Hoog rendement en uitstekend rijplezier: de Audi Q3 als plug-inhybride
Eerste plug-inhybride model van Audi in het compacte SUV-segment
- Lithium-ionbatterij met 13,0 kWh voor een rijbereik van 61 kilometer (NEDC)
- 1.4 TFSI en krachtige elektromotor werken op intelligente wijze samen
Audi zet zijn elektrificatiecampagne verder: de voorverkoop van de Q3 45 TFSIe en Q3 Sportback 45 TFSIe begint in de tweede week van januari. De plug-inhybride aandrijflijn in beide modellen ontwikkelt een vermogen van 180 kW (245 pk) en beide compacte SUV’s kunnen tot 61 kilometer lang puur op elektriciteit rijden volgens de NEDC-cyclus. Op de WLTP-cyclus is dat 51 kilometer voor de Q3 45 TFSIe en 50 kilometer voor de Q3 Sportback 45 TFSIe. De Q3 45 TFSIe kost 44.500 euro, de Q3 Sportback 45 TFSIe vergt 1.500 euro meer.
De combinatie van een elektrische rijervaring, eenvoudig opladen en een hoge geschiktheid voor dagelijkse gebruik maakt Audi’s plug-inhybride modellen bijzonder aantrekkelijk. De Q3 45 TFSIe en Q3 Sportback 45 TFSIe vervolledigen het gamma van plug-inhybrides dat Audi sinds half 2019 op de markt heeft gebracht. Tegelijk zetten deze twee compacte SUV’s hun eerste stap in de wereld van de geëlektrificeerde Q-modellen.
245 pk systeemvermogen, 13 kWh energie-inhoud: de aandrijflijn en batterij
De twee Q3-modellen gebruiken allebei een 1.4 TFSI als verbrandingsmotor. Deze viercilinder ontwikkelt 110 kW (150 pk). De aandrijflijn wordt vervolledigd met een synchroonmotor met permanente magneet (PSM), die 85 kW aan vermogen ontwikkelt. De PSM is samen met de scheidingskoppeling geïntegreerd in de behuizing van de zestraps S tronic. Deze overbrenging met dubbele koppeling, die de kracht op de voorwielen overbrengt, integreert een elektrische oliepomp. Die staat in voor de bevoorrading en dus de werking van de koppelingen en de versnellingskeuze, ook wanneer de TFSI-motor uitgeschakeld is.
Veel rijplezier en hoog rendement – de aandrijflijn van de twee nieuwe modellen biedt het allebei. De 1.4 TFSI en de elektromotor ontwikkelen samen een systeemvermogen van 180 kW (245 pk) en een koppel van 400 Nm. Zowel de Q3 45 TFSIe als de Q3 Sportback hebben 7,3 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten en ze halen allebei een topsnelheid van 210 km/u. Op de New European Driving Cycle bedraagt het verbruik van de Q3 45 TFSIe 1,7 tot 1,4 liter brandstof per 100 km (39 tot 32 gram CO2 per kilometer). De Q3 Sportback 45 TFSIe noteert dezelfde waarden van 1,7 tot 1,4 l/100 km (38 tot 33 g CO2/km). Het totale rijbereik van beide modellen ligt rond de 710 kilometer – wat meteen hun grote geschiktheid voor dagelijks gebruik aantoont.
De hoogspanningsbatterij zit onder de vloer, voor de achteras. In de 96 prismacellen wordt 13,0 kWh aan energie opgeslagen. Die hoge waarde is te danken aan de compacte en relatief lichte batterij met een nieuwe generatie cellen. Het batterijsysteem heeft zijn eigen koelcircuit dat aan de klimaatregeling van de wagen kan worden gekoppeld om zelfs onder de meest veeleisende omstandigheden een effectieve koeling te garanderen.
Focus op rendement: het aandrijfbeheersysteem
Het aandrijfbeheersysteem van de compacte SUV-modellen is ontworpen voor een groot rendement. Behalve onder extreem koude omstandigheden starten de SUV’s steeds in de elektrische modus. Beide plug-inmodellen kunnen volgens NEDC tot 61 kilometer met plaatselijke nuluitstoot afleggen (51 kilometer voor de Q3 en 50 kilometer voor de Q3 Sportback volgens WLTP). De hoogste snelheid die ze elektrische halen is 140 km/u. Bij lage snelheden genereert het AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) de wettelijk vereiste e-sound om andere weggebruikers te waarschuwen.
In de modus Auto-Hybrid, de hoofdmodus voor de werking, verdeelt het aandrijfbeheersysteem het werk op intelligente en efficiënte wijze tussen de 1.4 TFSI en de elektromotor. De elektromotor ondersteunt de viercilinder in talrijke situaties, bijvoorbeeld bij het inhalen. Als bijvoorbeeld wordt geaccelereerd bij lage motortoerentallen, wordt het hoge koppel als gevolg van zijn werkingsprincipe gebruikt om de paar tienden van seconden te overbruggen die de turbocompressor nodig heeft om druk op te bouwen. Zijn inschakeling is onmerkbaar maar efficiënt. Bestuurders kunnen voorrang geven aan elektrisch rijden met de EV-knop. Het aandrijfbeheersysteem evalueert constant talrijke datapunten, waaronder de routeinformatie van het navigatiesysteem en gegevens over de nabije omgeving van de voertuigsensoren. Op die manier weet het wanneer de auto een bebouwde kom, een snelheidsbeperking of een rotonde nadert, of te dicht bij zijn voorligger komt. Wanneer gas wordt gelost beginnen de Q3 45 TFSIe en Q3 Sportback 45 TFSIe in vrijloop uit te rollen, in de meeste omstandigheden met uitgeschakelde TFSI.
De juiste modus voor de juiste vereisten: Hold, Charge en dynamic
Ongeacht de intelligentie van het aandrijfbeheersysteem behoudt de bestuurder steeds de controle. Door op de EV-knop te drukken kan men kiezen tussen auto hybrid en puur elektrisch rijden, terwijl tegelijk een menu opent in het MMI-systeem dat nog twee extra rijmodi biedt: Battery Hold en Battery Charge. Die dienen om de batterij op haar huidige peil te houden of om het laadniveau te verhogen. De bestuurder kan bovendien het karakter van de aandrijflijn beïnvloeden via het dynamisch rijgedragsysteem Audi drive select. Door voor het dynamisch profiel te kiezen, met de S tronic in S, en plankgas te geven, wordt het volledig koppel van 330 Nm van de elektromotor gedurende tot 10 seconden vrijgegeven. Zodra weer gas wordt gelost, schakelt de elektromotor over op regeneratie en wordt energie gerecupereerd in de generatormodus. Op die wijze kan de wagen ook snel vertragen dankzij zijn elektromotor.
Ongeacht het rijprofiel regenereren beide modellen steeds wanneer de bestuurder op het rempedaal duwt. Bij tot 0,3 g – wat overeenkomt met de overgrote meerderheid van de dagelijkse vertragingen – staat de elektromotor alleen in voor het vertragen. Pas wanneer het rempedaal dieper wordt ingetrapt schieten de hydraulische wielremmen in actie die worden geactiveerd door een elektrische rembekrachtiger. Dankzij het precieze mengen verloopt deze overgang nagenoeg onmerkbaar en blijft de recuperatie actief. Bij het remmen kan het systeem tot 40 kW aan vermogen regenereren via de elektromotor om in de batterij op te slaan.
Met zijn evenwichtige karakter vormt de ophanging van de compacte SUV’s een uitstekende partner voor het rijden. Het standaard Audi drive select voegt nog meer facetten toe aan de rijervaring, omdat het niet enkel ingrijpt op de motoren maar ook op systemen zoals de S tronic en de stuurbekrachtiging. Naast de modus dynamic zijn er ook nog de profielen comfort, auto en individual. De twee plug-inhybrides rijden standaard op 17-duimse lichtmetalen velgen, maar wielen van 18, 19 of 20 duim zijn als optie verkrijgbaar. Het koetswerk van deze SUV’s is 10 millimeter hoger dan dat van een Q3 met conventionele aandrijflijn, wat betekent dat hun bodemvrijheid identiek blijft ondanks de beschermplaat van de batterij.
Volledig opgeladen in 3u 45 min: thuis en onderweg opladen
De Audi Q3 45 TFSIe en Q3 Sportback 45 TFSIe kunnen worden opgeladen met wisselstroom aan een 400V-stopcontact met een vermogen van 3,6 kW. Een lege batterij kan op die manier worden opgeladen in 3 uur en 45 minuten via de standaard laadkabel. Met de gratis myAudi-app kan de klant het opladen, de timer en de voorklimatisering met de smartphone van op afstand bedienen. De compacte plug-inhybride modellen vereisen een Modus 3-kabel om op te laden aan openbare wisselstroomlaadpunten. De e-tron Charging Service, die de meeste Europese landen dekt, biedt daarbij veel comfort: met één enkele kaart krijgt de klant toegang tot meer dan 155.000 laadpunten.
Sportief en veelzijdig: design en interieur
Beide nieuwe Q3-versies maken indruk door hun krachtige en sportieve positie op de weg. Het interieur is genereus en variabel. De voorstoelen bieden een uitstekend comfort en een sportieve stoelpositie. De achterbank kan standaard in de lengte worden verschoven. De rugleuning ervan is in drie stukken opgedeeld die onder 7 verschillende hoeken kunnen worden versteld. De bagageruimte heeft een basisinhoud van 380 liter, die groeit tot 1.375 liter in de Q3 45 TFSI e en 1.250 liter in de Q3 Sportback 45 TFSIe wanneer de achterbank wordt neergeklapt. Als optie levert Audi een elektrische kofferklep die ook met een voetbeweging kan worden geopend.
Sterk geconnecteerd: Audi connect
Samen met het optionele topinfotainmentsysteem MMI Navigation plus zijn ook de diensten van Audi connect toegankelijk aan boord. Die bestaan uit Car-to-X-diensten, die gebruik maken van de principes van zwermintelligentie: informatie over parkeerplaatsen langs de weg, gevaren, snelheidsbeperkingen en verkeerslichtfases wordt uitgewisseld via de genetwerkte Audi-vloot. Hardwaremodules zoals de Audi phone box en het Bang & Olufsen Premium Sound System met virtuele 3D-klank vervolledigen het infotainmentprogramma.
Prijs vanaf 44.500 euro: de plug-inhybride Q3 kan vanaf januari 2021 worden besteld.De voorverkoop van de Q3 45 TFSIe en Q3 Sportback 45 TFSIe begint in de tweede week van januari 2021. De basisprijs in België bedraagt respectievelijk 44.500 en 46.000 euro. Naast de reeds vermelde elementen omvat de brede standaarduitrusting nog ledkoplampen, automatische airco in twee zones en een hulpklimaatregeling.
Télécharger le comminiqué de presse en format PDF
PDF - 241 Kb
Télécharger le communiqué de presse en format Word
DOCX - 74 Kb
Het persbericht in PDF kan u hier downloaden
PDF - 208 Kb
Het persbericht in Word kan u hier downloaden
DOCX - 73 Kb