Met meer cng-rijbereik het nieuwe modeljaar tegemoet
- Audi A3 Sportback g-tron vanaf 26 maart bestelbaar
- Nieuwe motor met 131 pk zorgt voor merkbaar betere prestaties
- Tankconcept vergroot rijbereik tot ca. 400 km op uitsluitend cng (WLTP)
De Audi A3 Sportback g-tron vat het nieuwe modeljaar aan met een technische update. Het compacte model haalt nu dankzij een groter tankvolume een rijbereik van ca. 400 km (WLTP-cyclus) op gas. De basisprijs voor ons land bedraagt 30.200 euro.
De Audi A3 Sportback g-tron maakt deel uit van een omvattend en duurzaam mobiliteitsconcept van het merk met de vier ringen. Met zijn nieuwe 1.5 TFSI-motor, die 96 kW (131 pk) levert, verlegt de A3 Sportback g-tron de grenzen van efficiëntie en zuinigheid. Om dat mogelijk te maken hebben de Audi-ingenieurs gesleuteld aan de cilinderkop, de turbocompressor, het injectiesysteem en de katalysator. Doordat van alle koolwaterstoffen aardgas het laagste koolstofgehalte heeft, ontstaat bij de verbranding ervan ongeveer 25% minder CO2 dan bij benzine en ook de uitstoot van fijnstof ligt zeer laag.
Derde gastank voor groter rijbereik
Onder de kofferbodem van de vijfdeurs zitten zoals voorheen twee tanks uit glasvezelversterkte kunststof (GFK/CFK), die elk ongeveer zeven kilo gas bevatten. Het laadvolume dat daarbij verloren gaat, is verwaarloosbaar, en door het composietmateriaal waaruit ze zijn gemaakt, zijn de tanks bijzonder licht. In de nieuwe Audi A3 Sportback g-tron vergroot een extra gasfles van staal met een capaciteit van vier kilo cng het rijbereik op gas. De verkleining van de benzinetank creëert niet alleen de nodige plaats voor deze extra gasopslag, maar maakt van de nieuwe Audi A3 Sportback g-tron ook een nagenoeg monovalent voertuig. Dankzij de specifieke voordelen en afmetingen van beide opslagtechnologieën wordt de beschikbare ruimte door de intelligente combinatie van GFK-tanks en een stalen gasfles optimaal benut. De benzinetank van negen liter dient nu als conventionele mobiliteitsreserve.
Hoge veiligheidsvereisten
De twee kunststof lichtgewichttanks, die het gas opslaan met een werkingsdruk van maximaal 200 bar, volgen de bouwfilosofie van Audi: dankzij hun specifieke vormgeving zijn ze 66% lichter dan vergelijkbare gasflessen van staal. De binnenste laag is gemaakt van gasdicht polyamide.
Het dragende vezelcomposietlaminaat bestaat uit een binnenlaag van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFK) met daarover een laag van glasvezelversterkte kunststof (GFK). Die combinatie staat borg voor opperste stevigheid. Maar het gebruik van GFK verbetert niet enkel de stabiliteit, het composietmateriaal is ook een heel betrouwbare visuele indicator voor eventuele beschadigingen. Wordt er van buitenaf kracht op het materiaal uitgeoefend, bijvoorbeeld bij een ongeval, dan kleurt de buitenste laag melkachtig wit. Bij de productie wordt iedere tank hydraulisch getest met een druk van 300 bar voor hij in het voertuig wordt ingebouwd. De gemiddelde barstdruk ligt met ca. 580 bar nog een stuk hoger en daardoor ook ruim boven de wettelijke vereiste van 470 bar.
Comfortabele bediening
De vulpijpen voor gas en benzine liggen onder dezelfde tankklep. Twee aanduidingen geven de bestuurder informatie over het vulniveau van de tanks. De rijhulpsystemen tonen telkens het verbruik in de actuele rijmodus.
De Audi A3 Sportback g-tron wordt geleverd met een S tronic-zevenbak. De verkoop in België begint op 26 maart voor een prijs vanaf 30.200 euro.
Verbruiksgegevens van de Audi A3 Sportback g-tron:
(gegevens over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot afhankelijk van de gekozen uitrusting)
cng-verbruik in kg/100 km: 3,5
Gecombineerde CO2-uitstoot in g/km (cng): 96 – 95