Nog sportiever en veelzijdiger: de tweede generatie van de Audi Q5

Nog sportiever en veelzijdiger: de tweede generatie van de Audi Q5

Donderdag 29 september 2016  

  •  Nieuwe Audi Q5 onthuld op autosalon van Parijs
  •  Commercialisering begin 2017
  • Zes motoren bij de lancering
  • Nieuw: comfortabele luchtvering met demperregeling

Audi presenteert de opvolger van een succesnummer: begin 2017 verschijnt de tweede generatie van de Audi Q5 aan de start. De SUV met de vier ringen verenigt de sportiviteit van een Audi-berline met een veelzijdig karakter en een uiterst praktisch interieur. Of het nu gaat om connectiviteit, efficiëntie of rijbijstandssystemen, de nieuwe Audi Q5 bepaalt eens te meer nieuwe normen in zijn segment.

 

De nieuwe SUV van Audi staat sportief en krachtig op de weg. Het krachtig vormgegeven Singleframe-rooster met massieve omlijsting domineert de aerodynamisch vlakke voorzijde. De koplampen zijn als optie met led- of de bijzonder lichtintensieve Matrix ledtechnologie met dynamische richtingaanwijzers verkrijgbaar.

Typisch Audi: verwijzing naar de quattro-vierwielaandrijving

Het zijaanzicht wordt bepaald door een opmerkelijk gegolfde en sterk gegroefde schouderlijn. De sterk beklemtoonde wielkasten vormen een verwijzing naar de vierwielaandrijving quattro, de ruiten worden begrensd door de vroeg aflopende daklijn. Net als aan de voorzijde benadrukken horizontale lijnen ook achteraan de indruk van breedte en kracht. Ook de achterlichten zijn optioneel met dynamische richtingaanwijzers verkrijgbaar. De kofferklep loopt door rond de C-stijlen, een typisch kenmerk van alle Q-modellen van Audi. De uitlaatpijpen zijn in een diffusor geïntegreerd.

Gewichtsbesparing: tot 90 kg lichter dan de voorganger

4,66 m lang, 1,89 m breed, 1,66 m hoog en een wielbasis van 2,82 m – de nieuwe Q5 groeide in zowat alle opzichten tegenover zijn voorganger. Toch daalde zijn leeggewicht afhankelijk van de motorversie met maximaal 90 kg. Het koetswerk wordt gevormd door een intelligente materiaalmix bestaande uit staalsoorten met ultrahoge trekvastheid en aluminium.

Ook op het vlak van aerodynamica staat de nieuwe Q5 aan de top van zijn klasse. De viercilinderversies scoren dankzij het aerodynamisch gevormde dak een Cw van 0,30. Windgeruis werd tot een minimum gereduceerd, het trillingscomfort is van een hoog niveau – de nieuwe SUV van Audi verwent bestuurder en passagiers met de beste interieurakoestiek in zijn klasse.

Riante ruimte: het interieur

Het interieur biedt ruim plaats aan vijf personen en overtreft het voorgangermodel en de concurrenten op een aantal belangrijke vlakken. De horizontaal gerichte lijnen onderstrepen de indruk van ruimte en comfort, over de volle breedte van het instrumentenbord loopt een driedimensionaal gevormde sierlijst. Het nieuwe concept van de uitrustingslijnen biedt de klant een ruime keuze aan kleuren en materialen.

De nieuwe, uiterst efficiënte klimaatregeling is in twee versies beschikbaar. Een driespakig multifunctiestuur is standaard, optioneel zijn extra functies zoals stuurverwarming mogelijk. Voor de zetels reikt het aanbod tot en met een pneumatische massagefunctie. In het donker zorgt de optionele sfeerverlichting (standaard op design selection) in 30 verschillende kleuren voor aantrekkelijke accenten. De nieuwe Q5 onderscheidt zich door een afwerkingskwaliteit zonder compromissen. De rugleuning van de achterzetels is in drie segmenten gedeeld; naar wens kunnen de achterzetels in de lengte verschoven worden en kan de hellingsgraad van de leuningen worden versteld. Afhankelijk van hun positie biedt de koffer in basisconfiguratie een volume van 550 tot 610 l, dat is 10 l meer dan bij de vorige generatie. Met neergeklapte rugleuning achterin neemt dat volume toe tot 1.550 l. Intelligente oplossingen zoals de standaard variabel vouwbare mat, de optionele sensorbediening van de elektrisch bediende kofferklep en de manuele verlaging van de achterophanging via de optionele luchtvering maken van in- en uitladen kinderspel.

Logische eenvoud: bediening en weergave

De bediening van de nieuwe Audi-SUV is intuïtief en wordt gekenmerkt door drie grote nieuwigheden. De optionele Audi virtual cockpit staat met zijn hogeresolutiescherm van 12,3 inch garant voor een briljante grafische weergave. De bestuurder kan kiezen tussen twee weergavemogelijkheden – een klassieke weergave met grote ronde wijzerplaten en een modus waarin de navigatiekaart of andere informatie domineren. Het eveneens optionele head-updisplay projecteert de belangrijkste informatie op de voorruit.

Als hoofdelement voor de bediening fungeert de MMI-terminal in de middenconsole. Bij het topinfotainmentsysteem, MMI Navigatie plus met MMI touch en 8,3 inch-display is in het oppervlak van de draai-/drukschakelaar een touchpad geïntegreerd. Die herkent handschrift en gebaren die bijvoorbeeld ook bij smartphones of tablets gebruikt worden, zoals om in en uit te zoomen. Indien de nieuwe Q5 is uitgerust met een automatische versnellingsbak, krijgt hij de grotere MMI all-in-touch inclusief haptische feedback aan boord.

Audi-navigatie: 'Persoonlijke Routeassistentie'

De nieuwe Audi Q5 beschikt net zoals de Q7 en A4 over de zelflerende 'Persoonlijke Routeassistentie'. Indien de klant de functie geactiveerd heeft, dan leert het navigatiesysteem de regelmatig gereden routes en bezochte bestemmingen en linkt die aan de vertrekplaats en het tijdstip.

Zolang het actief is, leert het systeem uit het gedrag van de bestuurder en doet hem op basis daarvan bij de volgende rit voorstellen voor een geoptimaliseerde routeplanning – en dat zelfs bij uitgeschakelde routegeleiding. Het navigatiesysteem houdt daarbij rekening met de drie meest waarschijnlijke bestemmingen en houdt behalve met de aankomsttijd ook rekening met de huidige verkeersdrukte. Zo stelt het de gebruiker in bepaalde omstandigheden bijvoorbeeld voor om de navigatie in te schakelen, zodat alternatieve routes berekend kunnen worden. De bestuurder kiest zelf of hij de functie al dan niet inschakelt. Hij heeft bovendien ook de mogelijkheid om opgeslagen bestemmingen te wissen. Indien de functie uitgeschakeld is, dan slaat het systeem de bestemmingen niet op en houdt het geen rekening met gewiste doelen of gereden routes.

Online via LTE: MMI Navigatie plus

Met de Audi connect-component integreert de MMI Navigatie plus een LTE-module en een WLAN-hotspot, zodat de inzittenden met maximaal acht toestellen tegelijk online kunnen gaan. Audi connect maakt door middel van een vast geïntegreerde simkaart, de Audi connect SIM inclusief onbegrensd dataforfait, het comfortabel gebruik van talrijke Audi connect-diensten in Europa mogelijk zonder roamingkosten. Voor de WLAN-hotspot zijn naar wens aantrekkelijk geprijsde datapakketten inclusief EU-roaming verkrijgbaar.

De gratis Audi MMI connect-app creëert een verbinding tussen auto en smartphone of smartwatch en biedt extra diensten. Daartoe behoren de mogelijkheid om belangrijke voertuiggegevens van op afstand te raadplegen, online mediastreaming en de overname van de smartphoneagenda op de MMI.

Rijbijstands- en veiligheidssystemen

Ook op het vlak van rijbijstandssystemen staat de nieuwe Audi Q5 met zijn hoogtechnologische oplossingen aan de top van het segment. Door hun intelligente onderlinge samenwerking vormen die systemen een volgende stap op de weg naar autonoom rijden. Ze zijn in drie pakketten onderverdeeld: Tour, Stad en Parkeren.

De predictieve efficiëntieassistent helpt de bestuurder om brandstof te besparen met gerichte informatie over de nabije omgeving. De adaptieve snelheidsregelaar (ACC) inclusief fileassistent kan in langzaamrijdend verkeer de besturing van het voertuig gedeeltelijk overnemen. De Audi active lane assist helpt om op de rijstrook te blijven. De afstandsweergave waarschuwt indien een bepaalde veiligheidsafstand tot voorliggers niet gerespecteerd wordt.

De ondersteuning bij dwarsend verkeer achteraan, de uitstapwaarschuwing, de uitwijkassistent en de afdraaihulp zijn andere nieuwigheden die een belangrijke bijdrage leveren aan de veiligheid. Hetzelfde geldt voor de pre sense-systemen – Audi pre sense city, dat waarschuwt voor voetgangers en voertuigen en binnen de limieten van het systeem automatisch een noodstop inleidt, behoort tot de standaarduitrusting. De parkeerhulp, de cameragebaseerde verkeersbordenherkenning en de afdaalhulp vervolledigen het aanbod.

Sterk zestal: de TDI- en TFSI-motoren

De nieuwe Audi Q5 verschijnt in Europa aan de start met keuze uit zes krachtige en efficiënte motoren, vijf TDI's en een TFSI. Die wonnen tot 20 kW (27 pk) aan vermogen, terwijl hun brandstofverbruik duidelijk daalde. Vooral de 2.0 TDI-motoren in de nieuwe Q5, met een vermogen van 100 kW (136 pk), 110 kW (150 pk), 120 kW (163 pk) of 140 kW (190 pk) zijn uiterst efficiënt.

De beide topmotorversies combineren indrukwekkende kracht met efficiëntie. De verder ontwikkelde 2.0 TFSI levert voortaan 185 kW (252 pk), maar neemt desondanks genoegen met gemiddeld 6,8 liter benzine per 100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 154 g/km. De eveneens grondig herziene 3.0 TDI ontwikkelt 210 kW (286 pk) en 620 Nm koppel.

Veelzijdig en efficiënt: de krachtoverbrenging

De aandrijflijn van de nieuwe SUV werd compleet nieuw ontwikkeld; dat geldt ook voor de manuele zesversnellingsbak, de zeventraps S tronic en de achttraps tiptronic (enkel beschikbaar voor de 3.0 TDI). De automatische versnellingsbakken zijn uitgerust met een vrijloopfunctie om brandstof te besparen. De bestuurder kan zelf schakelen via de keuzehendel of de schakelpeddels aan het stuur, in beide gevallen verloopt de signaaloverdracht elektronisch.

De nieuwe quattro-aandrijflijn met ultra-technologie is standaard aan boord voor de 2.0 TDI met 120 kW (163 pk) en 140 kW (190 pk) en voor de 2.0 TFSI met 185 kW (252 pk); voor de diesel met 110 kW (150 pk) is ze als optie verkrijgbaar. De quattro met ultra-technologie koppelt de achterwielaandrijving telkens af wanneer ze niet nodig is, en schakelt ze indien nodig proactief weer in. Het nieuwe concept verhoogt de efficiëntie zonder toegevingen op het vlak van trekkracht en rijdynamiek.

Zowel bij de voorwielaandrijving als bij de quattro zorgt de individuele koppelherverdeling per wiel voor de final touch op het vlak van handling. Deze intelligente softwareoplossing zorgt op elk moment voor een dynamische, precieze en gecontroleerde rijervaring. Voor de V6 TDI levert Audi optioneel het sportdifferentieel op de achteras, dat de aandrijfkracht situatieafhankelijk tussen de achterwielen verdeelt en zo voor maximale rijdynamiek zorgt – nog een nieuwigheid in de modelreeks en in het hele segment.

Schijnbare tegenstellingen hand in hand: het onderstel

De nieuwe Audi Q5 garandeert een sportief en tegelijk comfortabel rijgedrag en verenigt zo twee schijnbaar tegengestelde eigenschappen. De basis daarvoor wordt gelegd door de nieuw ontwikkelde ophanging met vijf armen per wiel en de eveneens nieuwe elektromechanische stuurinrichting. Als optie is er de dynamische stuurinrichting, waarvan de overbrengingsverhouding varieert in functie van de snelheid en de stuurhoek.

Voor de vering en demping zijn er twee optionele mogelijkheden. Het onderstel met demperregeling biedt tal van mogelijke instellingen tussen comfort en dynamiek, die de bestuurder via Audi drive select kan selecteren.

De nieuwe adaptive air suspension kan behalve de aanpassing van de dempers ook de rijhoogte in vijf stappen aanpassen. Beide systemen zijn net zoals het sportdifferentieel op de Audi Q5 3.0 TDI in een nieuwe centrale regeleenheid voor het onderstel geïntegreerd.

Via de standaard Audi drive select, dat verschillende componenten beïnvloedt, kan de bestuurder tot zeven rijmodi selecteren. Door de twee nieuwe modi lift/offroad en allroad komt het offroadkarakter van de Audi Q5 optimaal naar voren. Standaard staat de nieuwe SUV van Audi op lichtmetalen 17-duimsvelgen.

De nieuwe Audi Q5 zal in een nieuw gebouwde fabriek in Mexico van de band rollen. Vanaf begin 2017 staat hij in België in de showrooms.

 

Sofie Luyckx PR Officer Audi Belgium at D'Ieteren - Audi Import
Thomas De Meûter PR Manager Audi Belgium at D'Ieteren - Audi Import