Grotere efficiëntie en meer rijbereik: technische update voor de Audi e-tron

Grotere efficiëntie en meer rijbereik: technische update voor de Audi e-tron

  • Standaard efficiëntiemaatregelen verlagen verbruik
  • Klanten genieten 25 kilometer extra rijbereik volgens WLTP-cyclus
  • S line-koetswerkpack biedt nog dynamischer look

Net op tijd voor de première van de e-tron Sportback introduceert Audi een standaard technische update voor zijn eerste elektrische productlijn. Die combineert geoptimaliseerde hardware voor de aandrijflijn met softwareaanpassingen om de efficiëntie te vergroten. Als gevolg daarvan rollen alle versies van de e-tron SUV van de band met ongeveer 25 kilometer extra rijbereik. De nieuwe modellen zijn nu beschikbaar voor klanten in Europa.

 ‘Elk detail is belangrijk’ – was het principe dat de ingenieurs die aan de Audi e-tron werken, voor ogen hielden terwijl ze erin slaagden het rijbereik nog verder te vergroten. Toekomstige versies van de Audi e-tron 55 quattro zullen tot 436 kilometer kunnen rijden met een volledig opgeladen batterij (WLTP-cyclus), wat 25 kilometer meer is dan voordien. Dankzij een nieuw soort rem zijn de ontwikkelaars erin geslaagd het zogenaamde restkoppel bij het remmen verder te verminderen. Die term verwijst naar de verliezen die ontstaan door de nabijheid van de remblokjes bij de remschijven. Ook de aandrijflijn is efficiënter geworden. Bij normaal rijden zorgt de motor in de achteras standaard voor de aandrijving. Dankzij een aantal optimaliseringen wordt de voorste elektromotor voortaan bijna volledig uitgeschakeld en losgekoppeld van de elektrische bevoorrading. Enkel wanneer de bestuurder meer vermogen vraagt schieten beide motoren in actie. Het grote voordeel van de asynchroonmotor, namelijk dat hij kan werken zonder vermogens- of weerstandsverlies, wordt daardoor nog effectiever. Daarnaast is het bruikbare bereik van de hoogspanningsbatterij toegenomen. De batterij in de Audi e-tron 55 quattro heeft een totale opslagcapaciteit van 95 kWh en geeft klanten voortaan toegang tot een netto capaciteit van 86,5 kWh. Alle nieuw gebouwde modellen genieten deze technische upgrade. De prijs van de Audi e-tron 55 quattro wijzigt niet en start vanaf 83.500 euro.

 Zeer efficiënt temperatuurbeheer

De ingenieurs hebben ook verbeteringen doorgevoerd aan de koeling. Het zeer flexibele temperatuurbeheer, dat bestaat uit vier aparte circuits, is herzien en regelt de temperatuur van de hoogspanningsonderdelen nu nog efficiënter. Het volume van de stromingen in het koelcircuit is verminderd, waardoor de pomp minder energie verbruikt. Het gesofisticeerde koelsysteem blijft snel gelijkstroomladen garanderen, net zoals een lange levenscyclus voor de batterij en reproduceerbare prestaties, zelfs onder zware belasting. De standaard warmtepomp recupereert restwarmte van de hoogspanningsbatterij om het interieur warm te houden. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur kan dit het rijbereik van de Audi e-tron met tot tien procent vergroten bij klantengebruik.

 Verbeterde recuperatie bij uitrollen

Het innovatieve recuperatiesysteem draagt bij aan 30 procent van het totale bereik. De Audi e-tron kan energie op twee manieren recupereren: tijdens het uitrollen nadat de bestuurder gas heeft gelost, of tijdens het remmen, wanneer het rempedaal ingedrukt is. In beide gevallen werken de elektromotoren als generatoren en zetten ze bewegingsenergie om in elektrische energie. Bij vertragingen van tot 0,3 g – wat goed is voor meer dan 90 procent van alle vertragingen bij dagelijkse ritten – wordt de hoogspanningsbatterij opgeladen door de elektromotoren, die als generatoren functioneren. Het recuperatiesysteem maakt een variabele sturing mogelijk van de energierecuperatie tussen de twee elektromotoren, zowel bij het uitrollen als tijdens het remmen. De graad van de uitrolrecuperatie kan in drie trappen worden ingesteld met behulp van hendels aan het stuurwiel en het verschil tussen die drie is nu groter gemaakt waardoor de bestuurder kan kiezen voor een meer uitgesproken ‘one-pedal-gevoel’. Tijdens een vertraging vanaf 100 km/u kan de Audi e-tron tot 300 Nm en 220 kW recupereren. Dat is meer dan 70 procent van zijn ingaande werkingsenergie.

 Sportieve S line

Het S line-koetswerkpack versterkt het sportieve DNA van de Audi e-tron. Deze nieuwe uitrustingsversie is vanaf nu verkrijgbaar en staat op 20-duimsvelgen en een sportluchtvering. De meer uitgesproken vormgegeven bumper wordt geflankeerd door grotere en meer expressieve air curtains, die de luchtstromen verbeteren. Ze lopen door onder de koplampen en creëren zo een dynamische uitstraling, zelfs van op afstand gezien. Het radiatorrooster krijgt een S line-logo terwijl op de verlichte dorpelbekleding een #S-logo staat. De standaard spoiler en de opvallende diffuser achteraan dragen bij aan de uitmuntende stroomlijn van de e-tron Sportback. In tegenstelling tot het basismodel zijn de addenda op het S line-koetswerk gelakt in koetswerkkleur, met inbegrip van de wielkastranden, dorpels, bumpers en buitenspiegels. Het optionele Black Styling Pack accentueert ook de omtrek van de Singleframe, de zijruiten en de bumper. Als optie zijn ook de buitenspiegelkappen in het zwart verkrijgbaar.

 Tweede vermogensversie

Bij de marktintroductie van de e-tron Sportback zal Audi een tweede motorversie aanbieden. De e-tron 50 quattro, die verkrijgbaar is als SUV of als Sportback-coupé, ontwikkelt 230 kW aan vermogen en 540 Nm koppel (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 26,6 – 21,6 (WLTP); 24,3 – 21,4 (NEDC); gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 0). Deze versie kan optrekken van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden en heeft een topsnelheid van 190 km/u. De batterij bestaat uit 27 modules met elk twaalf prismacellen. Het systeem is ruwweg 120 kilo lichter dan dat in zijn broedermodel en biedt een bruto opslagcapaciteit van 71 kWh (netto 64,7 kWh). Als gevolg daarvan kan de Audi e-tron 50 op een volle lading tot 336 kilometer afleggen volgens de WLTP-cyclus, terwijl de Sportback dankzij zijn gestroomlijnde koetswerk 347 kilometer haalt. De Audi e-tron 50 quattro is nu onmiddellijk verkrijgbaar met een startprijs van 70.950 euro, terwijl de Audi e-tron Sportback 50 quattro begint bij 72.950 euro.

Télécharger le communiqué de presse en format PDF A19-52F - e-tron technical update (2p).pdf - 104 KB Télécharger le communiqué de presse en format WORD A19-52F - e-tron technical update.docx - 72 KB Het persbericht in PDF-versie kan u hier downloaden A19-52N - e-tron technical update (2p).pdf - 78 KB Het persbericht in WORD-formaat kan u hier downloaden A19-52N - e-tron technical update.docx - 71 KB

 

 

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg