Showcar Audi prologue Avant schittert in Genève

Showcar Audi prologue Avant schittert in Genève

Elegant studiemodel met nagenoeg serieproductierijpe technologie

Donderdag 26 februari 2015 — A15/07N

Showcar Audi prologue Avant schittert in Genève

- Elegant studiemodel met nagenoeg serieproductierijpe technologie

- Hybride aandrijflijn uit de Audi Q7 e-tron quattro

- Ongezien infotainment- en connectiviteitsconcept

Met de showcar Audi prologue Avant heeft het merk met de vier ringen een primeur van formaat in petto voor het internationale autosalon van Genève. Met dit studiemodel blikt Audi vooruit op en onthult het innovaties voor de nabije toekomst op het gebied van design, infotainment en aandrijftechnologie.

In november vorig jaar presenteerde Audi op het autosalon van Los Angeles de Audi prologue, als voorbode van de designrichting die het merk voor de toekomst uitgaat. De Audi prologue Avant gaat nog een stap verder en combineert sportiviteit, vorm en functie. Met een lengte van 5,11 m en een breedte van 1,97 m past het model naadloos in het luxesegment. En dat met een stevige portie sportiviteit en functionaliteit. Met zijn langgerekte daklijn en uitzonderlijk lage D-stijlen oogt de grote vijfdeurs tegelijk atletisch en elegant. Zijn design straalt het quattro-DNA uit.

State-of-the-art infotainment en connectiviteit

De Audi prologue Avant biedt plaats aan een bestuurder en drie passagiers. Het luxueuze interieur, waarvan de architectuur één geheel vormt met het weergave- en bedieningsconcept,  is gehuld in donkere tinten. De toekomstige Audi virtual cockpit bevindt zich in het directe gezichtsveld van de bestuurder. Het volledige onderste gedeelte van het instrumentenbord bestaat uit een groot aanraakscherm, een hele reeks functies worden bediend via een gloednieuw zogenaamd OLED-scherm (Organic Light Emitting Diodes). Het innovatieve display voor de passagier voorin maakt digitale interactie mogelijk met de bestuurder. De inzittenden achterin kunnen gebruikmaken van een flexibel OLED-scherm dat in de middenconsole geïntegreerd is. Twee flinterdunne uitneembare tablets aan de rugleuning van de voorzetels – afgeleid van de Audi tablet uit de nieuwe Q7 – dienen als extra bron van informatie en ontspanning.

Nagenoeg serieproductierijpe aandrijflijn

De Audi prologue Avant vertrouwt op nagenoeg serieproductierijpe technologie voor de aandrijving. Hij is voorzien van de plug-in hybride aandrijflijn van de Audi Q7 e-tron quattro, die deze zomer wordt geïntroduceerd. In de prologue Avant staat de combinatie van een turbodiesel met een elektromotor garant voor nog imposantere prestaties. De 3.0 TDI-krachtbron van 260 kW (353 pk) en de elektromotor van 100 kW (136 pk) leveren een systeemvermogen van 335 kW (455 pk) en een koppel van 750 Nm. Die kracht wordt op de wielen overgebracht via de permanente vierwielaandrijving quattro. Het resultaat is onder andere een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,1 s, een topsnelheid van 250 km/u en een gemiddeld brandstofverbruik van 1,6 l/100 km (43 g/km CO2).

Opladen via inductie

De lithium-ionaccu heeft een capaciteit van 14,1 kWh en maakt een puur elektrisch rijbereik van 54 km mogelijk. Dankzij Audi wireless charging (AWC) kan de accu ook via inductie worden opgeladen.

Vierwielbesturing

Het onderstel van de Audi prologue Avant maakt gebruik van een adaptieve pneumatische ophanging en de dynamische stuurinrichting 'all-wheel-drive', waarbij de achterwielen tot 5° kunnen meesturen. Zo wordt de wagen nog sportiever, wendbaarder en stabieler.