Nieuwe kracht uit oude batterijen: Audi en Umicore ontwikkelen gesloten recyclagekringloop voor batterijen
Autoconstructeur werkt samen met technologie- en recyclagespecialist om een recyclagesysteem te testen voor hoogspanningsbatterijen van auto’s
- 95% van de kostbare materialen in de batterij wordt gerecycleerd
- Partners ontwikkelen een concept van een grondstoffenbank voor grondstoffen die werden gerecupereerd.
Mijlpaal bereikt: Audi en Umicore hebben met succes de eerste fase van hun strategische samenwerking afgerond waarbij ze onderzoek voeren naar de recyclage van batterijen. De twee partners ontwikkelen een gesloten kringloopsysteem voor componenten van hoogspanningsbatterijen die steeds opnieuw kunnen worden hergebruikt. In deze grondstoffenbank zullen bijzonder waardevolle materialen beschikbaar zijn.
Reeds voor de start van de samenwerking met Umicore - in juni 2018 - had Audi de batterijen van de A3 e-tron plug-in hybride al geanalyseerd en mogelijke recyclagemethodes bedacht. Samen met de materiaal- en technologiedeskundigen bepaalde de autofabrikant vervolgens in welke mate men batterijcomponenten zoals kobalt, nikkel en koper kon recycleren. Uit laboratoriumtests blijkt dat men ruim 95% van deze elementen kan terugwinnen en hergebruiken.
De partners ontwikkelen nu specifieke recyclageconcepten. De klemtoon ligt op een zogenaamd gesloten kringloopsysteem. In zo'n ‘closed loop’ worden de waardevolle elementen uit batterijen op het einde van hun levenscyclus in nieuwe producten hergebruikt. De constructeur uit Ingolstadt past deze aanpak nu toe op de hoogspanningsaccu's van de nieuwe elektrisch aangedreven Audi e-tron. Het is de bedoeling om inzicht te krijgen in de zuiverheid van de teruggewonnen materialen, de recyclagepercentages en de economische haalbaarheid van de nog conceptuele grondstoffenbank. Verder wil men via deze weg de beschikbaarheid van deze materialen verzekeren en de levertijd ervan verkorten. "We willen een pionier zijn en recyclagemogelijkheden bevorderen. Dit past ook in ons programma om de CO2-uitstoot al vanaf het aankoopproces te beperken", stelt Bernd Martens, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor aankoop en IT bij AUDI AG.
Voor Audi is de recyclage van batterijen erg belangrijk bij de uitbouw van een duurzame elektrische mobiliteit. De premiumconstructeur wil zich in elke schakel van de productieketen ecologisch profileren. Dat start bij het winnen van grondstoffen, het gaat verder bij de CO2-neutrale e-tronfabriek in Brussel, maar ook de recyclage van de componenten is daarbij cruciaal.