Maximale efficiëntie en veel ruimte: de nieuwe 
Audi Q7 TFSI e quattro en Audi Q8 TFSI e quattro

Maximale efficiëntie en veel ruimte: de nieuwe Audi Q7 TFSI e quattro en Audi Q8 TFSI e quattro

  • Een krachtige 3.0 V6-ottomotor, een effectieve elektromotor en een nieuwe batterij voor een hoge efficiëntie en veel rijplezier
  • Grotere batterijcapaciteit voor een zuiver elektrisch rijbereik tot 90 kilometer (in stedelijke gebieden volgens de WLTP EAER City-norm)
  • Nieuwe opties: vierwielsturing en elektromechanische actieve rolstabilisatie (eAWS) zorgen voor een dynamische rijervaring

Audi geeft de geëlektrificeerde Q7 en Q8 een facelift met vernieuwde batterijtechnologie en efficiëntere rijmodi. Ook het exterieurdesign werd herzien als onderdeel van de modelupgrade, met nieuwe voor- en achterbumpers om het sterke karakter van de twee modellen te onderstrepen. Voor het eerst zijn beide plug-inhybrides verkrijgbaar met vierwielsturing voor meer veiligheid en comfort. Elektromechanische actieve rolstabilisatie (eAWS) garandeert een nog dynamischer rijgedrag. In België beginnen de prijzen bij 79.230 euro inclusief btw (Q7 55 TFSI e) en 87.350 euro inclusief btw (Q8 55 TFSI e).

Grotere batterij, meer vermogen, groter rijbereik

Het hart van beide plug-inhybrides wordt gevormd door een 3 liter grote ottomotor met zes cilinders en een vermogen van 250 kW (340 pk), een compacte elektromotor (PSM) met een maximumvermogen van 130 kW en een koppel van 460 Nm, en een nieuwe, krachtigere lithiumbatterij met vloeistofkoeling onder de koffervloer. De energie van de batterij is geconcentreerd in 17 cellen met elk 70 Ah, ‘stacks’ genoemd. Zes stacks vormen één eenheid, die in serie zijn geschakeld. Dankzij dat compacte ontwerp binnen in de batterijbehuizing is er geen extra modulebehuizing nodig, wat resulteert in een hogere vermogensdichtheid. Het ontwerp bereikt een maximale capaciteit van 25,9 kWh (bruto; 22 kWh netto) bij 370 volt. De grotere capaciteit resulteert in een volledig elektrisch rijbereik tot 90 kilometer in stedelijke gebieden volgens de WLTP EAER City-norm, wat overeenstemt met een gecombineerd elektrisch rijbereik tot 85 km volgens de WLTP EAER-norm.

Het maximale systeemvermogen van beide 55 TFSI e quattro-modellen bedraagt 290 kW (394 pk), met een maximaal systeemkoppel van 600 Nm. Brandstofverbruik voor de Q7 (gewogen, gecombineerd): 1,4-1,2 l/100 km; stroomverbruik (gewogen, gecombineerd): 29,1-27,8 kWh/100 km; CO2-uitstoot (gewogen, gecombineerd): 33-28 g/km; CO2-klasse (gewogen, gecombineerd): B; brandstofverbruik bij lege batterij (gecombineerd): 10,5-9,8 l/100 km; CO2-klasse bij lege batterij: G. Brandstofverbruik voor de Q8 (gewogen, gecombineerd): 1,6-1,2 l/100 km; stroomverbruik (gewogen, gecombineerd): 30,4-27,7 kWh/100 km; CO2-uitstoot (gewogen, gecombineerd): 37-27 g/km; CO2-klasse (gewogen, gecombineerd): B; brandstofverbruik bij lege batterij (gecombineerd): 10,9-8,9 l/100 km; CO2-klasse bij lege batterij: G, dankzij het gewijzigde ontwerp van de elektromotor.

Wanneer beide motoren samenwerken, accelereren de geëlektrificeerde Q7 en Q8 in 5,7 seconden naar 100 km/u. Hoger in het gamma bevindt zich de 60 TFSI e quattro, die eveneens kan rekenen op een nieuw ontworpen elektromotor, met een systeemvermogen tot 360 kW (490 pk) en een koppel tot 700 Nm. Brandstofverbruik voor de Q7 (gewogen, gecombineerd): 1,4-1,3 l/100 km; stroomverbruik (gewogen, gecombineerd): 29,1-28 kWh/100 km; CO2-uitstoot (gewogen, gecombineerd): 33-29 g/km; CO2-klasse (gewogen, gecombineerd): B; brandstofverbruik bij lege batterij (gecombineerd): 10,5-10 l/100 km; CO2-klasse bij lege batterij: G. Brandstofverbruik voor de Q8 (gewogen, gecombineerd): 1,6-1,2 l/100 km; stroomverbruik (gewogen, gecombineerd): 30,2-27,9 kWh/100 km; CO2-uitstoot (gewogen, gecombineerd): 36-28 g/km; CO2-klasse (gewogen, gecombineerd): B; brandstofverbruik bij lege batterij (gecombineerd): 10,9-9,9 l/100 km; CO2-klasse bij lege batterij: G.

In deze configuratie gaan de Q7 en de Q8 in 5,0 seconden van 0 naar 100 km/u. Alle varianten hebben een elektronisch begrensde topsnelheid van 240 km/u, met een zuiver elektrische topsnelheid van 135 km/u. De batterij laadt op tot 7,4 kW en bereikt 100 procent in ongeveer drie uur en 45 minuten als ze met maximumvermogen wordt opgeladen.

Maximale efficiëntie: werkingsstrategie

Dankzij de productupgrade kunnen klanten hun gedeeltelijk elektrische Q7 of Q8 starten in zuiver elektrische EV-modus of hybride modus. Als hij is geselecteerd via het MMI, blijft de gewenste modus actief tot hij manueel wordt gewijzigd. De zuiver elektrische EV-modus is zo afgesteld dat er louter batterijgevoede aandrijving wordt gebruikt, zelfs wanneer het gaspedaal volledig wordt ingetrapt.

De hybride modus maakt gebruik van twee werkingsmodi: Auto en Hold. In de Auto-modus wordt de voorspellende werkingsstrategie automatisch geactiveerd wanneer de navigatie wordt gestart in het standaard MMI Navigation Plus. De acceleratie wordt voornamelijk verzekerd door de TFSI-motor, eventueel ondersteund door de elektromotor. Bij lage toerentallen reageert de aandrijflijn spontaan doordat de elektrische aandrijving voortaan de fractie van een seconde die de turbocompressor nodig heeft om de druk nog krachtiger op te bouwen, weet te overbruggen dankzij het hogere koppel van de productupgrade. Eenvoudig voorgesteld werkt de voorspellende werkingsstrategie door zo ver mogelijk op elektrische energie te rijden en de bestaande batterijlading op te gebruiken tegen de tijd dat de bestuurder zijn bestemming bereikt.

In de Hold-modus wordt de bestaande batterijlading op haar huidige niveau gehouden, met slechts minimale schommelingen. Dat wordt bereikt door remenergie terug te winnen via een zogeheten recuperatieproces en door het oplaadpunt te verschuiven via gerichte ingrepen in het 3.0 TFSI-managementsysteem. Het resultaat is dat klanten na een normaal gereden langeafstandsroute nu volledig elektrisch naar hun stedelijke bestemming kunnen rijden, zonder uitstoot en vrijwel geluidloos.

Een nieuwe functie in de productupgrade voor de Q7 TFSI e en Q8 TFSI e is dat de batterij in de Charge-modus op slimme wijze en pas boven snelheden van ongeveer 65 km/u wordt opgeladen. Dat maximaliseert de efficiëntie en staat garant voor een hoge mate van elektrisch rijden in de stad en in stop-and-go-verkeer. Bovendien wordt de 3.0 TFSI in de Charge-modus niet meer constant ingezet om de batterij op te laden, maar wordt alleen recuperatie gebruikt. De Charge-modus stopt wanneer de batterij is opgeladen tot 75 procent van haar maximale capaciteit, om de batterij te sparen en de efficiëntie te verhogen.

De momenten waarop de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt, zijn cruciaal voor de efficiëntie van de plug-inhybride Q7 en Q8. De werkingsstrategie schakelt in deze situaties over op de voorspellende efficiëntiehulp PEA (predictive efficiency assist). Dit rijhulpsysteem baseert zich niet alleen op navigatiegegevens, maar ook op de afstand tot de voorligger om te kiezen tussen freewheelen met uitgeschakelde TFSI en recuperatie, waarbij dus kinetische energie wordt teruggewonnen en omgezet in elektrische energie. Tijdens de vertragingsfasen kunnen de Q7 en Q8 TFSI e tot 25 kW vermogen recupereren en terugvoeren naar de lithium-ionbatterij.

Wanneer hij fungeert als een generator, bekommert de elektromotor zich om alle lichte tot gemiddelde remmanoeuvres tot 0,3 G, wat overeenkomt met meer dan 90 procent van alle vertragingen in het dagelijks verkeer. De hydraulische wielremmen hoeven alleen te worden aangesproken voor zware remmanoeuvres. De hybride SUV’s halen tot 80 kW recuperatievermogen tijdens het remmen.

Wanneer de optionele adaptieve snelheidsregelaar met radarcruisecontrol actief is, helpt de PEA bij het vertragen en brandstofbesparend accelereren. Als deze functie is uitgeschakeld, geeft de Audi virtual cockpit of het optionele head-updisplay de bestuurder aan wanneer hij zijn voet van het rechterpedaal moet halen. Detailpictogrammen zoals kruispunten, verkeersborden of voorliggers illustreren de reden voor de snelheidsvermindering.

Geoptimaliseerde apparatuur voor elke behoefte

Ledkoplampen met hoge intensiteit verlichten standaard de weg, ledmatrixkoplampen zijn beschikbaar als optie. Innovatieve HD-ledmatrixkoplampen met Audi-laserlicht als extra grootlichtfunctie voor een aanzienlijk groter lichtbereik zijn eveneens als optie leverbaar. Nieuw voor de koplampen in het topsegment zijn de digitale dagrijlichtsignaturen. Ze verlenen de gedeeltelijk elektrische Q7 en Q8 een karakteristieke en onmiskenbare look, waarbij de gebruiker via het MMI een van de vier specifieke lichtsignaturen kan selecteren. Voor het eerst zijn de auto’s optioneel ook leverbaar met grotendeels gedigitaliseerde oledachterlichten, die eveneens digitale lichtsignaturen hebben. Bovendien zijn de digitale oledachterlichten voorzien van nabijheidsindicatie in combinatie met de rijhulpsystemen.

Net als de productupgrade van de basisversies hebben de geëlektrificeerde Q7 en Q8 een aanzienlijk opgewaardeerd uitrustingsaanbod. Naast contrastkleuren voor de stoelstiksels kunnen klanten kiezen uit negen siermaterialen en drie nieuwe afwerkingen. Het velgengamma omvat vijf nieuwe designs voor maten die variëren van 21 tot 23 duim (afhankelijk van het model). Audi heeft ook het aanbod van apps en rijhulpsystemen uitgebreid als onderdeel van de modelupgrade.

Ook de standaarduitrusting werd uitgebreid en omvat nu onder andere lichtmetalen 19- tot 21-duimsvelgen (afhankelijk van het model en het uitrustingspack), en een achteruitrijcamera. Beide modellen worden ook standaard geleverd met een Mode 3-oplaadkabel.

Betrouwbaar in elke situatie dankzij vierwielsturing en rolstabilisatie

Alleen een Audi rijdt als een Audi. Zo vat het merk met de vier ringen Audi’s DNA samen, en dat geldt net zo goed voor de plug-inhybrides van het merk. Vijf kenmerken definiëren het rijgedrag van de Q8: evenwichtig, degelijk, gecontroleerd, nauwkeurig en moeiteloos. De ophanging, besturing en aandrijving, evenals de rem- en regelsystemen, spelen stuk voor stuk een belangrijke rol bij het creëren van een betrouwbaar veilige, dynamische en tegelijkertijd comfortabele rijervaring.

Zelfs de standaarduitrusting, inclusief de gebalanceerde stalen veerophanging, verleent beide SUV’s een consistente rijervaring. Elektronisch gestuurde luchtvering met een continu adaptief dempingssysteem – adaptieve luchtvering of adaptieve sportluchtvering – is optioneel verkrijgbaar. Klanten die ofwel een Q7 55 TFSI e in S line uitvoering, ofwel een Q7 60 TFSI e ofwel een Q8 60 TFSI e kopen, kunnen standaard rekenen op sport luchtvering. Daarnaast, en voor het eerst bij de plug-inhybrides, staat optionele vierwielsturing garant voor meer veiligheid en comfort. Bij lage snelheden sturen de achterwielen tot vijf graden in de tegenovergestelde richting van de voorwielen. Dat verkleint de draaicirkel met maar liefst één meter en vergroot de wendbaarheid. Tegelijkertijd voelt de bestuurder meer comfort en stabiliteit bij hogere snelheden omdat de achterwielen dan in dezelfde richting meesturen als de voorwielen.

Als een andere optionele primeur voor de plug-inhybrides zorgt elektromechanische actieve rolstabilisatie (eAWS) zelfs voor nog meer dynamiek. Beide assen zijn in dat systeem uitgerust met een compacte elektromotor, gekoppeld aan een transmissie. Het splitst de stabilisatorstang in twee helften en laat ze bij rechtuit rijden grotendeels onafhankelijk van elkaar werken, wat de koetswerkbewegingen op oneffen wegen vermindert. Bij een sportieve rijstijl zorgt de elektromotor er daarentegen voor dat beide helften in tegengestelde richting van elkaar draaien, zodat ze samenwerken als een eenheid. Dat betekent dat de auto in bochten aanzienlijk minder overhelt met het oog op een nauwkeurigere stuurrespons. Het eAWS wordt aangedreven door een supercondensator van 48 volt. De compacte, lichtgewicht energieopslagunit, die in zeer korte tijd veel stroom kan opnemen en afgeven, voorziet de twee elektromotoren van een maximaal vermogen van 1,5 kilowatt elk.

Tot 90 km zuiver elektrisch rijbereik in de stad; te bestellen vanaf maart 2024

De nieuwe Audi Q7 TFSI e quattro en Q8 TFSI e quattro met slimme hybride technologie en een herzien design, innovatieve verlichtingstechnologie en een uitgebreide standaarduitrusting komen eind maart 2024 op de markt. In België beginnen de prijzen voor de Q7 55 TFSI e quattro bij 79.230 euro, terwijl de krachtigere 60 TFSI e quattro 93.410 euro kost. De nieuwe Audi Q8 55 TFSI e quattro is te bestellen voor 87.350 euro; de Q8 60 TFSI e quattro begint bij 101.690 euro.

Olivier Van Hoorebeke PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren Automotive

 

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten.

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.  Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.audi.be.

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2021 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf   



Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg