Het nieuwe gezicht binnen de Q-familie: de Audi Q8
Dinsdag 5 juni 2018
- Expressief design met nieuw Singleframe en stijlkenmerken van de Audi Ur-quattro
- Ruimer en exclusiever interieur, Touch-bedieningsconcept en hightechnavigatie
- Vierwielsturing en quattro-aandrijving voor optimale wendbaarheid en trekkracht
Veelzijdig, sportief, elegant: het vormelijke en ruimtelijke concept
De Audi Q8 straalt als geen andere SUV van het merk met de vier ringen sportieve dynamiek en nobel prestige uit. Met zijn 4,99 meter lengte, 2,00 meter breedte en 1,71 meter hoogte valt deze SUV-coupé breder, korter en lager uit dan zijn grote broer Q7. Met een wielbasis van bijna 3 meter biedt hij voor de belangrijkste afmetingen meer binnenruimte dan eender welke rechtstreekse rivaal, zowel voor wat betreft de lengte van de binnenruimte als de hoofdruimte. De drie zitplaatsen achteraan kunnen, optioneel, worden uitgerust met verstelling in lengterichting. Met neergeklapte achterbankleuning biedt de kofferruimte (verborgen achter een elektrisch bediende kofferklep) tot 1.755 liter laadvolume.
Nieuwe uitstraling voor de Q-familie: het koetswerkdesign
Het imposante Singleframe in octogoon design van de Audi Q8 vormt het nieuwe gezicht van de Q-familie. Het kracht uitstralende radiatorrooster staat rechtop en zorgt in combinatie met de naar voor getrokken spoiler en de grote, uitgesproken luchthappers voor een zelfbewuste look. De elegant aflopende daklijn loopt over in de lichtjes schuin opgestelde D-stijlen en gebruikt de quattro-welvingen boven de wielkasten als basis. In de wielkasten zelf is ruimte voor velgen tot 22 duim diameter. In heel wat designdetails is een duidelijke verwijzing naar de Ur-quattro te herkennen. Uitgesproken contouren en atletisch strakke vlakken verraden kracht, hoogwaardigheid en de bijzondere rijdynamiek van permanente vierwielaandrijving. Spoiler, wielkastverbreders, deurlijsten en diffusor krijgen een aparte kleur om de offroadlook nadrukkelijk in de verf te zetten.
De standaardverlichting bestaat uit ledkoplampen, optioneel kan er voor HD Matrix-ledtechnologie worden gekozen. In dat laatste geval krijgt de driedimensionele signatuur van de dagrijverlichting een digitaal karakter dat ook is terug te vinden in de achterlichten. Achteraan verbindt een lichtstrip de twee lichtblokken met elkaar.
Net als bij de Ur-quattro prijkt onder de lichtstrip een doorlopende zwarte afwerking. Via de myAudi-app kunnen Q8-eigenaars heel wat lichtfuncties via hun smartphone activeren en van buitenaf bewonderen.
Sportieve rijervaring: ophanging en aandrijving
Audi staat voor quattro en quattro voor Audi. Dat geldt nog het nadrukkelijkst voor de Q8, de top-SUV uit het merkgamma. Zijn zuiver mechanische middendifferentieel verdeelt de aandrijfkracht standaard in een 40/60-verhouding over de voor- en achteras. Indien nodig stuurt hij het merendeel van het vermogen naar de as met de meeste grip. In combinatie met de maximaal 254 millimeter ruime bodemvrijheid, de korte overhangen en de afdaalhulp geeft de Audi Q8 er niet de brui aan wanneer de gebaande wegen stoppen. De ophanging krijgt standaard gestuurde dempers mee. Optioneel voorziet Audi ook de adaptieve luchtvering met elektronisch gestuurde dempers, die zowel comfortabel als sportief afgesteld kunnen worden. Deze luchtvering laat de rijhoogte van het koetswerk over een hoogte van 90 millimeter variëren in functie van de rijomstandigheden en de keuzes die de bestuurder maakt.
Naast de standaard progressieve stuurinrichting waarvan de ontdubbeling steeds directer wordt naarmate de stuurhoek toeneemt, stelt Audi optioneel ook vierwielsturing ter beschikking. Daarmee kunnen de achterwielen in een hoek tot 5 graden meesturen: in tegengestelde richting van de voorwielen bij lage snelheden voor een grotere wendbaarheid, in dezelfde richting als de voorwielen bij hogere snelheden voor extra stabiliteit.
Alle aandrijfopties werken bijzonder efficiënt dankzij de nieuwe mild-hybridtechnologie (MHEV). Het 48V-hoofdboordnet is gestoeld op twee belangrijke technische elementen: een lithium-ionbatterij en een startmotor-generator met riem. Bij het vertragen kan er tot 12 kW aan vermogen worden teruggewonnen en in de batterij opgeslagen. De MHEV-technologie maakt lange “coast”-fases met uitgeschakelde motor mogelijk en een stop-startsysteem dat al vanaf 22 km/u kan functioneren.
Helder is het nieuwe premium: het interieur
Vlot te begrijpen symbolen vertalen de digitale precisie die Audi aan de dag legt, net als de hoge mate van integratie van architectuur en bediening. Het centrale element is het bovenste MMI touch response-display. Met zijn zwarte panelen is dit deel, wanneer uitgeschakeld, haast onzichtbaar in een zwartkleurig sierelement geïntegreerd. Alle elementen verwijzen onderling op een logische manier naar elkaar: van de vlakke luchtventilatiestrip tot de brede console op de middentunnel waar ook de Tiptronic-pook prijkt. In het donker onderlijnt het optionele contourlicht de opvallende designlijnen in het interieur en verlicht het indirect het driedimensionaal met laser gegraveerde quattro-logo op het handschoenkastje: een mooi voorbeeld van hoeveel oog voor detail Audi wel heeft. Optioneel kunnen individuele contourstoelen met een massagefunctie en verluchting, een klimaatregeling met vier temperatuurzones en het Air Quality-pack met geurverspreiding en ionisatie het interieur nog verder verrijken.
Tastbare precisie: bediening en weergave
In het MMI touch response-bedieningsconcept van de Audi Q8 kunnen quasi alle functies op twee grote displays worden opgeroepen. Het bovenste display met een diagonaal van 10,1 duim dient om infotainment en navigatie aan te sturen. Op het 8,6 duim grote display daaronder beheert de bestuurder de klimaatregeling, comfortfuncties en tekstinvoer. Zijn pols kan hij ondertussen op de schakelpook zelf laten rusten: handig en ergonomisch.
Eenvoudige en veilige bediening: wanneer er met de vinger een functie wordt geactiveerd, volgt er een voelbare en hoorbare klik ter bevestiging. Bovendien maakt de natuurlijke stembediening de Audi Q8 tot een intelligente dialoogpartner. De bestuurder kan zijn aanwijzingen immers vrij formuleren. Zo begrijpt de spraakbediening een zin als “Ik heb honger” en stelt dan meteen de restaurants in de omgeving voor.
De aanwijzingen worden weergegeven in de volledig digitale Audi virtual cockpit. Het hogeresolutiedisplay van 12,3 duim kan via het multifunctionele stuur wisselen tussen twee weergaveopties. Optioneel doet de Plus-versie daar nog een derde, bijzonder sportief getinte weergave bovenop. Aanvullend projecteert het head-updisplay de belangrijke informatie zoals een detailweergave van een kruispunt bij het navigeren, op de voorruit.
Slim geconnecteerd: Audi connect en rijbijstandsystemen
Het optionele infotainmentsysteem MMI Navigation Plus omvat de Audi connect-module voor dataoverdracht via de LTE Advanced-standaard en ook een WLAN-hotspot. Het navigatiesysteem herkent via gereden ritten de voorkeuren van de bestuurder en kan op basis daarvan intelligente routevoorstellen doen. De online diensten van Audi connect breiden de routeplanning uit met proactieve features. Zo puren zowel de zogeheten Car-to-X-diensten voor verkeersbordeninformatie en de waarschuwingsinformatie voordeel uit de zwermintelligentie van de Audi-vloot. De optionele Audi connect-sleutel maakt het mogelijk om de auto vanop afstand te ontgrendelen, vergrendelen en zelfs de motor te starten met behulp van een compatibele Android-smartphone. In de individuele gebruikersprofielen kunnen telkens tot wel 400 favoriete instellingen worden opgeslagen voor verschillende bestuurders. Daarnaast kan de bestuurder dankzij de myAudi-app bijzondere reisdoelen naar het navigatiesysteem overzetten, muziek streamen of zijn smartphonekalender naar het MMI sturen.
Omdat hij gebruik maakt van de Audi phone box en Voice-over-LTE kan de Audi Q8 bogen op een gespreks- en verbindingskwaliteit van de bovenste plank. En hetzelfde kan gezegd van het Bang & Olufsen Advanced Sound System. Dit zorgt met zijn hoogtebepaling voor een fascinerende 3D-klank op de vijf zitplaatsen. De muziek ontvouwt zich precies zoals ze in de concertzaal werd opgenomen.
Ook bij het parkeren in de stad of onderweg schiet de Audi Q8 zijn bestuurder in heel wat situaties ter hulp. Zo maakt hij onder meer gebruik van Adaptive Cruise Assist, Efficiency Assist, Crossing Assist, Lane Change Warning, Curb Warning en 360-gradencamera’s. Een highlight is zeker ook de Remote Garage Pilot die begin 2019 zal worden aangeboden. Op aangeven van de bestuurder kan dit systeem de SUV autonoom in en uit een garage laten rijden. De bestuurder stapt voor het manoeuvre uit de auto en activeert het systeem via de myAudi-app op zijn smartphone. De (Remote) Parking Pilot biedt een vergelijkbare mate van comfort. De centrale rijhulpaansturing vormt de ruggengraat voor al deze features. Dit centrale systeem berekent permanent een aangepast ‘beeld’ van de omgeving en managet op basis van dit beeld de rijhulpsystemen. In functie van de gekozen opties kan de data die hiervoor nodig is, worden aangeleverd door vijf radarsensoren, zes camera’s, twaalf ultrasoonsensoren en de laserscanner.