De Audi A5 is nu aantrekkelijker dan ooit
- Sportieve harmonie en dynamische elegantie in design
- Nieuw MMI touch-bedieningsconcept
- S TDI-modellen met 700 Nm koppel: betere rijdynamiek en meer efficiëntie dankzij elektrisch systeem van 48 volt en EPC
De Audi A5 Sportback, de A5 Coupé en de A5 Cabriolet krijgen een nieuw, strakker uiterlijk en een geavanceerd MMI touch-bedieningsconcept. Mild-hybridtechnologie biedt meer comfort en vermindert tegelijk het verbruik. De 3.0 TDI-motor met elektrisch aangedreven compressor en boordnetwerk van 48 volt zorgt voor een stevige trekkracht in de geüpdatete Audi S5 Sportback en S5 Coupé.
Sportieve look: het exterieurdesign
Elementen van de nieuwe designtaal uit de hogere klasse kenmerken de sportieve esthetiek van de vernieuwde Audi A5. De eerste generatie uit 2007 fascineerde ook al met zijn sportieve en harmonieuze koetswerklijn. De tweede generatie uit 2016 voegde nieuwe, scherpere accenten toe. Nu heeft Audi de buitenkant grondig herzien, waarbij met name de voorkant nog meer kracht uitstraalt. Het Singleframe-radiatorrooster met honingraat is lager en iets breder. Ventilatiesleuven boven de grille herinneren aan de klassieke Audi Sport quattro uit 1984. Een opvallende schort vormt de onderrand van de bumper, die grotere luchtinlaten omvat. Van opzij bekeken, zorgt de nieuwe dorpel voor een slanker voorkomen. Door een diffuserinzetstuk met trapeziumvormige uitlaatpijpen oogt de achterkant van de auto breder.
Alle koetswerk- en motorvarianten van het A5-gamma rollen van de band met ledkoplampen als standaarduitrusting. Als upgrade biedt Audi optioneel Matrix-ledkoplampen met ledachterlichten die dynamische richtingaanwijzers bevatten. Klanten die voor het topaanbod kiezen, krijgen Matrix-ledkoplampen inclusief Audi-laserlicht, ledachterlichten met dynamische richtingaanwijzers en flitsende lichtsequenties.
Horizontale lijnen domineren het interieur van de A5-modellen. Het brede MMI touch-display, het controlecentrum van het nieuwe bedieningssysteem, is het middelpunt van het instrumentenpaneel en staat lichtjes naar de bestuurder gebogen. Het contour- en sfeerverlichtingspack zorgt voor de juiste accenten in het donker. Het is standaard met de uitrustingslijn design selection.
Baanbrekende connectiviteit
Met zijn nieuw MMI touch-systeem biedt de sterk geconnecteerde Audi A5 een gebruikservaring zoals op een moderne smartphone. Een aanraakscherm van 10,1 duim met akoestische feedback vervangt de draai-drukknop die in de vorige modellen gebruikt werd. De grafische weergave is helder en eenvoudig, terwijl de menustructuur voldoet aan de verwachtingen van de gebruiker. De MMI-zoekfunctie is gebaseerd op vrije tekstingave en toont zoekresultaten zeer snel. De natuurlijke spraakbediening begrijpt heel wat formuleringen uit het dagelijkse taalgebruik. Het topaanbod is het MMI navigation plus-infotainmentsysteem.
Nieuwe functies maken de navigatie intelligent en intuïtief. Ze suggereert bijvoorbeeld routes op basis van eerder gereden routes. Audi connect en Audi connect plus omvatten een hele reeks onlinediensten, inclusief online-informatie over verkeersborden en gevaren, parkeermogelijkheden en Car-to-X-gegevens over de verkeerslichten, door Audi in juli gelanceerd in Ingolstadt. Dit systeem verbindt de auto met de centrale computer van de stad die de verkeerslichten regelt. De myAudi-app connecteert de auto met de smartphone van de klant. Standaard maakt de personalisatie het mogelijk om tot zeven verschillende gebruikersprofielen te creëren om persoonlijke instellingen en voorkeuren op te slaan. De optionele Audi connect-sleutel tovert een Android-smartphone om tot een autosleutel die de deuren kan ontgrendelen en de motor kan starten.
De vernieuwde Audi A5 gebruikt een nieuwe hoofdunit met sterkere rekenkracht, de derde generatie van het modulaire infotainmentplatform (MIB 3). Deze unit werkt samen met de eveneens nieuwe Communication box, die zaken zoals de telefonie en de Audi connect-diensten regelt. De Audi A5 beschikt standaard over een wifi-hotspot. De bestuurder bedient het full-HD-scherm van 12,3 duim (1.920 x 720 pixels) van de Audi virtual cockpit plus via het multifunctionele stuurwiel en kan kiezen uit drie weergavemodi. Dit scherm wordt aangevuld met een head-updisplay dat belangrijke informatie direct in het gezichtsveld van de bestuurder projecteert.
Een belangrijke toevoeging aan het A5-gamma zijn de on-demandfuncties. Klanten kunnen voortaan de nieuwe myAudi-app gebruiken om op elk gewenst moment na de aankoop van hun auto tot drie functies online toe te voegen: Audi navigation MMI plus, digitale radio DAB+ en de Audi-interface voor smartphones. Er is keuze uit drie looptijden: een maand, een jaar of onbeperkt. De Audi phone box en het premium soundsysteem met 3D-geluid van Bang & Olufsen maken het aanbod in de Audi A5 compleet.
Audi biedt tal van rijhulpsystemen voor de vernieuwde A5-modellen, waarvan bepaalde als standaarduitrusting. In België werden de optionele systemen gebundeld in twee pakketten.
Krachtig, gesofisticeerd, efficiënt: de aandrijving
De vernieuwde Audi A5-modellen (gecombineerd verbruik in l/100 km: 5,4 - 3,7; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 143 - 98) zijn in Europa verkrijgbaar met een vermogensspectrum vanaf 120 kW (163 pk). Tot het gamma behoren ook de S-modellen met hun krachtige V6-motoren. De motoren voldoen aan de grenswaarden van de Euro 6d-temp-uitstootnorm.
Bij de marktintroductie zullen vier motorvarianten van de A5 uitgerust zijn met een mild-hybridsysteem (MHEV). Een riemaangedreven starter-generator, verbonden met de krukas, recupereert energie tijdens het vertragen en slaat die op in een compacte lithium-ionbatterij. Bij de viercilindermotoren is het MHEV-systeem geïntegreerd in het boordnetwerk van 12 volt, bij de S TDI-modellen in het nieuwe elektrische systeem van 48 volt. Metingen van Audi tonen aan dat deze elektrificatie in de S5 TDI bijvoorbeeld het brandstofverbruik in de dagelijkse praktijk tot 0,4 liter per 100 kilometer kan verminderen door energierecuperatie of door de motor uit te schakelen wanneer de bestuurder van het gas gaat. De start-stopfunctie werkt vanaf een ongewoon hoge snelheid en herstarten verloop snel en zacht.
Alle A5-modellen zijn uitgerust met een automatische transmissie, ofwel een S tronic met zeven versnellingen ofwel een tiptronic met acht versnellingen. Bij de motorvarianten in het midden van het gamma is de quattro-vierwielaandrijving optioneel beschikbaar, bij de drie sterkste motoren is het standaard.
Beschaafde sportiviteit: de ophanging
De ophanging harmoniseert perfect met de beschaafde sportiviteit waarin alle A5-modellen uitblinken. Standaard is de ophanging sportief maar comfortabel afgesteld. Een stuggere sportophanging en een ophanging met schokdempercontrole zijn optioneel verkrijgbaar. Die laatste maakt deel uit van het dynamische rijgedragsysteem Audi drive select, dat standaard is op alle modellen met minstens 140 kW. De besturing, de automatische transmissie en het motorbeheer zijn ook geïntegreerd in Audi drive select. Bestuurders kunnen kiezen uit vijf Audi drive select-profielen om te bepalen hoe deze verschillende elementen samenwerken. Achter de grote wielen – met een diameter tot 20 duim – schuilen krachtige remmen.
Stevig koppel: de Audi S5 TDI
De vernieuwde Audi S5 Sportback (gecombineerd verbruik in l/100 km: 6,2 – 6,1; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 162 - 160) en Audi S5 Coupé (gecombineerd verbruik in l/100 km: 6,2 – 6,1; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 161 - 160) hebben op de Europese markten een V6-dieselmotor onder de kap, goed voor een koppel van 700 Nm en een vermogen van 255 kW (347 pk). De 3.0 TDI combineert een gespierde trekkracht, zachte loopcultuur en soepel bereik, deels dankzij het MHEV-systeem en de elektrische compressor die de turbolader ondersteunt. Beide S TDI-modellen accelereren van 0 naar 100 km/u in minder dan vijf seconden. De elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u is niet meer dan een formaliteit.
Een tiptronic met acht versnellingen en permanente quattro-vierwielaandrijving brengen de kracht van de S5 Sportback en de S5 Coupé over. Een stuggere S-sportophanging is standaard, elektronisch gestuurde schokdempers zijn optioneel. Zowel vanbinnen als vanbuiten verwijzen veel designdetails naar het unieke karakter van de S TDI-modellen, van de vier ronde uitlaatpijpen tot de S-modus van de optionele Audi virtual cockpit.
Rijden in openlucht: de Audi A5 Cabriolet en S5 Cabriolet
Zoals elke cabriolet van Audi heeft de A5 Cabriolet een klassieke stoffen kap. Het gaat om een akoestische kap die volledig automatisch opent in vijftien seconden bij een rijsnelheid tot 50 km/u. Gerichte verstevigingen zorgen voor een zeer stijf koetswerk. Met gesloten kap heeft de kofferruimte van de vierzitter een volume van 370 liter. De achterbankleuning kan in aparte delen neergeklapt worden.
Prijs en marktintroductie: Europese verkoop vanaf herfst 2019
De Audi A5-modellen en de S5-modellen met TDI-motor en nieuwe, sportieve look kunnen in Europa besteld worden vanaf de herfst van 2019. Begin 2020 staan deze modellen bij de dealers. In België bedraagt de basisprijs voor de A5 Sportback 40 TFSI met MHEV-systeem (12 volt) en 140 kW 42.600 euro. Klanten kunnen de S5 Coupé en de S5 Sportback bestellen vanaf 68.000 euro.
Télécharger le communiqué de presse en format PDF
PDF - 138 Kb
Télécharger le communiqué de presse en format WORD
DOCX - 74 Kb
Het persbericht in PDF-formaat kan u hier downloaden
PDF - 137 Kb
Het persbericht in WORD-formaat kan u hier downloaden
DOCX - 73 Kb