Nieuwe Audi A1 Sportback: de ideale metgezel voor een stedelijke levensstijl
Woensdag 20 juni 2018
- Opvallend, krachtig design met gespierde lijnen
- Infotainmentsystemen uit de grote Audi-modellen
- Nieuwe rijhulpsystemen voor meer veiligheid en comfort
Koetswerkdesign: opvallend en krachtig, met de genen van de sportieve ur-quattro
De A1 Sportback is fors gegroeid: met een toename van 56 millimeter is hij voortaan 4,03 meter lang. Tegelijk bleef de breedte nagenoeg identiek, met 1,74 meter. De nieuwe generatie is slechts 1,41 meter hoog (of 1,43 meter inclusief antenne). De brede sporen en korte overhangen garanderen een gestrekte, sportieve look. Het brede, laaggeplaatste ‘Singleframe’-radiatorrooster en de imitatieluchtinlaten opzij domineren de neus. Onder de rand van de motorkap zitten drie vlakke sleuven, een eerbetoon aan de Sport quattro, Audi’s rally-icoon uit 1984.
Ook in zijaanzicht benadrukt de nieuwe A1 Sportback zijn verwantschap met de
ur-quattro en de Sport quattro: De brede, vlak aflopende C-Stijl lijkt de auto naar voren te stuwen, zelfs wanneer hij stilstaat. De contrasterende daklijn, die verkrijgbaar is in twee donkere kleuren, stopt boven de C-stijl. Daardoor lijkt het dak vlakker en de hele auto nog lager. Alle lijnen op de flanken, van de ruitrand tot de drempel, lopen achteraan in een wigvorm omhoog. De opvallende velgen en de lage schouderlijn ertussen geven de A1 Sportback een krachtige uitstraling op de weg. Bovendien trekt de lage lijn tussen de randen van de bumper het visuele zwaartepunt nog omlaag.
In het geval van de S line-uitvoering heeft Audi het sportieve karakter nog extra in de verf gezet met tal van accenten. Voorbeelden daarvan zijn de bredere luchtinlaten, de bijkomende drempellijsten, de verlengde centrale sleuf onder de motorkap met twee vinnen en de bredere achtervleugel. De topmotor is bovendien herkenbaar aan zijn geprononceerde dubbele uitlaatpijp.
De opvallende dagrijlichten van de optionele ‘full led'-koplampen verwijzen naar de dynamische vleugelvorm uit de zeilwereld, ‘hydrofoils’ genoemd. Ook het design van de sluiters voor de centrale lichtfuncties put inspiratie uit de zeilwereld. De vleugelsegmenten op de flanken creëren een maximale breedte-indruk. In combinatie met de kleine ruitvormige segmenten in het bovenste deel van de koplampen garandeert de lage, geconcentreerde look een sportieve uitstraling.
Het dynamische segmentatiemotief komt ook terug in de achterlichten om de A1 een onmiddellijk herkenbare lichtsignatuur te geven. Daar werd het geïntegreerd in de opvallende 3D-geometrie van de lens. Het naadloze lichtpatroon van de grafische elementen vormt in het donker een opmerkelijk kenmerk van de tweedelige achterlichten.
De nieuwe A1 Sportback is verkrijgbaar in tien koetswerkkleuren. Tegen meerprijs kan het dak van het compacte model van de A-stijl tot de dakspoiler worden afgewerkt in een contrasterende kleur. De buitenspiegelkappen, de zijdelingse spoilerlippen vooraan en de zijdrempels zijn eveneens verkrijgbaar in een contrastkleur.
Het Edition-model, dat is afgeleid van de S line-uitvoering en dat vanaf de marktlancering verkrijgbaar wordt, onderscheidt zich nog meer. Het zet de designtaal van de A1 op indrukwekkende wijze in de verf met tal van contrasten. De grote achttiensduimvelgen, die naargelang de koetswerkkleur zijn uitgevoerd in brons, wit of zwart, vormen krachtige accenten. De Audi-ringen in folie op de zijkant van de auto zijn eveneens verkrijgbaar in de kleur van de velg. De ledkoplampen en ledachterlichten, die terugverwijzen naar de legendarische Audi Sport quattro, zijn donker getint. De Audi-ringen in het Singleframe-radiatorrooster en de modelnaam op de achterkant zijn zwart.
Naar wens te combineren: de uitrustingsniveaus
Nieuw voor de A1 Sportback is het moduleerbare gamma. Die verzekert een bijzonder doorgedreven flexibiliteit. Zo kunnen klanten voor het eerst alle koetswerk- en interieurkleuren combineren.
Naargelang het uitrustingsniveau – basic, advanced of S line – zijn de afwerkingen n aan de buitenkant verkrijgbaar in diverse configuraties. Het zwarte stijlpakket zorgt voor bijkomende accenten. Met de uitvoeringen ‘Interior advanced’, ‘Interior design selection’ en ‘Interior S line’ kan Audi zijn klanten bovendien talloze combinaties van kleuren en materialen aanbieden.
Nieuwe look: het interieurdesign
“Het sportiefste interieur in de compacte klasse”: dat was de doelstelling voor de ontwerpers. Het interieur is dan ook bijzonder gericht op de bestuurder, met zijn emotieve, personaliseerbare design. De blik wordt vooral aangetrokken tot de sportieve, compacte verluchtingsroosters, de dashboardlijn en het digitale instrumentenbord. Alle bedieningselementen en het optionele MMI touch-display zijn sterk op de bestuurder gericht en benadrukken zo het uitzonderlijke karakter van de cockpit.
Het display en de verluchtingsstrip aan passagierszijde zijn geïntegreerd in een zone met de look van zwart glas. Het optionele contour- en sfeerverlichtingspakket brengt het interieurdesign tot leven in het donker, desgewenst met ledelementen in een van de dertig instelbare kleuren.
Meer ruimte en comfort: het ruimteconcept
De nieuwe A1 Sportback werd een stuk ruimer en maakt het leven voor de bestuurder, passagier vooraan en passagiers achteraan heel wat comfortabeler. Ondanks de compacte buitenafmetingen en sportieve daklijn genieten volwassenen achterin nog steeds een zee aan hoofd- en beenruimte.
Het bagagevolume werd 65 liter groter. De normale inhoud bedraagt 335 liter maar dat kan worden uitgebreid tot 1.090 liter door de achterbank neer te klappen. De laaddrempel is met zijn 67 centimeter comfortabel laag.
Volledig digitaal: bediening en display
De nieuw Audi A1 Sportback is klaar voor de digitale toekomst. Zelfs de basisversie is standaard uitgerust met een volledig digitaal instrumentenbord met een hogeresolutiescherm van 10,25 duim en een multifunctioneel stuurwiel. De optionele Audi virtual cockpit met een uitgebreid gamma van functies geeft complete en gediversifieerde informatie weer in het gezichtsveld van de bestuurder, zoals geanimeerde navigatiekaarten en grafische elementen van bepaalde rijhulpsystemen.
Volledig geconnecteerd en steeds up-to-date: Infotainment en Audi connect
Het Infotainmentconcept in de nieuwe A1 Sportback werd rechtstreeks overgenomen van de grotere Audi-modellen. De MMI-radio is standaard. Hij laat zich bedienen met de multifunctionele toetsen op het stuurwiel en het scherm in het volledig digitale instrumentenbord. In de hoogste uitvoering biedt het MMI-navigatiesysteem een MMI-aanraakscherm van 10,1 duim, dat naadloos aansluit bij de zone in zwart glas. Net als bij een smartphone worden alle functies bediend met aanraakinput. De jongste generatie van Audi’s spraakbesturing tilt de dialoog tussen auto en bestuurder naar een nog hoger niveau.
In combinatie met Audi connect biedt MMI navigation plus bestuurders van de A1 Sportback functies zoals een hybride routegeleiding, die de route in de cloud berekent en daarbij rekening houdt met de volledige verkeerssituatie.
Andere hoogtepunten zijn de satellietweergave van de kaarten en de nieuwe driedimensionale stadsmodellen, die in heel wat stadscentra een nauwkeurige kaartweergave verzekeren. Elk jaar worden tot vier kaartupdates gratis gedownload en geïnstalleerd en bovendien kan de bestuurder ook een beroep doen op de veelzijdige online diensten van Audi connect.
Audi’s smartphone-interface zorgt ervoor dat u altijd goed geconnecteerd bent aan boord van de nieuwe A1 Sportback. Het werkt samen met iOS- en Android-smartphones via Apple CarPlay en Android Auto in een speciaal geprogrammeerde MMI-omgeving en biedt twee USB-interfaces (1x USB-A, 1x USB-C met verhoogde laadstroom). Een andere optie, de Audi phone box, garandeert dan weer een betere ontvangstkwaliteit met LTE-ondersteuning en laadt de smartphone inductief op via het draadloze Qi-protocol.
Muziekliefhebbers en audiofanaten zullen in de wolken zijn met de DAB-tuner (Digital Audio Broadcasting), het Audi-soundsysteem en het Premium Sound Systeem van Bang & Olufsen. Het B&O-systeem telt elf luidsprekers met een vermogen van 560 watt. Het gebruikt de voorruit als reflecterend oppervlak voor zijn 3D-effect.
Veiligheid eerst: de rijhulpsystemen
De rijhulpsystemen die Audi op de A1 Sportback monteert, zijn eveneens afkomstig van de grotere modellen. Ze helpen de compacte wagen om een veilige afstand aan te houden ten opzichte van zijn voorligger, om op zijn rijstrook te blijven en om gemakkelijk te parkeren.
De standaard gemonteerde spoorassistent waarschuwt de bestuurder bij snelheden vanaf 65 km/u wanneer hij van zijn rijstrook afwijkt. Eveneens standaard is de snelheidsbegrenzer, die de A1 Sportback verhindert om een vooraf ingestelde topsnelheid te overschrijden.
Nog een standaardfunctie is Audi pre-sense front. De radarsensoren herkennen kritieke situaties met andere voertuigen, overstekende voetgangers of fietsers voor de auto, zelfs wanneer de zichtbaarheid wordt gehinderd door mist. Het systeem geeft de bestuurder dan een akoestische en visuele waarschuwing. Tegelijk bereidt het de wagen voor op een mogelijke noodstop en voert het automatisch een noodstop uit om aanrijdingen te voorkomen of de impact ervan te beperken. Indien nodig worden de beschermingsmaatregelen van het optionele Audi pre-sense basic geactiveerd. De gordels van de voorzetels worden elektrisch aangespannen, de ruiten worden gesloten en de waarschuwingsknipperlichten gaan aan.
Ook de adaptieve snelheidsregelaar werkt met radartechnologie. Zo houdt de Audi A1 Sportback de gewenste afstand tot zijn voorligger aan. Als de wagen is uitgerust met een S tronic-transmissie, dekt het systeem een snelheidsbereik van 0 tot 200 km/u, met de handgeschakelde versnellingsbak begint het werkingsbereik bij 30 km/u. In druk fileverkeer remt de A1 Sportback met S tronic-transmissie af tot stilstand en vertrekt hij in bepaalde omstandigheden vanzelf weer.
De nieuwe Audi A1 Sportback beschikt ook over diverse systemen om parkeren gemakkelijker te maken. Voor het eerst wordt het parkeerhulpsysteem achteraan aangevuld met een parkeercamera. De ultrasone sensoren vooraan herkennen voorwerpen voor de auto en waarschuwen de bestuurder met akoestische en visuele waarschuwingen. Het parkeerhulpsysteem stuurt de A1 Sportback moeiteloos in plaatsen parallel met en haaks op de weg. Met de nieuwe versie van de assistent kan de A1 Sportback ook vooruit haakse parkeerplaatsen inrijden, en manoeuvreert hij indien nodig meerdere keren. Het systeem rijdt de wagen ook uit parallelle parkeerplaatsen.
Licht en bijzonder robuust: het koetswerk
Het koetswerk van de nieuwe Audi A1 Sportback omvat onderdelen uit warm gevormd staal dat als een ruggengraat voor de passagierskooi fungeert. Het stijve koetswerk en de nauwkeurige assemblage garanderen een sportief, nauwkeurig rijplezier en voorkomen dat lawaai het interieur binnendringt. Met een frontaal oppervlak van 2,07 m² en een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,31 klieft de nieuwe A1 Sportback moeiteloos door de lucht.
Krachtig en zuinig: de motoren
Of u hem nu gebruikt om de stad te doorkruisen of er een weekendje op uit te trekken, zijn krachtige motoren maken de nieuwe Audi A1 Sportback tot een waar genot. Hij biedt de keuze tussen benzinemotoren met vermogens van 70 kW (95 pk) tot 147 kW (200 pk). Een turbo, directe injectie en een roetfilter zijn standaard.
Bij zijn lancering beschikt de Audi A1 Sportback over drie motoren:
- de 30 TFSI, een 1.0 – liter -driecilinder-TFSI met 85 kW (116 pk)
- de 35 TFSI ,een 1.5-liter-viercilinder-TFSI met cylinder on demand systeem (COD)
en 110 kW (150 pk) - de 40 TFSI, een 2.0- liter-viercilinder-TFSI met 147 kW (200 pk) en 320 Nm koppel
Kort daarna volgt de basismotor, de 25 TFSI met 70 kW (95 pk).
Audi biedt alle motoren aan in combinatie met een handgeschakelde versnellingsbak of de S tronic-transmissie met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. De enige uitzondering op die regel is de topmotor, de 40 TFSI, die standaard is gekoppeld aan een S tronic met zes verhoudingen.
Sportieve, evenwichtige afstelling: de ophanging
Het asdesign van de nieuwe Audi A1 Sportback garandeert een wendbaar weggedrag en een sportieve, evenwichtige rijervaring. De voorwielophanging is een MacPherson-constructie en achteraan wordt een compacte, lichte torsieas gebruikt. Behalve de basisophanging is er ook een strakkere sportophanging als optie verkrijgbaar.
Dynamische pakketten, individueel afgesteld op elke motorversie, bundelen uitrustingsopties om de A1 Sportback een nog sportievere afwerking te geven. Het ‘basispakket’ voor de benzine-instapper omvat een sportieve ophanging, rode remklauwen en grotere remschijven. Het ‘Performance’-pakket is voorbehouden aan de andere motorversies. Dat pakket omvat naast de rode remklauwen en grotere schijfremmen ook een ophanging met verstelbare schokdempers, een klanksimulatie en Audi drive select.
De remmen van de nieuwe A1 Sportback laten zich erg precies doseren en bieden een responsief en strak pedaalgevoel. De optionele vertrekhulp op hellingen voorkomt dat de auto voor- of achteruit bolt na het stoppen. Velgen zijn er in diverse maten van 15 tot 18 duim.
Vier modi voor een individuele rijervaring: Audi drive select
De nieuwe A1 Sportback rolt van de band met het dynamische rijsysteem Audi drive select als optie. Met dit pakket krijgt de bestuurder de keuze tussen vier modi die de rijeigenschappen beïnvloeden: automatisch, dynamisch, zuinig en individueel.
Te bestellen vanaf de zomer van 2018
De nieuwe Audi A1 Sportback is vanaf de zomer van 2018 te bestellen en wordt in de herfst van 2018 verwacht op de Belgische market.