd en de borstkas beschermen, en door aluminium rolstangen die automatisch in werking treden.

Motor en transmissie: een heel brede waaier

In Duitsland zal de nieuwe Audi A5 Cabrio in een eerste fase met drie verschillende motorversies beschikbaar zijn: een 2.0 TFSI met 185 kW (252 pk), een 2.0 TDI met 140 kW (190 pk) en een 3.0 TDI met 160 kW (218 pk). Daarna wordt het gamma vervolledigd met een 2.0 TFSI van 140 kW (190 pk) en een 3.0 TDI van 210 kW (286 pk). Vergeleken met het vorige model leveren de motoren tot 17% meer vermogen, terwijl hun verbruik tot 22% lager ligt. Alle krachtbronnen koppelen een hoge energetische efficiëntie aan een sportieve krachtontplooiing en buitengewone souplesse, in het bijzonder de beide 3.0 TDI-zescilinders.

Manuele zesversnellingsbak, S tronic-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling of achttraps tiptronic – voor iedere motorversie biedt Audi een technologie op maat voor de krachtoverbrenging. Standaard wordt het vermogen overgebracht naar de voorwielen. Als optie is er een quattro-versnellingsbak met ultra-technologie en permanente vierwielaandrijving beschikbaar. Deze quattro-versnellingsbak is standaard op de 3.0 TDI met 210 kW (286 pk).

De Audi S5 Cabrio maakt met de nieuwe 3.0 TFSI deel uit van een nieuwe vermogensklasse. Uit een inhoud van 2.995 cm3 puurt de drukgevoede zescilindermotor een vermogen van 260 kW (354 pk), of 15 kW (21 pk) meer dan zijn voorganger. Dit topmodel acceleert met zijn V6-turbomotor in 5,1 s van 0 tot 100 km/u en haalt hij een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u. Hij heeft standaard permanente vierwielaandrijving quattro en de achttraps tiptronic aan boord.

Interieur: ruim en functioneel

Dankzij de grotere afmetingen, een met 14 mm verlengde wielbasis en compactere zetels beschikken bestuurder en passagiers over meer ruimte. Vooraan werd de ruimte ter hoogte van de schouders verhoogd met 26 mm. Achteraan is de beenruimte 18 mm groter geworden.

Met het dak dicht is de bagageruimte nu 380 liter groot. Het vak dat plaats biedt aan de soft top zakt automatisch wanneer het dak open is, en komt omhoog bij een gesloten dak. Zo biedt de bagageruimte altijd een maximum aan ruimte. De achterbank is in 50:50-verhouding gedeeld, de rugleuning kan via hendels in de koffer eenvoudig naar voren worden geklapt. Het kofferdeksel van de A5 Cabrio kan nu standaard automatisch worden geopend via de afstandsbediening of door een eenvoudige druk op de deurknop aan bestuurderszijde. Als optie biedt Audi ook een bewegingssensor aan voor het openen van het kofferdeksel: de in de achterbumper ingewerkte sensor reageert op een voorwaartse voetbeweging en indien ook de aanwezigheid van de optionele sleutel wordt gedetecteerd, zal het kofferdeksel zich automatisch openen.

Comfort: standaard microfoons in de veiligheidsgordels

Dankzij het fundamenteel nieuwe weergave- en bedieningsconcept inclusief natuurlijke spraakbediening en zoekfunctie met vrije tekstinvoer kan de bestuurder alle functies moeiteloos en intuïtief bedienen. De microfoons die standaard in de veiligheidsgordels vooraan zijn ingewerkt garanderen een optimale stemkwaliteit, zelfs bij rijden met open dak. Als alternatief voor de standaard analoge ronde instrumenten is ook de Audi virtual cockpit beschikbaar die over heel wat display-mogelijkheden beschikt. Het 12,3-duims grote TFT-scherm met hoge resolutie zorgt voor een gedetailleerde weergave. Het optionele head-up display projecteert alle relevante informatie in de vorm van overzichtelijke symbolen en cijfers op de voorruit in het directe gezichtsveld van de bestuurder, zodat hij geconcentreerd kan blijven op het verkeer.

Infotainment en Audi connect: maximaal verbonden

Het MMI navigatiesysteem, met MMI-aanraakfunctie, zorgt voor een hoogstaand infotainmentaanbod. Het 8,3-duimsscherm beschikt over een resolutie van 1.024 x 480 pixels. Naast een DVD-lezer en een flashgeheugen van 10 Gb beschikt dit hoogstaande systeem ook over twee multimedia kaartlezers, een AUX IN-ingang en een USB-verbinding met laadfunctie.

Een LTE-module maakt het mogelijk zich te verbinden met de online Audi connectdiensten, en dit gratis gedurende drie jaar. Ook de eerste vijf updates van de kaarten voor het navigatiesysteem zijn gratis. In de multimediamodule is ook een wifitoegangspunt geïntegreerd waardoor de passagiers hun mobiele apparatuur met het internet kunnen verbinden.

De Audi smartphone interface integreert iOS- en Android-smartphones in een specifiek daarvoor ontwikkelde omgeving in de MMI. De Audi phone box koppelt de smartphone aan de voertuigantenne en zorgt zo voor een optimale ontvangstkwaliteit. Bovendien laadt hij de smartphone via inductie draadloos op volgens de Qi-standaard. Het Bang & Olufsen Sound System beschikt dankzij een tweede woofer over een nieuwe 3D-klank en versterkte bassen. Het maakt de ruimtelijke dimensie van hoogte beleefbaar en geeft de bestuurder het gevoel in een concertzaal te zitten. De versterker van het systeem levert een vermogen van 755 watt via 19 luidsprekers.

Rijhulp-systemen: een optimale steun

Met tot 30 rijbijstandssystemen kan de nieuwe Audi A5 Cabrio een bijzonder ruime steun bieden aan de bestuurder. Een intelligente combinatie van verschillende technologieën verhoogt de veiligheid, het comfort en de efficiëntie. Tegelijk zet Audi een volgende stap in de richting van autonoom rijden.

Een centrale rol daarin is weggelegd voor de adaptieve snelheidsregelaar (ACC) met Stop&Go-functie inclusief fileassistent. Die laatste ontlast de bestuurder in langzaamrijdend verkeer tot 65 km/u door zelfstandig te vertragen, te versnellen en op wegen met duidelijke markering tijdelijk ook de besturing over te nemen. De predictieve efficiëntieassistent, die gps-informatie uit de nabije omgeving van de wagen analyseert, helpt met gerichte tips om brandstof te besparen – een unicum in dit segment.

De uitwijkassistent grijpt in wanneer een hindernis ontweken kan worden om een ongeval te vermijden. Op basis van de gegevens van de camera vooraan, de ACC en de radarsensoren berekent hij in fracties van een seconde het gepaste traject. Andere bijstandssystemen zoals de afdraaihulp, de parkeerhulp, de ondersteuning bij dwarsend verkeer achteraan, de uitstapwaarschuwing, de verkeersbordenherkenning met behulp van een camera, Audi active lane assist en Audi side assist ronden het aanbod af.

De nieuwe Audi A5 en S5 Cabrio zijn vanaf maart 2017 beschikbaar bij de Belgische concessiehouders.

Sofie Luyckx PR Officer Audi Belgium at D'Ieteren - Audi Import
Thomas De Meûter PR Manager Audi Belgium at D'Ieteren - Audi Import