Hoogperformant, levendig, expressief: de nieuwe Audi S3

Hoogperformant, levendig, expressief: de nieuwe Audi S3

  • Verhoogd prestatieniveau met 333 pk vermogen en 420 Nm koppel
  • Koppelsplitter en dynamic plus-modus voor een levendig rijgedrag
  • Expressief design en selecteerbare dagrijlichtsignaturen

Met een groot aantal nieuwe kenmerken is de Audi S3 meer dan zomaar een productupgrade: een hoger vermogen, een koppelsplitter en andere technologische hoogstandjes staan garant voor sterke prestaties en een levendig rijgedrag. Visueel weerspiegelt het compacte model zijn toegenomen dynamiek met een expressief frontdesign, een sportieve diffusor en een performant uitlaatsysteem met vier eindpijpen. De Audi S3 staat vanaf het tweede kwartaal van 2024 in de showrooms als Sportback en als berline. Prijs: vanaf 55.700 euro

Hoger prestatieniveau: 2.0 TFSI met 333 pk

Met 245 kW (333 pk) en 420 Nm koppel is de S3 krachtiger dan ooit. Als onderdeel van de productupgrade krijgt de 2.0 TFSI een vermogensboost van 23 pk en 20 Nm meer koppel. Het resultaat is een vertrouwenwekkende trekkracht en een stevig acceleratievermogen. De S3 accelereert van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden. Het maximumkoppel is beschikbaar over een breed toerentalbereik tussen 2.100 en 5.500 t/min. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u.

Ook de motor en versnellingsbak zijn sportiever afgesteld. Bij een constante snelheid en bij lage tot gemiddelde acceleraties in het deellastbereik houdt de voorgeladen turbocompressor een constant toerental. In combinatie met de gasklep, die bij hoge toerentallen wordt geopend, verbetert dat de prestaties. De zeventraps S tronic maakt het nu mogelijk om vlotter te vertrekken, dankzij een hoger wegrijkoppel. Dat wordt bereikt door het koppelingspakket van de betreffende koppeling steviger samen te drukken. Daarnaast is de schakeltijd voor schakelen onder volle belasting gehalveerd en wordt het motortoerental onder gedeeltelijke belasting verhoogd wanneer de versnellingsbak in de stand D staat, wat resulteert in een zeer goed reactievermogen.

Meer rijdynamiek: quattro-vierwielaandrijving met koppelsplitter

In navolging van de RS 3 is de koppelsplitter nu ook beschikbaar in de S3, waardoor zowel de levendigheid als de stabiliteit toeneemt. Die technologie maakt een volledig variabele koppelverdeling tussen de achterwielen mogelijk. De koppelsplitter maakt gebruik van een elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling op elke aandrijfas om het koppel optimaal te verdelen tussen het achterwiel aan de buitenkant van de bocht en dat aan de buitenkant, afhankelijk van de rijsituatie en de gekozen Audi drive select-modus. ​

Meer emotie: Audi drive select-modus dynamic plus

Audi drive select biedt zes verschillende modi voor een breed scala aan rijervaringen: van nadruk op comfort tot uiterst dynamisch. Naast de vertrouwde profielen (auto, comfort, dynamic, individual en efficiency) beschikt de modelupgrade voor de S3 over de nieuwe dynamic plus-modus, die – zoals de naam al doet vermoeden – garant staat voor een bijzonder hoge rijdynamiek. Daartoe stuurt de koppelsplitter zo veel mogelijk aandrijfkoppel naar de achteras en naar het achterwiel aan de buitenkant van de bocht, wat resulteert in een neiging tot overstuur. De elektronische stabilisatiecontrole (ESC) is automatisch actief in de sportmodus. Bescheiden ingrepen door het ESC-systeem zorgen voor een opgewaardeerde en nog emotionelere rijervaring op ondergronden met verschillende wrijvingscoëfficiënten. De motor en versnellingsbak zijn ook specifiek afgesteld voor de dynamic plus-modus. Vergeleken met de dynamic-modus is het stationaire toerental van de 2.0 TFSI met 200 t/min verhoogd tot 1.300 t/min, om de prestaties vanuit stilstand verder te verbeteren. De gasrespons is nog directer. Naast kortere schakeltijden draagt ook de versnellingsbak bij tot een grotere dynamiek door later op en vroeger terug te schakelen.

Meer precisie: ophangingsoptimalisaties

Dwarsarmen met stijvere lagers en nieuwe taatslagers die een negatiever wielcamber mogelijk maken, zorgen voor een verbeterde stuurrespons en meer zijdelingse controle, wat meer grip en dynamiek in bochten betekent. De geoptimaliseerde progressieve stuurinrichting helpt de S3 om bochten nog nauwkeuriger te nemen. Vooral in de rechtuitstand is de stuurinrichting, met haar hoekafhankelijke overbrengingsverhouding, meer gecentreerd, wat het rijgedrag verbetert.

Het S-sportophanging is standaard op de S3-modellen. Ze verlaagt het koetswerk met 15 mm ten opzichte van de A3. Hetzelfde geldt voor de optionele S-sportophanging met adaptieve dempers, die speciaal is afgesteld voor de koppelsplitter en de respectieve Audi drive select-modi.

Er wordt ook een nieuwe generatie van de elektronische stabilisatiecontrole gebruikt. De wielselectieve koppelcontrole, die de wielen aan de binnenkant van de bocht selectief lichtjes afremt tijdens het nemen van een bocht, is ook doorontwikkeld, net als het tractie- en vertragingsgedrag. Over het geheel genomen resulteert de S3-specifieke afstelling van de ophangingscontrolesystemen in een dynamisch instuur- en rijgedrag. De opgewaardeerde rijdynamiek gaat hand in hand met een verbeterde stabiliteit op de limiet.

Meer grip: twee nieuwe 19-duimsbanden

De Audi S3 wordt standaard geleverd met 18-duimsbanden in maat 225/40. Optioneel beschikbaar zijn twee 19-duimers in maat 235/35, waaronder high-performance banden met geoptimaliseerd rijgedrag op droog wegdek en verbeterde remprestaties. Geheel nieuw in het gamma: sportbanden van Falken. Ze bieden opmerkelijk veel grip en een nauwkeurige spoorstabiliteit, vooral op droog wegdek. Bovendien vertonen de D-labelbanden van Falken een extreem nauwkeurig rijgedrag over het hele snelheidsbereik.

Meer vertraging: grotere remschijven

De toegenomen rijdynamiek betekent een grotere belasting van de remmen. Daarom is de modelupgrade voor de S3 uitgerust met grotere geventileerde remschijven op de vooras, die geperforeerd zijn en zo een visuele blikvanger vormen. De 18 duim grote stalen rem meet nu 357 mm in diameter en is met 34 mm vier mm dikker dan voorheen. Ook de remklauwen met twee zuigers vooraan zijn nieuw. Ze zorgen voor nog betere remprestaties, samen met de grotere remblokken en het grotere wrijvingsoppervlak van de schijven, die een aanzienlijk hogere thermische weerstand en dus ook hogere belastbaarheid hebben.

Meer expressiviteit: progressief design

Met de modelupgrade heeft de Audi S3 een nog sportiever en strakker uiterlijk gekregen. Het zeshoekige, frameloze Singleframe heeft een nieuwe structuur die zichtbaar platter en breder is. L-vormige designelementen accentueren de volumineuze grille die, samen met de grote, hoekige luchtinlaten opzij het dynamische karakter van de S3 benadrukt. Een opvallende voorspoiler, met twee verticale stijlen geïnspireerd door de autosport, verbindt de twee inlaten en geeft de S3 een nog lagere aanblik.

Een nieuwe bumper laat ook de achterkant dynamischer ogen dan ooit. De structuur van het Singleframe met zijn kenmerkende L-vleugels wordt weerspiegeld in de glanzend zwarte achterskirt boven de diffusor. Die is verdeeld in twee delen voor een S-specifiek design dat bijzonder sportief oogt in combinatie met de verticale zijreflectoren die een designkenmerk zijn van RS-modellen. De dynamische look wordt afgerond door vier uitlaatpijpen, nog zo’n kenmerk van de S-modellen. Het optionele high-performance uitlaatsysteem, dat een volumineuzere sound uitstoot, is voorzien van een titanium demper.

Het progressieve design van het voertuig wordt verder geaccentueerd door nieuwe expressieve metallic koetswerklakken, waaronder District Green, Ascari Blue en Progressive Red.

Meer variatie: tot vier verschillende dagrijlichtsignaturen

Net als het hertekende Singleframe is het design van de lichten aanzienlijk platter, waardoor de breedte van de Audi S3 wordt benadrukt. De 24-pixelelementen waaruit de digitale dagrijverlichting in de led- en ledmatrixkoplampen is opgebouwd, prijken nu in drie rijen aan de bovenrand van het lichtblok. Voor het eerst in de A3-modelreeks is het nu mogelijk om in het MMI te kiezen en te schakelen tussen liefst vier digitale dagrijlichtsignaturen.

“Dit biedt onze klanten een hogere mate van personalisatie. Ze kunnen op elk moment de expressie van hun model veranderen. De signaturen interpreteren zelfvertrouwen en levendigheid op verschillende manieren”, zegt Cesar Muntada, hoofd van Design Light Experience bij Audi AG. “Dat geldt ook voor de coming home/leaving home-scenario’s, die voor elke signatuur apart werden ontworpen.”

De achterlichten vertonen ook een nieuw design en een nieuwe choreografie van de coming home/leaving home-functie.

Meer charisma: aangescherpt interieur

Om aan te sluiten bij het markante exterieur is ook het interieur aanzienlijk aangescherpt. Er zijn heel wat wijzigingen doorgevoerd, van het design van de selectiehendel en de luchtroosters tot de stoffen sierelementen en de nieuwe interieurverlichting. Al deze elementen geven blijk van precisie in detail en benadrukken de vooruitstrevende en tech look van de auto.

Het standaard sfeerverlichtingspack plus in de S3 voegt accenten toe in het opbergvak voor de selectiehendel, op de deuren en in de voetruimte. Met de modelupgrade zijn de middenconsole en bekerhouder nu ook voorzien van contourverlichting. Eén opvallend nieuw designelement is het stoffen paneel in de voordeuren dat 300 keer lasergesneden is. Zijn vijf segmenten worden langs achteren verlicht door een lichtbron in het deurpaneel. De verschillende afmetingen van de elementen creëren een dynamische lichtstroom, die ook zichtbaar is bij het vergrendelen en ontgrendelen van het voertuig. Dat maakt het verlichte stoffen paneel tot een unieke designervaring.

Het interieur van de S3-modellen wordt gekenmerkt door donkere kleuren met enkele zilverkleurige accenten. Een zwarte dakhemel, roestvrijstalen pedalen, verlichte drempels met aluminium inzetstukken met het S-logo, en aluminiumachtige sierelementen benadrukken het sportieve karakter van de auto. Kunstlederen armsteunen en een comfortabele airco met twee zones zijn standaard. Het onderaan afgeplatte driespakige lederen sportstuur heeft multifunctionele knoppen en nieuwe verchroomde stuurwielpaddles. Sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en geprononceerde zijsteunen bieden extra zijdelingse steun. Naast Dinamica-microvezel is een nieuwe technische structuurstof beschikbaar voor de decoratieve inzetstukken, net als aluminium en carbon.

Meer functionaliteit: integratie van apps en ondemandfuncties

De S3 is digitaal en geconnecteerd, dankzij tal van connect-diensten, functies op aanvraag en een appstore. Naast digitale radio DAB+ en het 10,1 duim grote aanraakscherm zijn ook de Audi virtual cockpit en een inductieve smartphoneoplader standaard. Naast de twee USB-C-laadpoorten voorin in de middenconsole zijn er standaard twee extra poorten achteraan.

Andere optionele functies zijn onder meer MMI Navigation plus, het complete connect-aanbod en toegang tot de appstore, waarmee de bestuurder een breed scala aan apps direct op het display van de auto kan gebruiken. De geselecteerde apps worden geïnstalleerd in het infotainmentsysteem van de S3, zonder een omweg te maken via de smartphone van de gebruiker. Gebruikers kunnen hun apps ook bedienen via spraakbesturing. Functies op aanvraag staan garant voor een hoge mate van flexibiliteit. In totaal kunnen vijf specifieke infotainment- en comfortfuncties online worden toegevoegd via de myAudi-app, zelfs na aankoop van het voertuig.

Olivier Van Hoorebeke PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren Automotive

 

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten.

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.  Alle informatie betreffende de prijzen en uitrusting is louter indicatief. De informatie betreffende de Belgische markt kan u terugvinden op www.audi.be.

D'Ieteren Group:

Het is ons doel een familie van ondernemingen uit te bouwen die sectoren heruitvinden op zoek naar uitmuntendheid en betekenisvolle impact.

Meer informatie over de Groep D'Ieteren: https://www.dieterengroup.com/...

D'Ieteren:

Moving people forward

D’Ieteren speelt een hoofdrol in de maatschappelijke veranderingen die verband houden met uw mobiliteit. In een wereld in volle verandering bereiden wij de toekomst voor. De mobiliteit van morgen moet voor iedereen vlot en duurzaam zijn.

Al 215 jaar investeert D’Ieteren, familiale en maatschappelijk betrokken onderneming, onophoudelijk in het onderzoek naar en de uitwerking van geschikte oplossingen om de mobiliteit van eenieder aan te passen aan de dagelijkse realiteit.

Meer informatie over D'Ieteren Automotive: https://www.dieteren.be/nl/

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

© 2021 D'Ieteren Group SA/NV. Alle rechten voorbehouden.

Wettelijke Informatie :  https://www.dieteren.be/media/rx0pzkmh/wettelijke-informatie.pdf   



Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg