De laatste 1.000 dagen: Helft Belgen klaar om te switchen naar elektrisch rijden
1.000 dagen voor de afschaffing van het fiscaal voordeel voor niet-emissievrije auto’s zijn vooral ouderen nog heel sceptisch
7 april 2023, Brussel - Vanaf 1 januari 2026, over exact 1.000 dagen, is enkel nog een zuiver elektrische wagen (of waterstofauto) fiscaal aftrekbaar voor een onderneming. Een maatregel die een einde zal maken aan de bedrijfswagen met verbrandingsmotor, aangezien dit voor bedrijven vanaf dan totaal niet meer fiscaal interessant is. “We staan op de drempel van een heel nieuw tijdperk”, zegt Philip Copmans, Fleet Manager van Audi België. “Maar er is nog wat werk om de Belg er van te overtuigen effectief de stap te zetten.” Uit een onderzoek van Audi België blijkt immers dat er nog flink wat verdeeldheid heerst over de elektrische wagen: iets minder dan de helft (47%) staat er vandaag positief tegenover. Er is een duidelijke kloof tussen jongeren (onder de 35 jaar) en ouderen (ouder dan 55 jaar) ): 62% van de jongeren staat positief tegenover elektrische wagens, tegenover 36% van de 55-plussers. Vooral de prijs (60%), de afstand die men kan rijden (52%) en het gebrek aan laadpalen (46%) zijn nog belangrijke barrières.
Bijna 3 op de 5 Belgen (57%) zat nog nooit in een elektrische wagen. Nochtans zijn dit de wagens van de toekomst. En die toekomst komt er heel snel aan. Het fiscale voordeel voor wagens met een verbrandingsmotor wordt stelselmatig afgebouwd. Op 1 januari 2026, over exact 1.000 dagen zal enkel een zuiver elektrische wagen (of waterstofauto) nog fiscaal aftrekbaar zijn voor bedrijven. De grote switch komt er dus aan. 62% van de nieuw ingeschreven wagens in 2022 waren immers bedrijfswagens, goed voor in totaal 226.927 voertuigen (*). Dit betekent dat onze wegen er straks helemaal anders zullen gaan uitzien. En toch is er nog vrij veel weerstand. Vooral bij de 55-plussers.
Jongeren vs. ouderen
Jongeren zijn duidelijk meer klaar dan ouderen voor de elektrische wagen. 62% van de -35-jarigen staat er positief tegenover, terwijl slechts 38% van de +55-jarigen er zo over denkt. Als alle leeftijdscategorieën samen worden genomen, wordt het beeld negatiever. Zo ziet zelfs bijna een kwart van de Belgen (24%) geen voordeel in een elektrische wagen. Een meerderheid van de Belgen (60%) noemt de dure aankoopprijs in zijn top 3 van de grootste nadelen voor elektrische wagens. Op de tweede en derde plaats volgen respectievelijk dat je minder lang kan rijden met een volle batterij dan met een volle tank (52%) en dat er te weinig laadpunten zijn (46%).
Top 3: Wat zijn volgens u de belangrijkste nadelen van elektrisch wagens?
- De duurdere aankoopprijs (60%).
- Je kan minder lang rijden met een volle batterij dan met een volle tank (52%).
- Er zijn te weinig laadpunten (46%)
“Wat vandaag gezien wordt als nadelen, zal geleidelijk aan opgelost geraken”, gelooft men bij Audi België. “De actieradius van elektrische wagens wordt steeds groter. Daar werken we bij Audi elke dag aan. Maar veel heeft natuurlijk ook te maken met een mindset. Vandaag willen velen nog steeds het gevoel hebben dat ze op elk moment van de dag heen en terug naar Parijs kunnen rijden met de auto, terwijl dat uiteraard helemaal niet nodig is”, zegt Philip Copmans . “Het inplannen van een tussenstop aan een snellader om de batterij tot 80% op te laden neemt bij de nieuwste Audi-modellen minder dan een half uurtje in beslag. Ideaal voor een rust- of lunchpauze. Bovendien wordt voor de Audi A6 e-tron, die in 2024 op de markt komt, een autonomie aangekondigd van 700 km (volgens WLTP-norm) en kan hij efficiënt opladen dankzij het 800-volt systeem, waardoor in tien minuten voldoende energie kan worden opgenomen om meer dan 300 km af te leggen. Het aantal laadpunten zal daarnaast ook toenemen, wat zal zorgen voor een geruster gevoel. Maar er is duidelijk nog werk aan de winkel.”
Laadpaal is hinderpaal, zeker in Franstalig België
De meerderheid van de Belgen (89%) vindt dat er onvoldoende laadpalen voor elektrische auto’s zijn in ons land. 2 op de 5 Belgen (38%) die wel eens met een elektrische wagen rijden, zeggen dat ze het al hebben meegemaakt dat hun batterij leeg was en er geen laadpaal in de buurt was. Vooral in het zuiden van het land is dit een grote hinderpaal voor wie elektrisch rijdt. Franstaligen hebben het probleem al meer dan dubbel zo vaak ervaren. (NL: 21% vs. FR: 59%). Franstaligen geven ook driedubbel zo vaak aan dat de dichtstbijzijnde laadpaal zich op meer dan 10 kilometer van hun woning bevindt (NL: 14% vs. FR: 43%).
“We zijn bij Audi hard in de weer om de elektrische wagen nog performanter, aangenamer en efficiënter te maken”, zegt Philip Copmans . “We hebben altijd voorop gelopen met de ontwikkeling van onze wagens, en dat zal met de elektrische wagens zeker niet anders zijn. Tegen de afschaffing van het fiscaal voordeel voor verbrandingsmotoren over nu exact 1.000 dagen zullen we 20 elektrische modellen op de markt hebben. Maar de laadinfrastructuur moet natuurlijk wel volgen. Of liefst zelfs voorop lopen. Elektrisch rijden is nu eenmaal de toekomst. En we weten ook goed waarom. Onze wagens worden proper, stil en goedkoper in onderhoud en verbruik.”
Gevraagd naar de belangrijkste voordelen van elektrische wagens, worden ‘beter voor het milieu’ (42%), ‘stil’ (35%) en ‘minder kosten aan brandstof’ (30%) het vaakst in de top 3 genoemd door de Belg.
Top 3: Wat zijn volgens u de belangrijkste voordelen van elektrisch wagens:
- Beter voor het milieu (42%)
- Stil (35%)
- Minder kosten aan brandstof (30%)
Werknemers niet op de hoogte
Uit het onderzoek blijkt tot slot dat de Belgen nog niet of onvoldoende op de hoogte zijn van de nieuwe fiscale maatregelen. Zo geven maar liefst 86% van de werkende Belgen aan dat ze door hun bedrijf nog niet voldoende geïnformeerd zijn over de veranderende wetgeving. Bijna 2 op de 5 Belgen (37%) vinden het een goede maatregel dat vanaf 2026 enkel volledig elektrische bedrijfswagens nog fiscaal voordelig zullen zijn.
(*) cijfers Febiac
Methodologie
Het online onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Audi België tussen 24 november en 4 december 2022 bij 2.000 Belgen. Het onderzoek is representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 2.000 Belgen bedraagt 2,08%.