Mobiliteit wordt slim en individueel: Audi op de CES 2020

Mobiliteit wordt slim en individueel: Audi op de CES 2020

  • Showcar AI:ME als empathische mobiliteitspartner
  • 3D mixed reality head-updisplay en Audi Intelligence Experience
  • Met Audi van rijbeleving naar persoonlijke belevingsrit

Op de Consumer Electronics Show 2020 (CES) komt Audi alweer verrassend voor de dag: van een futuristische conceptcar tot productierijpe technologie. Op die manier definieert het premiummerk de digitale beleving van de toekomst. De CES is een van de grootste vakbeurzen ter wereld voor vrijetijdselektronica en wordt gezien als een indicator van de thema’s van de toekomst. Ze vindt plaats van 7 tot 10 januari 2020 in Las Vegas.

Deur openen, instappen en de drukte van de grootstad ontvluchten: de autonoom rijdende Audi AI:ME wordt een persoonlijke ‘derde levensruimte’, naast de woning en de werkplek, die de wensen en verlangens van haar gebruikers kent. Met eye tracking (blikcontrole) kan de passagier op intuïtieve wijze communiceren met de conceptcar en hem bijvoorbeeld zijn lievelingseten laten bestellen. Hij kan in de AI:ME ook genieten van een wellnessbeleving: een in de auto gemonteerde VR-bril laat de passagiers over een indrukwekkend berglandschap vliegen. De technologie past de virtuele content live aan de rijbewegingen van de auto aan. Het resultaat voor de inzittenden is pure ontspanning en een volledige loskoppeling van de drukte van het dagelijkse leven. Bij aankomst op de bestemming keert de realiteit terug: de bestelde maaltijd wordt stipt geleverd omdat de AI:ME dit op basis van de persoonlijke voorkeur van de gebruiker en de navigatiegegevens van de auto heeft gecoördineerd. Journalisten kunnen dit concept van een meevoelende mobiliteitspartner ervaren tijdens een geautomatiseerde rit op de CES 2020.

 Audi Intelligence Experience: de empathische auto

Een auto die meedenkt en zelfs meevoelt? Audi Intelligence Experience toont hoe het werkt: de auto kent zijn gebruikers en hun gewoontes en vergroot door het gebruik van kunstmatige intelligentie de veiligheid, het welzijn en het comfort van zijn passagiers. Vandaag al is de zelflerende navigatie geïntegreerd in de huidige generatie van het MMI-systeem. Die onthoudt favoriete bestemmingen, koppelt die aan de datum, het uur en de huidige verkeerssituatie en destilleert daaruit voorgestelde routes. In de toekomst analyseert de auto precies welke functies en instellingen zijn gebruiker verkiest, van de stoelpositie over media, routegeleiding en temperatuur tot de geur van de binnenruimte. Na een tijdje kent de empathische Audi de voorkeuren van de gebruiker en activeert hij die zelfstandig. Indien gewenst houdt hij zelfs rekening met het welzijn van de gebruiker door het observeren van diens rijstijl en vitale functies. Op de CES 2020 kunnen de basisfuncties van Audi Intelligence Experience in een prototype worden ervaren.

 Twee schermen, twee innovaties: ruimtelijk zien en On-Demandaanbod

Een navigatiepijl die precies naar de zijstraat wijst waar het doel zich bevindt: via het 3D mixed reality head-updisplay wordt dat al in 2020 werkelijkheid in een conceptcar. Audi toont op de CES de nieuwe technologie, die samen met Samsung is ontwikkeld. Net zoals op een 3D-televisie worden twee standpunten van één beeld getoond: een pixel voor het linkse oog en die ernaast voor het rechtse. Voor de bestuurder lijkt het alsof de beelden van het 3D mixed reality head-updisplay 8 tot 10 meter voor het voertuig zweven. Dankzij een slimme weergave neemt de subjectieve afstand zelfs tot meer dan 70 meter toe. Een voordeel is dat de ogen daardoor op de verte focussen en zo niet meer moeten scherpstellen.

 Een andere blikvanger is het Display on Demand: het scherm is 15 centimeter hoog, 122 centimeter breed en ligt gedeeltelijk in het instrumentenbord verzonken. Het biedt twee vlakken: een doorzichtig OLED-display en een Black Layer voor een bijzonder diep zwart. Het resultaat is dat delen van het scherm die niet worden gebruikt voor de weergave van informatie doorzichtig blijven. Ze geven het gevoel van een glazen raam en garanderen zo een vrij zicht op de weg.

 De automobiel van de toekomst is volledig elektrisch en intelligent geconnecteerd

Meer dan enkel toekomstmuziek: de Audi-modellen van vandaag bieden de meest verfijnde connectiviteit. Het hart is het nieuwe modulaire infotainmentplatform van de derde generatie MIB 3. Zijn hoofdprocessor werkt tien keer sneller dan die van MIB 2. Dat leidt tot bijvoorbeeld een duidelijke verbetering in de routeplanning en verkeersvoorspellingen. Op de CES 2020 toont Audi ook de jongste innovaties op het vlak van lichttechnologie: als de bestuurder moe wordt, kan een speciaal licht hulp brengen: een blauw, koudwit licht heeft een opwekkende en activerende werking. Het Audi-project Human Centric Lighting toont hoe het welzijn wordt beïnvloed door bewust gekozen lichtkleuren en hoe bijvoorbeeld het concentratievermogen en de opmerkzaamheid van passagiers worden ondersteund.

Op de Audi-stand op de CES staan naast de conceptcar Audi AI:ME ook de nagenoeg productierijpe showcar Audi Q4 e-tron-conceptstudie met zijn 12,3-duims aanraakscherm en de reeds in de lente van 2020 verkrijgbare Audi e-tron Sportback (gecombineerd stroomverbruik in kWh/100 km: 26,0 - 21,9 (WLTP); 22,7 - 20,6 (NEDC); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0) met digitale ledkoplampen.

 

Télécharger le communiqué de presse en format PDF A20-01F - Audi at CES Las Vegas (2p).pdf - 60 KB Télécharger le communiqué de presse en format WORD A20-01F - Audi at CES Las Vegas.docx - 72 KB Het persbericht in PDF kan u hier downloaden A20-01N - Audi at CES Las Vegas (2p).pdf - 59 KB Het persbericht in WORD kan u hier downloaden A20-01N - Audi at CES Las Vegas.docx - 71 KB
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import

 

 

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg