Nieuwe generatie met CNG-aandrijving: de Audi A3 Sportback 30 g-tron

Nieuwe generatie met CNG-aandrijving: de Audi A3 Sportback 30 g-tron

  • Werkt op aardgas of biomethaan, rijbereik van tot 495 kilometer
  • 1.5 TFSI met 96 kW (131 pk), gesofisticeerde efficiëntietechnologie
  • Lage brandstofkosten en CO2-uitstoot

Audi voegt een nieuwe telg toe aan de A3-familie: de A3 Sportback 30 g-tron. Omdat het compacte model op aardgas of biomethaan werkt is het bijzonder economisch en klimaatvriendelijk, met een heel lage uitstoot. Net zoals alle versies van de A3-modelreeks pakt hij uit met een sportief design, een digitaal bedieningsconcept en een rijkelijke standaarduitrusting. In België start de verkoop begin oktober met een basisprijs van 30.600 euro inclusief btw.

De eerste A3 Sportback g-tron die Audi in 2014 voorstelde gebruikte al een gesofisticeerd technologisch concept. Zijn opvolger bouwt daar op verder. Zijn 1.5 TFSI-motor ontwikkelt 96 kW (131 pk) en 200 Nm aan koppel van 1.400 tot 4.000 t/min (gecombineerd CNG-verbruik in kg/100 km: 3,6 – 3,5; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km (CNG): 99 – 96). Zijn turbo met variabele turbinegeometrie maakt optimaal gebruik van de energie in de uitlaatgassen voor een vroege en harmonieuze koppelopbouw. De Miller-verbrandingscyclus biedt enorme verbruiksvoordelen bij een normale rijstijl. Met zijn kortere compressieslag en lange uitlaatslag is hij specifiek afgestemd op werken onder deellast.

De werking met klopbestendig CNG maakt een hogere compressieverhouding van 12,5:1 mogelijk in vergelijking met het conventionele verbrandingsproces van de 1.5 TFSI 110 kW (150 pk) en verbetert eveneens de efficiëntie. De cilinderkop, het injectiesysteem, de turbo en de katalysator zijn allemaal aangepast in functie van de CNG-motor. Voor het gas de injectorkleppen bereikt, verlaagt een elektronische drukregelaar de druk van tot 200 bar die in de tanks kan voorkomen tot 5 à 9 bar.

De CNG-versie sprint van 0 naar 100 km/u in 9,7 seconden onderweg naar een topsnelheid van 211 km/u. Het gemiddelde NEDC-brandstofverbruik van de viercilinder is slechts 3,6 – 3,5 kilo CNG (gecomprimeerd aardgas) per 100 kilometer, wat overeenstemt met een CO2-equivalent van 99-96 gram per kilometer. Met een volle gastank heeft de auto een NEDC-rijbereik van tot 495 kilometer en een WLTP-rijbereik van tot 445 kilometer. Dat wordt aangevuld met het extra rijbereik van de reservebenzinetank met een netto bruikbaar volume van 9 liter die voor de achteras is geplaatst. De kracht wordt aan de voorwielen doorgegeven via de standaard zeventraps S tronic.

De viercilinder start steeds in CNG-modus en injecteert onder heel zeldzame omstandigheden slechts een kleine hoeveelheid benzine. Wanneer de druk in de gastanks onder een bepaalde grens zakt, die afhangt van de huidige rijstatus, stapt de motor over op benzine. De bestuurder merkt niets van die omschakeling. Het brandstofpeil in de tanks en het verbruik in de respectieve werkingsmodus worden weergegeven in het digitale instrumentenbord. De twee vulopeningen zitten onder één gemeenschappelijke tankklep.

Licht en veilig: de CNG-tanks

Drie CNG-tanks zijn dwars op de rijrichting achterin de Audi A3 Sportback 30 g-tron geplaatst. Een smalle stalen cilinder met een inhoud van zo’n 4 kilogram gas zit voor de benzinetank. Twee grotere tanks, die elk zo’n 7 kilo CNG kunnen bevatten, zitten onder de koffervloer. Ze zijn gemaakt vezelcomposietmaterialen en wegen elk slechts 26 kilo, getrouw aan Audi’s lichtgewicht constructiefilosofie. De binnenlaag is een gasdichte polyamide huls. De buitenste schil in ultrasterk staal omvat twee lagen: een binnenlaag in met koolstofvezel versterkt polymeer (CFRP) en een buitenlaag in met glasvezel versterkt polymeer (GFRP). De GFRP-laag heeft ook een veiligheidsfunctie: het wordt melkwit wanneer het beschadigd is. Een beschermplaat die eveneens in GFRP is gemaakt beschermt de tanks tegen steenslag en andere invloeden van de weg.

Ze worden met de grootste zorg geproduceerd. Voor de tanks in de auto worden gemonteerd, ondergaan ze een druktest onder 300 bar, ver boven hun werkingsdruk van 200 bar. De tanks weerstaan een barstdruk van 580 bar, wat veel meer is dan de wettelijk vereiste 470 bar. Ook crashtestnormen worden eenvoudig gehaald.

Krachtige voordelen: lagere kosten, lagere uitstoot

De Audi A3 Sportback 30 g-tron is ook een leider op het vlak van spaarzaamheid. Dankzij het hoge waterstofgehalte van de brandstof stoot een CNG-wagen gemiddeld 20 procent minder koolstofdioxide uit dan een vergelijkbaar benzinemodel. In België zijn er vandaag zo’n 140 CNG-tankstations

Zoals elk model in het gamma combineert de Audi A3 Sportback 30 g-tron heel aangenaam rijden met dagelijkse bruikbaarheid. Onder zijn expressieve koetswerk schuilen vele technologieën uit de hogere marktsegmenten. Die zijn te vinden in het bedieningsconcept en het infotainment, de koplampen, het interieur en het sportief-evenwichtige rijgedrag. Afhankelijk van de positie van de achterbank heeft de kofferruimte een inhoud van 280 tot 1.100 liter. De laadvloer ligt in het verlengde van de laaddrempel.

 De verkoop van de Audi A3 Sportback 30 g-tron gaat in België en andere Europese landen begin oktober 2020 van start. De basisprijs ligt op 30.600 euro inclusief btw.

 

Story image
Het persbericht in PDF-formaat kan u hier downloaden A20-29N - EOS A3 g-tron (2p).pdf - 169 KB Het persbericht in Word-formaat kan u hier downloaden A20-29N - EOS A3 g-tron.docx - 72 KB Télécharger le communiqué de presse en format PDF A20-29F - EOS A3 g-tron (3p).pdf - 177 KB Télécharger le communiqué de presse en format Word A20-29F - EOS A3 g-tron.docx - 72 KB

 

 

 

 

 

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten.

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.  Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.audi.be.

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2021 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf   



Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg