Elektrisch reizen: met de Audi e-tron naar de noordpoolcirkel

Elektrisch reizen: met de Audi e-tron naar de noordpoolcirkel

Met een elektrische wagen van België naar de noordpoolcirkel en terug ... Voor veel mensen zal het klinken als een onmogelijke opdracht maar schrijfster Lieselot De Brauwer en fotograaf Nico Babot gingen de uitdaging aan. Met de e-tron, Audi's eerste volledig elektrische wagen, bereikten ze hun doel met verrassend gemak.

De komende jaren zullen elektrische wagens steeds meer ingeburgerd raken. Terwijl ze voor veel mensen een bewuste ecologische keuze zijn, roepen ze bij anderen ook praktische vragen op. Waar kan ik laden? Heeft de wagen voldoende rijbereik voor mijn dagelijkse verplaatsingen? En kan ik ermee op vakantie?

Die laatste vraag intrigeerde ook Lieselot De Brauwer en Nico Babot. Niet onlogisch nu vliegreizen steeds meer onder vuur liggen en de trein vaak een duur alternatief is. Om de haalbaarheid van elektrisch reizen te onderzoeken, viel de keuze op een avontuurlijke bestemming: de noordpoolcirkel. Zo'n uitdaging vraagt natuurlijk om een wagen die zich zonder problemen van die taak kan kwijten. De Audi e-tron leent zich met zijn 95 kWh grote batterijpakket, 150 kW snellaadcapaciteit en indrukwekkend energierecuperatievermogen uitstekend voor dit avontuur. Tel daarbij de ruime koffer en de serene stilte tijdens het rijden en de Audi e-tron ontpopt zich tot de perfecte reiswagen. De e-tron wordt bovendien CO2-neutraal gebouwd bij Audi Brussels, waardoor zijn totale ecologische voetafdruk bijzonder klein is.

Zes landen, zes dagen

Bijna 3.000 kilometer scheiden Brussel van de noordpoolcirkel. Om er te geraken, doorkruisten Lieselot en Nico in zes dagen niet minder dan zes landen: België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen. Het is een uitdaging die veel mensen nooit zullen aangaan, maar de Audi e-tron maakte de reis wel bijzonder aangenaam.

De eerste kilometers met de Audi e-tron waren meteen ook de eerste aan het stuur van een elektrische wagen tout court voor Lieselot . Toch vergde het elektrisch rijden weinig aanpassingen. Het invoeren van de elektrische laadstops onderweg had nauwelijks invloed op de planning die sowieso komt kijken bij een lange reis als deze, mede dankzij het grote rijbereik van de Audi e-tron en de hulp van gespecialiseerde reisplanners en apps.

"Toen we na drie dagen rijden zagen dat onze planning goed was en zelfs te voorzichtig, begonnen we oplaadpunten over te slaan. Onze kennis en vertrouwen nam toe naarmate we reisden", aldus Lieselot.

Lieselot en Nico gebruikten tijdens hun reis de Audi e-tron Charging Service kaart die toegang geeft tot 90.000 openbare laadstations in 16 Europese landen en een zorgeloze laadervaring verzekert. Een andere aanrader is de myAudi app, waarmee men vanop afstand het laden kan beheren. De app kan ook gebruikt worden om ervoor te zorgen dat de Audi e-tron de ideale temperatuur heeft bij het vertrek. De wagen gebruikt daarbij stroom van het laadstation zodat het rijbereik van de batterij niet nodeloos wordt aangesproken.

Snelladen en energierecuperatie

Lieselot : "Onze eerste laadbeurt was in Nederland, bij een snellaadpunt. De batterij van de Audi e-tron had nog 30% over, maar ‘better safe than sorry’. In amper 15 minuten sprong het laadniveau van 30% naar 80%. Snelladers kunnen de e-tron laden met een capaciteit van 150 kWh en maken het opladen ongelooflijk vlot."

Over de totale reis naar de noordpoolcirkel en terug naar Brussel toonde de Audi e-tron zich als de perfecte kilometervreter. De teller stond aan het einde van de reis op 6.694 kilometer, wat met een gemiddeld stroomverbruik van 25,7 kWh per 100 km neerkwam op 40 laadbeurten. De langste rit op één enkele batterijlading bracht het duo 401 km ver. Combineer die grote afstanden per laadbeurt met de laadsnelheid die de wagen aankan en je beseft dat de totale reistijd met de Audi e-tron amper verschilt van de reistijd inclusief pauzes van een wagen met verbrandingsmotor.

Het verbruik is afhankelijk van heel wat factoren zoals temperatuur, rijsnelheid en reliëf van het landschap. Zo vergde de rit op de onbegrensde Duitse snelwegen, waar het duo de 300 kW totaalvermogen van de Audi e-tron de vrije loop liet, meer energie van de batterij. Ook bergop rijden heeft wat meer impact op het rijbereik maar tijdens het bergaf rijden wordt die energie ook teruggewonnen. Het Predictive Efficiency Assist-systeem in de Audi e-tron zorgt bovendien in alle omstandigheden voor een optimale energierecuperatie. De wagen kan tot 70% van de gebruikte energie recupereren tijdens het afremmen, wat ervoor zorgt dat het tot 30 % bijdraagt aan het rijbereik van de elektrische SUV.

Genieten

Hoewel de noordpoolcirkel bereiken het hoofddoel was, werd de reis opgevat als één lange sightseeingtrip.

Lieselot: "We wilden genieten van de landen waar we door reden. We deden deze trip niet om uren in de wagen te zitten, maar om te tonen dat men op reis kan gaan met een elektrische wagen."

De Audi e-tron zelf was trouwens ook een bezienswaardigheid.

"We werden onderweg veel aangesproken, want de krachtige en volledig elektrische SUV is een echte blikvanger. Bovendien was hij nog maar net beschikbaar, dus veel mensen waren nieuwsgierig en wilden meer te weten komen over de wagen", aldus Lieselot .

Eindbestemmingsland Noorwegen is in Europa koploper op het gebied van elektrische wagens. Inwoners betalen er geen btw op elektrische wagens en zijn vrijgesteld van wegentol. Voor elektrische wagens zijn ferry’s eveneens goedkoper en als men met minstens twee personen in de wagen zit, mag men gebruik maken van de busbanen. De Audi e-tron kon ook daar dus rekenen op extra aandacht. 

Dag 6 was D-day, de dag dat Lieselot en Nico de noordpoolcirkel bereikten.

"We kregen de glimlach niet van ons gezicht. We zijn gewoonweg van België tot aan de noordpoolcirkel gereden met een elektrische wagen … En het was eigenlijk verrassend gemakkelijk. De Audi e-tron heeft goed werk geleverd en heeft ons er vlotter dan verwacht gebracht. Het opladen voelde nooit aan als een last. Elke laadstop dronken we een koffie, hielden we een sanitaire stop of aten we wat. Het opladen van de wagen was in vele gevallen sneller dan dat wij onze koffie opdronken. Ondanks de vele kilometers was het een comfortabele reis", concludeert Nico.

 

 

Het persbericht in PDF-formaat kan u hier downloaden. A19-28N - North Pole (3p).pdf - 55 KB Télécharger le communiqué de presse en format PDF. A19-28F - North Pole (3p).pdf - 55 KB Télécharger le communiqué de presse en format WORD. A19-28F - North Pole.docx - 72 KB Het persbericht in WORD-formaat kan u hier downloaden. A19-28N - North Pole.docx - 71 KB
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium at D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium at D'Ieteren - Audi Import

 

 

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg