Audi sluit 2019 af met een groei van 1,8 procent in leveringen

Audi sluit 2019 af met een groei van 1,8 procent in leveringen

 

  • Groei op alle kernmarkten, nieuw record in China
  • Wereldwijde vraag in december met 13,9 procent gestegen
  • Hildegard Wortmann, directielid Sales en Marketing: “We hebben koers gezet naar nog meer groei

Ondanks uitdagende omstandigheden kan Audi positieve resultaten noteren voor de klantenleveringen in 2019: ongeveer 1.845.550 auto’s betekenen een groei van 1,8 procent. In alle drie de kernmarkten hebben de Vier Ringen meer auto’s afgeleverd in 2019 dan in het vorige jaar. In China heeft het merk een nieuw record gevestigd met in totaal 690.083 geleverde voertuigen (+4,1 procent). In de Verenigde Staten bleven de leveringen op hun hoge peil van 2018, met een toename van 0,4 procent. De vraag in Duitsland nam toe met 4,3 procent. In de maand december leverde het bedrijf ongeveer 176.000 auto’s, 13,9 procent meer dan in december 2018.

“Na een matige eerste helft van het jaar hebben we in de tweede helft een succesvolle inhaalbeweging uitgevoerd”, vertelt Hildegard Wortmann, directielid Sales en Marketing bij AUDI AG. “In 2019 hebben we het potentieel van ons merk en jonge modelgamma duidelijk aangetoond. Hoewel 2020 veeleisend zal blijven, hebben we koers gezet naar nog meer groei”.

 Voor wat het modelgamma betreft heeft Audi zijn leveringen in het C-SUV-segment in 2019 verhoogd met 46,2 procent in vergelijking met het jaar ervoor. Dit is vooral te danken aan de positieve prestaties van de Audi e-tron en Audi Q8, hoewel beide modellen pas recentelijk in alle kernregio’s verkrijgbaar zijn geworden. Het eerste puur elektrische model voor productie op grote schaal kwam in Europa in maart op de markt. Aan het begin van de zomer kwam het naar Noord-Amerika en in China is het sinds november verkrijgbaar als ingevoerd model. Bij een vergelijking over de segmenten van elektrische SUV’s heen is de Audi e-tron marktleider in Duitsland, Noorwegen, Nederland, Zweden en Oostenrijk. Het model is ook de eerste elektrische auto die in de Verenigde Staten een TOP SAFETY PICK+-titel kreeg. Ook in België deed de Audi e-tron het bijzonder goed.

 Talrijke politieke en economische onzekerheden, modelwijzigingen en de nasleep van de WLTP-hervorming waren in 2019 bepalend voor Audi’s commerciële activiteiten. Over alle modellen heen nam het aantal leveringen op het huiscontinent toe met 3,5 procent tot ongeveer 769.650 eenheden over het hele jaar. Audi wist in het laatste trimester een stevige groei te realiseren, hoofdzakelijk dankzij effecten van eerder in het jaar. De nieuwe Audi Q3 gaf een positieve impact, want zijn verkoopcijfers stegen met 55,5 procent tot 93.900 exemplaren. Met ongeveer 19.550 geleverde modellen is de Audi e-tron uitzonderlijk goed onthaald door de Europese klant, waarbij meer dan een kwart van dat aantal in Noorwegen werd geleverd.

 In België haalde Audi in 2019 uitstekende cijfers. Het jaar werd afgesloten met 31.183 inschrijvingen, wat een groei is van maar liefst 8,61% tegenover 2018. Vooral de onlangs vernieuwde modellen kennen een erg grote bijval. De vraag naar de vernieuwde Audi Q3 steeg bovengemiddeld met 215 procent naar een totaal van 5.714 eenheden. De vernieuwde Audi A1 kende met 3.230 inschrijvingen een stijging van 21,5%. Ook de populaire fleetmodellen Audi A6 (2.489 inschrijvingen) en A7 (318 inschrijvingen) die onlangs werden vernieuwd, stegen met respectievelijk 16,7% en 29,8%. Bij de Audi A7 is deze stijging vooral te wijten aan de introductie van de fiscaalvriendelijke plug-inhybrideversie. De Audi e-tron eindigde in zijn eerste verkoopjaar met 934 inschrijvingen.

In China leverde Audi vorig jaar meer auto’s dan ooit tevoren. 690.083 auto’s betekenen een toename van 4,1 procent. De Audi Q2 L e-tron, de eerste lokaal geproduceerde elektrische auto, was een belangrijke mijlpaal voor de elektrificatie van het Chinese modelgamma in het laatste kwartaal van 2019. De lokale productie van de Audi e-tron start eind 2020.

 In de Verenigde Staten haalde Audi nog maar eens een groot aantal leveringen in 2019 en sloot het zijn jaar af op hetzelfde niveau als het jaar ervoor, met in totaal 224.111 geleverde auto’s (+0,4 procent). Doorheen het jaar waren de belangrijkste modellen weer de grote auto’s, waarvan de groei voor alle modellen sterk toenam (Audi A6 +68,6% tot 17.807 auto’s, Audi A7 +28,6% tot 4.955 auto’s, Audi A8 +85,3% tot 2.963 auto’s). In 2019 ging een op de drie Q8-exemplaren naar een klant in de VS.

Story image
Sofie Luyckx PR Manager Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
David Kervyn PR Coordinator Audi Belgium, D'Ieteren - Audi Import
Télécharger le communiqué de presse en format PDF A20-02F - Audi Sales December (3p).pdf - 69 KB Télécharger le communiqué de presse en format WORD A20-02F - Audi Sales December.docx - 73 KB Het persbericht in PDF kan u hier downloaden A20-02N - Audi Sales December (2p).pdf - 63 KB Het persbericht in WORD kan u hier downloaden A20-02N - Audi Sales December.docx - 72 KB

 

Over Audi Belgium

Press room Audi Import (België) voorbehouden voor journalisten

Copyright - Persberichten en foto's vrij van rechten uitsluitend voor persdoeleinden - Het gebruik van teksten en foto's voor andere doeleinden is niet toegelaten.

D'Ieteren n.v. :

D'Ieteren, opgericht in 1805 en verder uitgebouwd over verschillende familiegeneraties heen, streeft groei en waardecreatie na dankzij een langetermijnstrategie voor zijn ondernemingen, alsook een actieve stimulering en ondersteuning zodat deze ondernemingen hun positie kunnen ontwikkelen in hun sector of in hun regio's. De Groep heeft momenteel de volgende activiteiten:

  • D'Ieteren Automotive verdeelt in België de voertuigen van de merken Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti, Porsche en Yamaha. Het heeft een marktaandeel van ongeveer 22% en 1,2 miljoen voertuigen in omloop. Het businessmodel evolueert om het sociale leven van de burgers te verbeteren dankzij vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 3,6 miljard EUR en 119,0 miljoen EUR in 2019.

  • Belron (54,85% van de stemrechten) streeft een duidelijke doelstelling na: “het verschil maken door de problemen van klanten met veel zorg op te lossen”. Belron is de wereldleider in de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. De onderneming is actief in 39 landen, via volle dochterondernemingen en franchises, met marktleidende merken – zoals Carglass®, Safelite® en Autoglass®. Daarnaast beheert Belron voertuigbeglazings- en andere verzekeringsclaims in naam van verzekeraars. De omzet en het aangepaste bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 4,2 miljard EUR en 400,5 miljoen EUR in het boekjaar 2019.

  • Moleskine (voor 100% eigendom) is een premium en inspirerend lifestyle merk. Het bedrijf ontwikkelt onder een iconisch merk notebooks en schrijf-, reis- en leesaccessoires die in meer dan 100 landen worden verkocht via een multi-channel distributiestrategie. De omzet en het bedrijfsresultaat bedroegen respectievelijk 163,9 miljoen EUR en 18,6 miljoen EUR in 2019.

  • D’Ieteren Immo (100%) bundelt de vastgoedactiviteiten van de groep D’Ieteren in België. De onderneming heeft ongeveer 30 sites die in 2018 een netto huurinkomsten van 19,7 miljoen EUR gegenereerd hebben. Ze voert ook investeringsprojecten uit en studies met het oog op de opwaardering van sites.

Meer informatie over persoonsgegevens en de verwerking ervan: www.dieteren.be/nl/privacypolicy

Audi Belgium
Industriepark Guldendelle
Arthur De Coninckstraat 3
3070 Kortenberg