Snelste Audi doet nog straffer: uitgebreide update voor de Audi R8

Snelste Audi doet nog straffer: uitgebreide update voor de Audi R8

  • Krachtige atmosferische V10-motor krijgt twee vermogensversies
  • Aangepaste ophangingselementen voor een nog dynamischer rijgedrag
  • Opvallend koetswerkdesign, verkoop start begin 2019
 “Born on the track, built for the road.” Het productiemodel volgt dit keer op de wereldpremière van de R8 LMS GT3 tijdens het autosalon van Parijs 2018. Naast een sportievere look krijgen de Audi R8 Coupé en Spyder ook krachtigere motoren. De commerciële lancering in Europa is voorzien voor begin 2019.

“De R8 neemt voor Audi in alle mogelijke opzichten een unieke plaats in”, zegt Michael-Julius Renz, Managing Director van Audi Sport GmbH. “Hij is nu nog krachtiger en sneller”, voegt Oliver Hoffmann, Technical Managing Director van Audi Sport GmbH hieraan toe. “De racerij maakt deel uit van ons DNA. Met zowat 50 procent gemeenschappelijke onderdelen met de R8 LMS GT3 en zelfs 60 procent met de R8 LMS GT4 staat geen enkele auto dichter bij de racesport dan de R8.”

Nog krachtiger: de motoren

Een ogenblikkelijke gasrespons, bliksemsnel in de toeren klimmen en een uniek uitlaatgeluid: het hart van de Audi R8 is zijn atmosferische V10-motor. Die wordt aangeboden in twee vermogensversies. Op circuit maken de R8 LMS GT3 en R8 LMS GT4 gebruik van quasi dezelfde aandrijftechnologie. Het V10-blok, dat in de Hongaarse motorenfabriek in Győr wordt geproduceerd, is erg compact. Een aparte radiator houdt de temperatuur van de motorolie, afkomstig van een droog carter, onder controle. Dit principe werd geleend uit de racerij en maakt dat het motorblok extreem laag kan worden gemonteerd wat resulteert in een laag zwaartepunt. De pompmodule werkt met verschillende aanzuigfasen en staat garant voor de juiste smering onder alle omstandigheden, ook tijdens de zijdelingse versnellingen van zowat 1,5G die de R8 aankan. Beide motorversies zijn voorzien van een benzinepartikelfilter.

Vlijmscherpe precisie: de ophanging

De aanpassingen aan de ophanging zorgen voor nog meer stabiliteit en rijprecisie. De bekrachtiging van zowel de optionele dynamische stuurinrichting als van de elektromechanische stuurinrichting werd hertekend: de stuurrespons en de feedback afkomstig van het wegoppervlak worden nog zuiverder doorgegeven over het volledige snelheidsbereik van de auto.

Afhankelijk van de gekozen motorversie worden drie bijkomende programma’s - Dry, Wet en Snow - toegevoegd aan de vertrouwde modi van de Audi drive select inclusief Performance-modus. Ze passen de belangrijkste dynamische parameters aan de wrijvingscoëfficiënt van de weg aan. Dankzij de verbeterde elektronische stabiliteitscontrole (ESC) heeft de topuitvoering 1,5 meter minder afstand nodig om vanaf 100 km/u tot stilstand te komen. Vanaf 200 km/u is de remafstand zelfs tot 5 meter korter, altijd afhankelijk van de externe omstandigheden.

De nieuwe Audi R8 wordt standaard uitgerust met 19-duimswielen. Optioneel kan er gekozen worden voor extreem lichte, gefreesde 20-duimers met vijf V-vormige spaken en nieuwe zomer- en sportbanden die het rijgedrag nog meer precisie meegeven. Verder biedt Audi ook keramische remschijven aan als alternatief voor de standaard stalen schijven. De stabilisatorstang vooraan kan optioneel uit een mix van aluminium en met koolstofvezel verstevigd polymeer (CFPR) worden opgetrokken voor een gewichtsbesparing van ongeveer twee kilogram.

Scherper en strakker: het design

Het aangescherpte karakter van de nieuwe R8-modellen springt meteen in het oog. Het Singleframe-radiatorrooster kreeg een bredere, plattere lijnvoering. En de grote luchtinlaten worden opgedeeld door brede dwarselementen. De vlakke sleuven in de motorkap zijn een duidelijke verwijzing naar de iconische Audi oer-quattro. De nieuwe voorsplitter is breder, net als het opvallende, laag gemonteerde ventilatierooster achteraan. Dit rooster vorm het afsluitstuk voor de diffuser die behoorlijk hoog oploopt. Stuk voor stuk zetten deze wijzigingen de sportieve look van de Audi R8 nadrukkelijk in de verf. Onder de motorkap krijgt de luchtfilter een nieuw driedelige afdekking die beschikbaar is in kunststof of in koolstofvezel.

R8-klanten hebben de keuze uit drie koetswerkpakketten in functie van de gekozen motorversie. Deze pakketten breiden de voorsplitter, de drempelverbreders en de diffuser uit met verschillende accenten. Optioneel kan ervoor gekozen worden om de Audi-ringen en logo’s op het koetswerk in hoogglanzend zwart te laten lakken. Het gamma koetswerkkleuren wordt uitgebreid met de nieuwe tinten Kemora Grey en Ascari Blue. Het Audi Exclusive-gamma biedt klanten de mogelijkheid om heel wat details van hun Audi R8, zowel aan de binnen- als de buitenzijde, op hun smaak af te stemmen.

De nieuwe R8-modellen zullen in de loop van het eerste kwartaal van 2019 bij de concessies in heel Europa beschikbaar zijn. De commerciële lancering is voorzien voor begin 2019.

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg