De nieuwe Audi A7 Sportback: Audi's sportieve gezicht in de topklasse

De nieuwe Audi A7 Sportback: Audi's sportieve gezicht in de topklasse

Vierdeurscoupé belichaamt progressiviteit in design en technologie

Donderdag 19 oktober 2017

  • Volledig digitaal besturingssysteem, uitgebreide connectiviteit en 'mild hybrid'-technologie
  • Gran Turismo met verbeterde rijdynamiek en meer comfort tijdens lange ritten
De A7 Sportback belichaamt heel nadrukkelijk Audi's nieuwe designtaal en lost de designbelofte van de prologue-studiemodellen in. De vierdeurscoupé zet met zijn progressiviteit de maatstaven uit in de topklasse. Hij geeft concreet vorm aan een Gran Turismo van een volgendee generatie - met een dynamisch lijnenspel, een consequente digitalisering, een sportieve rijervaring en een veelzijdig interieurconcept.

Dynamiek op zijn best: het exterieurdesign

Het exterieurdesign van de A7 Sportback is een expressie van de nieuwe vormentaal die Audi met de prologue-studiemodellen heeft voorgesteld en met de nieuwe Audi A8 in productie heeft gebracht. Met zijn grote oppervlakken, scherpe randen en atletisch strakke lijnen straalt de A7 vanuit elke hoek dynamiek en progressiviteit uit.

De sportiviteit van de GT wordt vooraan al van bij de eerste aanblik onderstreept door het in vergelijking met de Audi A8 bredere en lagere Singleframe-radiatorrooster, de smalle koplampen, de opvallend afgelijnde luchtinlaten en de vlakke motorkap. De koplampen zijn verkrijgbaar in drie versies: op de middelste en hoogste uitrustingsversies verwijst de lichtsignatuur naar het digitaliseringsthema: gescheiden door smalle tussenruimten staan hier 12 lichtsegmenten naast elkaar opgesteld om zo te verwijzen naar het principe van de cijfers 0 en 1. Als topversie zijn de HD Matrix-ledkoplampen met Audi-laserlicht verkrijgbaar.

De Audi A7 Sportback is een atletische sculptuur met een lange motorkap, een lange wielbasis en korte overhangen. Uitgesproken contouren benadrukken de velgen, met diameters tot 21 duim, en verwijzen naar de quattro-genen van Audi. Ze bepalen de proporties van het koetswerk. Het silhouet wordt bepaald door de dynamische, naar achteren sterk aflopende daklijn. Vier cijfers geven het sportieve karakter van de grote coupé aan: hij is 4.969 millimeter lang met een wielbasis van 2.926 millimeter, 1.908 millimeter breed en slechts 1.422 millimeter hoog.

Net als bij het vorige model verwijst het design van de achterkant naar dat van een jacht. De lange kofferklep loopt uit in een opvallende, gebogen rand met een geïntegreerde spoiler die zich bij 120 km/u elektrisch opricht. Een platte lichtband - een gemeenschappelijk designkenmerk van Audi's topmodellen - verbindt de achterlichten met elkaar, waarvan de lichtblokken bestaan uit dertien verticale segmenten. Bij het ontgrendelen en sluiten van deuren vertonen de achterlichten en de koplampen snelle lichtanimaties die de dynamiek van de grote coupé bij stilstand suggereren. Het progressieve exterieurdesign van de nieuwe Audi A7 Sportback komt grotendeels tot zijn recht zonder chroom. Er zijn vijftien koetswerkkleuren beschikbaar, waaronder acht nieuwe. Het optionele S line-exterieurpack scherpt de look nog eens extra aan. Hierbij worden het radiatorrooster en de voorste luchtinlaten, de deurdrempels en de voorste en achterste diffusor aangepast. Ze zijn afgewerkt in glanzend zwart en krijgen een meer uitgesproken vorm.

Showcardesign in productie: het interieur

In het interieur worden design en technologie op een unieke manier met elkaar versmolten. Het interieur van de nieuwe Audi A7 Sportback maakt indruk door zijn futuristische loungesfeer. Zijn minimalistische, cleane vormentaal vertoont een heel eigen evenwicht tussen spanning en 'coolness'. Het horizontale lijnenspel en slanke instrumentenbord zorgen voor een luchtig gevoel van ruimte. De naar de bestuurder gerichte middenconsole benadrukt het sportieve karakter van deze Gran Turismo. Vier kernwaarden kenmerken het interieurconcept: progressiviteit, sportiviteit, intuïtiviteit en hoogwaardigheid. Alle kleuren, bekledingsmaterialen en inzetstukken beklemtonen de nieuwe esthetiek - van de basisversie tot de Audi design selection, het S line-sportpack en het bijzonder hoogwaardige Valcona-leder. Het optionele contour-sfeerverlichtingspack tekent de contouren af en creëert op subtiele wijze een ruimtegevoel.

Het bovenste scherm, met een diagonaal van 10,1 duim (in combinatie met MMI Navigation plus), is naar de bestuurder gericht. Dankzij zijn Black Panel-look gaat het in de uit-stand bijna onzichtbaar op in het dashboard - mooi geïntegreerd in een grafietgrijs aluminium frame. Zijn behuizing vormt een eigen geometrische sculptuur. De gebruikersinterface van het scherm verschijnt zodra de auto wordt geopend. De look is - net zoals de rest van het interieurdesign - minimalistisch en sober, zodat alle content op het scherm vlot afleesbaar is.

Handig: MMI touch response-bedieningssysteem en online spraakbediening

De nieuwe Audi A7 zet de digitaliseringsstrategie van de A8 consequent voort. De architectuur van het interieur sluit naadloos aan bij het nieuwe MMI touch response-bedieningsconcept van Audi. Het vervangt de draai-drukknop evenals de klassieke toetsen en knoppen van het vorige model door twee grote aanraakschermen met hoge resolutie.

Op het bovenste scherm bedient de bestuurder het infotainment. Het onderste scherm, dat 8,6 duim groot is en zich op de asymmetrisch uitgesneden console van de middentunnel bevindt, biedt toegang tot de klimaatregeling, de comfortfuncties en de tekstinvoer. Hierbij kan de pols rusten op de brede selectiehendel van de automatische versnellingsbak.

Optioneel levert Audi ook een head-updisplay, dat belangrijke informatie projecteert op de voorruit. In combinatie met de MMI Navigatie plus is de Audi virtual cockpit beschikbaar met een 12,3 duim groot scherm.

Het bedieningsconcept van de MMI touch response met haptische en akoestische feedback is intuïtief te gebruiken zoals een smartphone: wanneer de vinger een functie activeert, hoort en voelt de gebruiker een klik ter bevestiging. Het concept voorziet met zijn logische en vlakke menustructuur snelle toegang tot de verschillende voertuigfuncties en kan worden gepersonaliseerd met configureerbare en verschuifbare Favorieten-knoppen.

De optionele spraakbediening in de nieuwe A7 Sportback maakt de bediening nog comfortabeler. Met de MMI Navigatie plus verwerkt het op natuurlijke taal gebaseerde dialoogsysteem de vragen en instructies op twee manieren - enerzijds met onboard opgeslagen gegevens en anderzijds met gedetailleerde informatie van de cloud.

Volledig geconnecteerd voor meer comfort en veiligheid

Met zijn uitgebreide connectiviteit is de Audi A7 perfect uitgerust voor grote afstanden. Hij biedt de klant meer comfort, veiligheid en personaliseringsmogelijkheden. Deze GT neemt het infotainment- en connectiviteitsaanbod van de Audi A8 over. Tot zeven bestuurders kunnen hun voorkeursinstellingen opslaan in individuele gebruikersprofielen, waarbij tot 400 parameters gepersonaliseerd kunnen worden. De onlinediensten van Audi connect werden uitgebreid. Nieuwe functies zijn hier onder meer de verkeersbord- en gevaarsinformatie - Car-to-X-diensten die gebruikmaken van de collectieve intelligentie van het Audi-wagenpark.

De nieuwe A7 Sportback rolt standaard met de MMI Radio van de band, en optioneel met de MMI Navigatie of MMI Navigatie plus. Er is keuze uit vier geluidssystemen. De topversie, het Bang & Olufsen Advanced Sound System, brengt het fascinerende 3D-geluid ook naar de achterbank.

Intelligent en comfortabel: de Audi AI-systemen

Met de AI-knop activeert de bestuurder de Audi AI Remote Park Pilot en de Audi AI Remote Garage Pilot, die in de loop van het jaar 2018 beschikbaar zullen zijn. Ze sturen de nieuwe A7 Sportback automatisch in een parkeerplaats of garage en er weer uit. De bestuurder kan voor het manoeuvre uitstappen en de functie via de myAudi-app op zijn smartphone opstarten. Om de voortgang van de operatie te controleren houdt hij de Audi AI-knop constant ingedrukt. Het centrale rijbijstandssysteem (zFAS) berekent op basis van de samengevoegde sensorgegevens permanent een beeld van de omgeving. Daarvoor gebruikt het de gegevens van een complexe sensorenset. Afhankelijk van de uitrusting omvat deze set tot vijf radarsensoren, vijf camera's, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner.

Naast de Audi AI-systemen zijn er in de nieuwe A7 Sportback in totaal 39 rijbijstandssystemen om de taak van de bestuurder te verlichten. Ze zijn onderverdeeld in drie packs: het Audi AI-assistentiepakket Parking (met gefaseerde introductie vanaf 2018), het assistentiepakket Stad met de nieuwe kruispuntassistent, en het assistentiepakket Touring. Dit laatste omvat onder andere de efficiëntie-assistent, die een brandstofbesparende rijstijl ondersteunt, en de adaptieve rijassistent, die de adaptieve snelheidsregelaar ACC met ondersteunende stuuringrepen helpt om het gekozen traject te volgen. Alle rijassistentiesystemen beschikken over verfijnde controlemechanismen.

Rijdynamiek en comfort op lange ritten: het onderstel

De nieuwe A7 breidt zijn mix van sportiviteit en comfort nog verder uit. Met de optionele dynamische vierwielsturing, het nieuwe elektronische onderstelplatform EFP - de centrale regeleenheid voor het onderstel - en de doorontwikkelde luchtvering wint hij aan levendigheid, wendbaarheid en comfort. Hiermee ontpopt de A7 zich als de perfecte GT, dynamisch en levendig op bochtige landwegen en tegelijk ook comfortabel tijdens lange snelwegritten.

De voor- en achteras werden grotendeels opnieuw ontwikkeld. Bij de standaard progressieve stuurinrichting, waarvan de sowieso al sportieve overbrengingsverhouding nog directer wordt bij toenemende stuurhoek, zorgt een nieuw concept voor intensieve feedback van het wegdek. Achter de grote wielen met verbeterd rijcomfort - tot 21 duim en maat 255/35 - werken remmen met een aluminium structuur met vaste remklauwen. Hun schijven hebben een diameter tot 400 millimeter. Voor de afstelling van het onderstel kan de klant kiezen uit vier opties: een klassiek onderstel met stalen veren, een 10 millimeter verlaagd sportonderstel, elektronisch gestuurde schokdemping en de adaptieve luchtvering met niveauregeling.

De grootste innovatie op onderstelgebied is de dynamische vierwielsturing. Ze verzoent een direct, sportief stuurgedrag met superieure rijstabiliteit en lost op die manier het conflict tussen levendigheid en rijcomfort op. De stuuroverbrengingsverhouding varieert naargelang van de snelheid tussen 9,5:1 en 16,5:1 door actieve stuuringrepen op de voor- en achteras. De stuurinput van de bestuurder wordt via een elliptische omvormer overgebracht op de vooras. Op de achteras laat een spindelaandrijving de wielen tot 5 graden mee- of tegensturen. Bij lage snelheden sturen zij in de tegenovergestelde richting van de voorwielen om de wendbaarheid van de grote coupé te vergroten, bijvoorbeeld bij het parkeren of in stadsverkeer. Daardoor wordt de draaicirkel bij maximale stuurhoek met 1,1 meter verkleind. Vanaf 60 km/u stuurt de achteras in dezelfde richting, wat de rijstabiliteit in rechte lijn en bij het veranderen van rijstrook ten goede komt.

Het optionele sportdifferentieel zorgt voor nog meer dynamiek: het verdeelt het aandrijfkoppel actief tussen de achterwielen en vult zo de vierwielaandrijving quattro aan. Naast de dynamische vierwielsturing, de gestuurde schokdemping en de adaptieve luchtvering is ook het sportdifferentieel in de sturingswerking van het elektronische onderstelplatform EFP geïntegreerd. Al deze zeer nauw verbonden systemen werken samen met het oog op maximale precisie. De bestuurder kan via het Audi drive select-systeem verschillende rijprofielen activeren, waarvan de spreiding tussen rijcomfort en sportiviteit andermaal groter werd in vergelijking met de voorganger.

Elektrificatie in de breedte: 'Mild hybrid'-systeem voor meer comfort en efficiëntie

Alle motoren in de nieuwe A7 Sportback zijn standaard uitgerust met een nieuw 'mild hybrid'-systeem (MHEV) voor meer comfort en efficiëntie. Bij de V6-motoren wordt gebruikgemaakt van een elektrisch hoofdsysteem van 48 volt. Een startdynamo met riemaandrijving (RSG) werkt hier samen met een lithium-ionbatterij en bereikt tijdens het afremmen een recuperatievermogen tot 12 kW. De vierdeurscoupé kan tussen 55 en 160 km/u met uitgeschakelde motor coasten en daarna comfortabel weer starten via de RSG.

De stop-startfunctie is aanzienlijk uitgebreid en wordt nu geactiveerd vanaf 22 km/u. In combinatie met de standaard camera vooraan kan de motor bij stilstand anticiperen om opnieuw te starten zodra het voorliggende voertuig zich in beweging zet. In reële rijomstandigheden zorgt de MHEV-technologie voor een verbruiksdaling tot 0,7 liter per 100 kilometer.

De nieuwe Audi A7 Sportback wordt gelanceerd met de 3.0 V6 TFSI. Ondanks zijn discrete motorsound produceert deze drukgevoede V6 een piekvermogen van 250 kW (340 pk) en een maximumkoppel van 500 Nm. De vierdeurscoupé spurt in 5,3 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 250 km/u. In de NEDC verbruikt de basisversie van de Audi A7 55 TFSI 6,8 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 154 g/km. De 3.0 TFSI is gekoppeld aan een S tronic-versnellingsbak met zeven verhoudingen. Zijn quattro-aandrijving maakt gebruik van de efficiënte ultra-technologie, die de achterwielen alleen inschakelt indien nodig. Andere zes- en viercilindermotoren, zowel op benzine als op diesel, volgen kort na de productiestart.

Het koetswerkconcept: coupé, berline en Avant in één

De A7 Sportback verenigt het beste van alle werelden en is een dynamische allrounder voor zakelijke activiteiten en vrije tijd. Hij pakt uit met het design van een coupé, het ruimteaanbod van een berline en de veelzijdigheid van een Avant. Het interieurconcept van de A7 Sportback overtuigt met meer ruimte en meer zitcomfort - en dat ondanks een nog dynamischer getekende daklijn: in vergelijking met het vorige model is het interieur 21 mm langer, wat meer beenruimte oplevert achterin. Tegelijk genieten de passagiers daar ook meer hoofdruimte. Ook de doorlaadbreedte ging er ten opzichte van zijn voorganger op vooruit, om uit te komen op 1.050 mm.

Het aanbod van nieuw ontwikkelde zetels reikt tot aan de veelvuldig verstelbare Individual-contourzetels met ventilatie- en massagefunctie voorin. Ook de lay-out met afzonderlijke achterzetels (alternatief: 2+1 zitplaatsen) biedt veel ruimte en comfort. Dankzij nieuwe hightech opties is het nog comfortabeler toeven in de nieuwe Audi A7 Sportback. Het Air Quality-pack verbetert de interieurlucht door middel van een aromatisering met subtiele geuren, een ionisator en een effectieve combinatiefilter.

Het koetswerk met zijn gemengde constructie van staal en aluminium - grote onderdelen, zoals de aanbouwonderdelen, zijn van aluminium - draagt wezenlijk bij tot de grotere rijdynamiek en het verhoogde rijcomfort. Qua koetswerkstijfheid, aeroakoestiek en aerodynamica bereikt de vierdeurscoupé topresultaten. De GT verwent zijn passagiers met een geoptimaliseerd geluidscomfort en, dankzij zijn uitgekiende aerodynamica, met een minimum aan windgeruis.

Het interieur krijgt meer licht dankzij het verbeterde panoramische glazen dak met bijzonder grote glaspanelen. Nog andere nieuwe comfortopties zijn de verwarmde voorruit en de ruitenwissers met geïntegreerde sproeiers.

Ondanks een aanzienlijk dynamischer lijnenspel kan de kofferruimte in de basisuitvoering 535 liter bagage slikken. Met neergeklapte achterbank kan de bagageruimte oplopen tot 1.390 liter. Door de geoptimaliseerde vormgeving passen nu twee golftassen dwars in de koffer - samen met het optionele reservewiel. Optioneel kan de sensorgestuurde kofferklep geopend en gesloten worden door middel van een beweging van de voet.

De nieuwe Audi A7 Sportback wordt gebouwd in de fabriek in Neckarsulm en zal vanaf midden november gecommercialiseerd worden in ons land. De basisprijs voor de A7 Sportback 55 TFSI quattro S tronic is 71.500 euro.

Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium at D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn D'Ieteren NV