Rustpunt: prototype Audi e-tron eenzaam op het grote podium
- Comfort van de bovenste plank: elegant interieurdesign en vorstelijk veel binnenruimte
- Digitalisering krijgt een nieuwe vorm: optionele, virtuele buitenspiegels
- Toonaangevend: elektrische aandrijving voor een ongeëvenaard akoestisch comfort en een weergaloze geluidservaring
In het prototype van de Audi e-tron ervaren de bestuurder en passagiers hun omgeving in een nieuwe dimensie. Naast zijn vorstelijke ruimteaanbod en het elegante, minimalistische design pakt de eerste elektrische auto van Audi uit met soevereine stilte en dus het perfecte ‘podium’ voor het 3D Premium-soundsysteem van Bang & Olufsen. Bovendien staat de topklasse-SUV garant voor een nieuwe, digitale ervaring op het vlak van bediening en weergave. Het is immers de eerste in serie gebouwde auto die over virtuele buitenspiegels kan beschikken.
Het scenario: alle spots gericht op het prototype van de Audi e-tron
In het Royal Danish Playhouse in Kopenhagen onthult het merk met de vier ringen voor het eerst het interieur van het Audi e-tron-prototype. Waar theatergezelschappen en kunstenaars voor zowat 650 toeschouwers optreden, staan de felle spots nu integraal op de zuiver elektrisch aangedreven SUV uit het topsegment gericht. Zijn koetswerk is nog altijd in de specifieke e-tron-vermomming gehuld, maar het veelzijdige interieurdesign van het prototype van de Audi e-tron treedt wel al voor het voetlicht: met de lichtvoetigheid van een balletdanser, de intelligentie van een karakterspeler en de performance van een operazanger. Net als een concertzaal is ook in de elektrische SUV de klankervaring zuiver: hij verwent zijn bestuurder en passagiers optioneel met het Premium-soundsysteem van Bang & Olufsen met 3D-klankweergave. Die geeft de muziek weer zoals ze oorspronkelijk werd opgenomen: zonder kunstmatig effect. Daarvoor tekenen in totaal 16 luidsprekers en een versterker met een vermogen van 705 Watt.
Kubistische vormen en virtuele buitenspiegels: het interieurdesign
Het podium aan boord van het prototype van de Audi e-tron bestaat uit een grote boog, de zogeheten ‘wrap-around’. Die ‘omsluit’ het breed doorlopende dashboard met opvallende horizontale lijnen maar ook de haast gebeeldhouwde deurbekleding. Hij integreert daarbij op een harmonieuze manier de overkapping van de standaard Audi virtual cockpit waarvan het ranke display visueel vrij in de ruimte staat, net als de displays van de optionele, virtuele buitenspiegels. In de serieversie van het prototype van de Audi e-tron gaan deze laatste in wereldpremière: een belangrijke stap die de digitalisering van de auto naar een hoger peil tilt.
De virtuele buitenspiegels zorgen niet enkel voor een nieuwe ‘technische’ belevenis, ze bieden ook heel wat praktische voordelen als het op comfort en veiligheid aankomt. In de slanke drager zit een kleine camera verwerkt waarvan het beeld digitaal wordt omgezet en met duidelijke contrasten wordt weergegeven op de 7 duim grote OLED-displays in het interieur. Via aanraking kan de bestuurder de verschillende instellingsmogelijkheden bedienen. Zo kan een detailbeeld verplaatst worden om zo de juiste gezichtshoek te bepalen, maar de bestuurder kan ook in- en uitzoomen. In het MMI-systeem zijn drie weergavemogelijkheden voorzien voor aparte rijsituaties: de snelweg, het afslaan en het parkeren.
Ook de middentunnelconsole die op opengewerkte flanken rust, is een blikvanger in dit interieur. Het lijkt wel of de armsteun met geïntegreerde versnellingspook boven de console zweeft. Een indruk van gewichtloosheid en pure performance vormen hier één geheel. De volledige cockpit is duidelijk afgestemd op de bestuurder.
Elektrificatie in de praktijk: materialen en vakmanschap
Het motief van de stiknaden op de zetels verwijst naar een uitgetekend elektrisch circuit. Optioneel kan er gekozen worden voor oranje contrastnaden en afwerkingsbiezen; naar analogie met het boordnet onder hoogspanning. Het optionele contour-/sfeerverlichtingspakket licht de vlakken op en onderstreept de basislijnen van het interieur. Het e-tronlogo in het dashboard krijgt bovendien een indirecte verlichting mee.
Rijkelijk veel plaats voor vijf: het ruimteaanbod
Met zijn forse wielbasis van 2.928 millimeter biedt het prototype van de Audi e-tron rijkelijk plaats aan vijf inzittenden en hun bagage. De lengte van het interieur, de hoofdruimte voor en achter en de knieruimte op de tweede zetelrij staan op het allerhoogste peil in dit SUV-topsegment. In tegenstelling tot klassieke modellen met middentunnel zorgt een vlakke vloerplaat achteraan hier voor extra ruimte.
Quasi perfecte stilte aan boord
Aan boord van het prototype van de Audi e-tron zorgt de combinatie van een elektrische aandrijving en een comfortabel, hoogwaardig interieur voor een nieuwe mobiliteitsbeleving. Vooral in het stadsverkeer is de stilte aan boord haast volkomen. Enkel het rolgeluid van de banden en het zachte gezoem van de e-aandrijving zijn hier hoorbaar. Het akoestische comfort is dan ook een van de grote gemene delers voor het volledige Audi-gamma. Het prototype van de Audi e-tron staat nog op een niveau hoger en biedt dus ook over lange afstanden een voortreffelijk comfort. Zijn koetswerk werd op alle plaatsen waar storende resonanties kunnen optreden, voorzien van speciale geluiddemping en afdichtingen. Ook het windgeruis dat bij iedere auto vanaf zowat 85 km/u de akoestische waarneming gaat domineren, dringt nauwelijks tot bij de inzittenden door. Zelfs bij hoge snelheden kunnen de passagiers aan boord nog op een ontspannen manier met elkaar in gesprek gaan.