Focus op oplaadprestaties – het nieuwe Premium Platform Electric (PPE)
- Maximaal oplaadvermogen van 270 kW voor een groot deel van de oplaadtijd – tot 255 kilometer rijbereik bijladen in slechts tien minuten
- Gestandaardiseerde communicatie tussen laadstation en voertuig
Bij het ontwerpen en ontwikkelen van de hoogspanningsbatterij voor het Premium Platform Electric (PPE) gaf Audi prioriteit aan zowel rijbereik als oplaadprestaties. Geavanceerd thermisch beheer voor de batterij, een elektrisch systeem van 800 volt en een groot aantal efficiëntiemaatregelen rond de nieuwe elektromotoren maken rijden en opladen tot een zorgeloze ervaring.
Met een laadstatus (SoC) van ongeveer tien procent volstaan aan een snellaadstation met een maximaal oplaadvermogen van 270 kW slechts tien minuten om onder ideale omstandigheden tot 255 kilometer rijbereik bij te laden. Een huzarenstukje dat fundamenteel mogelijk wordt gemaakt door de 800V-architectuur, de nieuwe preconditionering van de hoogspanningsbatterij en het nieuwe voorspellende thermische beheer in het PPE. De hoogspanningsbatterij in de Audi Q6 e-tron-modelreeks bestaat uit twaalf modules en heeft een bruto-opslagcapaciteit van 100 kWh. Na de marktlancering wordt die versie gevolgd door een andere variant met tien batterijmodules en een bruto-opslagcapaciteit van 83 kWh. Slechts 21 minuten volstaan om de hoogspanningsbatterij op te laden van 10 tot 80 procent. Het hoge oplaadvermogen over een langere periode draagt aanzienlijk bij tot de klantvriendelijke oplaadprestaties van de op het PPE gebaseerde modellen. Het maximale DC-oplaadvermogen van de productieversie van de Audi Q6 e-tron bedraagt 270 kW.
Aan laadstations die met 400V-technologie werken, is ‘bank charging’ mogelijk. De bijbehorende hoogspanningsschakelaars in de batterijmanagementcontroller (BMCe) worden geactiveerd voordat het oplaadproces begint. Dat verdeelt de 800V-batterij in twee batterijen met dezelfde spanning, die vervolgens parallel kunnen worden opgeladen met maximaal 135 kW. Indien nodig worden beide helften van de batterij eerst op hetzelfde oplaadniveau gebracht en vervolgens samen opgeladen.
Het oplaadbeheer ondersteunt de internationale oplaadstandaard CSS (Combined Charging System). Voor snel en betrouwbaar opladen beheert de high-performance computer HCP5 het proces binnen de nieuwe domeincomputerstructuur van de elektronica-architectuur E³ 1.2. Een communicatiebesturingseenheid, de Smart Actuator Charging Interface Device (SACID), fungeert als interface om een verbinding tot stand te brengen tussen het voertuig en het laadstation en stuurt de inkomende gestandaardiseerde informatie naar de HCP5-domeincomputer.
Voor de PPE-modellen voor de Europese markt plant Audi DC- en AC-oplaadmogelijkheden via een CCS-comboconnector links achteraan op het voertuig. Een extra AC-oplaadconnector zal aan de andere kant van het voertuig worden geïnstalleerd. De Audi Q6 e-tron-modelreeks laadt standaard op met 11 kW wisselstroom. Dat betekent dat een lege batterij 's nachts kan worden opgeladen. Opladen met 22 kW wisselstroom wordt later als optie aangeboden. De oplaadkleppen kunnen eenvoudig elektronisch worden geopend via het MMI-display of door zachtjes op het capacitieve midden van de klep zelf te drukken. Nadat de laadkabel is verwijderd, sluit de oplaadpoort automatisch.
Plug & Charge-functionaliteit is standaard voorzien in de Q6 e-tron-modelreeks. Plug & Charge is momenteel beschikbaar bij de laadstations van IONITY en andere aanbieders van oplaadpunten, en zal bij steeds meer providers beschikbaar komen. Hier is het alleen nodig om de laadkabel in te pluggen na een eenmalige activering in het voertuig. Voertuig en laadstation communiceren via een versleutelde verbinding. Het oplaadproces start automatisch en de facturatie gebeurt via het betaalmiddel dat is opgeslagen in de myAudi-app, zoals een creditcard.
Olivier Van Hoorebeke