Een niveau hoger: nieuwe editie van de Audi Q7
- Krachtiger: nieuw design met duidelijke SUV-kenmerken en prestigefactor
- Dynamischer: actieve rolstabilisatie, luchtvering en vierwielsturing
- Geavanceerder: aanraakbedieningsconcept, HD Matrix-laserverlichting en mild hybrid 48V-technologie
De Audi Q7 krijgt een globale update, zowel visueel als technisch. De grote SUV pakt uit met het nieuwe design van de Q-familie en biedt naast zijn superieure binnenruimte ook een voortreffelijk rijgedrag en uitmuntend comfort. De mild hybrid-technologie, het digitale bedieningsconcept en de HD Matrix-ledkoplampen met laserlicht, zijn slechts enkele van zijn opvallende kenmerken. De nieuwe Audi Q7 zal half september zijn intrede maken bij de Belgische verdelers.
Robuuste uitstraling: het exterieurdesign
De Audi Q7 pakt uit met de kenmerkende SUV-elementen van de huidige vormtaal. Hij draagt het grote achthoekige Singleframe-rooster, met zes verticale lamellen die de structuur bepalen. Daardoor ziet de SUV er nog krachtiger uit. De tweedelige luchtinlaten opzij hebben een veel expressievere lijn, net zoals de drempelzone, die de grote bodemvrijheid en dus de offroadcapaciteiten van de grote SUV onderstreept. De koplampen, optioneel met HD Matrix-ledtechnologie met Audi-laserlicht, benadrukken met hun vormgeving en lichtsignatuur de breedte van het grote model. Op de gerestylede achterkant creëert een opvallende chroomstrip de visuele verbinding tussen de platte achterlichten met hun technisch ogende tekening, waardoor de horizontale koetswerklijn wordt doorgetrokken. De designers verfijnden de look met strakke, vlakke oppervlakken, die de hele breedte van de auto beslaan, met name ter hoogte van de nummerplaat. De Audi Q7 oogt nog markanter met het optionele S line-koetswerk: een lip in de voorbumper, sportief geaccentueerde bodembescherming achteraan, een volledig gelakte afwerking en 19-duimsvelgen zijn hier standaard.
Sportief op de weg, krachtig ernaast: de ophanging
Audi heeft de dynamische aspecten van de Q7 aanzienlijk verbeterd. De elektromechanische actieve rolstabilisatie is optioneel verkrijgbaar op de grote SUV. Verstelbare stabilisatoren beperken de koetswerkbewegingen op oneffen wegen rechtuit. Bij een sportieve rijstijl ligt de focus op optimale rolcompensatie; de neiging van de auto om over te hellen in de bocht wordt aanzienlijk ingeperkt. De geoptimaliseerde vierwielsturing, waardoor de achterwielen maximaal vijf graden in tegengestelde richting kunnen draaien, is eveneens als optie te verkrijgen.
Dankzij de combinatie van deze twee hoogtechnologische systemen is de Audi Q7 wendbaar, nauwkeurig en levendig in stadsverkeer en haarspeldbochten. Daarentegen gedraagt de Q7 zich als een zeer comfortabele, stabiel rijdende SUV met uitstekend rijcomfort op snelwegen, in het bijzonder in combinatie met de adaptieve luchtvering. Die beschikt ook over een variabele bodemvrijheid en bereidt de Audi Q7 met zijn standaard quattro-aandrijving voor op terrein buiten de gebaande paden. De relevante offroadmodus worden geselecteerd via het Audi drive select-systeem met zeven profielen. Luchtvering is als optie te verkrijgen op de Q7. Het S line-koetswerkpack omvat de iets hardere sportversie van de adaptieve luchtvering, die de rijhoogte met 15 millimeter verkleint in vergelijking met het klassieke luchtveringsysteem.
Mild hybrid-technologie standaard: de aandrijflijn
Alle motoren in de Audi Q7 zijn gekoppeld aan een tiptronic met acht verhoudingen en de permanente vierwielaandrijving. Bij de marktintroductie in september is er keuze tussen twee dieselmotoren. Kort daarna wordt het gamma uitgebreid met een benzineversie, gevolgd door een plug-inhybride. De standaard mild hybrid-technologie speelt een grote rol in de efficiëntie van de motoren. In reële omstandigheden kan deze technologie voor de klant een brandstofbesparing tot 0,7 l/100 km opleveren. Zijn centrale onderdeel, de alternator-starter met riemaandrijving (BAS), voedt een elektrisch hoofdsysteem van 48 volt waarin een compacte lithium-ionbatterij de energie opslaat. Tijdens het remmen kan het BAS-systeem tot 8 kW vermogen recupereren en terugvoeren naar de batterij. Als de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt bij snelheden tussen 55 en 160 km/u, recupereert de Audi Q7 energie, rolt hij in vrijloop uit of freewheelt hij gedurende maximaal 40 seconden met de motor uitgeschakeld. Het BAS-systeem schakelt de motor opnieuw in zodra het gaspedaal wordt ingedrukt, en doet dit sneller en zachter dan een gewone starter. Het stop-startbereik begint bij 22 km/u.
Luxueuze lounge: het interieur
Zowel in vijf- als in zevenzitsconfiguratie combineert de Audi Q7 immens prestige met alledaagse functionaliteit. Met zijn nieuwe design is de grote SUV nu 11 millimeter langer geworden, tot 5.063 millimeter. Hij is 1.970 millimeter breed en 1.741 millimeter (inclusief dakantenne) hoog. De Audi Q7 overtreft zijn rechtstreekse concurrenten qua interieurlengte, hoofdruimte en breedte op ellebooghoogte, zowel voor- als achterin. Een groot aantal opbergvakken, een nieuw compartiment in het dashboard en het hoge laadvermogen bieden functionele gebruikswaarde. Afhankelijk van de stand van de achterste rugleuningen is de bagageruimte in de vijfzitsversie 865 tot 2.050 liter groot, in het laatste geval met een vlakke laadvloer. Een elektrische achterklep is standaard; voetgestuurde gebarenbediening is beschikbaar als optie. Optioneel biedt Audi ook de achterbank ‘plus’ aan – de drie stoelen kunnen allemaal apart naar voren/achteren verschoven worden en de hoek van de rugleuning is verstelbaar – evenals een derde zitrij met twee elektrisch neerklapbare stoelen.
De cockpitarchitectuur harmonieert perfect met het nieuwe, digitale bedieningsconcept, dat twee grote aanraakschermen omvat. Die bieden haptische en akoestische feedback bij het klikken op de aanraakbedieningselementen. Wanneer het wordt uitgeschakeld, schuift het bovenste scherm bijna onzichtbaar weg in het grote zwarte decoratieve oppervlak. Alle elementen kregen een logische opstelling, van de vlakke ventilatielijst tot de brede console op de middentunnel.
Comfort uitrustingsopties zijn onder meer de automatische airconditioning met vier zones, een bekrachtigingsfunctie om de deuren stil te sluiten, het Bang & Olufsen 3D Advanced Sound System en het luchtkwaliteitspack met parfumering en ionisator. Opvallende keuzemogelijkheden zijn de op maat gemaakte contourzetels met talloze verstelfuncties en de S sport plus-zetels, allebei verkrijgbaar met klimaatregeling en massagefunctie.
Hoogwaardige connectiviteit: Audi connect en assistentiesystemen
Het MMI Navigation plus biedt eersteklas connectiviteit. Het omvat LTE Advanced, een wifihotspot, spraakbediening en het uitgebreide Audi connect-aanbod. Dit laatste gaat van online verkeersinformatie en navigatie met Google Earth tot hybride radio. Alexa, de cloudgebaseerde spraakassistent van Amazon, die is geïntegreerd in het MMI-bedieningssysteem, is eveneens nieuw, maar momenteel nog niet beschikbaar in België. Hetzelfde geldt voor de Car-to-X-service Traffic Light Information, die gefaseerd wordt uitgerold in een select aantal Europese steden. Door in verbinding te staan met de stedelijke infrastructuur kan het voertuig via een server informatie ontvangen van de centrale verkeerslichtcomputer, zodat de bestuurder zijn snelheid kan aanpassen aan de volgende groenlichtfase. De volledig digitale Audi virtual cockpit met het optionele head-updisplay beveelt een specifieke snelheid aan en geeft de resterende tijd aan tot de volgende groenlichtfase bij stilstand voor een rood licht. Zo draagt het systeem bij tot een anticiperende en efficiënte rijstijl evenals een vlottere verkeersstroom.
De adaptieve Cruise Assist, die functies combineert van de adaptieve snelheidsassistent, fileassistent en actieve rijstrookassistent, vermindert de werklast van de bestuurder, vooral tijdens lange ritten. In combinatie met de efficiëntie-assistent doet hij de Audi Q7 vertragen of versnellen om te anticiperen op de omstandigheden verderop. Ook de Emergency Assist is nieuw: wanneer de bestuurder niet reageert, brengt het systeem de auto tot stilstand en neemt het beschermende en noodmaatregelen. Deze functie is actief in ondersteunende en manuele rijmodi.
A19-24N - Q7 (3p).pdf
PDF - 350 Kb
A19-24N - Q7.docx
DOCX - 73 Kb
A19-24F - Q7 (4p).pdf
PDF - 417 Kb
A19-24F - Q7.docx
DOCX - 73 Kb