Nieuwe kracht uit oude batterijen: Audi en Umicore ontwikkelen gesloten recyclagekringloop voor batterijen

Nieuwe kracht uit oude batterijen: Audi en Umicore ontwikkelen gesloten recyclagekringloop voor batterijen

Autoconstructeur werkt samen met technologie- en recyclagespecialist om een recyclagesysteem te testen voor hoogspanningsbatterijen van auto’s

  • 95% van de kostbare materialen in de batterij wordt gerecycleerd
  • Partners ontwikkelen een concept van een grondstoffenbank voor grondstoffen die werden gerecupereerd.
Mijlpaal bereikt: Audi en Umicore hebben met succes de eerste fase van hun strategische samenwerking afgerond waarbij ze onderzoek voeren naar de recyclage van batterijen. De twee partners ontwikkelen een gesloten kringloopsysteem voor componenten van hoogspanningsbatterijen die steeds opnieuw kunnen worden hergebruikt. In deze grondstoffenbank zullen bijzonder waardevolle materialen beschikbaar zijn.

Reeds voor de start van de samenwerking met Umicore - in juni 2018 - had Audi de batterijen van de A3 e-tron plug-in hybride al geanalyseerd en mogelijke recyclagemethodes bedacht. Samen met de materiaal- en technologiedeskundigen bepaalde de autofabrikant vervolgens in welke mate  men batterijcomponenten zoals kobalt, nikkel en koper kon recycleren. Uit laboratoriumtests blijkt dat men ruim 95% van deze elementen kan terugwinnen en hergebruiken.

De partners ontwikkelen nu specifieke recyclageconcepten. De klemtoon ligt op een zogenaamd gesloten kringloopsysteem. In zo'n ‘closed loop’ worden de waardevolle elementen uit batterijen op het einde van hun levenscyclus in nieuwe producten hergebruikt. De constructeur uit Ingolstadt past deze aanpak nu toe op de hoogspanningsaccu's van de nieuwe elektrisch aangedreven Audi e-tron. Het is de bedoeling om inzicht te krijgen in de zuiverheid van de teruggewonnen materialen, de recyclagepercentages en de economische haalbaarheid van de nog conceptuele grondstoffenbank. Verder wil men via deze weg de beschikbaarheid van deze materialen verzekeren en de levertijd ervan verkorten. "We willen een pionier zijn en recyclagemogelijkheden bevorderen. Dit past ook in ons  programma om de CO2-uitstoot al vanaf het aankoopproces te beperken", stelt Bernd Martens, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor aankoop en IT bij AUDI AG.

Voor Audi is de recyclage van batterijen erg belangrijk bij de uitbouw van een duurzame elektrische mobiliteit. De premiumconstructeur wil zich in elke schakel van de productieketen ecologisch profileren. Dat start bij het winnen van grondstoffen, het gaat verder bij de CO2-neutrale e-tronfabriek in Brussel, maar ook de recyclage van de componenten is daarbij cruciaal.

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg