Compacte sportwagens in topvorm: de nieuwe Audi TT RS Coupé en de nieuwe Audi TT RS Roadster

Compacte sportwagens in topvorm: de nieuwe Audi TT RS Coupé en de nieuwe Audi TT RS Roadster

  • Nieuwe voorkant en hertekende achterspoiler met zijvleugeltjes
  • Bekroonde vijfcilinder: 2.5 TFSI met 294 kW (400 pk) en 480 Nm
Audi Sport scherpt het topmodel van de TT-modelreeks aan: met een nog dynamischer uiterlijk laat de TT RS zelfverzekerd zien wat hij in huis heeft. Zijn vijfcilindermotor ontwikkelt 400 pk en omkadert dat vermogen met de onmiskenbare klank van een vijfpitter. De nieuwe TT RS kan worden besteld vanaf eind februari 2019. De Coupé en Roadster staan vanaf de lente van 2019 bij de Belgische dealers. De prijs van de Coupé begint bij 71.470 euro, die van de Roadster bij 73.770 euro.

 

Dynamische uitstraling: het koetswerkdesign

De TT RS zag er nog nooit zo mannelijk uit. Het volledig hertekende front en de opmerkelijke achterpartij geven hem een dynamische uitstraling. Het quattro-logo in matte titaniumlook prijkt op het onderste deel van het zwartglanzende radiatorrooster met zijn matzwarte Singleframe. De zijdelingse luchthappers, die nogmaals zijn vergroot, worden opgedeeld door verticale strips aan de binnen- en buitenkant. Om koelingsredenen zitten achter het typische RS-honingraatrooster extra radiatoren. De zijdelingse luchtinlaten, die bijna tot aan de voorste wielkasten doorlopen, doen de nieuwe TT RS er extreem breed uitzien.

Een doorlopende frontspoiler die aan de zijkanten steil oploopt, trekt de neus sterk naar beneden en geeft de auto zo zijn racegeïnspireerde uiterlijk. Standaard is deze lip in koetswerkkleur gespoten, maar ze is ook verkrijgbaar in mat aluminium of glanzend zwart. De RS heeft een zwartglanzend inzetstuk in de hertekende zijschorten. De buitenspiegelbehuizingen zijn verkrijgbaar in koetswerkkleur, mat aluminium, glanzend zwart of koolstofvezel.

Achteraan trekt de nieuw ontworpen vaste spoiler met zijvleugeltjes de aandacht. Hij maakt deel uit van het aerodynamische concept en ondersteunt de RS-typische prestaties en efficiëntie. Boven de nieuwe RS-specifieke diffuser zijn aan weerszijden verticale designelementen aangebracht. Twee grote ovale uitlaatpijpen maken de typische RS-look af.

Ledkoplampen zijn standaard. De optionele Matrix-ledlichten sturen de grootlichten op een intelligente manier en met veel flexibiliteit aan. De optionele Matrix-oledachteruitrijlichten (organische leds) met 3D-design verdelen hun sterke lichtopbrengst op een extreem homogene en precieze manier. Wanneer het contact wordt ingeschakeld, geven de oledachteruitrijlichten een spectaculaire show. In het interieur is op het stuurwiel een nieuwe rode markering aangebracht op het 12-uurpunt.

De nieuwe TT RS is verkrijgbaar in acht verschillende kleuren, waaronder de nieuwe, RS-specifieke tint Kyalami Green en de nieuwe kleuren Pulse Orange en Turbo Blue. Optionele stijlpakketten accentueren de frontsplitter en de achterspoiler met mat aluminium of glanzend zwart. Het zwartglanzende stijlpakket omvat de Audi-ringen en het TT RS-logo in het zwart voor- en achteraan als optie. De stoffen kap van de TT RS Roadster is zwart.

Bekroonde prestaties: de 2.5 TFSI

Vijf cilinders, 294 kW (400 pk), 480 Nm koppel, quattro-vierwielaandrijving: de Audi TT RS maakt indruk met zijn kernwaarden en biedt een verbluffende rijervaring. De Coupé sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,7 seconden. Dat alles wordt muzikaal begeleid door de typische vijfcilinderklank: 1-2-4-5-3. Dankzij die ontstekingsvolgorde wisselt de ontsteking tussen naast elkaar en ver van elkaar liggende cilinders. Dit unieke ritme klinkt vele pk-puristen als muziek in de oren.

Vorig jaar mocht Audi Sport voor de negende opeenvolgende keer de gegeerde International Engine of the Year Award (internationale motor van het jaar) in ontvangst nemen voor de 2.5 TFSI. De turbomotor haalt zijn kracht uit een cilinderinhoud van 2.480 cc. Het maximumkoppel van 480 Nm is beschikbaar tussen 1.950 en 5.850 t/min. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, of als optie op 280 km/u.

De kracht van de vijfcilinder stroomt via de S Tronic met zeven versnellingen naar de permanente quattro-vierwielaandrijving, die het koppel naargelang van de noden over de assen verdeelt via een meerschijvenkoppeling. Koppelcontrole per wiel maakt het rijgedrag nog levendiger en veiliger. De bestuurder kan het Audi drive select-systeem voor dynamisch rijgedrag gebruiken om de quattro-aandrijving te beïnvloeden, naast andere elementen zoals de besturing, de S tronic, de motoreigenschappen en de uitlaatkleppen. De vier beschikbare modi zijn comfort, auto, dynamic en individual.

Pure dynamiek: de ophanging

Het lage gewicht (1.450 kilo, TT RS Coupé zonder bestuurder) en de uitgesproken sportieve ophanging vormen de basisingrediënten voor het uitstekende rijgedrag van de Audi TT RS. De progressieve stuurinrichting werd specifiek aangepast aan de RS en verzekert een nauw contact met de weg. Vooraan schieten geventileerde en geperforeerde stalen schijven in actie achter velgen van 19 of 20 duim. De remklauwen zijn standaard zwart gelakt, maar zijn als optie verkrijgbaar in het rood. De optionele RS-sportophanging plus is verkrijgbaar met adaptieve schokdempers met Audi magnetic ride-technologie. Hun sturing wordt dan geïntegreerd in het Audi drive select-systeem voor dynamisch rijgedrag.

Geïnspireerd door de autosport: het interieur

De bedieningsknoppen en schermen in de nieuwe TT RS zijn volledig op de bestuurder gericht. De RS-sportstoelen met ruitmotief in alcantara of als optie met honingraatmotief in verfijnd nappaleer en de RS-logo’s op de stoelen, het stuurwiel, de deurdrempels en de schakelhendels benadrukken het sportieve karakter van de 2+2-zitter. Speciale RS-schermen in de standaard Audi virtual cockpit met scherm van 12,3 duim geven informatie over bandendruk, koppel en g-krachten. In de manuele modus meldt het schakellichtscherm de bestuurder dat hij moet opschakelen wanneer het maximumtoerental is bereikt. Naast de multifunctionele knoppen zijn in het leren RS-sportstuurwiel met schakelhendels twee knoppen geïntegreerd om de motor aan- en uit te schakelen en om het Audi drive select-systeem voor dynamisch rijgedrag te bedienen.

Up-to-date: het infotainmentsysteem

Audi biedt ook heel wat infotainmentmogelijkheden. De optielijst omvat MMI navigation plus met MMI touch, vrije tekstingave en natuurlijke stembediening, een wifihotspot en de Audi connect online-module. Online diensten bereiken het voertuig via de snelle LTE-standaard. De Audi smartphone-interface verbindt smartphones met de TT RS en kan content naadloos via USB streamen naar de Audi virtual cockpit. Het Bang & Olufsen-geluidssysteem biedt een uitmuntende geluidsbeleving met een vermogen van 680 watt.

De nieuwe TT RS kan worden besteld vanaf eind februari 2019. De Coupé en Roadster zullen bij de dealers staan vanaf de lente van 2019. De Coupé kost 71.470 euro, de Roadster begint bij 73.770 euro.

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

 - D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.   

- Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.  

- Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg