Audi introduceert nieuwe generatie A4 en A4 Avant - Prijzen gekend

Audi introduceert nieuwe generatie A4 en A4 Avant - Prijzen gekend

Basisprijzen zijn gekend

 

- Verbruiksdaling tot 21%

- Interieurruimte toonaangevend in het premiumsegment

- Innovaties onderstrepen 'Voorsprong door Techniek'-merkfilosofie

A15/15N - De nieuwe generatie van de Audi A4 en A4 Avant fascineert met een boeiende synthese van technologie en design. De succesvolle modelreeks werd op alle technische vlakken compleet herdacht en vormt zo eens te meer de referentie in dit segment. De verlaging van de CO2-uitstoot was een van de prioriteiten bij de ontwikkeling. Vrijwel alle technologieën in de nieuwe Audi A4 zijn daarom gefocust op het beperken van de rijweerstand.

In aerodynamisch opzicht noteert de A4 Berline de beste luchtweerstandwaarde in zijn klasse, met een Cw van 0,23. Daarnaast onderscheidt hij zich door indrukwekkend lage CO2-emissies, van nauwelijks 95 g/km in het geval van de A4 Berline 2.0 TDI ultra met 110 kW/150 pk en 99 g/km voor de Audi A4 Avant met diezelfde motor. De 2.0 TFSI van 140 kW/190 pk stoot in de A4 Berline ultra slechts 109 g CO2/km uit, in de A4 Avant ultra is dat 114 g/km. De topmotorversies zijn twee TDI-zescilindermotoren met een vermogen tot 200 kW/272 pk. Een nieuwe generatie TFSI-viercilindermotoren met een nieuw verbrandingsprocedé bepalen in hun klasse nieuwe normen op het vlak van verbruik, uitstoot en prestaties. De rijbijstandssystemen en het infotainment staan op het niveau van het luxesegment. De Nieuwe Audi A4 en A4 Avant verschijnen in de herfst van dit jaar aan de start.

 

Met een lengte van 4,73 m en een wielbasis van 2,82 m maken de nieuwe Audi A4 en A4 Avant meteen indruk. Prominente horizontale lijnen aan voor- en achterzijde benadrukken de breedte van de auto. Het vloeiende design met krachtige lijnen weerspiegelt de voor het merk typische sportieve elegantie. Het Singleframe-radiatorrooster is breed en laag, de optionele led- of Matrix ledkoplampen (inclusief dynamische richtingaanwijzers) vormen een visuele verwijzing naar de geavanceerde technologie waarvoor het merk staat.

 

Tot 120 kg lichter

 

Vergeleken met zijn voorganger werd de nieuwe Audi A4 groter. Toch daalde het gewicht van de nieuwe A4 en A4 Avant aanzienlijk, met mogelijk 120 kg in functie van de motorversie. Het koetswerk van de nieuwe modellen is dankzij een intelligent gebruik van verschillende materialen en consequente lichtgewichtconstructie een van de lichtste in zijn segment.

 

Ook op het vlak van geluidscomfort staat de nieuwe A4 aan de top van zijn klasse. Alle inzittenden genieten van een ruim interieur, waarvan de breedte beklemtoond wordt door vloeiende lijnen. Een breed gerekte ventilatiestrook en een groot decoratief oppervlak delen het front van het instrumentenbord op. Naar wens is ook sfeerverlichting langs de contouren van de deuren en de middenconsole verkrijgbaar. De afwerkingskwaliteit is van het allerhoogste niveau. Voor de kleuren en materialen werd een nieuw concept uitgedacht dat nog meer vrijheid laat bij de configuratie.

 

Sensorgestuurde automatische opening van de kofferklep: de Audi A4 Avant

 

De koffer van de nieuwe Audi A4 Avant heeft in basisconfiguratie een volume van 505 l en is daarmee de grootste in dit premiumsegment. Met neergeklapte rugleuning van de achterzetels neemt het volume toe tot 1.510 l. Een elektrisch bediende kofferafdekking is standaard. Optioneel is ook een sensorgestuurde elektrisch bediende kofferklep verkrijgbaar, die met een beweging van de voet onder de bumper automatisch geopend en gesloten kan worden.

 

Beide nieuwe modellen bieden een waaier aan nieuwe technologieën, terwijl het nieuwe weergave- en bedieningsconcept Audi MMI voor een nog intuïtievere bediening zorgt. Technologische highlights zijn onder andere de Audi virtual cockpit, de Audi Matrix ledkoplampen, de Audi smartphone interface, het Bang & Olufsen Sound System met 3D sound, de Audi phone box met draadloze oplaadfunctie, het head-up display en nieuwe rijbijstandssystemen en Audi connect-diensten.

 

Informatie en fascinatie: de Audi virtual cockpit en MMI

 

Op het gebied van infotainment legt Audi de nadruk op twee innovaties. De eerste is de optionele Audi virtual cockpit, waarbij de instrumenten volledig digitaal zijn in de vorm van een 12,3 inch lcd-scherm dat de belangrijkste informatie weergeeft in hoge resolutie en met een schitterende grafische kwaliteit.

 

Als centraal bedieningselement dient het eveneens nieuw ontwikkelde MMI-bedieningsconcept in de middenconsole. Bij het top-infotainmentsysteem MMI Navigatie plus met MMI touch en een groot 8,3-duimsscherm is in de ronde druk-/draaiknop een touchpad geïntegreerd om in en uit te kunnen zoomen en om tekens in te voeren.

 

De MMI-bedieningslogica is geïnspireerd op die van smartphones en biedt ook de mogelijkheid om te zoeken met behulp van vrije tekstinvoer. De nieuwe, natuurlijke spraakbediening begrijpt ook commando's in dagelijkse spreektaal, zoals bijvoorbeeld "Ik wil Peter bellen".

 

Fenomenale rekenkracht

 

De MMI Navigatie plus profiteert van de rekenkracht van het modulaire infotainmentplatform MIB van de tweede generatie, dat Audi de mogelijkheid biedt om in zijn voertuigen snel technologische innovaties te introduceren voor het grote publiek.

 

Iedere wagen met het MMI Navigatie plus-systeem beschikt steeds over de Audi connect-hardwaremodule (licentie van drie maanden gratis), die de nieuwe Audi A4 en A4 Avant via de ultrasnelle LTE-standaard met het internet verbindt. Via een geïntegreerde wifi-hotspot kunnen de passagiers met hun mobiele toestel op het internet surfen of e-mails sturen en ontvangen, terwijl de bestuurder geniet van Audi connect-diensten op maat.

 

Een andere nieuwigheid is de Audi smartphone interface, die iOS- en Android-smartphones in een speciaal ontwikkelde omgeving in de Audi MMI integreert. De Audi phone box koppelt de mobiele telefoon aan de voertuigantenne en laadt hem via inductie op volgens de draadloze Qi-standaard. Veeleisende muziekliefhebbers kunnen kiezen voor het Bang & Olufsen Sound System met unieke 3D sound, dat ook rekening houdt met de ruimtelijke hoogtedimensie. Het eveneens nieuwe Audi tablet doet dienst als flexibel rear seat entertainment.

 

Krachtige vier- en zescilinders

 

De nieuwe Audi A4 en A4 Avant worden bij aanvang gecommercialiseerd met zeven mogelijke motorversies: drie TFSI's en vier TDI's. Hun vermogen nam duidelijk toe en ligt voortaan tussen 110 kW/150 pk en 200 kW/272 pk. Toch kon het verbruik aanzienlijk worden teruggedrongen, met maximaal 21%. De Audi A4 2.0 TDI ultra neemt genoegen met gemiddeld slechts 3,7 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 95 g/km (Avant: 3,8 l/100 km en 99 g/km). Alle motoren combineren een hoge energetische efficiëntie met sportieve prestaties en souplesse, dat geldt in het bijzonder voor de beide 3.0 TDI-zescilindermotoren.

 

Bij de benzinemotoren pakt de nieuwe Audi A4 uit met een baanbrekende innovatie. De 2.0 TFSI ultra van 140 kW/190 pk maakt gebruik van een compleet nieuw verbrandingsprocedé, dat hem bijzonder efficiënt maakt en een CO2-uitstoot van 109 g/km (Avant 114 g) bij een verbruik van 4,8 l/100 km (Avant 5,0) mogelijk maakt. Op termijn volgt ook een g-tron-variant van de nieuwe A4, die op aardgas of het duurzaam geproduceerde Audi e-gas kan rijden.

 

S tronic, tiptronic of handgeschakeld

 

De aandrijflijn en het onderstel voor de nieuwe Audi A4 en A4 Avant werden compleet nieuw ontwikkeld. De handgeschakelde zesversnellingsbak, de zeventraps S tronic met dubbele koppeling – voortaan ook voor de voorwielaangedreven versies beschikbaar – en de achttraps tiptronic zijn nieuw ontworpen. De automatische versnellingsbakken beschikken over een brandstofbesparende vrijloopfunctie. De individuele herverdeling van het koppel tussen de wielen versterkt de prestaties van de voorwielaandrijving en de quattro-vierwielaandrijving. Voor de krachtigste TDI zal Audi vanaf 2016 optioneel ook een sportdifferentieel op de achteras aanbieden.

 

Rijdynamiek

 

Op het gebied van handling heeft de nieuwe Audi A4 een grote stap voorwaarts gemaakt, waarbij sportiviteit en prestaties naadloos samengaan met de focus op comfort. Het onderstel en de stuurinrichting filteren storende invloeden zoals oneffenheden in het wegdek efficiënt weg, maar geven de bestuurder tegelijk de nodige feedback over bijvoorbeeld de toename van laterale krachten of de spoorstabiliteit. Deze sprong voorwaarts is onder meer te danken aan de nieuw ontwikkelde ophanging met vijf armen per wiel en de elektromechanische stuurbekrachtiging, die extreem licht zijn. Samen leggen ze de basis voor een dynamische handling en een optimaal rijcomfort, maar dringen tegelijk ook het verbruik terug. Aanvullende opties zijn de dynamische stuurinrichting, waarbij de stuuroverbrenging varieert in functie van de snelheid en de stuurhoek van de auto, en de ophanging met instelbare schokdempers waarmee de bestuurder voor het eerst kan kiezen uit twee settings: sportief of comfortabel. Beide onderstelopties zijn geïntegreerd in het Audi drive select-systeem, dat standaard is op de motorversies vanaf 140 kW/190 pk.

 

Grootste aanbod rijbijstands- en veiligheidssystemen in zijn klasse

 

De Audi A4 en A4 Avant zijn de nieuwe maatstaf in hun klasse op het gebied van rijbijstandssystemen. De predictive efficiency assistant helpt brandstof te besparen, Audi active lane assist houdt de auto binnen de rijbaanmarkering en de adaptive cruise control met Stop&Go inclusief fileassistent maakt filerijden een pak minder belastend door aan lage snelheden het accelereren en remmen van de bestuurder over te nemen. Een bijzonderheid van de fileassistent is zijn regelstrategie. Die houdt rekening met tal van parameters zoals de wegmarkeringen en de vlotheid van het vooroprijdende verkeer. Andere innovaties die de veiligheid ten goede komen zijn bijvoorbeeld de parkeerhulp park assist, rear cross-traffic assist (die bij het achteruitrijden aan lage snelheid zoals bij het verlaten van een parkeerplaats waarschuwt voor dwarsend verkeer), het exit warning system (dat bij het openen van de deuren waarschuwt voor een naderend voertuig of een fietser), de collision avoidance assist (die de bestuurder helpt een ongeval te vermijden door een automatisch stuuringreep), turn assist (dat bij het links afslaan aan lage snelheid het tegemoetkomende verkeer detecteert en indien nodig de wagen afremt) of systemen zoals Audi pre sense. Ook verkeersbordenherkenning met een camera is beschikbaar.

 

De standaarduitrusting van de nieuwe Audi A4 en Audi A4 Avant is nog completer dan die van de voorgangers, en omvat voortaan onder meer xenonkoplampen, het keyless go-systeem, een Bluetooth-interface, Audi drive select (voor de versies vanaf 140 kW/190 pk) en een MMI-kleurenscherm van 7 duim.

 

De nieuwe Audi A4 en Audi A4 Avant worden begin september gecommercialiseerd en zullen vanaf midden november in de showrooms staan. De eerste leveringen aan klanten zijn voor eind november gepland.

 

Indicatieve prijzen

 

Audi A4 Berline

 

- 1.4 TFSI 110 kW/150 pk, manuele 6-versnellingsbak: vanaf 29.950 euro (incl. btw)

- 2.0 TDI 110 kW/150 pk of 100 kW/136 pk, manuele 6-versnellingsbak: vanaf 32.800 euro (incl. btw)

- 2.0 TDI 140 kW/190 pk, manuele 6-versnellingsbak: vanaf 36.700 euro (incl. btw)

 

Audi A4 Avant :

 

- 1.4 TFSI 110 kW/150 pk, manuele 6-versnellingsbak: vanaf 31.800 euro (incl. btw)

- 2.0 TDI 110 kW/150 pk of 100 kW/136 pk, manuele 6-versnellingsbak: vanaf 34.650 euro (incl. btw)

- 2.0 TDI 140 kW/190 pk, manuele 6-versnellingsbak: vanaf 38.550 euro (incl. btw)

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten.

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.  Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.audi.be.

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2021 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf   



Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg