Audi Q5L op het autosalon van Peking
Eerste SUV van Audi met verlengde wielbasis
- Nieuw model speciaal voor de Chinese markt
- 88 millimeter langer voor vorstelijk veel ruimte op de achterbank
- 2.0 TFSI in twee vermogenversies, S tronic en quattro-vierwielaandrijving standaard
4,77 meter lang, rijkelijk plaatsaanbod voor vijf inzittenden en heel wat bagage: op het autosalon van Peking, dat loopt van 25 april tot en met 4 mei, stelt Audi de nieuwe Q5L voor. Deze verlengde versie van de succesrijke SUV is specifiek op maat van de Chinese markt gemaakt. De Chinese klanten krijgen de keuze uit vijf uitrustingsniveaus en twee vermogenversies van de 2.0 TFSI, quattro-vierwielaandrijving is standaard.
In China zijn de Audi-klanten tuk op prestigerijke, traditionele auto’s met veel binnenruimte. Het lokale Audi-aanbod bestond er daarom tot nog toe uit drie modellen met langere wielbasis: de A4L, de A6L en de A8L. Daar wordt nu dus de Q5L aan toegevoegd. Deze laatste gaat op 25 april in wereldpremière tijdens het autosalon van Peking: een van de meest vooraanstaande autosalons ter wereld. De Audi Q5L is de eerste SUV van het merk met een verlengde wielbasis. In vergelijking met de gewone Q5 valt hij qua wielbasis en totale koetswerklengte 88 millimeter groter uit. Die extra lengte komt vooral de achterste inzittenden ten goede. Zij beschikken immers over 110 millimeter extra knieruimte. In functie van de opstelling van de achterbank bedraagt het koffervolume 550 tot 1.550 liter: precies even veel als de ‘gewone’ Q5.
Onder de motorkap van de Audi Q5L ligt een bestseller op de Chinese markt: de krachtige en efficiënte 2.0 TFSI viercilinder turbo. Die is beschikbaar in een versie met 140 kW (190 pk) en eentje met 185 kW (252 pk). Daarmee sprint deze SUV in respectievelijk 8,6 en 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u. Volgens de Chinese C5-uitstootnorm bedraagt het verbruik met 20-duimsvelgen respectievelijk 6,9 en 7,3 liter per 100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 164 dan wel 174 g/km. De standaard S tronic met zeven verhoudingen stuurt het vermogen naar de, eveneens standaard, quattro-vierwielaandrijving met ultra-technologie. Via het Audi drive select kan de bestuurder kiezen uit de rijprofielen comfort, auto, dynamic, efficiency en individual. De diameter van de velgen gaat van 18 tot en met 20 duim.
Net als de Q5 met normale wielbasis produceert Audi ook de Q5L in een joint venture met FAW-VW (CKD-productie) in de Changchun-fabriek in het noorden van China. Een deel van de geprefabriceerde assemblage-elementen zijn afkomstig van de Mexicaanse Audi-fabriek San José Chiapa. Met de nieuwe Q5L wil Audi zijn sterke positie op de Chinese SUV-markt verder uitbouwen. De verkoop start in de zomer van 2018.