Superieure prestaties: de Audi SQ7 en Audi SQ8 met V8 TFSI-motor

Superieure prestaties: de Audi SQ7 en Audi SQ8 met V8 TFSI-motor

  • 4.0 TFSI-motor voor superieure prestaties: 0 naar 100 km/u in slechts 4,1 seconde
  • Sportluchtvering en vierwielbesturing standaard
  • Europese marktintroductie begint in de herfst, nieuwe connectiviteitsdiensten en rijhulpsystemen

Audi stelt de SQ7 en SQ8 met nieuwe TFSI-motor voor. Het merk reageert op die manier op een wereldwijde trend van sportieve benzinemotoren in het segment van de high-performance-SUV’s. De Audi SQ7 en SQ8 pakken uit met talrijke hoogtechnologische ophangingscomponenten en bieden nieuwe connectiviteitsdiensten en rijhulpsystemen aan. Ze komen in Europa op de markt in de herfst van 2020.

Vermogen op overschot: de 4.0 TFSI

Met zijn vermogen van 373 kW (507 pk) en 770 Nm aan koppel stuwt de 4.0 TFSI-benzinemotor de grote Audi SQ7 en SQ8 op extreem krachtige wijze voort. De sprint van 0 naar 100 km/u neemt slechts 4,1 seconden in beslag. Hernemen van 80 naar 120 km/u duurt amper 3,8 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Afhankelijk van de gekozen uitrusting verbruikt de SQ7 12,1 tot 12,0 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 278 tot 276 g/km. Voor de SQ8 liggen die cijfers eveneens op 12,1 tot 12,0 l/100 km en 276 tot 275 g/km.

 De biturbo-V8 is een hoogtechnologische motor. Zijn cylinder on demand-systeem (COD) schakelt bij rustig rijden tijdelijk vier cilinders uit waardoor het brandstofverbruik daalt. De twee twin-scrollturbo’s verminderen de tegendruk en optimaliseren de gasuitwisseling voor een verbeterde vulling van de verbrandingskamers. Ze zijn binnen de 90 graden grote V-hoek van de cilinderrijen geplaatst. Die lay-out leidt tot een korter gastraject en een spontane respons, zelfs bij lage toerentallen. In het uitlaatsysteem regelen twee modusgestuurde kleppen de achtcilinderklank. Trillende spoelen in de actieve motorsteunen minimaliseren de transmissie van trillingen aan het koetswerk door omgekeerde trillingen te veroorzaken. Die overlappen met de motortrillingen en elimineren ze zo grotendeels.

 Voor sportieve voortbeweging: transmissie en ophanging

Een 8-versnellingsbak tiptronic en permanente vierwielaandrijving quattro geven het superieure vermogen van de 4.0 TFSI aan de weg door. De Audi SQ7 en SQ8 worden standaard met twee sportieve onderstelelementen geleverd: de adaptieve sportluchtvering met gestuurde dempers en vierwielbesturing. Bij lage snelheden laat die laatste de achterwielen tot 5 graden in tegengestelde richting sturen, waardoor de wendbaarheid vergroot en de draaicirkel afneemt. Bij snelheden boven de 60 km/u draaien ze lichtjes in dezelfde richting voor meer stabiliteit bij hoge snelheden en tijdens snelle richtingsveranderingen.

Het advanced onderstelpakket bevat nog een andere zeer efficiënte module: elektromechanische actieve rolstabilisering (eAWS). Bij rechtuit rijden garandeert het systeem, dat de stabilisatorstangen met elektromotoren bedient, een hoge graad van ophangingscomfort. Het reduceert ook rolneigingen in snel genomen bochten. Het pakket omvat verder nog het sportdifferentieel, dat het koppel in snelle bochten op gepaste wijze tussen de achterwielen verdeelt. Het resultaat is een nog levendiger en preciezer rijgedrag.

Het elektronische chassisplatform (electronic chassis platform, ECP) is de centrale sturing die de meeste van de gestuurde onderstelsystemen met elkaar verbindt. Bestuurders ervaren deze nauwe samenwerking in de vorm van maximale precisie in het rijgedrag. Ze kunnen kiezen tussen zeven rijprofielen in het Audi drive select: comfort, auto, dynamic, efficiency, allroad, offroad en individual.

De Audi SQ7 staat standaard op 20-duimse velgen, met als optie velgen van tot 22 duim. Onder de SQ8 is de standaardmaat 21 duim, met 22 en 23 duim als optie. Beide modellen gebruiken vooraan remschijven met een diameter van 400 millimeter. Hun zwarte remklauwen hebben sport S-logo’s. Audi biedt ook bijzonder krachtige en uithoudende koolstofkeramische schijven aan op de voor- en de achteras. In dat geval zijn de klauwen antracietgrijs gelakt. Het technologiepakket van de twee modellen wordt vervolledigd met nieuwe elementen in het infotainment, de connectiviteit en de rijhulpsystemen. Die maken rijden en parkeren nog eenvoudiger, aangenamer en comfortabeler.

Vanaf 101.120 euro: marktintroductie start in de herfst

De Audi SQ7 en Audi SQ8 met de 4.0 TFSI komen in Europa in de herfst op de markt. De catalogusprijs ligt in België op respectievelijk 101.120 en 108.350 euro incl. btw.

 

Télécharger le communiqué de presse en format PDF A20-20F - SQ7 und SQ8 (2p).pdf - 145 KB Télécharger le communiqué de presse en format Word A20-20F - SQ7 und SQ8.docx - 71 KB Het persbericht in PDF kan u hier downloaden A20-20N - SQ7 und SQ8 (2p).pdf - 126 KB Het persbericht in Word kan u hier downloaden A20-20N - SQ7 und SQ8.docx - 71 KB
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import

 


 

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg