Groter rijbereik voor Audi e-tron 55 quattro: software-update voor modeljaren 2019/2020
- Nieuwe software voor de MY2019/2020 Audi e-tron
- Gratis update vergroot het bruikbare rijbereik van de hoogspanningsbatterij, vermindert de elektrische verliezen in de e-motor en optimaliseert het thermische management
- Update beschikbaar voor in totaal 34.000 Audi e-tron 55 quattro's - verbeteringen leveren tot 20 kilometer extra rijbereik op, wat overeenkomt met een toename van ongeveer vijf procent
Eigenaars van een Audi e-tron uit modeljaar 2019 of 2020 kunnen nu verder reizen op één enkele lading - een nieuwe software-update zal het rijbereik van hun auto tot 20 extra kilometers verlengen. Dit betekent dat Audi de efficiëntieverhoging niet beperkt tot nieuwe modellen, maar ook de efficiëntie verhoogt van auto's die al in het verkeer zijn gesteld. De update is nu beschikbaar en kan worden geïnstalleerd bij Audi Service Centers.
Tegelijk met de première van de e-tron Sportback rolde Audi eind 2019 een technologie-update uit met een verbeterd rijbereik voor zijn eerste elektrische modelserie. Daardoor kan de Audi e-tron 55 quattro van het huidige modeljaar tot 441 kilometer afleggen op één batterijlading (WLTP-cyclus). Behalve gewijzigde hardware was de geoptimaliseerde software de belangrijkste factor die bijdraagt tot de toename van het rijbereik.
De softwarefuncties achter deze efficiëntieverbetering zijn met onmiddellijke ingang ook beschikbaar voor bestaande voertuigen. Naast andere verbeteringen breidt de update de bruikbare capaciteit van de hoogspanningsbatterij uit. Daardoor levert de 95kWh-batterij in de Audi e-tron 55 quattro meer bruikbaar nettovermogen - een capaciteit van 86 kWh vertaalt zich dus in een groter rijbereik. De software-update voor alle Audi e-tron 55 quattro serievoertuigen gebouwd tussen half september 2018 (modeljaar 2019) en eind november 2019 (modeljaar 2020) kan nu gratis worden geïnstalleerd bij de servicepartners van Audi.
Efficiënte motoraansturing, verbeterd thermisch management
Naast de batterijcapaciteit optimaliseert de nieuwe software ook de aansturing van de voorste elektromotor. In de normale rijmodus is de aan de achteras gekoppelde motor verantwoordelijk voor de aandrijving. Om de efficiëntie te verbeteren, is de elektrische voormotor nu bijna volledig losgekoppeld en uitgeschakeld - en alleen wanneer meer vermogen nodig is, komen beide motoren in actie. Hierdoor kan het grote voordeel van het asynchrone motorconcept, namelijk de stroomloze werking zonder elektrische weerstandsverliezen, nog doeltreffender worden benut.
Bovendien verbetert de update ook de koeling. Het zeer flexibele thermische management dat uit vier afzonderlijke circuits bestaat, regelt de temperatuur van de hoogspanningscomponenten nog efficiënter. Een aanpassing van het regelsysteem maakte het mogelijk de volumestromen in het koelcircuit te verminderen, waardoor het energieverbruik daalt. Het koelsysteem is de basis voor snel DC-opladen, een lange levensduur van de batterij en consistente rijprestaties, zelfs bij hoge belasting.
Uitermate geschikt voor dagelijks gebruik, uitstekende verkoopcijfers
De eerste volledig elektrische auto van het merk met de vier ringen wordt sinds eind 2018 geproduceerd in de koolstofneutrale vestiging van Audi in Brussel. Dit voorjaar overschreed de e-tron reeds de 100.000 verkochte exemplaren.