Audi toont in-car virtual-realityplatform op de CES
Audi e-tron neemt achterste inzittenden mee op ruimteavontuur
Maandag 7 januari 2019
- Technologie synchroniseert in realtime VR-beelden met de bewegingen van de wagen
- Disney Games en Interactive Experiences hebben een interactief prototype ontwikkeld van ‘Marvel’s Avengers: Rocket’s Rescue Run’ om te tonen op de CES
- Start-up holoride wil een nieuwe vorm van entertainment lanceren via een open platform
Audi demonstreert deze futuristische technologie met ‘Marvel's Avengers: Rocket's Rescue Run’, een in-car VR-ervaring voor passagiers op de achterbank die werd ontwikkeld door Disney Games en Interactive Experiences. Wanneer de passagiers op de achterbank van de Audi e-tron hun VR-bril opzetten, wanen ze zich via deze schitterende technologie in de ruimte. De Audi e-tron is vanaf dan een ruimteschip dat wordt bemand door de Guardians of the Galaxy en de passagier. Het baant zich een weg door een asteroïdeveld met Rocket, een personage dat vanaf de lente van 2019 zijn opwachting zal maken in Avengers: Endgame van Marvel Studios. Elke beweging van de auto wordt in realtime omgezet in de VR-ervaring. Wanneer de auto een scherpe bocht maakt, cirkelt de speler in de virtuele realiteit rond een ander ruimteschip heen. Als de Audi e-tron versnelt, doet het schip in de VR-ervaring precies hetzelfde.
Om deze nieuwe vorm van entertainment zo snel en volledig mogelijk op de markt te brengen, kiest Audi voor een nieuwe aanpak: Het premiummerk is mede-oprichter van de start-up holoride, waarin het een minderheidsparticipatie heeft via de dochteronderneming Audi Electronics Venture GmbH, die de technologie heeft ontwikkeld. Bovendien zal Audi de licentierechten van deze technologie aan holoride geven. De start-up zal gebruik maken van een open platform om autofabrikanten en ontwikkelaars van content in staat te stellen om nog meer extended reality formats te creëren en aan te bieden. "Creatieve geesten zullen ons platform gebruiken om fascinerende ervaringen te ontwikkelen die een rit van A naar B tot een echt avontuur maken", stelt Nils Wollny, verantwoordelijke voor Digital Business bij Audi en toekomstige CEO van holoride. "We kunnen dit nieuwe entertainmentsegment alleen ontwikkelen door een coöperatieve, open aanpak voor producenten van voertuigen, apparaten en content", besluit Nils Wollny.
Arcade Games maakt games over onderwateravonturen, maar men kan ook de ruimte ontdekken of een educatieve reis maken door historische steden of zelfs de menselijke bloedbaan: de mogelijkheden zijn nagenoeg onbeperkt. Holoride zal een softwarekit ontwikkelen die de interface wordt om rijdata van het voertuig om te zetten naar virtuele realiteit. Zo kunnen ontwikkelaars virtuele werelden creëren die door de passagiers op de achterbank met alle zintuigen kunnen worden ervaren. Omdat de visuele waarneming van de gebruiker gesynchroniseerd wordt met zijn gevoelsmatige ervaring (de beweging van de auto) kunnen conventionele films, series of presentaties ook bekeken worden met een veel kleiner risico op wagenziekte.
Holoride is van plan om deze nieuwe vorm van entertainment binnen drie jaar op de markt te brengen met behulp van een standaard VR-bril voor passagiers op de achterbank. Op langere termijn zou de verdere ontwikkeling van car-to-X-infrastructuur er toe kunnen leiden dat verkeerssituaties deel gaan uitmaken van de ervaring. Zo kan men bij het stoppen voor verkeerslichten onverwachte obstakels in een spel introduceren of een educatief programma onderbreken met een snelle quiz.
Audi en Marvel Studios werken al samen sinds de oprichting van Marvel Cinematic Universe (2008) en toen was de Audi R8 voor het eerst te zien in Iron Man. Naar aanleiding van die langdurige samenwerking besloten Audi, Disney Games en Interactive Experiences om samen ‘Marvel's Avengers: Rocket's Rescue Run’ te ontwikkelen. Men wil aantonen hoe de passagiers achteraan nog meer van hun reis kunnen genieten dankzij deze innovatieve VR-technologie.