Fantastische prestaties en een innovatief design: de nieuwe Audi RS 7 Sportback
- De nieuwe highperformance Sportback is de eerste met een verbreed koetswerk
- Knappe look en geschikt voor dagelijks gebruik: coupéachtig GT-design
- V8-biturbo: 4.0 TFSI ontwikkelt 441 kW (600 pk) en 800 Nm
De nieuwe Audi RS 7 Sportback, de tweede generatie van het model, is unieker dan ooit tevoren. Op het internationale autosalon van Frankfurt (IAA) zal Audi Sport GmbH de RS 7 Sportback voor het eerst presenteren als een vijfzitter met verbreed koetswerk en daarbij de sterkere prestaties en grotere efficiëntie van het mild hybrid-systeem onthullen. De RS 7 Sportback zal in het eerste trimester van 2020 bij de Europese verdelers beschikbaar zijn.
Innovatief: het koetswerkdesign
De nieuwe Audi RS 7 Sportback staat laag bij de grond. De verbrede wielkasten benadrukken de genadeloos sportieve aard van dit highperformancemodel van Audi Sport. De extreme breedte is geen gezichtsbedrog: met 1.951 millimeter ter hoogte van de voorste wielkasten moet het meetlint zo’n 40 millimeter extra worden uitgerold in vergelijking met de Audi A7 Sportback. De nieuwe RS 7 Sportback neemt de coupélijnen over van de basisversie, maar wel enkel op vier plaatsen: de motorkap, het dak, de deuren vooraan en de kofferklep. Het specifieke RS-koetswerkdesign geeft de 5.008 millimeter lange GT een heel eigen karakter.
Op de voorkant van de nieuwe RS 7 Sportback werd een breed, plat Singleframe-radiatorrooster gemonteerd zonder rand in contrastkleur. De beschermende grille met RS-specifieke driedimensionale honingraatstructuur heeft zijn zwartglanzende look behouden. Grote luchtinlaten vooraan en zwartglanzende verticale vinnen versterken het agressieve uiterlijk van de RS 7 Sportback. Een horizontale dwarslat tekent een opvallende naar beneden gerichte rand af aan de voorkant.
In zijaanzicht vertoont de nieuwe RS 7 Sportback scherp afgetekende lijnen en gebogen oppervlakken die doen denken aan strakke spieren. Een lage schouderlijn verschuift de visuele nadruk naar beneden, terwijl de raamlijn achteraan omhoog oploopt, waardoor de auto ook stilstaand zijn dynamische uitstraling behoudt. De RS-specifieke drempels met zwarte inzetstukken benadrukken het gevoel van voorwaartse beweging dat deze highperformance Sportback creëert.
De gebogen kofferrand achteraan en de lichtstrip die de achterlichten verbindt vormen een van de onderscheidende kenmerken van de RS 7 Sportback. Bij 100 km/u klapt een spoiler omhoog uit de kofferklep. Het RS-uitlaatsysteem met een brede, verchroomde ovalen uitlaatpijp aan weerszijden bevindt zich onder de RS-specifieke achterbumper met diffuser en zwartglanzende designdetails. De nieuwe RS 7 Sportback is standaard uitgerust met ledkoplampen. De optionele RS-ledlasermatrixkoplampen met hun donkere randen en de ledachterlichten zijn uitgerust met dynamische richtingaanwijzers en wanneer de auto wordt vergrendeld of ontgrendeld lichten de koplampen op met een lichtsequentie die typisch is voor de RS.
Sportief en futuristisch: het interieur
Een pure look en sportieve toetsen zijn de sleutelelementen van het interieurontwerp van de nieuwe Audi RS 7 Sportback. Net zoals bij het koetswerk combineert de designtaal strakke, pezige oppervlakken met duidelijk afgetekende contouren. Er is volop ruimte voor de bestuurder en de voorste passagier, waarbij de architectuur van het interieur naadloos overgaat in de futuristische gebruiksinterface. Het bovenste MMI-aanraakscherm met haptische feedback is ingebed het zwarte dashboard, waardoor het nagenoeg onmogelijk is om te zien waar het scherm eindigt en het dashboard begint. De bestuurder kan op het bovenste RS-scherm informatie oproepen zoals de temperatuur van de verschillende componenten van het rijsysteem, de maximale g-krachten en gegevens over de bandendruk en -temperatuur.
Speciale RS-schermen geven via de Audi Virtual Cockpit details weer over de bandendruk, het koppel, de prestaties, de olietemperatuur, de boostdruk, rondetijden, de acceleraties en de g-krachten. Het schakellichtje vraagt de bestuurder om op te schakelen wanneer de toerengrens is bereikt. Het optionele RS-head-updisplay toont daarnaast een aantal RS-specifieke grafieken.
Het volledig geperforeerde RS-sportstuurwiel in leder met vlakke onderkant en nieuwe, grote aluminium RS-schakelpeddels is uitgerust met multifunctionele knoppen, waaronder de RS MODE-schakelaar. De bestuurder kan die laatste gebruiken om de nieuwe RS1- en RS2-modi van het Audi drive select-systeem in te schakelen. Die activeren automatisch de RS-specifieke displays in de Audi Virtual Cockpit. RS- en RS 7-logo’s decoreren het stuurwiel, de stoelen en de verlichte drempels vooraan. Lichten in de deuren voor- en achteraan projecteren het Audi Sport-logo op de grond wanneer de deuren worden geopend.
RS-sportstoelen bekleed met nappaleder in Black Pearl met een ruitmotief en RS-reliëf zijn standaard. Als optie zijn sportievere RS-sportstoelen beschikbaar bekleed met geperforeerd Valcona-leder met honingraatmotief en RS-reliëf. Dankzij de perforatie is voor het eerst ook stoelventilatie mogelijk.
De twee RS-designpacks in rood of grijs brengen een dosis kleur via contrasterende stiknaden op het alcantara stuurwiel, de versnellingspookknop en de kniekussens. Elk pack omvat ook veiligheidsgordels met een gekleurde rand en RS-vloermatten. Optionele decoratiestrips in carbon, natuurlijk grijsbruin hout of mat aluminium bieden talrijke personaliseringsmogelijkheden voor het interieur.
De nieuwe RS 7 Sportback introduceert een resem functies die in zijn voorganger nog niet verkrijgbaar waren. Voor het eerst biedt Audi Sport de vijfdeurs-GT aan met een achterbank met drie zitplaatsen. Het sportieve ontwerp met vier zitplaatsen dankzij een tweezitsachterbank is nog steeds verkrijgbaar. De kofferruimte biedt een basisinhoud van 535 liter en kan worden uitgebreid tot 1.390 liter door de tweedelige rugleuning van de achterbank neer te klappen. De lange kofferklep opent en sluit elektrisch en kan via de optionele handenvrijsleutel ook met een voetbeweging worden bediend.
V8-kracht: de aandrijflijn
De 4.0 TFSI in de nieuwe Audi RS 7 Sportback ontwikkelt 441 kW (600 pk) en 800 Nm aan koppel over een breed toerenbereik van 2.050 tot 4.500 t/min. De machtige Sportback sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,6 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u, maar kan als optie worden verhoogd tot 280 km/u met het Pack Dynamic en tot 305 km/u met het Pack Dynamic Plus.
De vierliter produceert een volle en sportieve V8-klank. Met het dynamische rijsysteem Audi drive select kan het melodieuze gebrom van de motor worden aangepast. De optionele RS-sportuitlaat met zwarte uitlaatsierstukken geeft een nog vollere klank. In de personaliseerbare RS1- en RS2-modi kunnen klanten zelf kiezen tussen een sportieve of een evenwichtige klank.
Dankzij een mild hybrid-systeem (MHEV) met een boordnetwerk van 48 volt combineert de 4.0 TFSI zijn topprestaties met een hoog rendement. De riemaangedreven alternatorstarter kan bij rustig optrekken tot 12 kW recupereren en die in de vorm van stroom naar een lithium-ionbatterij sturen. Als de bestuurder het gaspedaal lost met een snelheid tussen 55 en 160 km/u, kiest de motorsturing tussen twee opties. Afhankelijk van de rijsituatie en de gekozen instellingen in het Audi drive select-systeem zal de nieuwe RS 7 Sportback ofwel energie recupereren, ofwel uitrollen met de motor uitgeschakeld. Als de bestuurder dan weer gas geeft, start de riemaangedreven alternatorstarter de motor weer op. MHEV-technologie maakt een stop-startwerking mogelijk bij snelheden onder 22 km/u. Zodra de auto voor de nieuwe RS 7 Sportback weer begint te rijden, wordt de motor weer gewekt, zelfs als het rempedaal nog ingedrukt is.
Het cylinder on demand (COD)-systeem is nog een wapen in het arsenaal om de auto efficiënter te maken. In hogere versnellingen en bij lage tot middelhoge belasting en toerentallen worden cilinders 2, 3, 5 en 8 uitgeschakeld door de injectie en ontsteking te onderbreken en de in- en uitlaatkleppen te sluiten. In de viercilindermodus zullen de actieve cilinders hoger worden belast en efficiënter functioneren, terwijl de uitgeschakelde cilinders als gasveren blijven werken, grotendeels vrij van verliezen. Wanneer de bestuurder het gaspedaal indrukt, worden ze onmiddellijk weer geactiveerd. Elke omschakeling duurt slechts milliseconden en is zo goed als onmerkbaar voor de bestuurder en de passagiers. De manier waarop de MHEV-onderdelen samenwerken verbetert het rijcomfort. In samenwerking met het COD-systeem is het mogelijk om het brandstofverbruik met 0,8l/100 km te verminderen.
De krachtoverbrenging van de 4.0 TFSI naar de quattro-vierwielaandrijving verloopt via de standaard tiptronic-achttrapsautomaat met geoptimaliseerde schakelmomenten en een nieuwe lanceercontrole. De trekkracht wordt in een 40/60-verhouding over de voor- en achteras verdeeld via een puur mechanisch middendifferentieel. Als een wiel spint gaat er automatisch meer trekkracht naar de as met meer grip. Zo kan tot 70 procent van het koppel naar de voorwielen gaan en tot 85 procent naar de achterwielen.
De koppelcontrole per wiel optimaliseert het levendige en zelfzekere rijgedrag van de nieuwe RS 7 Sportback door zachtjes de remmen te bedienen op de wielen aan de binnenkant van de bocht, zodat ze geen kans krijgen om te slippen. Het quattro-sportdifferentieel, dat verkrijgbaar is in combinatie met het Pack Dynamic en Pack Dynamic Plus, verdeelt bij sportief rijden naar behoefte het koppel tussen de achterwielen en verbetert zo de trekkracht, de stabiliteit en de dynamiek.
Standaard levendig: de ophanging
De vijfarmige voor- en achterwielophanging in de nieuwe RS 7 Sportback verwerken de krachten in langs- en dwarsrichting onafhankelijk van elkaar. De armen en subframes zijn grotendeels in aluminium gemaakt. Het spoor is vooraan 1.668 millimeter breed en achteraan 1.651 millimeter.
De standaard adaptieve RS-luchtvering met gestuurde schokdemping is specifiek afgestemd op de RS en geeft de nieuwe RS 7 Sportback een topsnelheid van 305 km/u dankzij een nieuwe luchtveermodule met een 50 procent stijvere ijking (met het Pack Dynamic Plus). De sportluchtveren kunnen volgens diverse rijmodi worden ingesteld en bieden ook automatische niveauregeling. In de normale positie staat het koetswerk van de nieuwe RS 7 Sportback 20 millimeter lager dan dat van een Audi A7 Sportback met standaardophanging. Bij snelheden hoger dan 120 km/u zakt het nog eens 10 millimeter. Er is ook een Lift-modus, waarmee de auto 20 millimeter kan worden verhoogd als dat nodig is. De uitgesproken fuseependwarshelling van de RS-sportluchtveren geeft de bestuurder de vrije keuze tussen comfort voor lange afstanden en topprestaties. De optionele RS-sportophanging plus met Dynamic Ride Control (DRC) houdt de RS 7 Sportback nog steviger aan de grond en verbetert het rijgedrag. Steiger-, duik- en rolbewegingen bij een energieke rijstijl worden gevoelig verminderd. Een nieuwe generatie schokdempers met geïntegreerde kleppen biedt een uitgesproken verschil tussen de verschillende Audi drive select-modi.
De progressieve stuurinrichting met sportieve en directe overbrenging is standaard op de nieuwe RS 7 Sportback. De sportieve GT kan als optie worden uitgerust met dynamische vierwielsturing. Die bestaat uit een dynamische besturing op de vooras met oneindig variabele trekgolftandwieloverbrenging en een afzonderlijke achterwielbesturing met spindelaandrijving en spoorstangen. Bij lage snelheden draaien de achterwielen tot vijf graden in de tegengestelde richting van de voorwielen. Daarmee verkleint de draaicirkel met één meter en wordt de RS 7 Sportback dus nog wendbaarder in stadsverkeer en scherpe bochten. Bij middelhoge tot hoge snelheden draaien de achterwielen tot twee graden mee met de voorwielen, zodat de auto stabiel op koers blijft.
De bestuurder kan het karakter van de RS 7 Sportback bepalen dankzij het dynamische rijsysteem Audi drive select. Er staan zes profielen ter beschikking: comfort, auto, dynamic, efficiency en de personaliseerbare RS-specifieke RS1- en RS2-modi, die rechtstreeks kunnen worden geactiveerd via de RS MODE-knop op het stuurwiel. Het Audi drive select-systeem beïnvloedt factoren zoals de motor- en versnellingsbaksturing, de stuurbekrachtiging, de ophanging, de dynamische vierwielsturing, het quattro-sportdifferentieel, de uitlaatkleppen en de manier waarop de automatische airco werkt. In RS2-modus kan de klant de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) met een druk op de knop in sportmodus zetten.
De nieuwe RS 7 Sportback wordt standaard uitgerust met gegoten lichtmetalen 21-duimsvelgen met 10-spaaksdesign en banden in de maat 275/35. Audi Sport biedt als optie RS-specifieke 22-duimsvelgen met 5-V-spaken en 285/30-banden in zilver- of mat titaniumlook, met een glanzende afwerking of met een antracietzwarte glanzende afwerking. De remklauwen van het RS-remsysteem met geventileerde en geperforeerde schijven (420 millimeter vooraan, 370 millimeter achteraan) zijn standaard zwartgelakt en als optie rood. Op de optionele keramische RS-remmen kunnen de klauwen grijs, rood of blauw zijn. De schijven zijn dan 440 millimeter groot vooraan en 370 millimeter groot achteraan. De nieuwe keramische RS-remmen zijn 34 kilo lichter dan hun stalen evenknieën, waardoor het onafgeveerde gewicht vermindert.
De best mogelijke uitrusting: infotainment, rijhulpsystemen, kleuren en materialen
Voor de nieuwe RS 7 Sportback biedt Audi Sport een uitgebreid gamma aan opties voor comfort, connectiviteit en ondersteuning van de bestuurder. De atletische GT combineert genadeloze sportiviteit met onverminderde langeafstandscapaciteiten. De auto ondersteunt de bestuurder in een groot aantal situaties. Er zijn meer dan 30 rijhulpsystemen verkrijgbaar, waaronder de adaptieve afstandsregelaar, kruispuntassistent, Lane Change Warning, Curb Warning en 360-gradencamera’s.
Het kleurengamma van de nieuwe Audi RS 7 Sportback omvat dertien standaard lakkleuren, waaronder de twee RS-specifieke tinten Nardo Grey en Sebring Black met kristaleffect, naast vijf optionele matte lakafwerkingen. De buitenspiegelkappen zijn standaard zwartglanzend of als optie mat aluminium of koetswerkkleur. De flappen, dwarslatten, decoratiestrips, raamkaders en achterste diffuser zijn dankzij drie stylingpacks verkrijgbaar in mat aluminium, zwart of carbon. Bij de zwarte en carbon stylingpacks kunnen de Audi-ringen en RS-logo’s voor- en achteraan op aanvraag worden uitgevoerd in glanzend zwart. Het uitgebreide aanbod van Audi exclusive biedt nog extra personaliseringsmogelijkheden.
De nieuwe Audi RS 7 Sportback zal in het eerste trimester van 2020 beschikbaar zijn bij de Belgische dealers. Hij kost 127.950 euro inclusief btw.
Télécharger le communiqué de presse en format PDF
PDF - 200 Kb
Télécharger le communiqué de presse en format WORD
DOCX - 76 Kb
Het persbericht in PDF-formaat kan u hier downloaden
PDF - 190 Kb
Het persbericht in WORD-formaat kan u hier downloaden
DOCX - 75 Kb