IONITY – Pan-Europees High-Power Charging-netwerk maakt e-mobiliteit mogelijk voor lange afstanden

IONITY – Pan-Europees High-Power Charging-netwerk maakt e-mobiliteit mogelijk voor lange afstanden

Joint venture voor de uitbouw van een High-Power Charging-netwerk (HPC) voor elektrische voertuigen gaat van start

  • Tegen 2020 zal IONITY ongeveer 400 snellaadstations implementeren en beheren op de belangrijkste Europese verkeersaders
  • De bouw van 20 stations in meerdere Europese landen begint nog in 2017
  • Een laadcapaciteit van maximaal 350 kW maakt het mogelijk om laadtijden aanzienlijk te reduceren ten opzichte van bestaande systemen
  • Multimerkencompatibiliteit met huidige en toekomstige generaties van elektrische voertuigen via het Combined Charging System (CCS)
Op vrijdag 3 november kondigden BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen-groep met Audi en Porsche de joint venture IONITY aan. Die zal in Europa een High-Power Charging-netwerk (HPC) voor elektrische voertuigen ontwikkelen en implementeren.

Door tegen 2020 ongeveer 400 HPC-stations uit te bouwen, zal IONITY langeafstandsritten vereenvoudigen, wat voor elektrische voertuigen een belangrijke stap voorwaarts betekent. De joint venture, gevestigd in München (Duitsland), wordt geleid door Chief Executive Officer, Michael Hajesch, en Chief Operating Officer, Marcus Groll, met een groeiend team dat tegen begin 2018 een 50-tal leden zal tellen.

Creatie van 20 laadstations van start in 2017

Dit jaar worden er via partnerschappen met ‘Tank & Rast’, ‘Circle K’ en ‘OMV’ in totaal 20 publieke stations geopend, gelegen op hoofdwegen in Duitsland, Noorwegen en Oostenrijk, met onderlinge tussenafstanden van 120 km. In de loop van 2018 zal het netwerk worden uitgebreid naar meer dan 100 stations, die elk meerdere klanten met auto’s van verschillende constructeurs in staat stellen om tegelijkertijd hun voertuigen op te laden.

Met een capaciteit van maximaal 350 kW per oplaadpunt zal het netwerk de Europese laadstandaard Combined Charging System gebruiken om laadtijden aanzienlijk in te korten ten opzichte van bestaande systemen. De ‘merkanonieme’ aanpak en de Europabrede distributie zullen naar verwachting helpen om elektrische voertuigen aantrekkelijker te maken.

Bij het kiezen van de beste locaties wordt rekening gehouden met de mogelijke integratie van bestaande oplaadtechnologieën. Bovendien onderhandelt IONITY zowel met bestaande infrastructuurinitiatieven, inclusief diegene die worden ondersteund door de deelnemende bedrijven, als met de politieke instellingen. De investering benadrukt in welke mate de deelnemende constructeurs geloven in elektrische voertuigen en ze is integraal gestoeld op de internationale samenwerking van de achterliggende industrie.

De stichtende partners, BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen-groep, hebben een gelijk aandeel in de joint venture, terwijl andere autoconstructeurs worden uitgenodigd om het netwerk te helpen uitbreiden.

Ga voor meer informatie naar: www.ionity.eu

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met op het einde van 2017 een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,3 miljard EUR en 85,9 miljoen EUR in het boekjaar 2017.
  • Belron (voor 54,85% eigendom) maakt het verschil door de problemen van mensen echt zorgzaam op te lossen. De onderneming is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing met meer dan 10 hoofdmerken, waaronder Carglass®, Safelite® AutoGlass en Autoglass®. Daarnaast beheert het bedrijf voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. Belron breidt tevens zijn diensten uit met een focus op de oplossing van problemen die mensen ervaren als ze bijstand nodig hebben bij herstellingen aan hun voertuigen en woningen. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,5 miljard EUR en 189,8 miljoen EUR in 2017.  
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 155 miljoen EUR en 25 miljoen EUR in 2017. 

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg