Snelladen in het centrum van Berlijn: nieuwste Audi charging hub maakt gebruik van bestaande infrastructuur
- Vier reserveerbare snellaadpunten met maximaal 320 kW laadvermogen
- Audi plant slim beheer voor elke extra oplaadhub
- Cijfers van Neurenberg en Zürich bevestigen succes van stedelijk premium snellaadconcept
Audi opent zijn derde ‘charging hub’: na de locaties in Neurenberg en Zürich wendt het merk met de vier ringen zich nu tot een lokaal partnerbedrijf in Berlijn, dat gebruikmaakt van de daar aanwezige stroomvoorziening. Het naburige Frischeparadies, met zijn aantrekkelijke winkelmarkt en gastronomische bistro, treedt op als samenwerkingspartner en stelt zijn elektriciteitsaansluiting ter beschikking voor gebruik door de hub. In de toekomst zullen Frischeparadies en Audi charging hub hun stroom krijgen van een gedeelde elektriciteitslijn, op basis van behoefte en belasting. Het oplaadstation is uitgerust met second-life batterijen en zal de bufferbatterijen alleen opladen als Frischeparadies weinig stroom nodig heeft. Het slimme, dynamische belastingbeheersysteem dat Audi intern heeft ontwikkeld, garandeert zo een efficiënt gebruik van de bestaande elektriciteitsinfrastructuur. Bij de keuze van de locatie heeft Audi zich gebaseerd op een interne gegevensanalyse om de vraag ter plaatse vooraf te bepalen.
“Met ons dynamische belastingsbeheersysteem kunnen we onze energiebehoefte verschuiven naar een tijdstip van de dag waarop Frischeparadies minder stroom van het net gebruikt”, zegt Elias Hammer, de Audi-manager die verantwoordelijk is voor de uitrol in Berlijn en de integratie van het energiesysteem voor de Audi charging hub. “Berlijn is een nieuw voorbeeld van het succes van ons slimme oplaadconcept”, zegt Ralph Hollmig, projectmanager voor Audi charging hub. “Op die manier beheren we alle hublocaties zo efficiënt en duurzaam mogelijk. We werken aan energie-optimalisatie. In de toekomst kunnen we ons zelfs voorstellen dat we via smart trading elektriciteit inkopen op de energiebeurs. Dat betekent bijvoorbeeld ook dat we elektriciteit uit hernieuwbare bronnen kopen wanneer die betaalbaar is”, voegt Hollmig toe.
De bufferopslag maakt gebruik van second-life batterijen uit ontmantelde Audi-testvoertuigen en stelt het merk met de vier ringen in staat om duurzaam snelladen aan te bieden op plaatsen waar het elektriciteitsnet moeite heeft om constant vier HPC-oplaadpunten (high power charging) met een vermogen tot 320 kW te bedienen. Terwijl snellaadinfrastructuur zonder bufferopslag vaak te maken heeft met lange wachttijden voor de benodigde transformatoren, maakt de Audi charging hub optimaal gebruik van de bestaande infrastructuur.
Positieve respons op de locaties in Neurenberg en Zürich
Cijfers van Neurenberg en Zürich laten zien hoe bestuurders van elektrische auto’s van Audi en andere merken het door het merk met de vier ringen ontwikkelde stedelijke snellaadconcept omarmen. In Neurenberg exploiteert Audi zijn grote oplaadhub met zes oplaadpunten en een lounge van 200 m² erboven sinds december 2021, en daar bedraagt het rendementspercentage van de klanten 70 procent. “Klanten daar hebben het opladen bij de hub intussen geïntegreerd in hun dagelijkse routine”, zegt Hollmig. Audi heeft in Neurenberg al tot 62 oplaadbeurten per dag geteld en gemiddeld registreert de eerste Audi charging hub 36 oplaadbeurten per dag. Ongeveer de helft van de gebruikers komt met een elektrische Audi naar de hub. “Toen we de Audi charging hub in december 2021 lanceerden, had bijna niemand een dergelijk succes voorspeld. Eind januari 2023 hadden we in Neurenberg al onze 10.000e bezoeker”, meldt Hollmig. “Ook in Zürich zien we een vergelijkbaar grote vraag. Deze cijfers bevestigen volledig ons concept van stedelijk opladen als alternatief voor thuisoplossingen.”
Over Audi
De Audi-groep is aanwezig in meer dan 100 markten en produceert op 16 locaties in 11 verschillende landen. Wereldwijd werken er 85.000 personen voor Audi, waaronder meer dan 3.000 in België. In 2022 verkocht het merk met de vier ringen wereldwijd ca. 1.61 miljoen nieuwe wagens, waarvan er 26.253 ingeschreven werden op de Belgische markt. In ons land bereikte Audi in 2022 een marktaandeel van 7,17%. Audi focust op de ontwikkeling van nieuwe producten en duurzame technologieën voor de mobiliteit van de toekomst. Tegen 2025 wil Audi meer dan 30 geëlektrificeerde modellen op de markt brengen, waarvan 20 volledig elektrisch aangedreven. Met haar duurzaamheidsroadmap streeft Audi haar ambitieuze doel na om tegen 2050 volledig CO2 neutraal te zijn over de volledige levenscyclus van een wagen: van de productie tot het gebruik en de recyclage.
Press Release - Charging hub Berlin (2p).pdf
PDF - 124 Kb
Press Release - Charging hub Berlin (2p).docx
DOCX - 218 Kb