Sportief, praktisch en elegant: Audi stelt de Q5 Sportback voor

Sportief, praktisch en elegant: Audi stelt de Q5 Sportback voor

De SUV-coupé bekoort met zijn krachtige en progressieve design

  • Enorme variabiliteit en grote dagelijkse bruikbaarheid met een sleepvermogen van tot 2,4 ton
  • Nieuwe generatie verlichting van Audi: achterlichten met digitale OLED-technologie

Elegant en praktisch, progressief en sportief: de Q5 Sportback. Audi stelt zijn derde crossover utility vehicle (CUV) voor na de e-tron Sportback en de Q3 Sportback. De Q5 Sportback is een coupé met dynamische lijnen die zich tot klanten richt die niet alleen houden van een expressief design en technische innovatie maar ook van een sportief karakter en een grote dagelijkse bruikbaarheid. Een eenvoudige bediening en heldere displays bieden een ontspannen manier van rijden.

De Audi Q5 Sportback is een echte blikvanger en ademt een krachtige aanwezigheid uit die kenmerkend is voor Q-modellen van Audi. Grote luchtinlaten flankeren het achthoekige Singleframe. De koplampen met onderscheidende dagrijlichtsignatuur gebruiken led- of optionele led-matrixtechnologie. De doorlopende, elegant golvende schouderlijn benadrukt de wielen en zo ook de vierwielaandrijving quattro. De zijdelingse bekleding op de deuren verleent de CUV stabiliteit en robuustheid. De glaspartij loopt laag over het koetswerk en begint zo vroeg naar beneden af te lopen dat het derde zijruitje scherp samenknijpt naar de achterkant. De zeer schuine achterruit en de ogenschijnlijk hoog geplaatste achterbumper geven de Q5 Sportback een zeer dynamische en krachtige uitstraling.

 Innovatief: achterlichten met digitale OLED-technologie

Audi biedt als optie achterlichten met digitale OLED-technologie. Elk licht bestaat uit drie organische lichtgevende diodes, die elk in zes segmenten zijn onderverdeeld. De rode OLED-elementen verspreiden een homogeen licht, maar door de segmentering kunnen ze afzonderlijk worden bediend en zich dus op verschillende manieren uitdrukken. Klanten kunnen kiezen uit drie verschillende lichtsignaturen wanneer ze hun wagen bestellen. Elke signatuur komt met een dynamisch coming- and leaving home-lichtscenario. Een aanvullende sportieve tekening wordt weergegeven wanneer de rijmodus dynamic is gekozen in het Audi drive select. Indien een andere wagen de stilstaande auto tot minder dan twee meter nadert, gaan alle OLED-segmenten oplichten als een nabijheidswaarschuwing.

 Audi biedt het nieuwe crossover utility vehicle aan in de koetswerklijnen advanced en S line. Die verschillen ter hoogte van de Singleframe, de luchtinlaten ernaast en vooral de achterbumper. Er zijn 12 lakkleuren en een waaier aan aankledingen voor de accessoirestukken om uit te kiezen, waaronder het black styling-pack en beide volledige en contrasterende lakafwerkingen. Met zijn lengte van 4,69 meter is de Q5 Sportback 7 millimeter langer dan zijn broedermodel. De hoogte en breedte zijn identiek. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt is ook lager (0,30).

 De lange wielbasis van 2,82 meter biedt ruimschoots plek aan boord. Met zijn horizontale lijnen oogt het interieur zuiver en luchtig. De interieurlijnen design selection en S line geven hem respectievelijk een meer elegante of sportievere uitstraling. Het sfeerverlichtingspack gebruikt gerichte lichteffecten om Audi’s hoogkwalitatieve vakmanschap in het interieur in de verf te zetten.

 Flexibele ruimte-indeling: achterbank plus

De bagageruimte heeft een volume van 510 liter. Met de achterbank neergeklapt en belading tot het dak neemt dat tot 1.480 liter toe. Audi biedt de jongste telg van de familie ook met de optionele achterbank plus, die zijdelings kan worden verplaatst en die verstelbare rugleuningen heeft. Indien nodig kan ze naar voren schuiven om de basisinhoud van de koffer met tot 60 liter te vergroten tot maximum 570 liter. Anderzijds biedt ze extra comfort aan de passagiers die er zitten met de rugleuning en de zitting helemaal naar achteren. Het optionele opberg- en bagageruimtepack houdt de zaken netjes en bevestigt bagage veilig. Een elektrische kofferklep is standaard. In combinatie met de optionele comfortsleutel kan die worden geopend met een eenvoudige voetbeweging wanneer men bijvoorbeeld de handen vol heeft.

 De SUV in de vorm van een coupé blinkt uit door een reeks aanvullende nuttige details. Met zijn 150 kW (204 pk) sterke 2.0 TDI-motor kan hij aanhangers van tot 2,4 ton slepen (geremd, helling van 12 procent). Dakrails zijn als optie verkrijgbaar. Hill descent control vrijwaart de veiligheid bij het rijden op steile hellingen in heuvelachtig terrein.

  Meer bodemvrijheid offroad: de adaptieve luchtveren

De standaard sportophanging gebruikt stuggere veren en dempers voor een directer weggevoel dan de stalen schroefveren van de Q5. Audi biedt ook een alternatieve ophanging met gestuurde schokdempers of de veelzijdige en extreem comfortabele adaptieve luchtvering. Die past de rijhoogte aan over een bereik van in totaal 60 millimeter. De bodemvrijheid kan dan worden vergroot met tot 45 millimeter om over onafgewerkte wegen te rijden. Bij hogere snelheden wordt het koetswerk automatisch 15 millimeter lager gelegd voor meer efficiëntie als gevolg van een verminderde luchtweerstand en een verbeterde wegligging dankzij het lagere zwaartepunt. Een ander element van de luchtvering is dat de achteras met 55 millimeter kan worden verlaagd met een druk op een knop in de koffer, zodat het gemakkelijker wordt om de bagageruimte in te laden.

 De optionele dynamische stuurinrichting wijzigt de stuuroverbrenging, de stuurhoek en de bekrachtiging in functie van de rijsnelheid. Bij lage snelheden neemt het comfort toe dankzij de meer directe overbrenging met minder omwentelingen tussen de uitersten en de sterkere bekrachtiging. Bij hogere snelheden heeft de meer indirecte verhouding een positief effect op de rechtuitloop en staat ze in voor een grote rechtuitstabiliteit. Er is keuze tussen 21 velgontwerpen met diameters van 18 tot 21 duim.

 Het motorenpalet: twee TFSI- en drie TDI-motoren

De Q5 Sportback komt in Europa op de markt met een krachtige tweeliter viercilinderdiesel. Met 150 kW (204 pk) en 400 Nm aan koppel wordt hij gecombineerd met een S tronic-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling en quattro ultra-technologie. Het mild-hybride systeem vergroot de efficiëntie. Wanneer wordt geremd staat de riemaangedreven alternator in voor een deel van de remkracht en slaat hij de op die manier opgewekte stroom op in een lithium-ionbatterij. De Q5 Sportback kan ook uitrollen met uitgeschakelde motor. De soepele start-stopmodus wordt actief zodra de auto nog 22 km/u rijdt. De krachtige dieselmotor is niet enkel efficiënt maar ook schoon. Hij voldoet aan de jongste uitstootnorm Euro 6d-ISC-FCM of EU 6 AP. Dankzij een twindosing-systeem met dubbele AdBlue-injectie wordt de uitstoot van stokstofoxide nog verder gereduceerd in functie van de respectieve werkingssituatie. De ureumoplossing wordt in elk van beide SCR-katalysatoren geïnjecteerd die achter elkaar zijn opgesteld in het uitlaatsysteem: een dicht bij het uitlaatkanaal en een tweede verder weg van de motor in het uitlaatsysteem.

Andere motorversies volgen na de lancering van de Q5 Sportback: een tweede variant van de viercilinder TDI, een V6 TDI en twee 2.0-viercilinder TFSI-motoren. Net zoals de succesvolle Q5 zal de Q5 Sportback ook worden aangeboden met een plug-inhybride aandrijflijn in twee vermogensversies. Het aanbod zal bovendien worden vervolledigd met een SQ5 Sportback.

 Digitaal en intuïtief: bediening en connectiviteit

Voor de bediening, de schermen en het infotainment gebruikt de Q5 Sportback dezelfde technologie als de gemoderniseerde Q5: de derde generatie van het modulaire infotainmentsysteem of MIB 3. Met de volledige uitrusting zijn ook het schermgebaseerde Audi virtual cockpit plus met 12,3-duims scherm en head-updisplay aanwezig. Het multifunctiestuur plus maakt een veilige en eenvoudige bediening mogelijk van de belangrijkste functies en schermen.

 Het MMI navigation plus infotainmentsysteem is gekoppeld aan een aanraakscherm van 10,1 duim. Het startscherm is personaliseerbaar. De natuurlijke spraaksturing gebruikt kennis uit de cloud en kan worden geactiveerd door een knop in te drukken op het stuurwiel of door “Hey Audi” te zeggen. Talrijke voertuiginstellingen kunnen in individuele bestuurdersprofielen worden ondergebracht en online worden opgeslagen in het myAudi-klantenportaal. Elke geautoriseerde gebruiker heeft daar toegang toe voor alle Audi-modellen met geschikte uitrusting.

 Deze variant van de Q5 gebuikt ook de zwermintelligentie van de Audi-vloot. Plaatselijke veiligheidswaarschuwingen verwittigen de bestuurder voor voertuigen met pech, ongevallen, de staart van files, gladde wegen en mist. Online verkeersbordinformatie toont huidige en tijdelijke snelheidsborden of -schermen. On-street parking toont hoe groot de kans is om een parkeerplek in de straat te vinden en biedt aanvullende informatie zoals de tarieven of bewonersbeperkingen. De myAudi-app connecteert de auto nauw met de smartphone van de klant. Optionele hardwaremodules zoals de Audi phone box of het Bang & Olufsen 3D Premium Sound System vullen het infotainmentsysteem aan.

 Behulpzaam en efficiënt: de rijhulpsystemen

De Audi Q5 Sportback is uitgerust met talrijke rijhulpsystemen die in drie packs zijn georganiseerd. Het adaptive cruise assist kan het optrekken en vertragen overnemen en houdt de auto in vele situaties voor de bestuurder binnen de rijstrook. De bestuurder moet enkel het capacitieve stuurwiel aanraken om de zijdelingse geleiding te behouden.

 Een tweede hightechsysteem is het predictive efficiency assist. Het helpt de bestuurder om defensief te rijden door voorspelbare routegegevens uit het navigatiesysteem en de cameragebaseerde verkeersbordherkenning te evalueren. Het predictive efficiency assist kan zich ten volle uitleven wanneer het is gecombineerd met adaptive cruise assist, waarbij het automatisch de snelheid aanpast aan de route en de verkeerssituatie.

Het standaard Audi pre sense city helpt ongevallen met weggebruikers voor de auto vermijden of de gevolgen ervan te beperken. De optionele turn assist, swerve assist, cross-traffic assist en exit warning versterken eveneens de veiligheid.

 Marktintroductie: eerste helft van 2021

De Audi Q5 Sportback rijdt van de assemblagelijn in de fabriek van San José Chiapa in Mexico en komt in de eerste helft van 2021 internationaal op de markt. Voor de Chinese markt zal het model in CKD-productie worden gebouwd in de Changchun-fabriek.

Télécharger le communiqué de presse en format PDF A20-31F - Q5 Sportback (4p).pdf - 192 KB Télécharger le communiqué de presse en format Word A20-31F - Q5 Sportback.docx - 76 KB Het persbericht in Word kan u hier downloaden A20-31N - Q5 Sportback - Copy.docx - 74 KB Het persbericht in PDF kan u hier downloaden A20-31N - Q5 Sportback (4p).pdf - 201 KB
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import

 

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg