Terugkeer van het RS-icoon: de nieuwe Audi RS 4 Avant
- 2.9 TFSI-motor biedt aanzienlijk meer vermogen en efficiëntie
- Debuut voor hoogperformante Avant in China
- Werelddebuut van RS 4 Avant op de IAA 2017
Audi Sport GmbH viert het werelddebuut van de nieuwe Audi RS 4 Avant op de IAA 2017. Hij combineert hoge prestaties met een enorm grote dagelijkse bruikbaarheid. Met zijn 2.9 TFSI-motor met 331 kW (450 pk) en 600 Nm koppel is dit het sportieve topmodel van de A4-familie. De standaard quattro-aandrijving verdeelt het vermogen van de V6-biturbo over de vier wielen
Bij de creatie van de vierde generatie van de Audi RS 4 Avant hebben de ontwerpers inspiratie opgedaan bij allerlei racedetails van de Audi 90 quattro IMSA GTO. Enorme luchtinlaten met een typische RS-honingraatstructuur en het brede, vlakke Singleframe-radiatorrooster bepalen de voorkant. De optionele Matrix-ledkoplampen hebben getinte lenzen. Vergeleken met de Audi A4 Avant zijn de wielbogen 30 mm groter en worden ze extra geaccentueerd door de quattro-blisters. Achteraan zorgen de RS-specifieke diffuserplaat, de ovale uitlaatpijpen van het RS-uitlaatsysteem en de RS-dakspoiler voor een opvallende uitstraling. De koetswerkkleur Nogaro Blue met pareleffect, die optioneel beschikbaar is bij Audi exclusive, herinnert aan de eerste generatie van de hoogperformante Avant vanaf 1999. De nieuwe Audi RS 4 Avant rijdt standaard op 19-duimsvelgen van gesmeed aluminium; 20-duimsvelgen zijn als optie verkrijgbaar.
Van 0 tot 100 km/u in 4,1 seconden, RS-sportophanging en Audi drive select standaard
De V6-biturbo ontwikkelt 331 kW (450 pk) in de nieuwe Audi RS 4 Avant. Het maximumkoppel van 600 Nm - 170 Nm meer dan het vorige model - is beschikbaar over een breed toerentalbereik van 1.900 tot 5.000 tr/min. Dat draagt er in belangrijke mate toe bij dat de Audi RS 4 in 4,1 seconden van 0 tot 100 km/u kan sprinten. De topsnelheid bedraagt 250 km/u. Met het optionele dynamische pakket RS stijgt de topsnelheid naar 280 km/u.
Het vermogen van de 2.9 TFSI-biturbo wordt aan de permanente vierwielaandrijving geleverd via een sportief geconfigureerde tiptronic met acht verhoudingen en schakeloptimalisering. Audi biedt ook een optioneel achterdifferentieel. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 8,8 liter per 100 kilometer (199 gram CO2 per kilometer). Dat is een efficiëntiewinst van 17 procent ten opzichte van het vorige model. De nieuwe Audi RS 4 Avant weegt 1.790 kilogram, of 80 kilogram minder dan voorheen.
De standaard gemonteerde RS-sportophanging legt de Audi RS 4 Avant nog eens zeven millimeter lager dan het A4-basismodel met sportvering. Bij wijze van uitrustingsopties zijn er de RS-sportophanging plus met Dynamic Ride Control (DRC), ceramische remmen en het RS-specifieke dynamische stuur. Bestuurders kunnen hun eigen individuele persoonlijke rijervaring definiëren met behulp van het standaard dynamische rijgedragsysteem Audi drive select.
Interieur met geavanceerde materialen en een digitale cockpit in racestijl
Het zwarte interieur onderstreept het sportieve karakter van de Audi RS 4 Avant. De RS-sportzetels met optioneel honingraatpatroon, het met leder beklede multifunctiesportstuur met afgevlakte onderkant, het selectierooster en de verlichte deurdrempellijsten zijn allemaal versierd met het RS-embleem. In de Audi virtual cockpit en op het head-updisplay geven RS-specifieke displays de g-krachten, de bandenspanning en het koppel aan. De stylingpakketten glanzend zwart, koolstof met aluminium en koolstof met zwart zorgen voor extra personaliseringsmogelijkheden. Om het even welk ander verzoek wordt gecoverd door het Audi exclusive-programma.
De Audi RS 4 Avant kan vanaf de herfst besteld worden, en verschijnt begin 2018 in de showrooms. De basisprijs bedraagt 84.700 euro.