Audi zet groei door met 5,6 procent in eerste zes maanden van 2016

  • Wereldwijd 953.200 exemplaren verkocht sinds het begin van dit jaar; stijgende verkoop van 7,4% met 169.000 leveringen in juni
  • Dietmar Voggenreiter, verkoopdirecteur: “Ons portofolio versterken met nieuwe technologieën en concepten”
  • Marktintroductie van de vernieuwde A3, nieuwe A5 en Q2 in de tweede helft van dit jaar
 

Het merk met de vier ringen behaalt voor de eerste helft van 2016 een positief verkoopresultaat. Met 953.200 leveringen steeg de verkoop van Audi sinds januari met 5,6 procent. Het merk groeide vooral in Europa, waar de verkoop met 8,4 procent steeg en voor de eerste keer de kaap van 450.000 leveringen in zes maanden tijd overschreden werd. Modellen die wereldwijd sterk hebben bijgedragen aan dit succes zijn de nieuwe Audi A4 (+12,3%) en de Audi Q7 (+73,6%). Met 169.000 leveringen (+7,4%) was juni een bijzonder sterke verkoopmaand vergeleken met dezelfde periode in 2015.

"Ondanks de uitdagingen in de verschillende markten werd de eerste helft van 2016 voornamelijk gekenmerkt door een wereldwijd evenwichtige groei. We versterkten onze leiderspositie op de Europese en Chinese markt en presteren beter dan de globale markt in Amerika", zegt Dietmar Voggenreiter, lid van de raad van bestuur voor verkoop en marketing bij AUDI AG. "In de komende maanden zullen we ons modellenportfolio blijven versterken met nieuwe technologieën en concepten zoals de Audi Q7 e-tron, de A6L e-tron, de SQ7 TDI en de Q2."

In Europa spelen de marktintroductie van de Audi Q2 en de A5 in de herfst en de vernieuwde Audi A3 deze maand een belangrijke rol bij het doorzetten van de groei.

In juni verkocht Audi in Europa 78.700 nieuwe wagens (+9,8%). In het eerste half jaar kwam het totaal in Europa daarmee op 455.250 eenheden (+8,4%). Vooral de nieuwe modellen zorgden voor een boost in de voor Audi grootste verkoopregio: de verkoop van de Audi Q7 verdubbelde vergeleken met dezelfde periode in 2015 en de vraag naar de A4 steeg met bijna 20 procent. In Duitsland bedroeg de groei maar liefst 12,4 procent (166.154 exemplaren). In Italië werden 32.124 Audi’s verkocht (+14,6%) en in Spanje 28.803 (+14,5%). In het Verenigd Koninkrijk, Europa's grootste exportmarkt, liep de verkoop op tot 89.935 eenheden (+4,1%), voornamelijk dankzij de grote vraag naar de Audi TT.

Ook op het Amerikaanse continent steeg het aantal leveringen van Audi in de eerste helft van 2016 met 3,5 procent tot 131.450 exemplaren, waarvan 96.934 in de VS (+3,5%). Hier kiest de helft van alle klanten een SUV – de verkoop van de Q3, Q5 en Q7 samen steeg met maar liefst 24 procent tot 45.195 eenheden. De maand juni was de 66e opeenvolgende maand van groei in de VS voor Audi. Daarbij is Canada ook een belangrijke motor achter de groei in de Noord-Amerikaanse regio. Hier verkocht Audi in de eerste helft van het jaar 15.614 eenheden, een groei van 16 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Ook in de regio Azië-Pacific bleef de verkoop zich positief ontwikkelen en steeg het totale aantal verkopen van Audi in de eerste zes maanden van dit jaar tot 339.300 stuks, een groei van 3,9 procent.

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Officer Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Officer Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg