Grote berline onder hoogspanning: de Audi A6 55 TFSI e quattro
- Start voorverkoop van de hybride berline in België
- 2.0 TFSI gecombineerd met 105 kW sterke elektromotor en standaard quattro-aandrijving
- Systeemvermogen van 270 kW (367 pk), elektrisch rijbereik van tot 53 kilometer
- Voorspellende werkingsstrategie voor maximale efficiëntie en veel ritten op elektrische kracht
Audi breidt zijn aanbod van geëlektrificeerde modellen consequent uit: in de tweede helft van 2019 alleen al beleven vijf krachtige modellen met een plug-inhybrideaandrijving hun marktintroductie. De voorverkoop van de Audi A6 55 TFSI e quattro (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 2,1 – 1,9; gecombineerd energieverbruik in kWh/100 km: 17,9 – 17,4; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 47 – 43) gaat van start in België. Met zijn systeemvermogen van 270 kW (367 pk) biedt hij zelfzekere prestaties.
Audi breidt zijn aanbod uit in de middelgrote tot luxueuze segmenten: het merk met de vier ringen zal ook plug-inhybrideversies aanbieden van de A7, A8, Q5 en Q7. Ze dragen allemaal de modelbenaming ‘TFSI e’. De A6 55 TFSI e quattro zet deze reeks nu verder. Net zoals alle plug-inhybride Audi-modellen combineert hij twee hoogst efficiënte aandrijflijnen voor een systeemvermogen van 270 kW (367 pk).
Zijn benzineviercilinder, een 2.0 TFSI, ontwikkelt 185 kW (252 pk). De elektromotor, die is geïntegreerd in de zeventraps S tronic, heeft een piekvermogen van 105 kW. Het systeemkoppel bereikt al zijn maximumwaarde van 500 Nm bij een toerental van 1.250 t/min. De lithium-ionbatterij, die achterin de auto is ondergebracht, slaat 14,1 kWh aan energie op. Ze is zodanig geïntegreerd dat de koffer een vlakke en handige bagageruimte biedt.
De A6 55 TFSI e quattro is een sportieve wagen die tegelijk hoogst efficiënt is. Hij sprint van 0 naar 100 km/u in 5,6 seconden en haalt een topsnelheid van 250 km/u. Op puur elektrisch vermogen haalt hij een top van 135 km/u. Zijn elektrisch rijbereik ligt bij meting volgens WLTP op tot 53 kilometer. De krachtige plug-inhybride is de enige premiumberline in zijn rechtstreekse concurrentieomgeving met vierwielaandrijving.
Het aandrijfconcept van de Audi A6 55 TFSI e quattro is zo ontwikkeld dat klanten de meeste van hun dagelijkse ritten elektrisch kunnen rijden en ze zo plaatselijk uitstootvrij en nagenoeg geruisloos kunnen afleggen. Ze kunnen kiezen tussen drie rijmodi: EV voor puur elektrisch rijden, Hybrid voor de efficiënte combinatie van beide aandrijflijnen en Hold om de elektrische energie beschikbaar te houden voor om het even welk later tijdstip.
In de stand Hybrid staat de voorspellende werkingsstrategie in voor maximale efficiëntie en zo vaak mogelijk elektrisch rijden. Ze beheert de aandrijflijn zodanig dat het laatste deel van de trip voor het bereiken van de bestemming in de puur elektrische modus kan worden afgelegd en dat de batterij op voorhand door de verbrandingsmotor wordt bijgeladen als dat nodig zou zijn. De voorspellende efficiëntie-assistent staat in voor een verfijnde planning in elk deel van de rit. Hij maakt gebruik van veel informatie over onder meer de navigatie, online verkeersproblemen, de rijstijl van de bestuurder en de sensoren van de wagen zoals de camera en de radar. Het plant het beheer van ritten en kiest tussen uitrollen met uitgeschakelde motor of met energierecuperatie.
Klanten kunnen de Audi A6 55 TFSI e quattro opladen aan openbare laadpalen met een vermogen van tot 7,4 kW via de bijgeleverde mode 3-kabel. Dat betekent dat het ruwweg 2,5 uur duurt om een lege hoogspanningsbatterij helemaal op te laden. Onderweg geeft de Audi e-tron Charging Service toegang tot meer dan 100.000 laadpunten in Europa. De myAudi-app is uitgerust met een routeplanner die aangeeft waar deze laadpunten zich bevinden. Klanten kunnen de app gebruiken om het laden en de voorklimatisering nog voor ze vertrekken te beheren. De klimaatregeling werkt samen met een uiterst efficiënte warmtepomp die de restwarmte van de elektrische aandrijfcomponenten gebruikt.
De Audi A6 55 TFSI e quattro heeft een duidelijk sportief karakter. Het S line-koetswerkpack, het black styling-pack, de zwarte buitenspiegelkappen en het privacy-glas maken het exterieur krachtiger. Ledmatrixlampen, sportstoelen, een klimaatregeling in vier zones, Audi virtual cockpit, sportophanging, 19-duimsvelgen en rode remklauwen voegen nog verdere accenten toe. De plug-inhybride berline kan vanaf heden worden besteld voor een startprijs van 70.900 euro en is op weg naar de concessies in België.