Een bestseller wordt nog beter: Audi onthult nieuwe look voor de Q5
- Scherper design met een nog sterkere Q-identiteit
- Achterlichtcluster met nieuwe digitale OLED-technologie
- Nieuwe aanraakbediening voor MMI
- Exclusieve edition one-versie
De Audi Q5 is op de Europese markten ondertussen al jarenlang een van de bestverkochte SUV’s in het premium midsize-segment. Vandaag heeft Audi hem nog beter en aantrekkelijker gemaakt. De geoptimaliseerde Q5 combineert een sportief karakter met uitstekende dagelijkse bruikbaarheid en biedt een brede waaier aan infotainment- en rijhulpopties. Het aangescherpte koetswerkdesign van dit bijzonder succesvolle model benadrukt de Q-identiteit en pakt als eerste ter wereld uit met een achterlichtcluster met digitale OLED-technologie.
Het koetswerkdesign: Audi Q-designtaal nu nog meer onderscheidend
De sterke Q-identiteit kenmerkt het koetswerk van de Audi Q5 dat kracht, robuustheid en veiligheid uitstraalt. Bij het bedenken van de update voor het exterieur hebben de designers van Audi deze ‘look and feel’ nog benadrukt met een reeks onderscheidende details. De achthoekige Singleframe is nu lager en oogt breder dan voordien. De zijdelingse luchtinlaten werden hoger geplaatst en worden voortaan gestructureerd door rechthoekige inzetstukken. Het bovenste deel van de ledkoplampen kreeg een nieuwe signatuur voor de dagrijlichten. Langszij oogt de Q5 voortaan lichter met meer bodemvrijheid dankzij een hertekende zijschortbekleding. Achteraan bevinden zich een nieuw bekledingselement tussen de lichtblokken en een nieuwe diffuserinzet met een horizontale vin. Naast de standaarduitvoering zijn er nog twee optionele designlijnen. De advanced line heeft verchroomde verticale ribben in de Singleframe en de beschermplaten onder de voor- en achterbumper zijn zilverkleurig in plaats van zwart. De S line brengt een sportief honingraatmotief in de Singleframe en een chroomstrip rond de achterdiffuser.
Twee van de twaalf beschikbare kleuren zijn nieuw: District Green en Ultra Blue. Als optie is het Black Trim Pack verkrijgbaar.
Het interieurontwerp: zachte aanrakingen en eersteklaskwaliteit
De horizontale nadruk van het interieurontwerp geeft een gevoel van ruimte en lichtheid. De sculpturale en elegante boog van de decoratiestrip scheidt de onderste en bovenste delen van het dashboard en het brandpunt wordt gevormd door het nieuwe vrijstaande MMI-aanraakscherm met akoestische feedback. De voormalige draai-drukknop op de middenconsole is verdwenen en zijn plaats wordt nu ingenomen door een opbergvak.
Q5-klanten kunnen kiezen uit drie interieurafwerkingen: basis, design selection en S line. Die kunnen naar wens worden gecombineerd met de designlijnen voor het koetswerk. Het design selection-interieur is standaard uitgerust met het omgevings- en sfeerverlichtingspack, dat bestaat uit een reeks lichteffecten die Audi’s kenmerkende vakmanschap perfect versterken.
Wereldpremière: digitale OLED-technologie in de achterlichten van de Audi Q5
Voor het eerst ooit is in de verbeterde Q5 OLED-verlichtingstechnologie van de nieuwe generatie verkrijgbaar. OLED’s zijn extreem efficiënte organische lichtgevende diodes die een homogeen lichtoppervlak creëren. De optionele OLED-achterlichten zijn opgesplitst in drie tegels van elk zes segmenten, waardoor Audi-designers en -ontwikkelaars verschillende lichtdesigns en -signaturen kunnen creëren op basis van één stuk hardware.
“Naast een perfect contrast zijn andere voordelen van OLED een sterke homogeniteit en een minimale onderbreking tussen de segmenten,” verklaart Stephan Berlitz, hoofd ontwikkeling lichtinnovatie bij Audi. “Met de toekomst in het achterhoofd is digitale OLED de perfecte technologie om een gepersonaliseerd lichtdesign te bouwen, met een hoge mate van precisie en een grote variatie. Deze technologie biedt allerlei soorten mogelijkheden voor verdere ontwikkeling”.
Bij het bestellen van een Q5 kan de klant kiezen uit drie achterlichtsignaturen, waarbij elke signatuur zijn eigen specifieke designs heeft voor de coming- en leaving-homefunctie. Wanneer het Audi drive select in ‘dynamic’ wordt geschakeld krijgen de lichten nog een andere signatuur. Het OLED-achterlichtcluster is bovendien uitgerust met nabijheidssensoren: wanneer een weggebruiker een geparkeerde Q5 langs achteren op minder dan 2 meter nadert lichten de OLED-segmenten op. Wanneer de Q5 begint te rijden, keert hij terug naar zijn oorspronkelijke lichtsignatuur. Het volledige spectrum van de OLED-achterlichten wordt afgerond door dynamische richtingaanwijzers. De basisuitrusting van de Q5 bestaat voortaan uit ledkoplampen en als optie zijn matrixledkoplampen verkrijgbaar. Hun intelligente adaptieve lichtbundel biedt meer veiligheid en comfort zonder andere weggebruikers te verblinden.
Ruim en variabel: afmetingen en binnenruimte
Met zijn 4,68 meter is de hertekende Audi Q5 nu 19 millimeter langer, in de eerste plaats dankzij dikkere bumpers. Zijn breedte (exclusief buitenspiegels) van 1,89 meter en hoogte van 1,66 meter blijven ongewijzigd. De wielbasis van 2,82 meter maakt ruime binnenmaten mogelijk. Audi’s verschuifbare achterbank plus met verstelbare rugleuningen is als optie verkrijgbaar. Wanneer die is gemonteerd is de bagageruimte 550 tot 1.550 liter groot. Een variabele plooibare vloermat is standaard en een gemotoriseerde kofferklep is een optie. Dankzij zijn intelligente materialencombinatie heeft de Q5 een van de lichtste koetswerkstructuren in het segment terwijl zijn Cx-waarde van 0,30 een van de beste in zijn categorie is. Een verfijnde aerodynamische akoestiek maakt het interieur uitzonderlijk stil.
Bediening, infotainment en Audi connect: eersteklas connectiviteit
Achter de nieuwe bedieningsopstelling in de gemoderniseerde Audi Q5 schuilt een nieuwe hoofdeenheid: de derde generatie van het Modulaire Infotainmentplatform MIB 3. Dat biedt tien keer zo veel rekenvermogen als zijn voorganger, het MIB 2.
De basis is een conventioneel dashboard met een centraal opgesteld bestuurdersinformatiesysteem. De topversie is het Audi virtual cockpit plus, een 12,3 duim groot hogeresolutiescherm met drie verschillende lay-outs. De bestuurder bedient de schermen via het multifunctionele stuurwiel. Als optie is ook een head-updisplay verkrijgbaar.
Het centrale MMI-aanraakscherm van 10,1 duim is standaard in de Q5. Zijn menustructuur met vlakke hiërarchie maakt hem extreem gebruiksvriendelijk en hij kan worden doorzocht met vrije tekstinvoer. De bestuurder kan tekens en letters manueel invoeren of met de spraaksturing, die een brede waaier aan dagelijks gebruikte termen begrijpt. In combinatie met het MMI navigation plus-infotainmentsysteem met Audi connect navigation & infotainment heeft de spraaksturing toegang tot de cloud voor nog meer flexibiliteit.
De Audi connect online-diensten verbinden de Audi Q5 nauw met het internet en de verkeersinfrastructuur. Het navigatiesysteem biedt satellietbeelden van Google Earth in hoge resolutie, rijstrookspecifieke informatie over de verkeersdoorstroming en verkeersvoorspellingen. Digitale radio DAB+ is standaard terwijl Amazon Alexa toegang geeft tot duizenden vaardigheden van Alexa. De car-to-x-diensten die Audi connect biedt maken het rijden nog meer ontspannend door bijvoorbeeld te helpen met de zoektocht naar parkeerplekken langs de weg of door in sommige steden met de verkeerslichten te communiceren om ‘op de groene golf te surfen’. De myAudi-app verbindt de smartphone van de gebruiker met de auto.
Een breed assortiment aan persoonlijke instellingen, van vaak gekozen navigatiebestemmingen over zetelposities tot voorkeuren rond de airconditioning, kunnen worden opgeslagen in zes gebruikersprofielen. De gegevens worden opgeslagen in het myAudi-klantenportaal in de cloud, waar het voor elke geautoriseerde gebruiker toegankelijk is in elke Audi met de benodigde uitrusting.
On demand-functies: kunnen op elk moment na aankoop worden aangeschaft
Een belangrijk element in de gemoderniseerde Audi Q5 is ‘functions on demand’ waarmee klanten functies, zoals het MMI navigation plus of de Audi smartphone interface, kunnen aanschaffen na de aankoop van de wagen wanneer ze dat wensen. Dat gaat via de myAudi smartphone-app of het myAudi-onlineportaal. De opties worden dan van op afstand geactiveerd via een gsm-databundel. Er is keuze uit drie gebruiksperiodes: een maand, een jaar of zonder einddatum.
Aandrijving: krachtige prestaties, lage uitstoot
De gemoderniseerde premium-SUV komt in Europa op de markt als Audi Q5 40 TDI (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 5,4-5,3; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 143-139). Zijn krachtige 2.0-viercilinderdiesel ontwikkelt 150 kW (204 pk) en 400 Nm aan koppel. Zijn aluminium carter weegt ongeveer 20 kilo minder dan die van de vorige motor, terwijl de krukas zo’n 2,5 kilo lichter is.
Het mildhybride systeem (MHEV) draagt bij aan het lage brandstofverbruik. Een riemaangedreven starter-generator (BSG) voedt het elektrische systeem van 12 volt, dat een compacte lithium-ionbatterij gebruikt. Het BSG recupereert remenergie en slaat die op in de batterij. Het MHEV-systeem maakt dat de Audi Q5 kan uitrollen met uitgeschakelde motor en dat de start-stopfunctie werkt bij snelheden lager dan 22 km/u. Dit alles leidt tot een brandstofbesparing van ongeveer 0,3 l/100 km. De Audi Q5 40 TDI trekt op van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden en haalt een topsnelheid van 222 km/u.
De krachtige dieselmotor is niet enkel efficiënt, maar ook schoon: hij voldoet aan de vereisten van de jongste Euro 6d-ISC-FCM-uitstootnorm en EU 6 AP. De uitstoot van stikstofoxiden is significant gereduceerd dankzij een nieuw twin-dosing SCR-systeem met tweevoudige AdBlue-inspuiting. De ureumoplossing wordt voor de twee katalytische SCR-omvormers in serie opgesteld. Na de lancering van de gemoderniseerde Q5 volgen nog meer motorvarianten: twee andere vermogensversies van de TDI-viercilinder, een V6 TDI en twee 2.0-viercilinder TFSI-motoren. De succesvolle Q5 TFSI e met plug-inhybride aandrijving zal ook weer in twee vermogensversies verkrijgbaar zijn.
In de Audi Q5 40 TDI stuurt een zeventraps S tronic de motorkracht naar de quattro-vierwielaandrijving met ultra-technologie, die ook bijdraagt aan de efficiëntie. Onder normale omstandigheden gaat alle kracht naar de voorwielen. Wanneer aandrijving op alle wielen vereist is, bijvoorbeeld bij gladde omstandigheden of bij dynamisch rijden, verbinden twee koppelingen de achterwielen in fracties van een seconde met de aandrijflijn. In veel situaties gebeurt dit zelfs voorspellend. Dit systeem laat niets te wensen over op het vlak van trekkracht of prestaties.
Het onderstel: nog meer comfort en levendigheid
Sportief en comfortabel tegelijk: het evenwichtige onderstel is de grote kracht van de Q5. De meerarmige ophanging voor- en achteraan is uitzonderlijk licht en verbetert zo niet enkel het rijgedrag maar ook de efficiëntie. Als optie is de Q5 verkrijgbaar met Audi’s dynamic steering, dat zijn overbrengingsverhouding met tot 100 procent kan wijzigen in functie van de snelheid en de stuurhoek.
Q5-klanten kunnen uit vier onderstelopties kiezen. De sportophanging biedt een alternatief voor de standaard ophanging. De standaard ophanging met stalen veren is ook verkrijgbaar met gestuurde schokdempers en biedt een brede spreiding tussen comfortabel en dynamisch. Naast de gestuurde schokdempers kan de adaptieve luchtvering ook de bodemvrijheid van het koetswerk in vijf trappen instellen, waardoor ze uitzonderlijk goed bij de Q5 past.
Het Audi drive select-rijgedragsysteem, dat de eigenschappen van verschillende technische componenten beïnvloedt, maakt deel uit van de standaarduitrusting. De bestuurder kan uit tot zeven profielen kiezen, waaronder off-road en all-road (met luchtvering). De afdaalhulp biedt ondersteuning op steile hellingen. De Audi Q5 rijdt standaard op 17-duimse lichtmetalen velgen. De advanced line en S line worden geleverd met 18-duimse velgen terwijl Audi en Audi Sport ook velgontwerpen in 19, 20 en 21 duim bieden.
Rijhulpsystemen: Vorsprung in veiligheid en comfort
De gemoderniseerde Q5 komt ook met een brede waaier aan rijhulpsystemen. Het Audi pre sense city is standaard en helpt aanrijdingen met weggebruikers voor de wagen vermijden of in elk geval de gevolgen van zo’n aanrijding verminderen. Het optionele Turn Assist, Collision Avoidance Assist en Exit Warning dragen ook bij aan de algemene veiligheid. Adaptive Cruise Control kan de bestuurder gedurende lange periodes grotendeels ontheffen van de taken van accelereren, remmen en binnen de rijstrook blijven terwijl het Predictive Efficiency Assist een anticiperende rijstijl ondersteunt en het brandstofverbruik vermindert.
Marktintroductie: herfst 2020
De Audi Q5 wordt gebouwd in de San José Chiapa-fabriek in Mexico en wordt in de herfst van 2020 op de internationale markten geïntroduceerd. De startprijs in België voor de Q5 40 TDI S tronic quattro is 51.800 euro inclusief btw.
edition one: exclusieve look en speciale details
Klanten kunnen nu een speciale reeks bestellen van de hertekende Q5 met de naam ‘edition one’. Het koetswerkdesign is gebaseerd op dat van het S line-exterieur en wordt verder versterkt door het Black Trim Pack. De specifieke designelementen brengen sportieve accenten met een zwart Audi-logo voor- en achteraan en op de achterdeuren, zwarte dakrails en zwarte buitenspiegels en een carbon deurbekleding. Bij het instappen worden de Audi-ringen met ledlampen op de grond geprojecteerd. Het uitrustingspakket bestaat verder uit rode remklauwen, 19-duimse velgen en sportstoelen. De koetswerkkleuren zijn Glacier White en Myth Black, naast de nieuwe kleuren District Green en Ultra Blue.
Télécharger le communiqué de presse en format PDF
PDF - 480 Kb
Télécharger le communiqué de presse en format WORD
DOCX - 76 Kb
Het persbericht in PDF kan u hier downloaden
PDF - 462 Kb
Het persbericht in WORD kan u hier downloaden
DOCX - 75 Kb