Audi toont in-car virtual-realityplatform op de CES

Audi toont in-car virtual-realityplatform op de CES

Audi e-tron neemt achterste inzittenden mee op ruimteavontuur

  • Technologie synchroniseert in realtime VR-beelden met de bewegingen van de wagen
  • Disney Games en Interactive Experiences hebben een interactief prototype ontwikkeld van ‘Marvel’s Avengers: Rocket’s Rescue Run’ om te tonen op de CES
  • Start-up holoride wil een nieuwe vorm van entertainment lanceren via een open platform
Audi toont revolutionair in-car entertainment op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. In de toekomst zullen passagiers op de achterbank nog realistischer films, videogames en interactieve content kunnen ervaren met behulp van een virtual-realitybril. Het premiummerk presenteert een technologie die virtuele content in realtime synchroniseert met de bewegingen van de wagen. Als de auto een bocht naar rechts maakt, doet het ruimteschip in de VR-ervaring precies hetzelfde. Audi heeft via een dochteronderneming - Audi Electronics Venture GmbH - de start-up holoride GmbH opgericht die deze nieuwe vorm van entertainment zal commercialiseren. Dat zal gebeuren via een open platform dat in de toekomst beschikbaar zal zijn voor alle autofabrikanten en ontwikkelaars van content.

Audi demonstreert deze futuristische technologie met ‘Marvel's Avengers: Rocket's Rescue Run’, een in-car VR-ervaring voor passagiers op de achterbank die werd ontwikkeld door Disney Games en Interactive Experiences. Wanneer de passagiers op de achterbank van de Audi e-tron hun VR-bril opzetten, wanen ze zich via deze schitterende technologie in de ruimte. De Audi e-tron is vanaf dan een ruimteschip dat wordt bemand door de Guardians of the Galaxy en de passagier. Het baant zich een weg door een asteroïdeveld met Rocket, een personage dat vanaf de lente van 2019 zijn opwachting zal maken in Avengers: Endgame van Marvel Studios. Elke beweging van de auto wordt in realtime omgezet in de VR-ervaring. Wanneer de auto een scherpe bocht maakt, cirkelt de speler in de virtuele realiteit rond een ander ruimteschip heen. Als de Audi e-tron versnelt, doet het schip in de VR-ervaring precies hetzelfde.

Om deze nieuwe vorm van entertainment zo snel en volledig mogelijk op de markt te brengen, kiest Audi voor een nieuwe aanpak: Het premiummerk is mede-oprichter van de start-up holoride, waarin het een minderheidsparticipatie heeft via de dochteronderneming Audi Electronics Venture GmbH, die de technologie heeft ontwikkeld. Bovendien zal Audi de licentierechten van deze technologie aan holoride geven. De start-up zal gebruik maken van een open platform om autofabrikanten en ontwikkelaars van content in staat te stellen om nog meer extended reality formats te creëren en aan te bieden. "Creatieve geesten zullen ons platform gebruiken om fascinerende ervaringen te ontwikkelen die een rit van A naar B tot een echt avontuur maken", stelt Nils Wollny, verantwoordelijke voor Digital Business bij Audi en toekomstige CEO van holoride. "We kunnen dit nieuwe entertainmentsegment alleen ontwikkelen door een coöperatieve, open aanpak voor producenten van voertuigen, apparaten en content", besluit Nils Wollny. 

Arcade Games maakt games over onderwateravonturen, maar men kan ook de ruimte ontdekken of een educatieve reis maken door historische steden of zelfs de menselijke bloedbaan: de mogelijkheden zijn nagenoeg onbeperkt. Holoride zal een softwarekit ontwikkelen die de interface wordt om rijdata van het voertuig om te zetten naar virtuele realiteit. Zo kunnen ontwikkelaars virtuele werelden creëren die door de passagiers op de achterbank met alle zintuigen kunnen worden ervaren. Omdat de visuele waarneming van de gebruiker gesynchroniseerd wordt met zijn gevoelsmatige ervaring (de beweging van de auto) kunnen conventionele films, series of presentaties ook bekeken worden met een veel kleiner risico op wagenziekte.

Holoride is van plan om deze nieuwe vorm van entertainment binnen drie jaar op de markt te brengen met behulp van een standaard VR-bril voor passagiers op de achterbank. Op langere termijn zou de verdere ontwikkeling van car-to-X-infrastructuur er toe kunnen leiden dat verkeerssituaties deel gaan uitmaken van de ervaring. Zo kan men bij het stoppen voor verkeerslichten onverwachte obstakels in een spel introduceren of een educatief programma onderbreken met een snelle quiz.

Audi en Marvel Studios werken al samen sinds de oprichting van Marvel Cinematic Universe (2008) en toen was de Audi R8 voor het eerst te zien in Iron Man. Naar aanleiding van die langdurige samenwerking besloten Audi, Disney Games en Interactive Experiences om samen ‘Marvel's Avengers: Rocket's Rescue Run’ te ontwikkelen. Men wil aantonen hoe de passagiers achteraan nog meer van hun reis kunnen genieten dankzij deze innovatieve VR-technologie.

Contacteer ons
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen op internationaal niveau, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen zich kunnen ontwikkelen als marktleider in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel drie activiteiten die opgebouwd werden rond sterke merken:

  • D'Ieteren Auto verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het is de grootste autoverdeler in België, met een marktaandeel van ongeveer 21% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,4 miljard EUR en 113,0 miljoen EUR in 2018.
  • Belron (voor 54,10% eigendom) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 35 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeringsklanten. De onderneming breidde haar diensten ook uit tot de sector van de herstelling en vervanging van voertuig- en woningschade. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,8 miljard EUR en 225,7 miljoen EUR in het boekjaar 2018.
  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 115 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 174,1 miljoen EUR en 28,6 miljoen EUR in 2018.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg