Puristische rijdynamiek: de nieuwe Audi R8 V10 RWS
Maandag 11 september 2017
- Eerste Audi-productiemodel met achterwielaandrijving als een beperkte editie
- 50 kg lichter dan R8 Coupé V10
- Stephan Winkelmann, Managing Director Audi Sport GmbH: "R8 V10 RWS brengt het rijconcept van onze R8 LMS-raceauto succesvol naar de openbare weg"
De Audi Sport GmbH breidt zijn R8-gamma uit met een nieuwe afgeleide met achterwielaandrijving. De Audi R8 V10 RWS komt in een beperkte reeks van 999 exemplaren met zowel Coupé- als Spyder-varianten. Hij krijgt achterwielaandrijving (Rear Wheel Series) en zal uitsluitend handmatig gebouwd worden in de Böllinger Höfe R8-fabriek.
"De R8 V10 RWS is gemaakt voor puristen", zei Stephan Winkelmann, CEO van Audi Sport GmbH. "Een speciaal model met een beperkte oplage voor klanten die rijplezier appreciëren: de R8 V10 RWS is een absoluut exclusieve aanbieding. Met zijn V10-middenmotor en achterwielaandrijving brengt hij het rijconcept van onze R8 LMS-raceauto succesvol naar de openbare weg."
Matzwarte designelementen, optionele strips
Het puristische karakter van de nieuwe R8-variant wordt onderstreept door het matzwarte rooster van de Singleframe en de matzwarte luchthappers aan de voor- en achterkant van de auto. Het bovenste sideblade (van de Coupé) is afgewerkt in glanzend zwart, het onderste in koetswerkkleur. Vergelijkbaar met de R8 LMS GT 4 is de Coupé verkrijgbaar met een optionele rode strip die over de kap, het dak en de achterkant loopt. Binnenin zitten de bestuurder en passagier in sportzetels bedekt met leer en alcantara. Kuipzetels zijn beschikbaar als optie. Het dashboard draagt een embleem "1 van 999", wat het beperkte aantal exemplaren aangeeft.
5.2 FSI-motor - een van de laatste atmosferische motoren in zijn segment
De V10-middenmotor van de Audi R8 V10 RWS produceert 397 kW (540 pk). Hij levert zijn maximumkoppel van 540 Nm bij 6.500 tr/min. De 5.2 FSI-motor laat de Coupé in 3,7 seconden van 0 tot 100 km/u accelereren (Spyder: 3,8 seconden) en geeft hem een topsnelheid van 320 km/u (Spyder: 318 km/u). Met de kap gesloten bedraagt het gemiddelde brandstofverbruik van de R8 V10 RWS 12,4 liter per 100 kilometer, wat overeenkomt met 283 gram CO2 per kilometer. Met de kap open bedragen deze cijfers 12,6 liter en 286 gram CO2 per kilometer.
Speciaal afgesteld chassis maakt gecontroleerde drifts mogelijk
De Coupé weegt 1.509 kilogram (zonder bestuurder). 50 kilo minder dan de R8 Coupé met vierwielaandrijving, die extra onderdelen nodig heeft, zoals propshaft, meerschijvenkoppeling en middendifferentieel. De Spyder is 40 kilogram lichter dan de R8 Spyder V10, met een gewicht van 1.680 kilogram (zonder bestuurder). De gewichtsverdeling van 40,6:59,4 (Coupé) en 40,4:59,6 (Spyder) zorgt samen met het speciaal op achterwielaandrijving afgestelde chassis voor ongelofelijk veel rijplezier.
De chassisafstelling en controlesystemen maken gecontroleerde drifts mogelijk, als de bestuurder de 'dynamische' modus selecteert in het standaard dynamische wegliggingssysteem Audi drive select en de Stabilization Control ESC in 'Sport' zet. Het ESC komt op betrouwbare wijze tussen op de limiet. De elektromechanische stuurbekrachtiging is volledig vrij van koppelreacties en zorgt voor een precies rijgedrag. De Audi R8 V10 RWS rijdt standaard op zwart afgewerkte 19-duimsvelgen van gegoten aluminium met een vijfspakig V-design, met 245/35-banden vooraan en 295/35-banden achteraan.
De Audi R8 V10 RWS is vanaf de herfst 2017 verkrijgbaar, en de eerste exemplaren zullen in het voorjaar van 2018 in het straatbeeld verschijnen. De Coupé begint bij 142.900 euro, de Spyder op 156.900 euro.