Rij tot 78 kilometer op elektrische kracht: de nieuwe Audi A3 Sportback 40 TFSI e
Compact premiummodel met verbeterde plug-inhybride technologie
- Hoogspanningsbatterij met grotere opslagcapaciteit, sterkere elektromotor
- Lancering in de herfst, basisprijs van 37.980 euro
Tot 78 kilometer elektrisch rijbereik (NEDC) en 150 kW (204 pk) systeemvermogen: Audi stelt de nieuwe A3 Sportback 40 TFSI e voor (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 1,5-1,4; gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 13,8-13,0; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 34-30). De compacte plug-inhybride is plaatselijk uitstootvrij, biedt een sportieve rijbeleving met een grote efficiëntie en kent alle sterke punten van het nieuwe A3-gamma. De verkoop begint in België in de herfst van 2020 voor een basisprijs van 37.980 euro.
Met de A3 Sportback 40 TFSI e gaat Audi verder met zijn elektrificatiecampagne. De plug-inhybride versies van de modellijnen A6, A7, A8, Q5 en Q7 zijn al op de markt gebracht. Vandaag volgen de compacte modellen het voorbeeld. De Audi A3 Sportback 40 TFSI e, die verder bouwt op het concept van zijn succesvolle voorganger, de A3 Sportback e-tron, en dat verder heeft geoptimaliseerd, mag de aftrap geven. Een krachtigere variant die de sportieve trekken benadrukt, volgt aansluitend.
TFSI-motor plus elektromotor: aandrijving, vermogenstransmissie en batterij
Een 1.4 TFSI dient als verbrandingsmotor voor het compacte plug-inhybride model. De benzineviercilinder ontwikkelt 110 kW (150 pk) en meer dan 250 Nm aan koppel tussen 1.550 en 3.500 o/m. De elektrische aandrijving komt van een synchroonmotor met permanente magneet die een grotere vermogensdichtheid kent dan zijn voorganger. Hij ontwikkelt 80 kW en 330 Nm aan koppel. Net zoals in zijn voorganger is hij geïntegreerd in de behuizing van de zestraps S tronic. Hij is echter lichter en compacter geworden.
Samen ontwikkelen de 1.4 TFSI en de elektromotor een systeemvermogen van 150 kW (204 pk). Wanneer ze met maximale boost samenwerken, haalt het systeemkoppel de 350 Nm. Het compacte plug-inhybride model sprint van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden onderweg naar een topsnelheid van 227 km/u. Op de NEDC-cyclus verbruikt hij tussen de 1,5 en 1,4 liter brandstof per 100 kilometer, wat overeenstemt met 34 tot 30 gram CO2 per kilometer. Een zestraps S tronic geeft het koppel van de elektromotor en de verbrandingsmotor door aan de vooras. De transmissie met dubbele koppeling is uitgerust met een elektrische oliepomp die instaat voor het schakelen en de oliestroom, ook wanneer de TFSI tijdelijk is uitgeschakeld.
De lithium-ionbatterij zit onderin in de wagen ter hoogte van de achterbank van de Audi A3 Sportback 40 TFSI e. Zijn 96 prismacellen slaan 13,0 kWh aan energie op, bijna 48 procent meer dan in het vorige model. Aan de hoogspanningsbatterij in de behuizing werden geen wijzigingen doorgevoerd; de vooruitgang is puur te danken aan de verbeterde chemische samenstelling van de cellen. Een apart koelcircuit beheert de temperatuur van de batterij. Het kan indien nodig ook aan de klimaatregeling worden gekoppeld. Op die manier kunnen klanten zelfs bij hogere omgevingstemperaturen nog op elektrische kracht rijden.
Voorrang aan efficiëntie: aandrijfbeheer
Het aandrijfbeheer van de compacte plug-inhybride is ontwikkeld om efficiënt te rijden. Hij start steeds elektrisch, bij temperaturen van tot -28 °C. De bestuurder kan de elektrische aandrijving voorrang geven met de EV-knop. De auto kan zo tot 78 kilometer afleggen zonder plaatselijke uitstoot (volgens NEDC-norm, 67 kilometer volgens WLTP), goed voor de meerderheid van de dagelijkse verplaatsingen. Dat is bijna 20 kilometer meer dan het vorige model. De volledig elektrische topsnelheid is 140 km/u. Bij lage snelheden wordt het wettelijk vereiste e-sound van het zogenaamde Acoustic Vehicle Alert System verspreid.
Wanneer de A3 PHEV in hybride modus rijdt, verdelen de twee motoren het werk op intelligente wijze. Via het MMI-bedieningssystem kunnen twee speciale programma’s worden geselecteerd: ‘Battery hold’ en ‘Battery charge’. In ‘hold’ wordt de beschikbare batterijlading op haar huidige peil gehouden. In ‘charge’ wordt zoveel mogelijk elektriciteit aan de batterij gevoed.
Het aandrijfbeheer van de Audi A3 Sportback 40 TFSI e gebruikt een grote hoeveelheid data die de navigatie, sensoren en rijhulpsystemen aanleveren. Om de efficiëntie te vergroten kiest het in de meeste situaties waarin wordt vertraagd, voor vrijloop met uitgeschakelde TFSI, waardoor de auto kan uitrollen.
Dynamisch profiel en S-versnelling: sportieve hybride ervaring
Om het karakter van de aandrijflijn of andere systemen als de stuurbekrachtiging of de S tronic te beïnvloeden kunnen bestuurders ook het standaard Audi drive select gebruiken. Dat biedt de rijprofielen comfort, auto, dynamic en individual.
In het profiel dynamic en wanneer de S tronic in S is geplaatst laat de hybride aandrijflijn zijn sportieve potentieel zien. Wanneer de bestuurder plankgas geeft via de kickdown wordt tot 10 seconden lang het volledige boostkoppel ontwikkeld. Zodra het gaspedaal weer wordt gelost, schakelt de elektromotor over op recuperatie. De vertraging die daar het gevolg van is leidt tot een echt one-pedalgevoel.
Bij het remmen staat de elektromotor op zijn eentje in voor vertragingen tot zo’n 0,3 g, waarmee de overgrote meerderheid van alle remmaneuvers voor dagelijks klantengebruik worden gedekt. De hydraulische wielremmen schieten pas in actie wanneer de bestuurder het rempedaal krachtiger intrapt. De overgang gebeurt nagenoeg onmerkbaar en de recuperatie blijft actief. Tijdens het remmen kan de elektromotor tot 40 kW aan energie recupereren.
De ophanging van de Audi A3 Sportback 40 TFSI e combineert een aangenaam rijcomfort met een goed niveau van dynamiek, waar de gesofisticeerde vierarmige achteras een uitstekende basis voor biedt. De elektrische rembekrachtiging staat in voor krachtig en spontaan remmen. Speciaal ontworpen 16-duimse velgen zijn standaard en Audi monteert als optie 17- of 18-duimse velgen.
Thuis en onderweg opladen: volledig opladen aan een gewoon stopcontact in slechts vier uur
Audi levert de compacte plug-inhybride standaard met een 230V-laadkabel voor de garage. De A3 Sportback 40 TFSI e laadt met een maximumvermogen van 2,9 kW. Het duurt iets meer dan vier uur om een volledig lege batterij weer helemaal te vullen. Met de gratis myAudi-app kunnen klanten de laadtijden en de klimaatregeling voor het instappen vanop afstand beheren. Bij lage omgevingstemperaturen kunnen elektrische verwarmingselementen het interieur opwarmen terwijl de elektrisch aangedreven airconditioning het interieur koelt wanneer het buiten warm is. Aan openbare laadpunten laadt de auto op via een zogenaamde Mode 3-kabel. De e-tron Charging Service maakt opladen onderweg bijzonder eenvoudig. Hij is beschikbaar in de meeste landen van Europa en geeft met één enkele kaart toegang tot ruwweg 150.000 laadpunten.
Typisch Audi A3: rijplezier en grote dagelijkse bruikbaarheid
De A3 Sportback 40 TFSI e is 4,34 meter lang en biedt veel rijplezier en een grote dagelijkse bruikbaarheid, zoals typisch is voor alle modellen uit deze productlijn. Zijn koetswerk vertoont een sportief en expressief ontwerp. Audi biedt ledmatrixkoplampen als optie. Hun digitale dagrijlichten, een pixelrij van 15 ledsegmenten, genereren een e-vormige lichtsignatuur – het symbool van de plug-inhybride aandrijving.
Het progressieve design wordt doorgetrokken naar het interieur, met een compacte versnellingspook, opvallende deurgrepen en een groot black panel-oppervlak in het instrumentenbord. Een stoelbekleding gemaakt in gerecycleerde petflessen met stijlvolle contrasterende stiknaadaccenten vormt een nieuwe aanvulling op het gamma.
Afhankelijk van de positie van de achterbank is de koffer 280 tot 1.100 liter groot. Een elektrische kofferklep die eenvoudig met een voetbeweging kan worden geopend of gesloten is als optie verkrijgbaar.
Aan het bedieningsconcept van de A3 Sportback 40 TFSI e zijn specifieke hybride functies en weergaves toegevoegd. De vermogensmeter in het digitale instrumentenbord – of in de optionele Audi virtual cockpit – geeft het systeemvermogen weer, naast de status van de aandrijflijn, de recuperatie, de laadstatus van de batterij en het rijbereik. Het centrale MMI-scherm van 10,1 duim laat de energiestromen zien.
Intelligent en veelzijdig: connectiviteit en uitrusting
Zoals alle nieuwe A3-versies is de compacte plug-inhybride uitgerust met de derde generatie modulair infotainmentplatform. De rekenkracht daarvan is tien keer groter dan die van zijn voorganger. Alle taken die met connectiviteit te maken hebben gebeuren via LTE Advanced Speed en het platform biedt ook een geïntegreerde Wifi-hotspot. Het MMI navigation plus biedt flexibele en intelligente routegeleiding met satellietbeelden van Google Earth, voorspellingen rond de ontwikkeling van de verkeerssituatie en 3D-modellen van vele grote Europese steden.
De Audi connect onlinediensten omvatten de Car-to-X-diensten die leunen op de zwermintelligentie van de Audi-vloot. Ze sturen waarschuwingen uit voor gevaren en kunnen in bepaalde steden parkeerplaatsen langs de weg vinden. De auto is verbonden met de smartphone van de gebruiker via de myAudi-app, Apple CarPlay of Android Auto. De Audi phone box verbindt de antenne van de wagen met het toestel en laadt het inductief op. De Audi connect key maakt dat de gebruiker de auto kan ver- en ontgrendelen en de motor kan starten met een Android-smartphone.
De standaarduitrusting is zeer uitgebreid. Naast de eerder vermelde zaken omvat die verder nog ledkoplampen, een lederen multifunctiestuur en een airco in twee zones. Een head-updisplay, sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en een glazen panoramadak zijn als optie beschikbaar. De rijhulpsystemen Audi pre sense front, lane departure warning, turn assist en swerve assist zijn standaard gemonteerd. De adaptive cruise assist speelt een hoofdrol tussen de talrijke optionele systemen omdat hij de bestuurder ondersteunt bij vele situaties tijdens het sturen, optrekken en afremmen.
De A3 Sportback 40 TFSI e is in vele Europese markten te koop vanaf de herfst van 2020. Zijn basisprijs in België is 37.980 euro.
Télécharger le communiqué de presse en format PDF
PDF - 166 Kb
Télécharger le communiqué de presse en format Word
DOCX - 75 Kb
Het persbericht in PDF kan u hier downloaden
PDF - 277 Kb
Het persbericht in Word kan u hier downloaden
DOCX - 74 Kb