IONITY – Pan-Europees High-Power Charging-netwerk maakt e-mobiliteit mogelijk voor lange afstanden

IONITY – Pan-Europees High-Power Charging-netwerk maakt e-mobiliteit mogelijk voor lange afstanden

Joint venture voor de uitbouw van een High-Power Charging-netwerk (HPC) voor elektrische voertuigen gaat van start

  • Tegen 2020 zal IONITY ongeveer 400 snellaadstations implementeren en beheren op de belangrijkste Europese verkeersaders
  • De bouw van 20 stations in meerdere Europese landen begint nog in 2017
  • Een laadcapaciteit van maximaal 350 kW maakt het mogelijk om laadtijden aanzienlijk te reduceren ten opzichte van bestaande systemen
  • Multimerkencompatibiliteit met huidige en toekomstige generaties van elektrische voertuigen via het Combined Charging System (CCS)
Op vrijdag 3 november kondigden BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen-groep met Audi en Porsche de joint venture IONITY aan. Die zal in Europa een High-Power Charging-netwerk (HPC) voor elektrische voertuigen ontwikkelen en implementeren.

Door tegen 2020 ongeveer 400 HPC-stations uit te bouwen, zal IONITY langeafstandsritten vereenvoudigen, wat voor elektrische voertuigen een belangrijke stap voorwaarts betekent. De joint venture, gevestigd in München (Duitsland), wordt geleid door Chief Executive Officer, Michael Hajesch, en Chief Operating Officer, Marcus Groll, met een groeiend team dat tegen begin 2018 een 50-tal leden zal tellen.

Creatie van 20 laadstations van start in 2017

Dit jaar worden er via partnerschappen met ‘Tank & Rast’, ‘Circle K’ en ‘OMV’ in totaal 20 publieke stations geopend, gelegen op hoofdwegen in Duitsland, Noorwegen en Oostenrijk, met onderlinge tussenafstanden van 120 km. In de loop van 2018 zal het netwerk worden uitgebreid naar meer dan 100 stations, die elk meerdere klanten met auto’s van verschillende constructeurs in staat stellen om tegelijkertijd hun voertuigen op te laden.

Met een capaciteit van maximaal 350 kW per oplaadpunt zal het netwerk de Europese laadstandaard Combined Charging System gebruiken om laadtijden aanzienlijk in te korten ten opzichte van bestaande systemen. De ‘merkanonieme’ aanpak en de Europabrede distributie zullen naar verwachting helpen om elektrische voertuigen aantrekkelijker te maken.

Bij het kiezen van de beste locaties wordt rekening gehouden met de mogelijke integratie van bestaande oplaadtechnologieën. Bovendien onderhandelt IONITY zowel met bestaande infrastructuurinitiatieven, inclusief diegene die worden ondersteund door de deelnemende bedrijven, als met de politieke instellingen. De investering benadrukt in welke mate de deelnemende constructeurs geloven in elektrische voertuigen en ze is integraal gestoeld op de internationale samenwerking van de achterliggende industrie.

De stichtende partners, BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company en de Volkswagen-groep, hebben een gelijk aandeel in de joint venture, terwijl andere autoconstructeurs worden uitgenodigd om het netwerk te helpen uitbreiden.

Ga voor meer informatie naar: www.ionity.eu

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg